Theatrum mundi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎Role: jeszcze trochę sub.-n.n.w.)
Linia 12: Linia 12:
== Role ==
== Role ==
[[Plik:20070124 sejm prezydium sala plenarna marszalek olejniczak.jpg|thumb|250px|Aktor Wojciech Olejniczak daje wskazówki dotyczące odgrywania roli posła]]
[[Plik:20070124 sejm prezydium sala plenarna marszalek olejniczak.jpg|thumb|250px|Aktor Wojciech Olejniczak daje wskazówki dotyczące odgrywania roli posła]]
Powstają w wyniku przydzielenia lub samodzielnego ukształtowania odpowiedniej dla sytuacji roli, dość często zmieniane, choć zdarzają się takie które są grane do końca kariery aktorskiej. Oto niektóre z nich:
Powstają w wyniku przydzielenia lub samodzielnego ukształtowania odpowiedniej dla sytuacji roli, dość często zmieniane, choć zdarzają się takie, które są grane do końca kariery aktorskiej. Oto niektóre z nich:
* kobieta – symulowanie bólów głowy i udawanie, że chodzi jej o coś innego niż pieniądze;
* kobieta – symulowanie bólów głowy i udawanie, że chodzi jej o coś innego niż [[pieniądze]];
* mężczyzna – symulowanie trzeźwości i udawanie, że chodzi mu o coś innego niż seks;
* mężczyzna – symulowanie trzeźwości i udawanie, że chodzi mu o coś innego niż [[seks]];
* chory – jedna z najlepiej zagranych ról, inni aktorzy bardzo rzadko nie dają się nabrać;
* chory – jedna z najlepiej granych ról, inni aktorzy bardzo rzadko nie dają się nabrać;
* zdrowy – gatunek zagrożony wyginięciem, mimo dużych chęci nie potrafi ukryć swojej zazdrości dla tych którym przydzielono powyższą rolę;
* zdrowy – rola powszechnie nieodgrywana, mimo dużych chęci nie potrafi ukryć swojej zazdrości dla tych, którym przydzielono powyższą rolę;
* uczeń – jego celem jest udawanie, że się uczy;
* uczeń – jego celem jest udawanie, że się uczy;
* nauczyciel – udaje, że wszystko czego uczy będzie przydatne w życiu;
* nauczyciel – udaje, że wszystko czego uczy będzie przydatne w życiu;
Linia 23: Linia 23:
* matka – udawanie, że zależy jej na dobru dziecka;
* matka – udawanie, że zależy jej na dobru dziecka;
* ojciec – jak wyżej.
* ojciec – jak wyżej.
{{stub|lista}}
{{stub|lista}}

== Akty ==
== Akty ==
Podział na akty jest umowny – rozgrywający się obecnie akt to
Podział na akty jest umowny – rozgrywający się obecnie akt to

Wersja z 04:58, 25 mar 2020

Theatrum mundi – trwająca nieprzerwanie od ponad dwustu tysięcy lat[1] tragikomedia opisująca dzieje gatunku homo sapiens.

Podstawy tragikomedii

Wbrew pozorom to jedno z najrzadziej odwiedzanych (obok muzeum i biblioteki) miejsc przez większość aktorów

Zdania samych aktorów na temat jej powstania są podzielone, gdyż tylko nieliczni widzieli jego twórcę – większość polskich aktorów[2] twierdzi, że osobą odpowiedzialną za zwerbowanie pierwszych aktorów i powstanie sztuki jest Pan Bóg. Nieco mniejsza liczba osób wymienia jeszcze: Ducha Świętego – inspiracja twórcza i Jezusa pełniącego co jakiś czas rolę Deus ex Machina. Jest jedynym spektaklem nieopartym na żadnym scenariuszu ani dramacie. Mamy jedynie szczątki zapisu w postaci szeregu książek pisanych przez samych aktorów, często jednak przeinaczone przez samego aktora ze względu na zbytnie utożsamienie się z rolą[3]w ten czy inny sposób. Mamy także nieco bardziej wiarygodne[potrzebne źródło] książki aktorów zwanych apostołami[4]. Nie ma też zgodności co do tego, jaki cel obrali aktorzy, nawet kwestia tego czy istnieje widownia jest sporna. Według zwolenników stworzenia tragikomedii przez Boga widownią jest on sam i wybrani przez niego aktorzy, którzy odeszli na zasłużoną emeryturę. Niewielu udało się przekroczyć czwartą ścianę dzielącą widownię od aktorów[5], więc trudno powiedzieć, czy jest to prawda.

Pierwotna koncepcja

Pierwotnie miała być sielanka rozgrywająca się w fikcyjnej miejscowości Eden[6]. Aktorom pozwolono na pełną improwizację, mogli robić co chcieli, jedyną rzeczą zakazaną było zrywanie z ulubionej jabłoni reżysera spektaklu. Pojawił się jednak niedoszły współautor scenografii, który wkurzył się z tego powodu na niego i wraz częścią obsady zaczął planować alternatywną sztukę. Najpierw jednak chciał go wkurzyć nakazując aktorom zjedzenie jabłek, co chętnie zrobili. Pod wpływem owocu zorientowali się, że biorą udział w niskobudżetowym pornolu i schowali się w krzaki. Reżyser niestety zauważył brak owoców na ulubionym drzewie, wyrzucił ich z ogrodu, wziął kartkę nazwaną później Biblią i nabazgrał na niej kurzym pazurem w taki sposób, że nikt przy zdrowych zmysłach nie jest w stanie jej odczytać do dziś. Aktorzy od tej pory chodzą bez większego sensu i celu, lecz nie mogąc się odnaleźć w otaczającej rzeczywistości sami zaczęli wyznaczać sobie role.

Werbowanie aktorów

Aktor zostaje zwerbowany, jeśli podczas odgrywania scen łóżkowych reżyser zdecyduje o tym, że aktorce zostaje przydzielona rola matki – wtedy rozpoczyna się trwające dziewięć miesięcy[7] szkolenie, po którym dostaje on pierwszą rolę – do osiemnastego roku kariery pełni rolę dziecka, kształcąc powoli swoje umiejętności aktorskie. W tym okresie, inni aktorzy stopniowo uczą go fachu przekonywania innych do faktyczności swojej roli i wmawiania im dobrych celów swojej postaci. Na początku uczą go rozpowszechniać kłamstwa o istnieniu Albanii, nieistnieniu Imperium Lechitów, czy pozostawieniu pustego miejsca przy stole dla jakiejś życiowej niedorajdy. Potem odkrywa ich fałsz, by samemu tworzyć swoją wersję rzeczywistości. Jednak, aby robić to efektywniej musi dostosować swoją rolę do oczekiwań innych aktorów, a jej przydzielenia niestety nie można uniknąć. W celu zmiany roli, stosuje czasem również operacje plastyczne, ale jest to rozwiązanie niedoskonałe, gdyż uciec przed swoją gębą można tylko w inną gębę[8].

Role

Aktor Wojciech Olejniczak daje wskazówki dotyczące odgrywania roli posła

Powstają w wyniku przydzielenia lub samodzielnego ukształtowania odpowiedniej dla sytuacji roli, dość często zmieniane, choć zdarzają się takie, które są grane do końca kariery aktorskiej. Oto niektóre z nich:

  • kobieta – symulowanie bólów głowy i udawanie, że chodzi jej o coś innego niż pieniądze;
  • mężczyzna – symulowanie trzeźwości i udawanie, że chodzi mu o coś innego niż seks;
  • chory – jedna z najlepiej granych ról, inni aktorzy bardzo rzadko nie dają się nabrać;
  • zdrowy – rola powszechnie nieodgrywana, mimo dużych chęci nie potrafi ukryć swojej zazdrości dla tych, którym przydzielono powyższą rolę;
  • uczeń – jego celem jest udawanie, że się uczy;
  • nauczyciel – udaje, że wszystko czego uczy będzie przydatne w życiu;
  • przestępca – udawanie nieskazitelnie uczciwego obywatela i nienawiści do policji;
  • policjant – udawanie nieskazitelnie uczciwego obywatela i nienawiści do łapówek;
  • matka – udawanie, że zależy jej na dobru dziecka;
  • ojciec – jak wyżej.

Notebook blue.png Masz pomysł na kolejny punkt? Dodaj go!

Akty

Podział na akty jest umowny – rozgrywający się obecnie akt to 2024 lub XXI, my jednak weźmiemy pod uwagę tylko klasyczny podział na 5 aktów, zwanych epokami historycznymi.

Akt I – Prehistoria

Niewiele się tu działo, biorąc pod uwagę że aktorzy zostawili tylko używane przez siebie rekwizyty, żadnych dzieł pisanych. Poziom aktorstwa był dość marny – na początku umieli tylko wydawać dźwięki bulgotania i warczenia oraz często ginęli przez zbuntowaną scenografię.

Akt II – Starożytność

Starożytni aktorzy rozważający istotę aktorstwa

Aktorzy pozostawili pierwsze teksty takie jak „Kocham Julię z Kairu”, czy „Tu byłem, Tony Halik” i udoskonalili scenografię. Powstawały pierwsze religijne koncepcje tego kto stworzył tą komedię. Reżyser postanowił wypróbować Deus ex machina – jako maszynę zsyłającą Boga wybrał androida o nazwie M4R14, błędnie nazwana później Maryją. Później publiczne monologi nad istotą aktorstwa i naturą reżysera rozpoczęli aktorzy, zwani filozofami. Najbardziej wpływową grupą byli prowizorycy, których filozofia znalazła szczególne zainteresowanie u ludów słowiańskich i pośrednio stworzyła podwaliny nowego aktu. W tym okresie również powstawały pierwsze teatry, w których aktorzy mogli częściowo odpocząć od swoich ról oglądając jak ich koledzy po fachu prezentują swe umiejętności aktorskie na mniejszej niż zwykle scenie.

Akt III – Średniowiecze

Czas dominacji aktorów-chrześcijan, którzy rujnowali karierę aktorską zwolenników innego reżysera lub wygryzając grupy aktorskie z innych krajów podczas scen nazywanych wojnami. Chińska zaraza pustoszy Europę. Powstały pierwsze szkoły aktorskie do roli student, jednak nikt do tej pory tą rolą za bardzo się nie przejmuje.

Akt IV – Nowożytność

Aktor Krzysztof Kolumb dał się nabrać na żart niektórych aktorów o kulistości sceny i płynął na rekwizycie zwanym statkiem na zachód. Nie wiedział jednak, że znalazł w nie tym fragmencie sceny co powinien. Europejskim aktorom to jednak nie przeszkadzało – przywłaszczyli sobie wiele rekwizytów i mieli w końcu okazję do pozbycia się aktorskiej konkurencji z innego kontynentu. Pewnej niemieckiej aktorce nudzi się rola statysty patrzącego w gwiazdy, więc wkurza grupę aktorów Święta Inkwizycja, dając im kolejną książkę do spalenia na stosie. Niestety późniejsi aktorzy zmieli jej narodowość i płeć – to pierwsze zdementował wybitny aktor Joseph Goebbels, a drugie zostało odkłamane około 50 lat później[9]. Aktor Marcin Luter przygotował 95 tez, których zaakceptowanie w krajach katolickich gwarantowało scenariusz pełen zwrotów akcji, ciarki na na skórze i ciepło pod stopami. Aktorom grającym szlachtę znudził się fragment sceny zwany Polską, lecz niedługo potem chcieli jego przywrócenia, niestety bezskutecznie. Strajki kanapowe, ani niezwykle praktyczne książki jak Cierpienia młodego Wertera, ani masowe kończenie kariery aktorskiej podczas kolejnych scen zwanych powstaniami nie pomagały tego dokonać, dopóki nie nastąpił…

V Akt – Współczesność

Stwierdzono, że aktorów jest za dużo, więc przydzielono ich (czasem pod groźbą zakończenia kariery aktorskiej) do roli żołnierz. Niestety nawet zesłana przez reżysera hiszpanka nie pomogła i wciąż aktorów było za dużo. Na szczęście aktor, którego dorobku artystycznego nie doceniono odnalazł się w nowej dla niego i niemieckich aktorów roli wodza. Zyskał u wspomnianych aktorów niesamowite poparcie, co umożliwiło mu spełnienie marzeń o kempingu w Polsce i zmniejszenie ilości aktorów o roli Żyd, co było kwestią od lat czekającą na ostateczne rozwiązanie. Niestety wojna się skończyła, lecz najwybitniejsi aktorzy zebrani w fragmencie sceny znanym jako Jałta zadbali o to aby Polacy mieli na co narzekać i przydzielono im trudną rolę demoluda, a potem obywatela mającego udawać, że teraz jego głos się liczy. Około 30 lat akcji potem kolejna zaraza z Chin postanawia zniszczyć świat, więc aktorzy próbują przyzwyczajać się do występów w domu.

Opinie o sztuce

Sztuka spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony krytyków. Scenografia została świetnie zaplanowana z najdrobniejszymi szczegółami przez jej reżysera, a zarazem scenografa. Ze szczególnym uznaniem spotkali się aktorzy, którzy są chwaleni za dobre przygotowanie – czasem naprawdę wydaje się, że są tacy jak odgrywają to przed innymi aktorami. Dochodzi do takich skrajności, że sami aktorzy gdyby mogli być (dość rzadko, ale czasem się to zdarza) swobodnie zapytani po zakończeniu kariery aktorskiej nadal by twierdzili, że całkowicie samodzielnie wybrali rolę, zaprzeczając nawet temu, że byli aktorami i kiedykolwiek udawali.

Przypisy

  1. C. Darwin, O powstawaniu gatunków, Indeks ksiąg zakazanych, 1859
  2. Główny Urząd Statystyczny, Biuletyn Statystyczny, 2024
  3. Adam Mickiewicz, Dziady część III, Wielka improwizacja, 1832
  4. Ewangelia świętego Mateusza, Biblia, autor nieznany (znamy jedynie tłumacza z boskiego na prawie ludzki, którym był prawdopodobnie Mateusz Święty)
  5. Dante Alighieri, Boska komedia, 1308–1321
  6. Księga Rodzaju, Biblia, autor oryginału nieznany
  7. Matka Natura, Ciąża i inne prawa przyrody, rok nieznany
  8. W. Gombrowicz, Ferdydurke, 1937
  9. Juliusz Machulski, Seksmisja, 1983