Pendolino: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(usuwam "fi:Pendolino", bo w wersji finlandzkiej nie ma nic wspólnego z tymi polskimi setkami ton metalu wprawiające w nim ruch po metalowych słupach na gruncie)
Znacznik: zrewertowane
Linia 50: Linia 50:
{{Kolej}}
{{Kolej}}


[[fi:Pendolino]]
[[Kategoria:Elektryczne zespoły trakcyjne]]
[[Kategoria:Elektryczne zespoły trakcyjne]]

Wersja z 14:23, 11 paź 2023

Polska wersja Pendolino
Pseudo przedział pseudo Warsu z pseudo żarciem
A oto odpowiedź na to, dlaczego Pendolino może się poruszać po polskich torach
Na tle lazurowego jeziora nawet jakoś wygląda
Działanie pudła wychylnego polega na tym, że pod wpływem siły odśrodkowej pudło wagonu jest odchylane, a siła ciężkości równoważy siłę dośrodkową, co podnosi komfort jazdy

Pendolino (ew. Pędziolino, (s)Pierdolino, Pindolino, Pedalino, Pseudolino, Padlinolino, Szambolino, Pindolindo, na PKP ED250, przez mikoli zwany dziobakiem) – włoski szybki pociąg, znany nawet w Polsce. W 193 państwach na świecie kursuje wersja z wychylnym pudłem. W wersji specjalnej dla Polski, Hiszpanii, i Chin wahadełko wymontowano. Zrozumiałe było w przypadku Polski, ponieważ wahliwe są tory. W pozostałych państwach nie wiadomo dlaczego. A przynajmniej wahają się z odpowiedzią.

Trochę historii

Pendolino powstał w 1974 roku, czyli jakąś dekadę po tym, kiedy po raz pierwszy na japońskie tory wyjechał Shinkansen. Pendolino początkowo produkowane było przez jeden z oddziałów Fiata, później produkcję przejął Alstom[1]. Początkowo głównym odbiorcą byli Włosi[2], z czasem zaczęto produkować skład m. in. dla Pepików, Finów, Portugalczyków i Słoweńców, a jeszcze później Polaków. Pociągi te miały jeździć w Polsce już w latach 90. XX wieku, ale do akcji wkroczyła Najwyższa Izba Kontroli i cały misterny plan poszedł w piCenzura2.svgu. Jakieś niemal 15 lat później wprowadzenie Pendolino na tory PKP jeszcze przed Euro obiecała ekipa wielmożnego Donalda, ale później nastała wielka fala opóźnień i pierwsze Pendolino przyjechało dopiero 12 sierpnia 2013 roku.

17 lipca 2014 roku przeprowadzono testy odometryczne Pendolino, używając w tym celu roztworu wody z mydłem[3] – pierwsze mycie pociągu (nie licząc wcześniejszych deszczówką) zakończyło się pomyślnie. Poza tym nikt nie wie, o co z tymi testami chodzi, ale przynajmniej mają poważnie brzmiącą nazwę.

Trasy w Polsce

Pendolino wozi bydło pasażerów na trasach dużych prędkości:

  • Brzeg – Nysa,
  • Nysa – Brzeg,
  • z Brzegu do Nysy,
  • z Nysy do Brzegu,
  • od Brzegu po Nysę,
  • od Nysy po Brzeg,
  • wkoło Brzegu,
  • okrężna przez Brzeg,
  • Brzeg Brzegowi nierówny.
  • tam gdzie Galaktyczny Wędrowiec z Brzegu sobie wymyśli
  • Za jedyne 650 zł jeśli akurat zamknięta jest kasa

Bilety

NonNews
Zobacz w NonNews tematy:

Ceny biletów są na kieszeń każdego Polaka:

  • 49 zł – oglądanie na peronie dopóki skład nie odjedzie,
  • 59 zł – krótkie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie,
  • 69 zł – długie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie (np. na stacji Czeska Wieś),
  • 79 zł – jak wyżej + ulotka reklamowa,
  • 89 zł – jak wyżej + możliwość umycia rąk w WC,
  • 99 zł VIP – jak wyżej + wafelek z Kauf Warsu na wynos,
  • za wszystko inne zapłacisz MasterCard.

Komfort i czasy przejazdów

  • Brzeg przez Nysę Kłodzką 14h35m
  • Brzeg przez Nysę Łużycką 22h48m
  • Nysa przez Żuka i Stara 32h61m
  • Z Brzegu na Krawędź i do środka 45h-01m
  • Tam i z powrotem przez Brzeg ∞ h

Podczas podróży o komfort pasażerów dba grupa wyszkolonych komandosów z Nasa. Do ich zadań należy pobieranie opłaty przewozowej w wysokości 650 zł oraz częstowanie przeterminowanym sokiem jabłkowym. Dodatkowo za opłatą pasażerom oferowany jest ciepły posiłek w ramach baru mlecznego.

Przypisy