Berlin: Różnice pomiędzy wersjami
Znaczniki: mobilna mobilna www |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 37.47.24.105, powód: nic niewnosząca edycja) Znaczniki: mobilna mobilna www rewert |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
== Skład etniczny == |
== Skład etniczny == |
||
* 40–60% (trudno zliczyć) – [[Polacy]] |
* 40–60% (trudno zliczyć) – [[Polacy]]. |
||
* 30% – [[Rosjanie]]. |
* 30% – [[Turcja|Turcy]] i [[Rosjanie]]. |
||
* 20% – [[Wietnam]]czycy. |
* 20% – [[Wietnam]]czycy. |
||
* 10% – [[Kujon]]onowaci [[student|studenci]]. |
* 10% – [[Kujon]]onowaci [[student|studenci]]. |
Wersja z 22:28, 13 sty 2021
Berlin Zachodni, Berlin Zachodni
Tu stoi Polak co drugi chodnik
Za każdym rogiem czai się Turek
Sprzedasz mu wszystko tylko nie skórę
- Big Cyc – „Berlin Zachodni”
Berlin – najbardziej zadłużona stolica w Europie, założona przez Słowian (jako Kopanica) osada i przez długi czas zamieszkiwana głównie przez Niemców, aczkolwiek nasi dzielni rodacy już ją odbijają.
Położenie
Berlin leży nad trzema rzekami, jedna brudniejsza (Sprewa), druga i trzecia wykupiona przez amatorów spływów, motorówek i regat (Dahme, Havel). Oprócz tego w mieście wykopano od groma rowów, które zalano wodą i które dla pozorów nazwano kanałami handlowymi, w efekcie (ubocznym?) czego część starego centrum z muzeami znajduje się na wyspie znanej jako MuseumsInsel. Ponadto znajduje się na Pomorzu Bałtyckim, co oznacza, że odgadnąć nie można, jaka jutro pogoda będzie, a wiaterek daje czasami ostro w czuba.
Skład etniczny
- 40–60% (trudno zliczyć) – Polacy.
- 30% – Turcy i Rosjanie.
- 20% – Wietnamczycy.
- 10% – Kujononowaci studenci.
- 99% – Socjaliści.
- 0,5% – Liberałowie, zieloni i wyłudzacze.
- 5% – Punki, skiny i zwykłe menelstwo.
- 10–50% – Akurat strajkujący mieszkańcy.
- 2% – Stodoranie, Hobolanie, Wieleci (mówią już tylko po niemiecku)
- 1% – Niemcy.
- jeden biały niedźwiedź (sorry, już nie żyje).
- oraz jeden wiekowy miś panda (dar narodu chińskiego dla kanclerza (jeszcze) Schmidta).
Komunikacja
- Metro berlińskie.
- S-Bahn w Berlinie.
- Tramwaje i autobusy.
- Szerokie ulice, w których wiatr jak huragan piździ.
- Autostrady i szerokopasmówki, nie dają spać.
Warto wiedzieć, że ulotka Niemieckiej Partii Socjalistycznej otrzymasz po zameldowaniu szybciej, niż bieżącą wodę i prąd w kontakcie! (Choć z drugiej strony ulotkę reklamującą ekspresowe usługi przeprowadzkowe jeszcze szybciej).
Finanse
Berlin ma nie chcę zmyślać, ale muszę 63 miliardy euro długu, do czego przyczyniły się tanie, niedrogie (tak po sto milionów euro), inwestycje poczynione w ostatniej dekadzie:
- Budowa zupełnie niepotrzebnego Dworca Głównego, w którym odpadają przy mocniejszym wietrze drobne elementy konstrukcji, jak np. dwutonowe belki i dwuhektarowe powierzchnie szklane;
- Budowa nowych traktów kolejowych, bo stare z planowanym położeniem Hauptbahnhof się nie składały;
- Budowa ścieżek rowerowych, gdzie dwa rowery na minutę przejeżdżają, a i tak wolno kapujący imigranci nie zaczają, że czerwony deptak to nie chodnik;
- Przebudowa stadionu Herthy, aby 80 tysięcy widzów pomieścić mogła, a po MŚ 2006 bilety za 5 euro się rozdaje;
- Nadal trwające próby przekopania się od południowej obręczy do Alexander Platz.
Finanse c.d
W zamian za budżetowe wyrzeczenia na inwestycje:
- Nakaz kupienia specjalnej nalepki na samochód (diesla lub na benzynę), obowiązującej podczas poruszania się w Ring-strefie, idiotyczną decyzją burmistrza w strefę ekologiczną przekształconą (a dwie elektrownie stoją w środku miasta, nie?).
- Podwyższone ceny biletów na metro, którego 80% taboru jeszcze czasy cesarzy niemieckich pamięta.
- I co rusz to metro strajkuje, periodycznie zmieniając się terminami strajków z koleją państwową.
- NRD-owska mentalność na zasadach RFN-owskiego pedantyzmu.
- Kolejki w Aldim i w Lidlu też.
- I kebaby za 4 euro (najwyższe ceny od czasów, gdy kebab uznawano jeszcze za egzotyczną potrawę).
Zajęcia
Tu są co prawda kina, teatry itp, ale i tak największymi rozrywkami są zakupy w centrach handlowych i strajkowanie. Obie czynności można doskonale połączyć. Innym sposobem jest także codziennie odwiedzanie misia Knuta w zachodnim zoo. Można także zobaczyć, jak Hertha przegrywa, ale od czego jest hokej na lodzie, koszykówka, badminton i piłka ręczna, dyscypliny, w których Hertha ma ostatnio mnóstwo sezonowych kibiców, zachęconych sukcesami i nie zrażonymi horrendalnymi cenami biletów. W ostatnich latach coraz popularniejsze, zwłaszcza wśród muzułmanów, jest masowe wprowadzanie się do miasta, tworzenie islamskich dzielnic, do których biali nie mają wstępu, pobieranie zasiłków (i narzekanie, że za mało), od czasu do czasu robienie zamachów.
Mało jest za to fanów kolei, gdyż kanarów i konduktorów jak mrówek, a tabór ciasny i niezachęcający. Nic to.
Ciekawostki
- Ulica Ernesta Bosha posiada pierwszeństwo przejazdu przed ulicą Axela Springera.
- Na wschodnim Berlinie Warszawiak może poczuć się jak u siebie w domu. Wielkopłytowce są tutaj wyższe niż te w Moskwie.
- Najtańsze papierosy kupuje się u Wietnamczyków produkujących własne, niepowtarzalne siano z profesjonalną, żółtą etykietką w dwóch językach, i to bez nalepek z Ministerstwa Zdrowia, czy coś w tym kierunku. Mówi się, że koniec świata przetrwają karaluchy, szczury i właśnie Jing-Lingi.
- Kebab robi się szybciej, niż policja dojeżdża na miejsce przestępstwa. Nic nie cieszy oka tak, jak robi to widok czterech spasionych policjantów biegnących z krótkofalówkami.
- Umiłowanie do socjalizmu (a wśród Wschodnich i do komunizmu), że Fryderyk Engels i Karol Marks mają w Berlinie swoje własne ulice i są to aleje wielkości warszawskich Jerozolimskich).
- W ciągu najbliższych kilku lat planowane jest ustanowienie Berlina terytorium zamorskim Turcji (ze względu na duży odsetek zamieszkujących tam Turków).
- Cement z którego zbudowano Berlin skradziono spod Strzelec Opolskich i Opola, stal z Bytomia i Chorzowa a miedź (instalacje elektryczne) z okolic Legnicy.
- Centrum Berlina kupiła firma SONY.
- Kiedy 3/4 Berlina było pod okupacją imperialistów i innych wrogich sił, lotnisko Tempelhof było ulubionym kierunkiem wycieczek zorganizowanych z Krainy Powszechnej Szczęśliwości. Wtedy to słynne na cały świat linie Landing On Tempelhof oferowały loty do Berlina Zachodniego w cenie biletów krajowych, co pozytywnie wpływało na przemysł turystyczny miasta.