Fiat 125p: Różnice pomiędzy wersjami
(drobne) |
|||
(Nie pokazano 70 wersji utworzonych przez 55 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:Gdansk PF125p 3.jpg|200px|thumb|Doskonały krążownik szos]] |
||
'''Fiat 125p''' |
'''Fiat 125p''', '''FSO 125p''', '''FSO 1500'''<ref>Uwaga! Podobne oznaczenie miały [[FSO Polonez|Poldki]]!</ref>, '''Duży Fiat''', '''Fiat Grat''', '''Kredens''' lub '''Kanciak''' (ur. [[1967]], zm [[1991]]) – duża, bezpieczna limuzyna produkcji polskiej wykonana w 99% z aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak [[Volkswagen Garbus|Garbus]] czy [[Fiat 126p|Maluch]]. |
||
==Historia== |
== Historia == |
||
[[ |
[[Plik:Thebestsecurityin125p.jpg|left|thumb|250px|Najlepsze zabezpieczenie limuzyny]] |
||
W [[1952]] roku firma [[FSO|Fabryka Samochodów Obciachowych]] przedstawiła prototyp futurystycznej, dużej, komfortowej i bezpiecznej limuzyny. Pomysłodawcą tego projektu był [[Lenin]]. Dwa lata później Fabryka Samochodów Obciachowych pokazała swój projekt firmie [[Fiat]] i wyraziła zgodę na sprzedaż tej luksusowej limuzyny jako Fiat 125p. |
W [[1952]] roku firma [[FSO|Fabryka Samochodów Obciachowych]] przedstawiła prototyp futurystycznej, dużej, komfortowej i bezpiecznej limuzyny. Pomysłodawcą tego projektu był [[Włodzimierz Ilicz Lenin|Lenin]]. Dwa lata później Fabryka Samochodów Obciachowych pokazała swój projekt firmie [[Fiat]] i wyraziła zgodę na sprzedaż tej luksusowej limuzyny jako Fiat 125p. |
||
⚫ | |||
Myślał aż do [[1968]] roku i wtedy też Fiat 125p trafił do seryjnej produkcji. Sprzedaż rozpoczęto 3 lata później. |
|||
⚫ | W [[1960]] roku, gdy Fiat 125p był już gotowy okazał się wolniejszy od takich samochodów jak [[Fiat 126p|Maluch]] czy [[Volkswagen Garbus|VW Garbus]], dlatego konstruktorzy myśleli, jak go przyspieszyć. Myśleli aż do [[1968]] roku i wtedy też Fiat 125p trafił do seryjnej produkcji. Sprzedaż rozpoczęto 3 lata później. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Liczba miejsc stojących''' – od 3 do 6 |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* 0 - 100 km/h - 6 dni |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''0 – 100 km/h''' – 6 lat świetlnych |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Napęd na koło zapasowe. |
|||
* Gdy wyjechał z ''Pimp My Ride'' miał metalfelgi od [[Fiat 126p|Malucha]] i pod tylną klapą 32-calowy czarno – biały telewizor, a do tego wspaniałą konsolę do gier pegasus z dwoma joystikami z bazaru. |
|||
== |
== Zobacz też == |
||
⚫ | |||
Fiat 125p okazał się wielkim bestsellerem. Sprzedawał się lepiej od [[Fiat 126p|Malucha]] i [[Garbus|Garbusa]]. To była zasługa bardzo konkurencyjej ceny wynosząca zaledwie 10 tys ełro za podstawową wersję wyposażeniową. |
|||
⚫ | |||
Wersje specjalne: |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
Budowane na specjalne zamówienie silnik V8 7 litrów z dwoma turbosprężarkami na spirytus rektyfikowany ( niestety na skutek wprowadzenia kartek na alkohol wycofany z produkcji, produkowany chałupniczą metodą bimber nie miał takiej mocy na skutek dużej zawartości wody, lecz był także duzy plus zasilania bimbrem gdyż nie trzeba było stosować wtrysku wody do cylindrów jak przy zasilaniu spirytusem z Polmosu Zielona Góra) |
|||
* [[FSO Polonez]] |
|||
Moc ok. 1200 kW przy 5500 obr./min. |
|||
* [[Syrena (samochód)]] |
|||
\\moment obrotowy 1500 Nm |
|||
* [[Trabant]] |
|||
* [[Wartburg]] |
|||
W planach była też wersja z ogniwami paliwowymi |
|||
==Zobacz też== |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
{{Przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
||
[[cs:Žigulík]] |
[[cs:Žigulík]] |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[el:Lada]] |
|||
[[en:Lada]] |
[[en:Lada]] |
||
⚫ | |||
[[es:Lada]] |
[[es:Lada]] |
||
[[fi:Lada]] |
[[fi:Lada]] |
||
[[fr:Lada]] |
[[fr:Lada]] |
||
⚫ | |||
[[no:Lada]] |
[[no:Lada]] |
||
[[pt:Lada]] |
|||
[[ru:ВАЗ]] |
Aktualna wersja na dzień 16:05, 2 kwi 2023
Fiat 125p, FSO 125p, FSO 1500[1], Duży Fiat, Fiat Grat, Kredens lub Kanciak (ur. 1967, zm 1991) – duża, bezpieczna limuzyna produkcji polskiej wykonana w 99% z aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak Garbus czy Maluch.
Historia[edytuj • edytuj kod]
W 1952 roku firma Fabryka Samochodów Obciachowych przedstawiła prototyp futurystycznej, dużej, komfortowej i bezpiecznej limuzyny. Pomysłodawcą tego projektu był Lenin. Dwa lata później Fabryka Samochodów Obciachowych pokazała swój projekt firmie Fiat i wyraziła zgodę na sprzedaż tej luksusowej limuzyny jako Fiat 125p.
W 1960 roku, gdy Fiat 125p był już gotowy okazał się wolniejszy od takich samochodów jak Maluch czy VW Garbus, dlatego konstruktorzy myśleli, jak go przyspieszyć. Myśleli aż do 1968 roku i wtedy też Fiat 125p trafił do seryjnej produkcji. Sprzedaż rozpoczęto 3 lata później.
Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]
W Fiacie 125p montowano seryjnie silnik V6 doładowany kompresorem, co miało zapewnić osiągi znaczne lepsze od Malucha i Garbusa.
- Wymiary (w metrach) – 5,5/1,8/1,5
- Liczba drzwi – 4
- Waga samochodu – 1300 kg
- Liczba miejsc siedzących – od 4 do 8
- Liczba miejsc stojących – od 3 do 6
- Bagażnik – 800 litrów (bez butli z podtlenkiem azotu)
- Pojemność skokowa silnika – 6 litrów
- Moc maksymalna – 511 KM
- Maksymalny moment obrotowy – 666 Nm
- 0 – 100 km/h – 6 lat świetlnych
- 0 – 300 km/h – 2 godziny pchania Pudziana
- V-max – 350 km/h (z przepaści).
- Spalanie w cyklu miejskim – 1 butla gazu na 2 skrzyżowania.
- Spalanie w cyklu wiejskim – 1 kg obornika na 3 hektary.
- Spalanie w cyklu mieszanym – 10 litrów etyliny 98 na 666 km.
- W standardzie ABS na ćwierć koła, schowek z ESP, bagażnik z klimatyzacją, fotele podgrzewane (ciepłem ludzkiego ciała), klucze do remontów silnika i linka do ciągania.
- Napęd na koło zapasowe.
- Gdy wyjechał z Pimp My Ride miał metalfelgi od Malucha i pod tylną klapą 32-calowy czarno – biały telewizor, a do tego wspaniałą konsolę do gier pegasus z dwoma joystikami z bazaru.