Parowóz

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 16:31, 14 lip 2022 autorstwa Pianino (dyskusja • edycje) (Znaczne rozbudowanie artykułu)
Masz jakiś problem?

Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale podejrzewam, że przy obecnych cenach prądu i ropy PKP powinny powyciągać z lamusów i skansenów lokomotywy parowe i uruchomić je przynajmniej na lokalnych, niezbyt pośpiesznych, liniach?

- wpis pewnego znanego polityka z prawicy na Twitterze


Parowóz – ruchomy czajnik. Podrasowana lokomotywa, napędzana parą, powstałą w wyniku opalania wody węglem, w lepszych przypadkach mazutem bądź wzbogaconym w warunkach domowych uranem. Stworzony z myślą o niskim spalaniu paliwa, dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w Chrzanowie i Poznaniu pracowały pełną parą od roku 1919.

Występowanie

Naturalnie parowozy na rozstaw jakiegoś tam brytyjskiego "ojca kolei" występują już jedynie w Polsce (jeśli kogoś bardzo interesuje, to dokładniej w okolicach Wolsztyna). Na wszystkich innych ziemiach zostały wytępione. Poza tym występują w sztucznych habitatach zwanych skansenami (gdzie ożywają tylko w wyznaczone dni), oraz zdechłe na podestach. {{Youtube|https://www.youtube.com/watch?v=_DD3T2-1QuA|Film dokumentujący rzadki widok parowozów w naturalnym habitacie|align=right|width=300}}

Zalety

  • (w większości przypadków) Produkt polski[1];
  • Najnowsza klimatyzacja o dwóch prędkościach nawiewu (Aby włączyć pierwszy, otwórz okno, aby włączyć drugi, wystaw makuwę przez okno);
  • Mała awaryjność[2];
  • Fabrycznie wbudowane turbo - jeśli dasz wystarczająco dużo węgla do pieca to słychać wybuch z przodu, co oznacza iż przekroczyliśmy prędkość dźwięku[3];
  • W każdej chwili gotowy, aby ściągnąć ze szlaku wykraczoną Pesę;
  • Rzadko można stwierdzić przypadki dewastacji okolicznych obiektów przez Seby (działa odciągająco na nie);
  • Brak wibracji (w przeciwieństwie do lokomotyw spalinowych);
  • Jak jest zimno, to możesz jedną rękę podgrzać na kotle.

Wady

  • Nie wystarczy mu jedno paliwo, musi jeszcze mieć wodę;
  • Jeśli brałby udział w wyścigu z zimnym startem, to przegrałby nawet z Gamą, która na 99,99999%[4] dozna awarii na szlaku;
  • Potrzebuje więcej smarów i olejów niż kobieta gdy się "odmładza";
  • Jak coś się już zepsuje, to trudno to naprawić;
  • Odpalanie tego, wbrew założeniom, trwa wieki;
  • Czyszczenie kotłów parowozów to chyba największa udręka na kolei;
  • Podczas podgrzewania ręki na kotle łatwo przedobrzyć;
  • Jak jest zimno, to ręka będąca dalej od kotła cierpnie i osiąga temperatury niższe niż na ciemnej stronie słońca

Dane techniczne

Przypisy

  1. Chyba, że mówimy o innych państwach niż Cebulandia. No to nie.
  2. Nie posiada jednak gwarancji na wersjach opalanych mazutem.
  3. Ponoć to wybuch kotła z powodu zbyt dużego ciśnienia, ale ja tam nie wierzę.
  4. Zaokrągliłem tą liczbę bo większość tej strony stanowiłyby cyfry 9
  5. Z wyłączonym turbo