Anioł: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (tech.) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Doskonały przegląd anielskich szeregów, wraz z krótką charakterystyką prezentuje wybitny znawca w tejże dziedzinie '''NAS'''. |
Doskonały przegląd anielskich szeregów, wraz z krótką charakterystyką prezentuje wybitny znawca w tejże dziedzinie '''NAS'''. |
||
<poem> |
|||
''Anioł śmierci dopadł twoje [[ciało]]''<br> |
|||
''Anioł śmierci dopadł twoje [[ciało]]'' |
|||
''Tam giwera na stole ty siedzisz na krześle''<br> |
|||
''Tam giwera na stole ty siedzisz na krześle'' |
|||
''Podejdź do mnie jutro będzie [[pogrzeb]]''<br> |
|||
''Podejdź do mnie jutro będzie [[pogrzeb]]'' |
|||
''Anioł życia zmienił przeznaczenie''<br> |
|||
''Anioł życia zmienił przeznaczenie'' |
|||
''I ucieczka donikąd do [[świat]]a zapomnienia'' |
''I ucieczka donikąd do [[świat]]a zapomnienia'' |
||
</poem> |
|||
Widoczne jest tu przekwalifikowanie się '''anioła życia''', na '''anioła śmierci'''. Wynikać może ono z braku przyrostu naturalnej, a nasilającej się [[fala zbrodni|fali zbrodni]]. Zawód, który porzucił wspomniany anioł, prawdopodobnie będzie obsadzony kimś z [[Liga Polskich Rodzin|LPR-u]], jako że [[becikowe]] przyczynia się do odwrócenia procesu i stanowisko to będzie potrzebne. |
Widoczne jest tu przekwalifikowanie się '''anioła życia''', na '''anioła śmierci'''. Wynikać może ono z braku przyrostu naturalnej, a nasilającej się [[fala zbrodni|fali zbrodni]]. Zawód, który porzucił wspomniany anioł, prawdopodobnie będzie obsadzony kimś z [[Liga Polskich Rodzin|LPR-u]], jako że [[becikowe]] przyczynia się do odwrócenia procesu i stanowisko to będzie potrzebne. |
||
<poem> |
|||
''Anioł [[miłość|miłości]] nie żyje nie żyje''<br> |
|||
''Anioł [[miłość|miłości]] nie żyje nie żyje'' |
|||
''A ty świnio też zginiesz za chwilę''<br> |
|||
''A ty świnio też zginiesz za chwilę'' |
|||
''Śmierdzący oddech krople potu na ciele''<br> |
|||
''Śmierdzący oddech krople potu na ciele'' |
|||
''A ja kocham cię mocno ty mój aniele''<br> |
|||
''A ja kocham cię mocno ty mój aniele'' |
|||
''To anioł [[zdrada|zdrady]] czeka na twój rozkaz''<br> |
|||
''To anioł [[zdrada|zdrady]] czeka na twój rozkaz'' |
|||
''(...)''<br> |
|||
''(...)'' |
|||
''Śmierć lub więzienie krew albo cierpienie'' |
''Śmierć lub więzienie krew albo cierpienie'' |
||
</poem> |
|||
Kolejnymi aniołami są: '''anioł miłości''' i '''anioł zdrady''', które zawsze chodziły razem. Do czasu, gdy jeden zabił drugiego. Prawdopodobnie zgon nastąpił z powodu okrutnego fetoru, który wydobywał się z ust zabójcy. Anioł zdrady przejął wszystkich [[klient]]ów [[denat|nieboszczyka]]. Nadal jest jednak dyspozycyjny i oczekuje na konkretne zadania. Prawdopodobnie trudni się także zabójstwami i windykacją [[dług]]ów. |
Kolejnymi aniołami są: '''anioł miłości''' i '''anioł zdrady''', które zawsze chodziły razem. Do czasu, gdy jeden zabił drugiego. Prawdopodobnie zgon nastąpił z powodu okrutnego fetoru, który wydobywał się z ust zabójcy. Anioł zdrady przejął wszystkich [[klient]]ów [[denat|nieboszczyka]]. Nadal jest jednak dyspozycyjny i oczekuje na konkretne zadania. Prawdopodobnie trudni się także zabójstwami i windykacją [[dług]]ów. |
||
<poem> |
|||
''Anioł [[zemsta|zemsty]] – uśmiechnięta [[kobieta]]''<br> |
|||
''Anioł [[zemsta|zemsty]] – uśmiechnięta [[kobieta]]'' |
|||
''On długo [[płacz]]e a ona się uśmiecha''<br> |
|||
''[[ |
''On długo [[płacz]]e a ona się uśmiecha'' |
||
''[[Broń]] w dłoni lufa przy skroni'' |
|||
''Twój anioł stróż bezradnie stoi''<br> |
|||
''Twój anioł stróż bezradnie stoi'' |
|||
''[[Głowa]] mu pęka od ciągłego stresu'' |
''[[Głowa]] mu pęka od ciągłego stresu'' |
||
</poem> |
|||
Ukazana została w tej strofie bezradność '''anioła stróża''' wobec '''anioła zemsty'''. Prawdopodobnie spowodowane jest to przedawkowaniem tabletek uspokajających i przeciwbólowych. Anioł zemsty także nie jest w pełni sił, prawdopodobnie przeżywa załamanie nerwowe. |
Ukazana została w tej strofie bezradność '''anioła stróża''' wobec '''anioła zemsty'''. Prawdopodobnie spowodowane jest to przedawkowaniem tabletek uspokajających i przeciwbólowych. Anioł zemsty także nie jest w pełni sił, prawdopodobnie przeżywa załamanie nerwowe. |
||
Linia 49: | Linia 55: | ||
Pracują oni razem i [[choroba]] jednego może być spowodowana złym [[samopoczucie]]m drugiego. Łączy ich bowiem silna [[więź emocjonalna]]. |
Pracują oni razem i [[choroba]] jednego może być spowodowana złym [[samopoczucie]]m drugiego. Łączy ich bowiem silna [[więź emocjonalna]]. |
||
<poem> |
|||
''Anioł strachu trzyma wielki [[miecz]]''<br> |
|||
''Anioł strachu trzyma wielki [[miecz]]'' |
|||
''Więc uważaj robaku schowaj się w piwnicy'' |
''Więc uważaj robaku schowaj się w piwnicy'' |
||
</poem> |
|||
Nad tym całym panteonem aniołów straż trzyma jedyny, jak na razie, zdrowy psychicznie anioł, który znalazł przedmiot (tu [[miecz]]), którym ma zamiar zrobić porządek. |
Nad tym całym panteonem aniołów straż trzyma jedyny, jak na razie, zdrowy psychicznie anioł, który znalazł przedmiot (tu [[miecz]]), którym ma zamiar zrobić porządek. |
||
Linia 61: | Linia 69: | ||
Poruszany przez niezliczone ilości zespołów i wykonawców. M.in.: [[Ala Janosz|Alicję Janosz]], [[Bartek Wrona|Bartka Wronę]], [[Coma|Comę]], [[De Su]], [[DKA]], [[Farba|Farbę]], [[Golec uOrkiestra|Golec uOrkiestrę]], [[Ha-Dwa-O]], [[Hey]], [[Karramba|Karrambę]], [[Kasia Kowalska|Kasię Kowalską]] i innych. |
Poruszany przez niezliczone ilości zespołów i wykonawców. M.in.: [[Ala Janosz|Alicję Janosz]], [[Bartek Wrona|Bartka Wronę]], [[Coma|Comę]], [[De Su]], [[DKA]], [[Farba|Farbę]], [[Golec uOrkiestra|Golec uOrkiestrę]], [[Ha-Dwa-O]], [[Hey]], [[Karramba|Karrambę]], [[Kasia Kowalska|Kasię Kowalską]] i innych. |
||
Teksty piosenek odzwierciedlają doskonale naturę aniołów. I tak [[Stachursky]] śpiewa: |
Teksty piosenek odzwierciedlają doskonale naturę aniołów. I tak [[Stachursky]] śpiewa: |
||
''(...)''<br> |
|||
''Przez zamknięte [[drzwi]] widzę każdy Twój [[cień]],'' <br> |
|||
''Tak się zaczyna nowy [[dzień]],''<br> |
|||
''I nawet wtedy kiedy jesteś sama tak jak ja,''<br> |
|||
''nie pozwolę Ci się bać,''<br> |
|||
''Ja będę tam tak jak Anioł...''<br> |
|||
''(...)''<br> |
|||
''A kiedy będziesz daleko gdzieś,''<br> |
|||
''Ja ciągle będę przy Tobie dobrze wiesz,''<br> |
|||
''Nie bój się to ja,''<br> |
|||
''Będę zawsze przy Tobie,''<br><br> |
|||
''Nie bój się to ja,''<br> |
|||
''Będę zawsze przy Tobie, będę tam (...)''<br> |
|||
<poem> |
|||
''(...)'' |
|||
''Przez zamknięte [[drzwi]] widzę każdy Twój [[cień]],'' |
|||
''Tak się zaczyna nowy [[dzień]],'' |
|||
''I nawet wtedy kiedy jesteś sama tak jak ja,'' |
|||
''nie pozwolę Ci się bać,'' |
|||
''Ja będę tam tak jak Anioł...'' |
|||
''(...)'' |
|||
''A kiedy będziesz daleko gdzieś,'' |
|||
''Ja ciągle będę przy Tobie dobrze wiesz,'' |
|||
''Nie bój się to ja,'' |
|||
''Będę zawsze przy Tobie,'' |
|||
''Nie bój się to ja,'' |
|||
''Będę zawsze przy Tobie, będę tam (...)'' |
|||
</poem> |
|||
(Stachursky, ''Jak anioł'') |
(Stachursky, ''Jak anioł'') |
||
Linia 83: | Linia 94: | ||
W kolejnym utworze muzycznym, w którym poruszany jest motyw anioła, jest ''Król aniołów'' [[DKA]]. |
W kolejnym utworze muzycznym, w którym poruszany jest motyw anioła, jest ''Król aniołów'' [[DKA]]. |
||
<poem> |
|||
''Był sobie kiedyś taki anioł bardzo smutny''<br> |
|||
''Był sobie kiedyś taki anioł bardzo smutny'' |
|||
''szukał [[cel]]u szukał sensu i szukał pokuty.''<br> |
|||
''szukał [[cel]]u szukał sensu i szukał pokuty.'' |
|||
''Był zdrowy w [[serce|sercu]], lecz bardzo chory w duszy.''<br> |
|||
''Był zdrowy w [[serce|sercu]], lecz bardzo chory w duszy.'' |
|||
''Co się gdzie nie ruszył, to widział tylko zguby.''<br> |
|||
''Co się gdzie nie ruszył, to widział tylko zguby.'' |
|||
''Bóg go zawołał i powiedział „szukaj ludzi”,''<br> |
|||
''Bóg go zawołał i powiedział „szukaj ludzi”,'' |
|||
''więc się odważył, poszedł szukać swej otuchy.''<br> |
|||
''więc się odważył, poszedł szukać swej otuchy.'' |
|||
''Po kilku razach, gdy go ludzie odtrącali,''<br> |
|||
''Po kilku razach, gdy go ludzie odtrącali,'' |
|||
''rozwinął swe [[skrzydła]] i poczuł smak odwagi.''<br> |
|||
''rozwinął swe [[skrzydła]] i poczuł smak odwagi.'' |
|||
''Płakał z radości, bo płakać powinien,''<br> |
|||
''Płakał z radości, bo płakać powinien,'' |
|||
''płakać [[łza]]mi czystymi przez chwilę.''<br> |
|||
''płakać [[łza]]mi czystymi przez chwilę.'' |
|||
''Potem, wiec odszedł z powrotem do nieba.''<br> |
|||
''Potem, wiec odszedł z powrotem do nieba.'' |
|||
''Bóg był z niego dumny, już się o niego nie bał.''<br> |
|||
''Bóg był z niego dumny, już się o niego nie bał.'' |
|||
''Teraz ten anioł jest [[król]]em aniołów,''<br> |
|||
''Teraz ten anioł jest [[król]]em aniołów,'' |
|||
''silny jak nigdy bez wewnętrznych sporów.'' |
''silny jak nigdy bez wewnętrznych sporów.'' |
||
</poem> |
|||
Jest to historia dorastania i przeobrażenia wewnętrznego jednego z aniołów. Niestety nie wiadomo jaki to gatunek anioła, wiadomo jednak, że już od maleńkości miał problemy osobowościowe. Do szczęścia potrzebował ludzi, ale oni nie potrzebowali jego. |
Jest to historia dorastania i przeobrażenia wewnętrznego jednego z aniołów. Niestety nie wiadomo jaki to gatunek anioła, wiadomo jednak, że już od maleńkości miał problemy osobowościowe. Do szczęścia potrzebował ludzi, ale oni nie potrzebowali jego. |
||
Linia 102: | Linia 115: | ||
'''Anioł''' ten cechuje się dużą wrażliwością, tkliwością, poddaństwem. Jest przykładem na to, że tchórz i beksa może zostać [[szef]]em. |
'''Anioł''' ten cechuje się dużą wrażliwością, tkliwością, poddaństwem. Jest przykładem na to, że tchórz i beksa może zostać [[szef]]em. |
||
===Motyw anioła w sztuce=== |
=== Motyw anioła w sztuce === |
||
[[grafika:395px-Scheme_of_things1475.gif|thumb|Szkic powstały podczas lekcji języka polskiego poświęconej Biblii]] |
[[grafika:395px-Scheme_of_things1475.gif|thumb|Szkic powstały podczas lekcji języka polskiego poświęconej Biblii]] |
||
Nie jest chętnie malowany podczas długich rozmów [[telefon]]icznych, nudnych [[lekcja|lekcji]], czy wykładów. Jest to motyw trudny do opanowania, dlatego zazwyczaj pojawia się tylko na obrazach sławnych [[malarz|malarzy]], którzy kreskę mają opanowaną do perfekcji. |
Nie jest chętnie malowany podczas długich rozmów [[telefon]]icznych, nudnych [[lekcja|lekcji]], czy wykładów. Jest to motyw trudny do opanowania, dlatego zazwyczaj pojawia się tylko na obrazach sławnych [[malarz|malarzy]], którzy kreskę mają opanowaną do perfekcji. |
||
Linia 108: | Linia 121: | ||
Trudność w namalowaniu '''anioła''' polega na tym, że właściwie anioł ciała nie posiada, a jest tylko bytem duchowym. Najczęściej więc wielcy malarze tego [[świat]]a, przedstawiają go jako rozmazaną plamę umieszczoną na centralnym miejscu płótna. |
Trudność w namalowaniu '''anioła''' polega na tym, że właściwie anioł ciała nie posiada, a jest tylko bytem duchowym. Najczęściej więc wielcy malarze tego [[świat]]a, przedstawiają go jako rozmazaną plamę umieszczoną na centralnym miejscu płótna. |
||
===Motyw anioła w literaturze=== |
=== Motyw anioła w literaturze === |
||
Najczęściej pojawia się w utworach lirycznych, ale również w [[dramat]]ach i [[powieść|powieściach]]. Jest to jednak postać zazwyczaj obecna, lecz nie wypowiadająca się. Będąca, lecz nic nie wnosząca. |
Najczęściej pojawia się w utworach lirycznych, ale również w [[dramat]]ach i [[powieść|powieściach]]. Jest to jednak postać zazwyczaj obecna, lecz nie wypowiadająca się. Będąca, lecz nic nie wnosząca. |
||
[[grafika: Deathgrave.jpg|thumb|Zdjęcie z jedynego spektaklu, na którym pojawił się aktor grający anioła]] |
[[grafika: Deathgrave.jpg|thumb|Zdjęcie z jedynego spektaklu, na którym pojawił się aktor grający anioła]] |
||
Typowym przykładem dramatu opartego na tejże zasadzie jest ''Rozmowa z aniołem'' [[Magda Femme|Magdy Femme]]. |
Typowym przykładem dramatu opartego na tejże zasadzie jest ''Rozmowa z aniołem'' [[Magda Femme|Magdy Femme]]. |
||
<poem> |
|||
''Aniele mój powiedz,''<br> |
|||
''Aniele mój powiedz,'' |
|||
''Czy możesz schować''<br> |
|||
'' |
''Czy możesz schować'' |
||
''Mnie w ramionach?'' |
|||
''A w skrzydłach swych'' |
''A w skrzydłach swych'' |
||
''Osuszyć znów moje łzy'' |
''Osuszyć znów moje łzy'' |
||
''Niewiele powiem Ci'' |
''Niewiele powiem Ci'' |
||
''Czujesz sam'' |
''Czujesz sam'' |
||
''W niebiosach łatwiej jest trwać'' |
''W niebiosach łatwiej jest trwać'' |
||
''oddychać niebem'' |
''oddychać niebem'' |
||
''Tam zabierz nas...'' |
''Tam zabierz nas...'' |
||
</poem> |
|||
Jest to kwestia budująca napięcie. [[Kobieta]] zadaje [[egzystencja|egzystencjonalne]] pytania, pragnie uzyskać odpowiedź, rozwiać dręczące ją wątpliwości. Czuje się zagubiona, a anioł może być jej jedynym powiernikiem i pocieszycielem, co ujawnia też kolejna część: |
Jest to kwestia budująca napięcie. [[Kobieta]] zadaje [[egzystencja|egzystencjonalne]] pytania, pragnie uzyskać odpowiedź, rozwiać dręczące ją wątpliwości. Czuje się zagubiona, a anioł może być jej jedynym powiernikiem i pocieszycielem, co ujawnia też kolejna część: |
||
<poem> |
|||
''W ciemną noc modlitwy krzyk''<br> |
|||
''W ciemną noc modlitwy krzyk'' |
|||
''Zostałeś tylko Ty''<br> |
|||
''Zostałeś tylko Ty'' |
|||
''I deszcz na twarzy mej''<br> |
|||
''I deszcz na twarzy mej'' |
|||
''W ciemną noc nie wierzę już''<br> |
|||
''W ciemną noc nie wierzę już'' |
|||
''Choć trzepot skrzydeł znów''<br> |
|||
''Choć trzepot skrzydeł znów'' |
|||
''Do snu kołysze mnie'' |
''Do snu kołysze mnie'' |
||
</poem> |
|||
Czuje ona jego obecność, ale nie uzyskuje [[pomoc]]y. Został jej tylko on, jest jedyną pomocą, której uzyskać nie może. Jest to [[punkt kulminacyjny]] dramatu, kiedy kobieta krzyczy z przerażenia, samotności, aby on wreszcie przemówił, odpowiedział jej. |
Czuje ona jego obecność, ale nie uzyskuje [[pomoc]]y. Został jej tylko on, jest jedyną pomocą, której uzyskać nie może. Jest to [[punkt kulminacyjny]] dramatu, kiedy kobieta krzyczy z przerażenia, samotności, aby on wreszcie przemówił, odpowiedział jej. |
||
<poem> |
|||
''Aniele mój'' <br> |
|||
''Aniele mój'' |
|||
''Czasem nie wierzę w Ciebie''<br> |
|||
''Czasem nie wierzę w Ciebie'' |
|||
''W samą siebie też wiary brak''<br> |
|||
''W samą siebie też wiary brak'' |
|||
''Zraniłam wiele serc''<br> |
|||
''Zraniłam wiele serc'' |
|||
''Lecz nie opuszczaj mnie''<br> |
|||
'' |
''Lecz nie opuszczaj mnie'' |
||
''Czuję strach, że to nie ostatni raz'' |
|||
''Popłynie czyjaś łza, gorzka łza...'' |
''Popłynie czyjaś łza, gorzka łza...'' |
||
</poem> |
|||
Tu następuje załamanie wiary. [[Kobieta]] poddaje pod wątpliwość własne istnienie. Czuje się niesłuchana, odepchnięta, zaczyna wątpić w swój [[byt]]. Wtedy to następuje pogodzenie z '''aniołem''', kierowane strachem, że jeśli ona nie istnieje i on nie istnieje, to lepiej, jak się połączą, będą razem nie istnieć, niż każde z nich osobno. |
Tu następuje załamanie wiary. [[Kobieta]] poddaje pod wątpliwość własne istnienie. Czuje się niesłuchana, odepchnięta, zaczyna wątpić w swój [[byt]]. Wtedy to następuje pogodzenie z '''aniołem''', kierowane strachem, że jeśli ona nie istnieje i on nie istnieje, to lepiej, jak się połączą, będą razem nie istnieć, niż każde z nich osobno. |
||
Linia 149: | Linia 168: | ||
Jest to przykład typowego dramatu dwuosobowego, gdzie jedna z osób nie pojawia się na [[scena|scenie]], a bierze [[pieniądze]] za obsadzenie jej w tej roli. |
Jest to przykład typowego dramatu dwuosobowego, gdzie jedna z osób nie pojawia się na [[scena|scenie]], a bierze [[pieniądze]] za obsadzenie jej w tej roli. |
||
==Przysłowia== |
== Przysłowia == |
||
*''Anioł wiedział nie powiedział'' – ujawnia złośliwą [[natura|naturę]] anioła. Używane, gdy chcemy kogoś obrazić w sposób dla niego niejasny; |
* ''Anioł wiedział nie powiedział'' – ujawnia złośliwą [[natura|naturę]] anioła. Używane, gdy chcemy kogoś obrazić w sposób dla niego niejasny; |
||
*''Będę twym aniołem'' – [[groźba]] zakamuflowana w obietnicy; |
* ''Będę twym aniołem'' – [[groźba]] zakamuflowana w obietnicy; |
||
*''Anielska cierpliwość'' – taka, która kończy się załamaniem [[nerw]]owym. |
* ''Anielska cierpliwość'' – taka, która kończy się załamaniem [[nerw]]owym. |
||
==Zobacz też== |
== Zobacz też == |
||
* [[Szatan|Diabeł]] |
* [[Szatan|Diabeł]] |
||
* [[Latawiec]] |
* [[Latawiec]] |
Wersja z 19:56, 5 cze 2009
Dla mnie to jakieś masowe przebłyski z przeszłości, po tych wszystkich prochach, które wszyscy Amerykanie zażywali regularnie od lat 60-tych do 90-tych. Trzydzieści lat ćpania na ulicy i masz swoje pieprzone anioły!
- George Carlin o aniołach
Anioł – latający stwór posiadający ludzką postać, lecz nie posiadający ciała. Wg Biblii facet od czarnej roboty, działający na zasadzie poczty: komuś coś powiedział, innemu coś zaniósł.
Miejscem zamieszkania i bytowania aniołów jest niebo, gdzie oddają się różnym zajęciom – od leżenia na chmurach, do picia soku pomarańczowego. Czasami zstępują na ziemię, by komuś przekazać pozytywne lub negatywne wieści, znane są także przypadki zwiastowania.
Jest to duszek o złośliwym usposobieniu, odpowiedzialny za pogodę. Ściślej ujmując – za to, co na nas leci z góry. Według wszelkich przesłanek, gdy sikają – pada deszcz, gdy trzepią poduszki (lub mają łupież i czochrają się po głowie) – pada śnieg. Nieznane są powody opadów gradu (prawdopodobnie robią wojnę na kamienie boskie), deszczy stukilowych worków z mielonym mięsem, mgły, czy innych zjawisk meteorologicznych.
Rodzaje aniołów
- Anioł stróż – adekwatnie do nazwy pilnuje, by nic nie zginęło, nic się nie uszkodziło i nie zaszkodziło osobie lub przedmiotowi stróżowanemu;
- Anioł windykator – odbiera to, co mu się należy. Prawdopodobnie przyjdzie w dniu sądu ostatecznego i zabierze bogatym; (komornik czynny)
- Aniooł Hood – zabierze windykatorowi, da biednym; (komornik bierny)
- Anioł śmierci – zabiera na zawsze i nikomu nie daje; (komornik właściwy)
- Anioł grozy – jest wszędzie i nigdzie jednocześnie. Zsyła karę na tych, którzy jego zdaniem na to zasługują;
- Anioł upadły – wracając do domu po imprezie nie był w stanie podnieść się z chodnika.
- Anioł Michał – lata i maluje, co popadnie;
- Anioł kobieta – kobieta, która musi pomagać mężczyźnie, żeby mógł odnaleźć nie tylko sens życia, ale i chociażby własne skarpetki i sztruksy;
- Anioł gothycki - ma nieodłączne sterczące strzępkami bólu krwawe kikuty połamanych skrzydeł, wygrażające bezlitosnemu niebu w rozpaczliwej spirali niekończącego się upadku. Najczęściej występuje jako obowiązkowy wystrój graficzny lub inspiracja merytoryczna blogów gothyckich.
Doskonały przegląd anielskich szeregów, wraz z krótką charakterystyką prezentuje wybitny znawca w tejże dziedzinie NAS.
Anioł śmierci dopadł twoje ciało
Tam giwera na stole ty siedzisz na krześle
Podejdź do mnie jutro będzie pogrzeb
Anioł życia zmienił przeznaczenie
I ucieczka donikąd do świata zapomnienia
Widoczne jest tu przekwalifikowanie się anioła życia, na anioła śmierci. Wynikać może ono z braku przyrostu naturalnej, a nasilającej się fali zbrodni. Zawód, który porzucił wspomniany anioł, prawdopodobnie będzie obsadzony kimś z LPR-u, jako że becikowe przyczynia się do odwrócenia procesu i stanowisko to będzie potrzebne.
Anioł miłości nie żyje nie żyje
A ty świnio też zginiesz za chwilę
Śmierdzący oddech krople potu na ciele
A ja kocham cię mocno ty mój aniele
To anioł zdrady czeka na twój rozkaz
(...)
Śmierć lub więzienie krew albo cierpienie
Kolejnymi aniołami są: anioł miłości i anioł zdrady, które zawsze chodziły razem. Do czasu, gdy jeden zabił drugiego. Prawdopodobnie zgon nastąpił z powodu okrutnego fetoru, który wydobywał się z ust zabójcy. Anioł zdrady przejął wszystkich klientów nieboszczyka. Nadal jest jednak dyspozycyjny i oczekuje na konkretne zadania. Prawdopodobnie trudni się także zabójstwami i windykacją długów.
Anioł zemsty – uśmiechnięta kobieta
On długo płacze a ona się uśmiecha
Broń w dłoni lufa przy skroni
Twój anioł stróż bezradnie stoi
Głowa mu pęka od ciągłego stresu
Ukazana została w tej strofie bezradność anioła stróża wobec anioła zemsty. Prawdopodobnie spowodowane jest to przedawkowaniem tabletek uspokajających i przeciwbólowych. Anioł zemsty także nie jest w pełni sił, prawdopodobnie przeżywa załamanie nerwowe.
Pracują oni razem i choroba jednego może być spowodowana złym samopoczuciem drugiego. Łączy ich bowiem silna więź emocjonalna.
Anioł strachu trzyma wielki miecz
Więc uważaj robaku schowaj się w piwnicy
Nad tym całym panteonem aniołów straż trzyma jedyny, jak na razie, zdrowy psychicznie anioł, który znalazł przedmiot (tu miecz), którym ma zamiar zrobić porządek.
Odwołania
Anioł jest częstym motywem w sztuce, muzyce, architekturze, literaturze. Częściej motywem tym posługują się mężczyźni, którzy anioła wyobrażają sobie jako piękną kobietę o anielskiej cierpliwości i urodzie. Kobiety wiedzą, że mężczyźni o takich cechach nie istnieją.
Motyw anioła w muzyce
Poruszany przez niezliczone ilości zespołów i wykonawców. M.in.: Alicję Janosz, Bartka Wronę, Comę, De Su, DKA, Farbę, Golec uOrkiestrę, Ha-Dwa-O, Hey, Karrambę, Kasię Kowalską i innych. Teksty piosenek odzwierciedlają doskonale naturę aniołów. I tak Stachursky śpiewa:
(...)
Przez zamknięte drzwi widzę każdy Twój cień,
Tak się zaczyna nowy dzień,
I nawet wtedy kiedy jesteś sama tak jak ja,
nie pozwolę Ci się bać,
Ja będę tam tak jak Anioł...
(...)
A kiedy będziesz daleko gdzieś,
Ja ciągle będę przy Tobie dobrze wiesz,
Nie bój się to ja,
Będę zawsze przy Tobie,
Nie bój się to ja,
Będę zawsze przy Tobie, będę tam (...)
(Stachursky, Jak anioł)
Wokalista wypowiada tu groźbę, że widzi kobietę, prawdopodobnie swoją wybrankę, nawet przez zamknięte drzwi. Porównuje się przy tym do anioła stróża i pilnuje, by kobieta nie opuściła pomieszczenia. Gdyby jednak udało jej się uciec, anioł w postaci Stachursky’ego podąży za nią i prawdopodobnie ukarze ją za nieposłuszeństwo. Stachursky jest okrutny, bo zabrania wybrance okazywania strachu. Prawdopodobnie także jej nie karmi i nie poi. Czeka na powolną śmierć ofiary, lub na jej ucieczkę, która skróci jej cierpienia.
We fragmencie tym pojawia się kolejna ważna cecha anioła – może być on w kilku miejscach jednocześnie: przed drzwiami i w odosobnionym miejscu. Wokalista utożsamia się więc z aniołem grozy, który tylko czeka na błąd popełniony przez kobietę.
W kolejnym utworze muzycznym, w którym poruszany jest motyw anioła, jest Król aniołów DKA.
Był sobie kiedyś taki anioł bardzo smutny
szukał celu szukał sensu i szukał pokuty.
Był zdrowy w sercu, lecz bardzo chory w duszy.
Co się gdzie nie ruszył, to widział tylko zguby.
Bóg go zawołał i powiedział „szukaj ludzi”,
więc się odważył, poszedł szukać swej otuchy.
Po kilku razach, gdy go ludzie odtrącali,
rozwinął swe skrzydła i poczuł smak odwagi.
Płakał z radości, bo płakać powinien,
płakać łzami czystymi przez chwilę.
Potem, wiec odszedł z powrotem do nieba.
Bóg był z niego dumny, już się o niego nie bał.
Teraz ten anioł jest królem aniołów,
silny jak nigdy bez wewnętrznych sporów.
Jest to historia dorastania i przeobrażenia wewnętrznego jednego z aniołów. Niestety nie wiadomo jaki to gatunek anioła, wiadomo jednak, że już od maleńkości miał problemy osobowościowe. Do szczęścia potrzebował ludzi, ale oni nie potrzebowali jego.
Anioł ten cechuje się dużą wrażliwością, tkliwością, poddaństwem. Jest przykładem na to, że tchórz i beksa może zostać szefem.
Motyw anioła w sztuce
Nie jest chętnie malowany podczas długich rozmów telefonicznych, nudnych lekcji, czy wykładów. Jest to motyw trudny do opanowania, dlatego zazwyczaj pojawia się tylko na obrazach sławnych malarzy, którzy kreskę mają opanowaną do perfekcji.
Trudność w namalowaniu anioła polega na tym, że właściwie anioł ciała nie posiada, a jest tylko bytem duchowym. Najczęściej więc wielcy malarze tego świata, przedstawiają go jako rozmazaną plamę umieszczoną na centralnym miejscu płótna.
Motyw anioła w literaturze
Najczęściej pojawia się w utworach lirycznych, ale również w dramatach i powieściach. Jest to jednak postać zazwyczaj obecna, lecz nie wypowiadająca się. Będąca, lecz nic nie wnosząca.
Typowym przykładem dramatu opartego na tejże zasadzie jest Rozmowa z aniołem Magdy Femme.
Aniele mój powiedz,
Czy możesz schować
Mnie w ramionach?
A w skrzydłach swych
Osuszyć znów moje łzy
Niewiele powiem Ci
Czujesz sam
W niebiosach łatwiej jest trwać
oddychać niebem
Tam zabierz nas...
Jest to kwestia budująca napięcie. Kobieta zadaje egzystencjonalne pytania, pragnie uzyskać odpowiedź, rozwiać dręczące ją wątpliwości. Czuje się zagubiona, a anioł może być jej jedynym powiernikiem i pocieszycielem, co ujawnia też kolejna część:
W ciemną noc modlitwy krzyk
Zostałeś tylko Ty
I deszcz na twarzy mej
W ciemną noc nie wierzę już
Choć trzepot skrzydeł znów
Do snu kołysze mnie
Czuje ona jego obecność, ale nie uzyskuje pomocy. Został jej tylko on, jest jedyną pomocą, której uzyskać nie może. Jest to punkt kulminacyjny dramatu, kiedy kobieta krzyczy z przerażenia, samotności, aby on wreszcie przemówił, odpowiedział jej.
Aniele mój
Czasem nie wierzę w Ciebie
W samą siebie też wiary brak
Zraniłam wiele serc
Lecz nie opuszczaj mnie
Czuję strach, że to nie ostatni raz
Popłynie czyjaś łza, gorzka łza...
Tu następuje załamanie wiary. Kobieta poddaje pod wątpliwość własne istnienie. Czuje się niesłuchana, odepchnięta, zaczyna wątpić w swój byt. Wtedy to następuje pogodzenie z aniołem, kierowane strachem, że jeśli ona nie istnieje i on nie istnieje, to lepiej, jak się połączą, będą razem nie istnieć, niż każde z nich osobno.
Jest to przykład typowego dramatu dwuosobowego, gdzie jedna z osób nie pojawia się na scenie, a bierze pieniądze za obsadzenie jej w tej roli.
Przysłowia
- Anioł wiedział nie powiedział – ujawnia złośliwą naturę anioła. Używane, gdy chcemy kogoś obrazić w sposób dla niego niejasny;
- Będę twym aniołem – groźba zakamuflowana w obietnicy;
- Anielska cierpliwość – taka, która kończy się załamaniem nerwowym.