Syrena (samochód): Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(nowa strona)
M (Trzeba było wybrać coś jedną: "right" albo "left")
 
(Nie pokazano 60 wersji utworzonych przez 34 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{sur|polskiego samochodu|inne|Syrena}}
Pojazd niekiedy nazywany 'samochodem', wyprodukowany przez Fabrykę Samochodów Odciachowych.
[[Plik:Syrena_Sport_-_FSO.jpg|right|200px|thumb|Wypasiona sportowa wersja]]
{{cytat|Na piechotę szybciej.|Przeciętny człowiek o '''Syrenie'''}}
'''Syrena''' (także znana jako '''skarpeta''' lub '''kurołapka''') – polski <del>[[dresowóz]]</del> [[samochód]] produkowany w latach [[1957]]–[[1972]] w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie oraz w [[1972]]–[[1983]] w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej.


== Dane techniczne ==
Skonstruowany przez Polaków w okresie wczesnego renesansu, ujrzał jednak światło dzienne dopiero w latach 50tych XIX wieku. Technicznie opiera się na ramie wykonanej z drewna kauczukowego i nadwozia z masy papierowej. Jako ciekawostkę należy podać, że pomimo rewolucyjnej technologii produkcji nowoczesnej karoserii, samochód na potęgę rdzewiał, co w przypadku produktu pochodzącego z Polski jest defektem nie do uwierzenia.
* '''Prędkość maksymalna''' – 80 km/h<ref>Z górki przy mocnym wietrze</ref>;
* '''Moc silnika''' – 10 KM;
* '''Przyspieszenie 0–100''' – 10 min (tylko z górki).


== Wyposażenie dodatkowe ==
Silnik tego automobilu był jednostką sprawdzoną przez przez Polaków od wielu, wielu lat. Był to napęd od strażackiej motopompy, która pomogła nam pokonać potop szwedzki.
[[Plik:FSM Syrena Bosto -sł.jpg|thumb|200px|Bosto jak zwykle wymiata]]
Po dopłacie można dostać wiele przydatnych rzeczy, na przykład:
* Silnik dwusuwowy, który, aby nie obrazić swego majestatu, nie przyjmował zwykłego paliwa;
* Kota w worku;
* Klatkę na teściową;
* Zgrzewkę [[Wódka|czystej]];
* Jeszcze pół litra;
* [[Piwo]];
* [[Mleko]];
* Jeszcze jedną flaszkę;
* Lodówkę – a tam kolejne dwie flaszki;
* Dwa kieliszki (przecież nie będziesz pił sam i z gwinta – NIE JESTEŚ CHAMEM!);
* Czarno-biały telewizor;
* Koło od składaka;
* Nawigację po wsi;
* Znaczek z BMW.


== Wersje ==
[[Plik:Porsche 911 GT2 (14131904827).jpg|200px|thumb|Nowy model syrenki]]
* Sport – wypasiona i w ogóle…
* 4-drzwiowa – dwa razy więcej drzwi i kłopotów;
* Pikap – konkurent Dodża Rama;
* Bosto - czyli coś z pojemnym bagażnikiem;
* Mikrobus - wymarzona wersja do przewozów liniami PKS-u.


== Zobacz też ==
Wnętrze tegoż pojazdu było zaskakująco przestronne - mieściła się w nim 4osobowa rodzina albo 7 pijanych rolników i 4 skrzynki wódki na kolanach. Bagażnik zaś służył często do przewozu świń na targowisko lub też do porywania kur sąsiadki z podwórka obok.
* [[Fiat 125p]]
* [[Fiat 126p]]
* [[Fiat 126p Bis]]
* [[FSO Polonez]]
* [[Syrena Sport]]
* [[Trabant]]
* [[Wartburg]]


{{przypisy}}
Syreną jeździły min. takie sławy jak Czesiek z poczty, Ryszard z browaru oraz Pan Magister Bożydar z urzędu do spraw mniej ważnych, a także, w okresie pogardy dla tego samochodu, Mietek żul, Stasiek, kolega Mietka oraz ich pies, Walenty.
{{stub|mot}}
Obecnie Syrenka przeżywa rozkwit wśród fanów motoryzacyjnych wpadek i jest bardzo cenionym produktem ubocznym rozwijającego się w latach jej świetności przemysłu motoryzacyjnego.
{{Motoryzacja}}

[[Kategoria:Marki samochodów]]
w okresie produkcji zdecydowano się wypuścić modele;

-100 <jazda możliwa tylko po wypiciu 'setki>
-101 <jw, plus jeszcze jedna 'setka'>
-102 <jw, plus dwie 'setki'>
-103 <jw, plus trzy 'setki'>
-104 <jw, plus cztery setki>
-105 <jw, plus 5 setek - UWAGA! w tym modelu wprowadzono ułatwiające wsiadanie po pijaku drzwi otwierane w normalną stronę!>

FSO nie zdecydowało się na wprowadzenie modelu 106, gdyż ilość alkoholu potrzebna do prowadzenia samochodu stwarzała zagrożenie zdrowia podróżujących. Praktyka pokazuje jednak, że w Polsce padały rekordy typu Syrena 112.

W połowie lat 60tych zdecydowano się jednak zaryzykować i na przekór ministerstwu zdrowia zaprojektowano model 110. Jednak w następstwie rosnących cen alkoholu oraz dużej śmiertelności prowadzących zaniechano dalszego wytwarzania tego modelu.

Na samym początku produkcji Syreny zaprezentowano także model Sport. Nie wiemy jednak, czemu nie został on wprowadzony do produkcji - być może został zaprojektowany bez użycia modnego wówczas alkoholu, kiczu i tandeciarstwa...?

Aktualna wersja na dzień 15:19, 30 mar 2023

Wypasiona sportowa wersja

Na piechotę szybciej.

Przeciętny człowiek o Syrenie

Syrena (także znana jako skarpeta lub kurołapka) – polski dresowóz samochód produkowany w latach 19571972 w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie oraz w 19721983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej.

Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]

  • Prędkość maksymalna – 80 km/h[1];
  • Moc silnika – 10 KM;
  • Przyspieszenie 0–100 – 10 min (tylko z górki).

Wyposażenie dodatkowe[edytuj • edytuj kod]

Bosto jak zwykle wymiata

Po dopłacie można dostać wiele przydatnych rzeczy, na przykład:

  • Silnik dwusuwowy, który, aby nie obrazić swego majestatu, nie przyjmował zwykłego paliwa;
  • Kota w worku;
  • Klatkę na teściową;
  • Zgrzewkę czystej;
  • Jeszcze pół litra;
  • Piwo;
  • Mleko;
  • Jeszcze jedną flaszkę;
  • Lodówkę – a tam kolejne dwie flaszki;
  • Dwa kieliszki (przecież nie będziesz pił sam i z gwinta – NIE JESTEŚ CHAMEM!);
  • Czarno-biały telewizor;
  • Koło od składaka;
  • Nawigację po wsi;
  • Znaczek z BMW.

Wersje[edytuj • edytuj kod]

Nowy model syrenki
  • Sport – wypasiona i w ogóle…
  • 4-drzwiowa – dwa razy więcej drzwi i kłopotów;
  • Pikap – konkurent Dodża Rama;
  • Bosto - czyli coś z pojemnym bagażnikiem;
  • Mikrobus - wymarzona wersja do przewozów liniami PKS-u.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Z górki przy mocnym wietrze


Car with Driver-Silhouette.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny motoryzacji. Jeśli przejechałeś dziś kogoś – rozbuduj to hasło.