Ikarus 284: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Korekty)
Linia 5: Linia 5:


== Wygląd ==
== Wygląd ==
Ikarus 284 swój charakterystyczny wygląd zawdzięcza budowie nadwodzia, stał się modelem średniopodłogowymm. Tak naprawdę był to model [[Ikarus 280|280]], którego podwozie zostało zjedzone przez rdzę, ale przez przypadek okazało się, że w resztkach nadwozia można umieścić silnik. W ten oto sposób narodził się model 284, znany ze swojego kiczowatego wyglądu i łudzącego podobieństwa do swojego ojca, co sprawiło, że na jego widok lokalnym miłośnikom komunikacji miejskiej opadały szczęki. Jednostką, dzięki której ten potwór mógł się poruszać, okazał się znany i lubiany na całym świecie silnik Raba-Man, znany głównie ludziom chorym na nadwrażliwość [[słuch|uszną]]. Autobus, w przeciwieństwie do poprzednika, przedłużono o blisko półtora metra, co zwiększyło bardzo mocno maksymalną liczbę pasażerów. Maszyna ta najpewniej podobnie jak reszta produktów tego producenta, nie dostała zabezpieczeń antykorozyjnych, ale problem ten załatwiono mocną, grubą karoserią. Przegub wyposażono w automatyczną [[Czechosłowacja|czechosłowacką]] 2-biegową skrzynią biegów Praga 2M70 która, jak się później okazało, psuła się niemiłosiernie.
Ikarus 284 swój charakterystyczny wygląd zawdzięcza budowie nadwodzia stał się modelem średniopodłogowym. Tak naprawdę był to model [[Ikarus 280|280]] którego podwozie zostało zjedzone przez rdzę, ale przez przypadek okazało się, że w resztkach nadwozia można umieścić silnik. W ten oto sposób narodził się model 284 znany ze swojego kiczowatego wyglądu i łudzącego podobieństwa do ojca, co sprawiło, że na jego widok lokalnym miłośnikom komunikacji miejskiej opadały szczęki. Jednostką, dzięki której ten potwór mógł się poruszać, okazał się znany i lubiany na całym świecie silnik Raba-Man, znany głównie ludziom chorym na nadwrażliwość [[Ucho|uszną]]. Autobus, w przeciwieństwie do poprzednika, przedłużono o blisko półtora metra, co zauważalnie zwiększyło maksymalną liczbę pasażerów. Maszyna ta najpewniej<ref>Podobnie jak reszta produktów tego producenta</ref> nie dostała zabezpieczeń antykorozyjnych, ale problem ten załatwiono mocną, grubą karoserią. Przegub wyposażono w automatyczną [[Czechosłowacja|czechosłowacką]] 2-biegową skrzynię biegów Praga 2M70, która jak się później okazało psuła się niemiłosiernie.


== Wnętrze ==
== Wnętrze ==
[[Plik:Ikarus 284 (BPY-150).jpg|thumb|300px|Dostrzegasz te różnice?]]
[[Plik:Ikarus 284 (BPY-150).jpg|thumb|300px|Dostrzegasz te różnice?]]
Tak naprawdę mania na obniżanie podłogi nie zaczęła się od modelu [[Ikarus 411|411]], to właśnie 284 stał się pierwszym nie wysokopodłogowym Ikarusem. Przez co ten pojazd czterech władców apokalipsy został obniżony do minimum. Dodatkowo przeszedł wydłużenie co dało możliwość wsadzenia do środka jeszcze większej ilości miejsc siedzących do doskonale sprawdzało się na zatłoczonych liniach. Fotele zostały wykonane ze skóry z małpich napletków jak na prawdziwy luksus przystało. Jedną z najdziwniejszych rzeczy w tym urokliwym modelu ostatnie drzwi, pojedyńcze a nie podwójne co utrudnia wsiadanie. Okna wręcz stworzone na ciepłe lato, duże i rozsuwane co pozwala nawet na ucieczkę przez nie, kiedy akurat przyjdzie czas na kontrole biletów. Jednakże zima dla pasażerów w tym wozie to niestety jedna wielka katastrofa. Ogrzewanie praktycznie nie istnieje, a jedynym miejscem gdzie może być ciepło, jest blacha która grzeje się od silnika.
Tak naprawdę mania na obniżanie podłogi nie zaczęła się od modelu [[Ikarus 411|411]] to właśnie 284 stał się pierwszym nie wysokopodłogowym Ikarusem. Przez co Pojazd Czterech Władców Apokalipsy został obniżony do minimum. Dodatkowo przeszedł wydłużenie, co dało możliwość wsadzenia do środka jeszcze większej ilości miejsc siedzących doskonale sprawdzało się to na zatłoczonych liniach. Fotele zostały wykonane ze skóry z małpich napletków, jak na prawdziwy luksus przystało. Jedną z najdziwniejszych rzeczy w tym urokliwym modelu były ostatnie drzwi ich pojedyncza budowa utrudniała pasażerom wsiadanie. Okna były wręcz stworzone na ciepłe lato – były duże i rozsuwane, co pozwalało nawet na ucieczkę przez nie, kiedy akurat przyjdzie czas na [[Kanar|kontrolę biletów]]. Jednakże zima dla pasażerów w tym wozie to niestety jedna wielka katastrofa. Ogrzewanie praktycznie nie istnieje, a jedynym miejscem, gdzie może być ciepło, jest blacha, która grzeje się od silnika.


== Miejsce użytkowania ==
== Miejsce użytkowania ==
Model ten był produkowany zaledwie przez dwa lata co spowodowało praktycznie zerowy eksport. Do naszej wspaniałej ojczyzny praktycznie na pewno, nie sprowadzono ani jednej sztuki. Jedynym miejsce gdzie na pewno można było je spotkać, był niezawodny pod tym względem [[Budapeszt]] na [[Węgry|Węgrzech]]. Najpewniej z powodu wieku do dziś udało się pozbyć wszystkich liniowych 284, ale jednocześnie na pewno kilka legendarnych sztuk, jest zabytkami cieszącymi oko miłośników komunikacji miejskiej.
Model ten był produkowany zaledwie przez dwa lata co spowodowało praktycznie zerowy eksport. Do naszej wspaniałej ojczyzny praktycznie nie sprowadzono ani jednej sztuki. Jedynym miejsce, gdzie na pewno można było je spotkać, był niezawodny pod tym względem [[Budapeszt]] na [[Węgry|Węgrzech]]. Najpewniej przez wiek do dziś udało się pozbyć wszystkich liniowych 284, choć kilka legendarnych sztuk jeszcze przemierza miasta ciesząc oko MKM-ów.


== Ciekawostki ==
== Ciekawostki ==
* Będąc kierowcą, z autobusy wychodzi się głuchym.
* Będąc kierowcą, z autobusu wychodzi się głuchym.
* Autobus umarł śmiercią nagłą, spowodowaną wejściem do produkcji modelu 435.
* Autobus umarł śmiercią nagłą, spowodowaną wejściem do produkcji modelu 435.
* Nikt nie wie dlaczego w ogóle, takie coś przyszło na światło dzienne.
* Nikt nie wie dlaczego w ogóle takie coś przyszło na światło dzienne.

{{przypisy}}


{{Komunikacja miejska}}
{{Komunikacja miejska}}

Wersja z 00:06, 4 mar 2018

A cóż to za dziwadło?

A to nie jest 280?

Niedoświadczony MKM na widok 284

Tak czy siak, nie jest niskopodłogowy!

Standardowy komentarz babci autobusowej na widok 284

Ikarus 284 – bardzo dziwny pojazd wykorzystywany dawniej w komunikacji miejskiej, produkowany w latach 1984-1986 przez znaną do dziś firmę Ikarus. Następca modelu 280, będący jednocześnie protoplastą modelu 435.

Wygląd

Ikarus 284 swój charakterystyczny wygląd zawdzięcza budowie nadwodzia – stał się modelem średniopodłogowym. Tak naprawdę był to model 280 którego podwozie zostało zjedzone przez rdzę, ale przez przypadek okazało się, że w resztkach nadwozia można umieścić silnik. W ten oto sposób narodził się model 284 znany ze swojego kiczowatego wyglądu i łudzącego podobieństwa do ojca, co sprawiło, że na jego widok lokalnym miłośnikom komunikacji miejskiej opadały szczęki. Jednostką, dzięki której ten potwór mógł się poruszać, okazał się znany i lubiany na całym świecie silnik Raba-Man, znany głównie ludziom chorym na nadwrażliwość uszną. Autobus, w przeciwieństwie do poprzednika, przedłużono o blisko półtora metra, co zauważalnie zwiększyło maksymalną liczbę pasażerów. Maszyna ta najpewniej[1] nie dostała zabezpieczeń antykorozyjnych, ale problem ten załatwiono mocną, grubą karoserią. Przegub wyposażono w automatyczną czechosłowacką 2-biegową skrzynię biegów Praga 2M70, która – jak się później okazało – psuła się niemiłosiernie.

Wnętrze

Dostrzegasz te różnice?

Tak naprawdę mania na obniżanie podłogi nie zaczęła się od modelu 411 – to właśnie 284 stał się pierwszym nie wysokopodłogowym Ikarusem. Przez co Pojazd Czterech Władców Apokalipsy został obniżony do minimum. Dodatkowo przeszedł wydłużenie, co dało możliwość wsadzenia do środka jeszcze większej ilości miejsc siedzących – doskonale sprawdzało się to na zatłoczonych liniach. Fotele zostały wykonane ze skóry z małpich napletków, jak na prawdziwy luksus przystało. Jedną z najdziwniejszych rzeczy w tym urokliwym modelu były ostatnie drzwi – ich pojedyncza budowa utrudniała pasażerom wsiadanie. Okna były wręcz stworzone na ciepłe lato – były duże i rozsuwane, co pozwalało nawet na ucieczkę przez nie, kiedy akurat przyjdzie czas na kontrolę biletów. Jednakże zima dla pasażerów w tym wozie to niestety jedna wielka katastrofa. Ogrzewanie praktycznie nie istnieje, a jedynym miejscem, gdzie może być ciepło, jest blacha, która grzeje się od silnika.

Miejsce użytkowania

Model ten był produkowany zaledwie przez dwa lata co spowodowało praktycznie zerowy eksport. Do naszej wspaniałej ojczyzny praktycznie nie sprowadzono ani jednej sztuki. Jedynym miejsce, gdzie na pewno można było je spotkać, był niezawodny pod tym względem Budapeszt na Węgrzech. Najpewniej przez wiek do dziś udało się pozbyć wszystkich liniowych 284, choć kilka legendarnych sztuk jeszcze przemierza miasta ciesząc oko MKM-ów.

Ciekawostki

  • Będąc kierowcą, z autobusu wychodzi się głuchym.
  • Autobus umarł śmiercią nagłą, spowodowaną wejściem do produkcji modelu 435.
  • Nikt nie wie dlaczego w ogóle takie coś przyszło na światło dzienne.

Przypisy

  1. Podobnie jak reszta produktów tego producenta