Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu: podmianka) |
Znacznik: edytor wizualny |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
||
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). |
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). |
||
* <s>Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.</s> |
|||
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć. |
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć. |
||
Linia 21: | Linia 22: | ||
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.''' |
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.''' |
||
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek |
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego <s>(nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów)</s><ref>Pamiętna data: 1 kwietnia 2018 r. Wtedy to KZK GOP odnalazł resztki rozumu w głowie i uznał, że bilety miesięczne nie muszą być kasowane.</ref> biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. |
||
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy: |
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy: |
||
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem. |
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem. |
||
* '''Taryfa |
* '''Taryfa strefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto i wiele miast. |
||
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
||
* '''Taryfa młodzieżowa '''– masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do [[Szkoła|szkoły]]? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. <s>Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.</s> |
|||
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]]. |
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]]. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP. |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
Wersja z 18:55, 1 cze 2018
Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem – karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.
Powody wprowadzenia karty
- Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
- Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
- Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za
miejsce na cmentarzuwiele różnych usług. - Chęć ustanowienia rekordu
świataPolski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej. - Chęć
szpiegowania pasażerówmonitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.- Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.
Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
- duży kasownik – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
- płaski kasownik – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
- stary kasownik – umożliwia kasowanie biletów papierowych;
- zepsuty kasownik – nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
- zablokowany kasownik – straszy perspektywą pojawienia się kanara.
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów)[2] biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
- Taryfa odległościowa – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
- Taryfa strefowo-czasowa – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
- Taryfa ekonomiczna – na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
- Taryfa młodzieżowa – masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do szkoły? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu.
Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.
Przypisy
- ↑ Oraz w tyskich trolejbusach
- ↑ Pamiętna data: 1 kwietnia 2018 r. Wtedy to KZK GOP odnalazł resztki rozumu w głowie i uznał, że bilety miesięczne nie muszą być kasowane.