Tramwaje w Krakowie

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Takie tramwaje po Krakowie jeżdżą
Nowy Bieżanów składa hołd Hegemonowi

Tramwaje w Krakowie – sieć lokomotyw, kursujących w Grodzie Kraka.

Charakterystyka ogólna

Ogólnie rzecz biorąc, MPK pod względem taboru autobusowego postarało się i w Grodzie Kraka nie kursuje żaden autobus wysokopodłogowy. Sieć tramwajowa zaś to (oprócz Łodzi, Warszawy, Wrocławia, GOP-u, Poznania i Szczecina…) najgorszy system tramwajów w Polsce…

17 listopada 2012 ZIKiT, chcąc doprowadzić mieszkańców do frustracji, w związku z otwarciem nowej pętli (Czerwone Maki) zmienił przebieg poszczególnych linii, inne wywalił, wprowadził też nowe. Obecnie jest ich 27 w tym 24 dzienne i 3 nocne, nie licząc zerówki.

Spis

Specjalne

  • 0 – krótka linia, którą spotkać można jedynie w wakacje. Jedzie z Muzeum Inżynierii Miejskiej w stronę Cichego Kącika bądź na Kopiec Wandy. W zasadzie tramwaj-widmo.

Zwykłe

  • 1 – tasiemiec, łączący Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem. Mieszkańcy, którzy z niej korzystają zostali ukarani najgorszymi tramwajami, jakie kiedykolwiek wyprodukowano – SGP/Lohner E1 z doczepkami C3. Ale spokojnie, Bombki NGT6 i stopiątki też są, a w weekendy także EU8N.
  • 2 – linia z Salwatora na Cmentarz Rakowicki. Największy odsetek podstarzałych pasażerek i pasażerów. Żeby ułatwić im ekspansję na siedzenia wsadzili na tą linię niskopodłogowe N8S oraz EU8N.
  • 3 – kolejny tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta (Nowy Bieżanów – Krowodrza) zbierając po drodze typowych mieszkańców Krakowa. Tabor kierowany na tę linię jest jak Kinder Niespodzianka – nigdy nie wiesz co podjedzie. Łatwo tam spotkać złomy z Niemiec E1+C3, choć czasami można spotkać tam elitarne wagony Bombardier NGT8. Tasiemiec skrócony przy remarszrutyzacji (trudne słowo), przejeżdża przez św. Wawrzyńca, zamiast Legionów. Smród idzie wytrzymać.
  • 5 – po ostatniej zmianie trasy, linia ta stała się ewenementem na skalę lokalną. Po raz pierwszy na tory Nowej Huty skierowano niskopodłogowe pojazdy (ze względu na puszczenie jej przez tunel KST. Niestety MPK nie doceniło łatwopalnych możliwości stopiątek) by zachować się jak przystało na Nową Hutę, normalny tabor to Bombardiery dla ubogich i EU8N. Nieliczni świadkowie mówią o Bombardierach w święta. Zapierdziela na Krowodrzą Górkę.
  • 9 – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tą linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga, przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Tabor kierowany na tę linię to stare szroty sprowadzone z Niemiec i Austrii – Lohner E1, ewentualnie można spotkać stopiątki, Bombki lub EU8N. Kursuje na trasie Nowy Bieżanów – Mistrzejowice. Przy remarszrutyzacji oczywiście nie zapomniano pominąć linię przy zmienianiu trasy, dzięki czemu nadal jeździ, jak jeździ. Od września 2015 kursuje przez nowowybudowaną estakadę nad dworcem w Płaszowie.
  • 11 – linia z Czerwonych Maków na Mały Płaszów przez najnowszą estakadę. Jeżdżą na niej stare gruchoty (fachowo GT8S), a w weekendy nowo-stare N8S i Bombki. Kolejne potwierdzenie wcielanej w życie dewizy MPK „nie ważne jak, ważne za ile”.
  • 14 – jedna z najdłuższych linii, zaprojektowana tak, aby wykonać kółko tam, gdzie można jechać prosto. Jest to linia wyróżniona ponieważ jedzie do Huty i są tam tramwaje NGT6. Na przejazd pasażerowie biorą prowiant, a krewni pozdrawiają ich na przystanku machając zasmarkanymi od płaczu chusteczkami, gdyż przejazd trwa kilka dni – jeździ po szynach gładko jak tafla wody w szklance, trzymanej przez dziadka chorego na Parkinsona tańczącego lambadę i próbującego ściągnąć płonące spodnie. Na początku 2010 zyskała mimowolnie status emo, gdyż została oficjalnie pocięta. Jej część jak feniks z popiołów powróciła i stworzyła szczytową 41. Ale i tak została zlikwidowana. Z Bronowic Cichego Kącika na Mistrzejowice.
  • 18 – kursuje na trasie Czerwone Maki – Krowodrza. Tramwaj wyczekiwany przez lokatorów DS nr 3 'Akropol' MS AGH będących studentami UJ. Wyczekiwany bo już nie muszą chodzić na nogach pół dnia. Obsługują ją Bombardiery. Okupywana przez starsze panie z Ruczaju żądające ustąpienia im miejsca oraz nowobogackich z Osiedla Europejskiego. Przynajmniej raz dziennie tramwaj tego numeru musi zatrzymać się na ulicy Długiej z powodu źle zaparkowanego auta.
  • 19 – jeździ z Dworca Towarowego (nie wiadomo dlaczego,gdyż 3 przystanki dalej jest duży węzeł przesiadkowy) do Borku Fałęckiego. Kieruje się na nią nowe tramwaje Bombki oraz EU8N, fabrycznie nowe cacko MPK wyprodukowane w latach 70. w Austrii. Na dwóch odcinkach nieco zmieniona trasa.
  • 20 – jeździła z Mistrzejowic do Kopca Wandy, ale była brudna i nikomu nie potrzebna, regularnie jeździł nią tylko Pan Mietek mieszkający u stóp w/w kopca. Teraz jeździ z Małego Płaszowa do Cichego kącika. Obsługują ją EU8N i odpadki z zajezdni w postaci 2x105Na.
  • 21 – kolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z Osiedla Piastów do Pleszowa i – co gorsza – z powrotem. Brudno. Obsługują ją wagony E1.
  • 22 – ostatnia linia, na której jeździły Norymbergi z doczepami B4, co gwarantowało twarde drewniane siedzenia i brud. Tłucze się z Borku Fałęckiego do Walcowni Kopca Wandy, ma najwięcej przystanków na trasie ale w tym kilka na żądanie. Komfort jazdy fabrycznie obniżony, pomijając kilkanaście wagonów SGP/Lohner E1 z doczepkami C3, które wprawdzie nie są komfortowe, ale są w stanie zabrać połowę potencjalnych pasażerów. Na początku 2015 roku przeprowadzono na niej cięcia i kursy szczytowe kierowane są z Borku do Dąbia jako linia 12. Obecnie linia kursuje co 20 min.
  • 24 – reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na równie reprezentacyjne, doskonałe, wspaniałe (ale jednak skalane brudasami) Bronowice. Wysokopodłogowy tabor (stopiątki). Rzadko śmierdzi bez przyczyny (tyle, że przyczyna zawsze się znajdzie…). Czasami również E1+C3. W weekendy full lux – stopiątki, EU8N, Bombki i Krakowiaki.

Krakowski Szybki Tramwaj

  • 50 – pierwsza linia puszczona przez tunel KST i najnowszą estakadę, jeżdżąca z reprezentacyjnego […] Kurdwanowa na opisywaną tą samą formułką Krowodrzę. Oczywiście obsługiwana przez Bombki i najnowsze Krakowiaki.
  • 52 – wypierająca linię 51 trzecia linia KST, która nie przejeżdża przez Dworzec Główny Tunel. Kursuje pomiędzy Czerwonymi Makami a Osiedlem Piastów równie szybko jak babcia o kulach na skrzyżowaniu. Obsługiwana tak jak wiele innych krakowskich linii, przez możliwie najbardziej awaryjne tramwaje Lohner E1 z doczepkami C3 oraz czasami wagony PESA 2014N "Krakowiak". Chodzą słuchy że na kilku brygadach jeżdżą Bombardiery NGT8, ale to w weekendy.

Nocne

Tak, ZIKiT postanowił wprowadzić tramwaje nocne (jeżdżące między północą a czwartą rano) urozmaicając życie nocne mieszkańców ul. Królewskiej. Oto one:

  • 62 – jeździ z Placu Centralnego do Czerwonych Maków, na tory Nowej Huty nocą, pośród EU8N, puścili Bombki!
  • 69 – pomijając numer, jeździ z Bieżanowa Nowego (zwanego od niedawna Nowym Bieżanowem) na Krowodrzę. Obsługiwana przez Bombki, zawsze Bombki i tylko Bombki. Nie jedź nią

Zastępcze

  • 70 – zastępuje 10, ponieważ ZTP uznał, że na Rondzie Matecznym pękł jeden podkład pod szyny i trzeba remontować całe skrzyżowanie doprowadzając do gigantycznych korków.
  • 72 – istny tramwaj widmo.Średnia ilość pasażerów 3 osoby kursuje między Czerwonymi Makami a Borkiem. Kursuje na Krakowiakach.
  • 73 – najdłuższa linia. Pobiła 9 spowodu remontu na ulicy Karmelickiej. Kursuje ze Wzgórz na Nowy Bieżanów. Obsługują ją stopiątki, bo Krakowiaki pustoszeją na 72.
  • 78 – kursuje między Płaszowem, a Borkiem. Średni postój na przystanku wynosi 5 min z powodu ilości ludzi pchających się tylko przednimi drzwiami.


Linie, które miały powstać, a nie przejechały nawet jednego kursu

  • 54 – miała kursować na tej samie trasie co linia 20 i odjeżdżać w szczycie co 5 minut. Nie pojawi na przystankach z powodu interwencji sprawdzonego prezydenta miasta.

Linki zewnętrzne