Jelcz M121

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Plik:GNIOT1.jpg
1. generacja gniotów. Widoczny ryjek od peerki
Plik:GNIOT2.jpg
2. generacja gniotów. To jest ta panoramiczna szyba
Plik:GNIOT3.JPG
3. generacja gniotów. Normalnie Kosmos
Plik:ELEKTROGNIOT.JPG
Elektrogniot. Jeden z czterech
Co? Dwudrzwiowy gniot? Koniec świata...

Szablon:Tautobus niskowejściowopodłogowy produkowany od 1994 r. do 2009 r. przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu-Laskowicach.

Wersje gniotów

  • Szablon:Tprototyp gniota wyprodukowany w zawrotnej liczbie 1 egzemplarza w 1994 roku dla MPK Wrocław.
  • Szablon:Tprodukowany od 1995 r. do 2004 r. Poszczególne egzemplarze różniły się przodem, tyłem oraz drzwiami. Reszta pozostała taka sama. Nawet ta cholernie krzywa linia okien.
  • Szablon:Tprodukowany od 2004 r. do zakończenia produkcji. Posiadał nazwę handlową Maestro, tylko nie wiadomo po co.
  • Szablon:Tto samo co M121M tyle, że z silnikiem Mercedesa. Na taśmie montażowej od 1995 r. do 2007 r.
  • Szablon:Ttrolejbus wyprodukowany w liczbie 4 sztuk w Jelczu-Laskowicach, Gdyni i Lublinie, gdyż firma Jelcz sama nie potrafiła wyprodukować tego modelu.
  • Szablon:Twyposażona w polski silnik, który spala 40l paliwa na 100 km. Prawie jak Ursus pana Józka ze Swornych Gaci.

Cechy wspólne gniotów

Wszystkie wersje gniotów mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu czy daty produkcji. Każdy jest:

  • Zardzewiały Zrobiony ze stali nierdzewnej[1];
  • Wyprodukowany i zaprojektowany w Polsce;
  • Eksploatowany w Polsce;
  • Zanim skorzystasz z gniota najpierw skonsultuj sie z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy gruchot gniot niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu;
  • Wszystkie spalają przez miesiąc więcej niż Ty swoim Polonezem przez 10 lat, a wiadomo – paliwo to nie są tanie rzeczy panie Ferdku.

Strój maskujący Jelcza

  • Zależnie od daty produkcji Jelcz M121 ma inną ścianę przednią:
    • Te z lat 1994-1997 są podobne do starych peerek;
    • Te z lat 1997-2004 mają szybę panoramiczną (jak mówi reklama pewnego telewizora) i prostokątną;
    • Te późniejsze mają jeszcze inny przód;
  • Jego linia okien przypomina poskładany regał przez pana Mietka. Krzywa jak cholera;
  • Zawsze posiada 3 drzwi, choć jest jeden wyjątek potwierdzający regułę. Polscy inżynierowie wykreowali dwudrzwiowego gniota w którym męczą (gniotą) się teraz mieszkańcy Puław. Co ciekawe, czasami bywa nazywany Fiatem, ze względu na logo Fiata na mordzie, które stanowi element całopojazdowej reklamy.

Gnioty są bardzo powszechne wśród polskich przewoźników. Można powiedzieć, że są ich miłośnikami. Oto niekompletna lista miast z gniotami:

Ciekawostki

  • Obecnie fabryka Jelcza nie produkuje już autobusów. A gnioty wciąż jeżdżą.
  • Gniot swoje przezwisko zawdzięcza beznadziejnemu wnętrzu.

Zajrzyj też

  • Do swojej zajezdni autobusowej lub wyjdź na ulicę. Na pewno któregoś spotkasz.

Przypisy

  1. Taaak, akurat.