Volkswagen Golf: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Drverde. Autor wycofanej wersji to 195.128.228.17.) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 5.184.201.31, powód: nic niewnosząca edycja) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 72 wersji utworzonych przez 53 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:VW Golf I cabriolet (6).jpg|thumb|Wybuchnę z radości, kiedy dowiem się, że to można gdzieś kupić.]] |
|||
⚫ | '''VW Golf''' – niezwykle popularny samochód koncernu [[Volkswagen]] |
||
[[Plik:Volkswagen Golf GL 1983.jpg|thumb|Golf nie taki zły...]] |
|||
⚫ | '''VW Golf''' – niezwykle popularny samochód koncernu [[Volkswagen]]. Wyjątkowy [[burakowóz|pojazd]]. Golfa uznać można za auto dla każdego; nieważne czy idiota czy podejrzany typ. Golfem z benzynowym 1.6 jeździ niejeden [[dresiarz|inteligent]], w 1.9 TDI toczy się dziadek, natomiast w wersjach GTI (każda generacja poza III), GT i VR6 (dotyczy tylko Golfa III), G60 i R (od Golfa VI; Golfy IV i V były oznaczone jako R32) spotkamy maniaków prędkości. |
||
== Modele == |
|||
Polacy upodobali sobie wersję z podstawowym, niezwykle dynamicznym, benzynowym silnikiem 1.4 na licencji [[Fiat]]a, który w wersji 704 cm³ używany jest w modelu [[Fiat Cinquecento|Cinquecento]]. Jego bratem jest Polo, i być może niedługo pojawi się VW Brydż<ref>W planach VW są modele Roulette, Poker i Blackjack. [[Volkswagen Gol|VW Gol]] (jak w [[Piłka nożna|piłce kopanej]]) powstał, ale jest sprzedawany tylko w Brazylii</ref>. |
|||
Producent twierdzi, że auto produkowane było w wielu wersjach (pomijając modele). Ze śmiałych obserwacji wynika, że one wszystkie to GTI 2.8 VR6 16V DOHC Turbo Intercooler Kompressor G60 20V V6. Tak bynajmniej wynika ze specyfikacji znaczkowo-oklejeniowej tylnej klapy. Najmniej popularnym modelem jest Volkswagen Golf''sztrom'' z silnikiem HiF 1.6 115 KM (czyt. '''K'''ucyków '''M'''echanicznych). |
|||
== Najnowszy model == |
== Najnowszy model == |
||
Sportowe zawieszenie – radykalna gleba |
Sportowe zawieszenie – radykalna gleba −80/–60, od starego modelu twardsze sprężyny, sztywniejsze amortyzatory, poliuretanowe tuleje wahaczy i drążków stabilizatora. Oryginalnie zawias jest zbyt miękki i nie pozwala nam wyczuć mikropęknięć [[asfalt]]u. Analogicznie wysokość zawieszenia jest dużo większa, i jak to się mówi, jeśli na żyletce nie wisi, to za wysoko… (+20 do handlingu, −60% mobilność, +100 [[lans]]). |
||
== Tuning == |
== Tuning == |
||
[[Plik:Golf.jpg|220px|thumb|Prawidłowy tuning Golfa. Taki jest pokazany w poradniku ''Jak stuningować swojego VW Golfa?'' rozpowszechnionym na Rumunię, Bułgarię, Rosję, Ukrainę i Białoruś<ref>Do Polski mógł trafić, ale Niemcy przechwycili ten poradnik na granicy z Polską w Görlitz/Zgorzelcu</ref>]] |
|||
Golfy są na |
Golfy są na pierwszym miejscu (przed [[Honda Civic|Hondą Civic]]) na liście najczęściej buraczanych (tuningowanych) aut. To auto które najczęściej zbiera komentarze w stylu (sytuacja z trzema właścicielami Golfa pod sklepem): |
||
- Mój Golf III jest ładniejszy, |
|||
- Nie - to mój Golf III jest ładniejszy, |
|||
– Mój Golf III jest ładniejszy<br />– Nie, to mój Golf III jest ładniejszy<br />– A ja Wam mówię, że mój Golf III jest duuuużo ładniejszy |
|||
Po czym obydwaj wciągają wspólnie kreskę pokoju. |
Po czym obydwaj wciągają wspólnie kreskę pokoju. |
||
== Gadżety == |
== Gadżety == |
||
Golf powinien posiadać: |
Golf powinien posiadać: |
||
* |
* naklejkę na tylnej szybie Tjunink/Turbo/Alpajn/Pajonier/SPORT; |
||
* |
* plastikowe, chromowane [[Lustro|lusterka]] typu M3; |
||
* [[ |
* [[neon]]y; |
||
* |
* niebieskie postojówki; |
||
* |
* czarne szyby; |
||
* |
* dużą, głośną i bezsensowną końcówkę wydechu; |
||
* [[ |
* [[subwoofer]] zbudowany w oparciu o wzmacniacz [[Voice Fraft]] i kolumnę [[Alphard]] o łącznej mocy przekraczającej moc alternatora; |
||
* |
* nieczynne wloty powietrza na przedniej masce; |
||
* |
* naklejkę trójwymiarową imitującą wgniecenie karoserii; |
||
* [[ |
* [[kołpak]]i zakupione w [[Tesco]] za 10 [[1 złoty|złotych]]; |
||
* |
* klatkę bezpieczeństwa z atestem firmy „Pan Wiesław”; |
||
* osłonę maski (z [[Język angielski|ang]]. ''BRA''); |
|||
* Nieodzownym elementem każdego agrotuningowanego Golfa jest osłona maski (ang. Bra); |
|||
* |
* profesjonalną wlepę imitującą sportowy wlew paliwa; |
||
* |
* instalację [[Tlenek diazotu|LPG]] montowaną u pana Henia w trzeciej chałupie za sołtysem; |
||
* |
* pstryczek na kierownicy, który do niczego nie służy, za to szpanersko wygląda; |
||
* |
* hak holowniczy wyposażony w piłeczkę tenisową; |
||
* zawieszenie z deskorolki; |
|||
* tablicę z amerykańskiej bryki (znalezionej w Polsce na śmietniku); |
|||
* drzwi z plexy (żeby lepiej było widać dres); |
|||
* dokładkę zderzaka, która latem jest szpanersko urywana na dwucentymetrowym krawężniku, a w zimie służy do odśnieżania slumsów. |
|||
== Użytkowanie == |
== Użytkowanie == |
||
Na chodniku stoi sobie Golf III. Pod maską 1.4 na gaźniku. Kolor wyblakło-czerwony, czarna maska, pokaźny spoiler i zderzaki z dokładką. Blacharka gdzieniegdzie powgniatana, w kilku miejscach krzywo nałożona szpachla. Korozja wyziera spod nakładek na nadkolach. Na atrapie i klapie bagażnika ze dwie/trzy naklejki VR6 (opcjonalnie GT). Przód obniżony (po co sportowe sprężyny? wystarczy skrócić starą). |
Na chodniku stoi sobie Golf III. Pod maską 1.4 na gaźniku. Kolor wyblakło-czerwony, czarna maska, pokaźny spoiler i zderzaki z dokładką. Blacharka gdzieniegdzie powgniatana, w kilku miejscach krzywo nałożona szpachla. Korozja wyziera spod nakładek na nadkolach. Na atrapie i klapie bagażnika ze dwie/trzy naklejki VR6 (opcjonalnie GT). Przód obniżony (po co sportowe sprężyny? wystarczy skrócić starą). |
||
Do auta wsiada łysy pan, w ciemnych okularach, bez szyi, oczywiście dresik |
Do auta wsiada łysy pan, w ciemnych okularach, bez szyi, oczywiście dresik [[Adidas]]a. Nagle ze środka dobiega ''wilk na mikrofonie''. |
||
Po kilku minutach wsłuchiwania się w utwór muzyczny, jedna ręka ląduje za oknem |
Po kilku minutach wsłuchiwania się w utwór muzyczny, jedna ręka [[Zimny łokieć|ląduje za oknem]], a druga przekręca kluczyk. Wciśnięcie sprzęgła lub wrzucenie biegu jałowego nie jest konieczne, gdyż Golf z przebiegiem 315 tysięcy km nie ma już sprzęgła. Przez kilka/kilkadziesiąt sekund należy kręcić rozrusznikiem, aby silnik zapalił. Jeśli to nie skutkuje, należy przepchać gaźnik (pochodzący z bolidu marki [[Fiat 126p]]). |
||
Czy silnik odpalił można poznać, po tym, że z rury o średnicy |
Czy silnik odpalił można poznać, po tym, że z rury o średnicy trzydziestu centymetrów wydostaje się niebieska chmura spalonej mieszanki paliwowo-olejowej, a spod maski słychać startującego Boeinga. Jeszcze dwa depnięcia w gaz, coby potężne 1.4 nie zgasło i można przełączyć na podtlenek GAZOTU. |
||
Kiedy już wehikuł jest przygotowany, kierowca Golfa musi ruszyć z piskiem opon i koniecznie wymusić pierwszeństwo podczas włączania się do ruchu |
Kiedy już wehikuł jest przygotowany, kierowca Golfa musi ruszyć z piskiem opon i koniecznie wymusić pierwszeństwo podczas włączania się do ruchu – w przypadku pominięcia tego punktu poziom lansu spada o pięć punktów. |
||
== Spalanie == |
== Spalanie == |
||
Średnie spalanie jakie zaobserwowali [[Dres|kierowcy aut]] to około 0,75 płynu. Jednak do dzisiaj nie wiadomo o jaki płyn chodziło. |
Średnie spalanie jakie zaobserwowali [[Dres|kierowcy aut]] to około 0,75 płynu. Jednak do dzisiaj nie wiadomo o jaki płyn chodziło. Mogła to być wódka Bols. |
||
Dodatkowo udało się ustalić spalanie magicznej substancji LPG. W przypadku montowania instalacji LPG u pana |
Dodatkowo udało się ustalić spalanie magicznej substancji LPG. W przypadku montowania instalacji LPG u pana Andrzeja za rogiem w stodole, spalanie wynosi 20 litrów LPG na 100 km, zakładając średnią prędkość 50 km/h na piątym biegu. W przypadku zakładania instalacji podtlenku LPG u pana Zbysława w salonie ''Golfy i spółka S.A.'', spalanie wynosi 10 litrów na 100 kilometrów, średnia prędkość to 90 km/h na piątym biegu. Dodatkowo każdy, kto założy LPG u pana Zbysława, dostaje magiczną kartkę, lecz w tym wypadku poziom respektu spada −50 punktów. Od pana Andrzeja zawsze zyskujemy brak magicznej karteczki, lecz mocny ból głowy i dziwny zapach w czasie jazdy plus +30 punktów respektu. |
||
== Tuning == |
== Tuning == |
||
Najczęstsze sposoby na poprawienie osiągów to: |
Najczęstsze sposoby na poprawienie osiągów to: |
||
* |
* strumienice [[moc]]y (+10 KM); |
||
* |
* magnetyzery mocy (teraźniejsze są tak dopracowane, że każdy dodaje +40 KM); |
||
* |
* w pełni profesjonalne sportowe filtry stodołowe (kawałek dziurawej rury obłożony słomą; +10 KM); |
||
* |
* dysze spryskiwaczy z diodami LED (jedna sztuka: +8 KM); |
||
* |
* naklejki sponsorów (jedna sztuka: +1 KM); |
||
* |
* białe tarcze zegarów (+5 KM, 40 km/h zawyża); |
||
* |
* lotka, spojler, skrzydło (+20 KM, −30 km/h, +3 do obrażeń u przechodniów, +10% do intensywności kontroli drogowych); |
||
* |
* sportowy wydech (końcowy) (+25 KM); |
||
* |
* dodatkowe zegary AutoGauge (+2 KM); |
||
* |
* przyciemnione szyby (+10 KM); |
||
* |
* emblemat GTI (+145 KM) lub TDI (+150 KM); |
||
* |
* instalacja podtlenku LPG (na śrubkę; +0,000001 KM); |
||
* |
* ksenonowe reflektory (jonizują powietrze; +13,5 KM); |
||
* |
* siekiera w bagażniku (+2 KM, +2 do obrony domu przed gangsterami); |
||
* pistolet na kulki w drzwiach kierowcy (+0000,06 KM, +4 do ochrony przed gangsterami); |
|||
* sportowe hamulce – umalowane czerwonym lub żółtym sprayem tarcze, klocki (Lego z serii do lat 3), ceramiczne bębny hamulcowe, przewody w oplocie sparciałogumowym, wzmacniacz siły hamowania (aluminiowe nakładki na pedały). |
|||
== Eksploatacja == |
== Eksploatacja == |
||
Auto tak proste w obsłudze i naprawie, że |
Auto tak proste w obsłudze i naprawie, że nie wymaga ono asysty [[MacGyver]]a. |
||
Należy zwracać szczególną uwagę na wymianę części (akumulator, klocki, szczęki, olej |
Należy zwracać szczególną uwagę na wymianę części (akumulator, klocki, szczęki, olej i tym podobne), ponieważ w ten sposób ich wartość może przekroczyć wartość całego „pojazdu” i wymaga bitexowania podwozia, aby podłoga nie opadła. |
||
Wystarczy śrubokręt i stary, rozpadający się młotek, aby go naprawić. Mechanicy bardzo lubią naprawiać ten model [[Volkswagen|Wieśwagena]], bo łatwiej się go naprawia od Passata i innych [[Samochód|wyrobów samochodopodobnych]] tego producenta. Dużo łatwiej się naprawia Wieśwagena Golfa od wszelkich [[Škoda Auto|Škód]], gdyż rozkręcenie samego silnika to tylko dwie minuty, a w przypadku Škody – 10 godzin<ref>Dotyczy to tych produkowanych od około 1991 roku przez Wieśwagena, na wcześniejsze potrzeba było dwie godziny</ref>. |
|||
Bitexowanie podwozia, aby podłoga nie odpadła. |
|||
{{Przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[cs:Golf]] |
|||
[[de:Golf]] |
|||
[[en:Golf]] |
|||
[[es:Golf]] |
|||
[[fi:Golf]] |
|||
[[fr:Golf]] |
|||
[[it:Golf]] |
|||
[[ja:ゴルフ]] |
|||
[[ko:골프]] |
|||
[[no:Golf]] |
|||
[[pt:Golfe]] |
|||
[[th:กอล์ฟ]] |
|||
[[zh-tw:高爾夫球]] |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 21:11, 8 lis 2022
VW Golf – niezwykle popularny samochód koncernu Volkswagen. Wyjątkowy pojazd. Golfa uznać można za auto dla każdego; nieważne czy idiota czy podejrzany typ. Golfem z benzynowym 1.6 jeździ niejeden inteligent, w 1.9 TDI toczy się dziadek, natomiast w wersjach GTI (każda generacja poza III), GT i VR6 (dotyczy tylko Golfa III), G60 i R (od Golfa VI; Golfy IV i V były oznaczone jako R32) spotkamy maniaków prędkości. Polacy upodobali sobie wersję z podstawowym, niezwykle dynamicznym, benzynowym silnikiem 1.4 na licencji Fiata, który w wersji 704 cm³ używany jest w modelu Cinquecento. Jego bratem jest Polo, i być może niedługo pojawi się VW Brydż[1].
Najnowszy model[edytuj • edytuj kod]
Sportowe zawieszenie – radykalna gleba −80/–60, od starego modelu twardsze sprężyny, sztywniejsze amortyzatory, poliuretanowe tuleje wahaczy i drążków stabilizatora. Oryginalnie zawias jest zbyt miękki i nie pozwala nam wyczuć mikropęknięć asfaltu. Analogicznie wysokość zawieszenia jest dużo większa, i jak to się mówi, jeśli na żyletce nie wisi, to za wysoko… (+20 do handlingu, −60% mobilność, +100 lans).
Tuning[edytuj • edytuj kod]
Golfy są na pierwszym miejscu (przed Hondą Civic) na liście najczęściej buraczanych (tuningowanych) aut. To auto które najczęściej zbiera komentarze w stylu (sytuacja z trzema właścicielami Golfa pod sklepem):
– Mój Golf III jest ładniejszy
– Nie, to mój Golf III jest ładniejszy
– A ja Wam mówię, że mój Golf III jest duuuużo ładniejszy
Po czym obydwaj wciągają wspólnie kreskę pokoju.
Gadżety[edytuj • edytuj kod]
Golf powinien posiadać:
- naklejkę na tylnej szybie Tjunink/Turbo/Alpajn/Pajonier/SPORT;
- plastikowe, chromowane lusterka typu M3;
- neony;
- niebieskie postojówki;
- czarne szyby;
- dużą, głośną i bezsensowną końcówkę wydechu;
- subwoofer zbudowany w oparciu o wzmacniacz Voice Fraft i kolumnę Alphard o łącznej mocy przekraczającej moc alternatora;
- nieczynne wloty powietrza na przedniej masce;
- naklejkę trójwymiarową imitującą wgniecenie karoserii;
- kołpaki zakupione w Tesco za 10 złotych;
- klatkę bezpieczeństwa z atestem firmy „Pan Wiesław”;
- osłonę maski (z ang. BRA);
- profesjonalną wlepę imitującą sportowy wlew paliwa;
- instalację LPG montowaną u pana Henia w trzeciej chałupie za sołtysem;
- pstryczek na kierownicy, który do niczego nie służy, za to szpanersko wygląda;
- hak holowniczy wyposażony w piłeczkę tenisową;
- zawieszenie z deskorolki;
- tablicę z amerykańskiej bryki (znalezionej w Polsce na śmietniku);
- drzwi z plexy (żeby lepiej było widać dres);
- dokładkę zderzaka, która latem jest szpanersko urywana na dwucentymetrowym krawężniku, a w zimie służy do odśnieżania slumsów.
Użytkowanie[edytuj • edytuj kod]
Na chodniku stoi sobie Golf III. Pod maską 1.4 na gaźniku. Kolor wyblakło-czerwony, czarna maska, pokaźny spoiler i zderzaki z dokładką. Blacharka gdzieniegdzie powgniatana, w kilku miejscach krzywo nałożona szpachla. Korozja wyziera spod nakładek na nadkolach. Na atrapie i klapie bagażnika ze dwie/trzy naklejki VR6 (opcjonalnie GT). Przód obniżony (po co sportowe sprężyny? wystarczy skrócić starą). Do auta wsiada łysy pan, w ciemnych okularach, bez szyi, oczywiście dresik Adidasa. Nagle ze środka dobiega wilk na mikrofonie. Po kilku minutach wsłuchiwania się w utwór muzyczny, jedna ręka ląduje za oknem, a druga przekręca kluczyk. Wciśnięcie sprzęgła lub wrzucenie biegu jałowego nie jest konieczne, gdyż Golf z przebiegiem 315 tysięcy km nie ma już sprzęgła. Przez kilka/kilkadziesiąt sekund należy kręcić rozrusznikiem, aby silnik zapalił. Jeśli to nie skutkuje, należy przepchać gaźnik (pochodzący z bolidu marki Fiat 126p).
Czy silnik odpalił można poznać, po tym, że z rury o średnicy trzydziestu centymetrów wydostaje się niebieska chmura spalonej mieszanki paliwowo-olejowej, a spod maski słychać startującego Boeinga. Jeszcze dwa depnięcia w gaz, coby potężne 1.4 nie zgasło i można przełączyć na podtlenek GAZOTU. Kiedy już wehikuł jest przygotowany, kierowca Golfa musi ruszyć z piskiem opon i koniecznie wymusić pierwszeństwo podczas włączania się do ruchu – w przypadku pominięcia tego punktu poziom lansu spada o pięć punktów.
Spalanie[edytuj • edytuj kod]
Średnie spalanie jakie zaobserwowali kierowcy aut to około 0,75 płynu. Jednak do dzisiaj nie wiadomo o jaki płyn chodziło. Mogła to być wódka Bols. Dodatkowo udało się ustalić spalanie magicznej substancji LPG. W przypadku montowania instalacji LPG u pana Andrzeja za rogiem w stodole, spalanie wynosi 20 litrów LPG na 100 km, zakładając średnią prędkość 50 km/h na piątym biegu. W przypadku zakładania instalacji podtlenku LPG u pana Zbysława w salonie Golfy i spółka S.A., spalanie wynosi 10 litrów na 100 kilometrów, średnia prędkość to 90 km/h na piątym biegu. Dodatkowo każdy, kto założy LPG u pana Zbysława, dostaje magiczną kartkę, lecz w tym wypadku poziom respektu spada −50 punktów. Od pana Andrzeja zawsze zyskujemy brak magicznej karteczki, lecz mocny ból głowy i dziwny zapach w czasie jazdy plus +30 punktów respektu.
Tuning[edytuj • edytuj kod]
Najczęstsze sposoby na poprawienie osiągów to:
- strumienice mocy (+10 KM);
- magnetyzery mocy (teraźniejsze są tak dopracowane, że każdy dodaje +40 KM);
- w pełni profesjonalne sportowe filtry stodołowe (kawałek dziurawej rury obłożony słomą; +10 KM);
- dysze spryskiwaczy z diodami LED (jedna sztuka: +8 KM);
- naklejki sponsorów (jedna sztuka: +1 KM);
- białe tarcze zegarów (+5 KM, 40 km/h zawyża);
- lotka, spojler, skrzydło (+20 KM, −30 km/h, +3 do obrażeń u przechodniów, +10% do intensywności kontroli drogowych);
- sportowy wydech (końcowy) (+25 KM);
- dodatkowe zegary AutoGauge (+2 KM);
- przyciemnione szyby (+10 KM);
- emblemat GTI (+145 KM) lub TDI (+150 KM);
- instalacja podtlenku LPG (na śrubkę; +0,000001 KM);
- ksenonowe reflektory (jonizują powietrze; +13,5 KM);
- siekiera w bagażniku (+2 KM, +2 do obrony domu przed gangsterami);
- pistolet na kulki w drzwiach kierowcy (+0000,06 KM, +4 do ochrony przed gangsterami);
- sportowe hamulce – umalowane czerwonym lub żółtym sprayem tarcze, klocki (Lego z serii do lat 3), ceramiczne bębny hamulcowe, przewody w oplocie sparciałogumowym, wzmacniacz siły hamowania (aluminiowe nakładki na pedały).
Eksploatacja[edytuj • edytuj kod]
Auto tak proste w obsłudze i naprawie, że nie wymaga ono asysty MacGyvera. Należy zwracać szczególną uwagę na wymianę części (akumulator, klocki, szczęki, olej i tym podobne), ponieważ w ten sposób ich wartość może przekroczyć wartość całego „pojazdu” i wymaga bitexowania podwozia, aby podłoga nie opadła. Wystarczy śrubokręt i stary, rozpadający się młotek, aby go naprawić. Mechanicy bardzo lubią naprawiać ten model Wieśwagena, bo łatwiej się go naprawia od Passata i innych wyrobów samochodopodobnych tego producenta. Dużo łatwiej się naprawia Wieśwagena Golfa od wszelkich Škód, gdyż rozkręcenie samego silnika to tylko dwie minuty, a w przypadku Škody – 10 godzin[3].
Przypisy
- ↑ W planach VW są modele Roulette, Poker i Blackjack. VW Gol (jak w piłce kopanej) powstał, ale jest sprzedawany tylko w Brazylii
- ↑ Do Polski mógł trafić, ale Niemcy przechwycili ten poradnik na granicy z Polską w Görlitz/Zgorzelcu
- ↑ Dotyczy to tych produkowanych od około 1991 roku przez Wieśwagena, na wcześniejsze potrzeba było dwie godziny