Syrena (samochód): Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(nowa strona) |
M (Trzeba było wybrać coś jedną: "right" albo "left") |
||
(Nie pokazano 60 wersji utworzonych przez 34 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|polskiego samochodu|inne|Syrena}} |
|||
Pojazd niekiedy nazywany 'samochodem', wyprodukowany przez Fabrykę Samochodów Odciachowych. |
|||
[[Plik:Syrena_Sport_-_FSO.jpg|right|200px|thumb|Wypasiona sportowa wersja]] |
|||
{{cytat|Na piechotę szybciej.|Przeciętny człowiek o '''Syrenie'''}} |
|||
'''Syrena''' (także znana jako '''skarpeta''' lub '''kurołapka''') – polski <del>[[dresowóz]]</del> [[samochód]] produkowany w latach [[1957]]–[[1972]] w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie oraz w [[1972]]–[[1983]] w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej. |
|||
== Dane techniczne == |
|||
Skonstruowany przez Polaków w okresie wczesnego renesansu, ujrzał jednak światło dzienne dopiero w latach 50tych XIX wieku. Technicznie opiera się na ramie wykonanej z drewna kauczukowego i nadwozia z masy papierowej. Jako ciekawostkę należy podać, że pomimo rewolucyjnej technologii produkcji nowoczesnej karoserii, samochód na potęgę rdzewiał, co w przypadku produktu pochodzącego z Polski jest defektem nie do uwierzenia. |
|||
* '''Prędkość maksymalna''' – 80 km/h<ref>Z górki przy mocnym wietrze</ref>; |
|||
* '''Moc silnika''' – 10 KM; |
|||
* '''Przyspieszenie 0–100''' – 10 min (tylko z górki). |
|||
== Wyposażenie dodatkowe == |
|||
Silnik tego automobilu był jednostką sprawdzoną przez przez Polaków od wielu, wielu lat. Był to napęd od strażackiej motopompy, która pomogła nam pokonać potop szwedzki. |
|||
[[Plik:FSM Syrena Bosto -sł.jpg|thumb|200px|Bosto jak zwykle wymiata]] |
|||
Po dopłacie można dostać wiele przydatnych rzeczy, na przykład: |
|||
* Silnik dwusuwowy, który, aby nie obrazić swego majestatu, nie przyjmował zwykłego paliwa; |
|||
* Kota w worku; |
|||
* Klatkę na teściową; |
|||
* Zgrzewkę [[Wódka|czystej]]; |
|||
* Jeszcze pół litra; |
|||
* [[Piwo]]; |
|||
* [[Mleko]]; |
|||
* Jeszcze jedną flaszkę; |
|||
* Lodówkę – a tam kolejne dwie flaszki; |
|||
* Dwa kieliszki (przecież nie będziesz pił sam i z gwinta – NIE JESTEŚ CHAMEM!); |
|||
* Czarno-biały telewizor; |
|||
* Koło od składaka; |
|||
* Nawigację po wsi; |
|||
* Znaczek z BMW. |
|||
== Wersje == |
|||
[[Plik:Porsche 911 GT2 (14131904827).jpg|200px|thumb|Nowy model syrenki]] |
|||
* Sport – wypasiona i w ogóle… |
|||
* 4-drzwiowa – dwa razy więcej drzwi i kłopotów; |
|||
* Pikap – konkurent Dodża Rama; |
|||
* Bosto - czyli coś z pojemnym bagażnikiem; |
|||
* Mikrobus - wymarzona wersja do przewozów liniami PKS-u. |
|||
== Zobacz też == |
|||
Wnętrze tegoż pojazdu było zaskakująco przestronne - mieściła się w nim 4osobowa rodzina albo 7 pijanych rolników i 4 skrzynki wódki na kolanach. Bagażnik zaś służył często do przewozu świń na targowisko lub też do porywania kur sąsiadki z podwórka obok. |
|||
* [[Fiat 125p]] |
|||
* [[Fiat 126p]] |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
* [[FSO Polonez]] |
|||
* [[Syrena Sport]] |
|||
* [[Trabant]] |
|||
* [[Wartburg]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
Syreną jeździły min. takie sławy jak Czesiek z poczty, Ryszard z browaru oraz Pan Magister Bożydar z urzędu do spraw mniej ważnych, a także, w okresie pogardy dla tego samochodu, Mietek żul, Stasiek, kolega Mietka oraz ich pies, Walenty. |
|||
{{stub|mot}} |
|||
Obecnie Syrenka przeżywa rozkwit wśród fanów motoryzacyjnych wpadek i jest bardzo cenionym produktem ubocznym rozwijającego się w latach jej świetności przemysłu motoryzacyjnego. |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
|||
w okresie produkcji zdecydowano się wypuścić modele; |
|||
-100 <jazda możliwa tylko po wypiciu 'setki> |
|||
-101 <jw, plus jeszcze jedna 'setka'> |
|||
-102 <jw, plus dwie 'setki'> |
|||
-103 <jw, plus trzy 'setki'> |
|||
-104 <jw, plus cztery setki> |
|||
-105 <jw, plus 5 setek - UWAGA! w tym modelu wprowadzono ułatwiające wsiadanie po pijaku drzwi otwierane w normalną stronę!> |
|||
FSO nie zdecydowało się na wprowadzenie modelu 106, gdyż ilość alkoholu potrzebna do prowadzenia samochodu stwarzała zagrożenie zdrowia podróżujących. Praktyka pokazuje jednak, że w Polsce padały rekordy typu Syrena 112. |
|||
W połowie lat 60tych zdecydowano się jednak zaryzykować i na przekór ministerstwu zdrowia zaprojektowano model 110. Jednak w następstwie rosnących cen alkoholu oraz dużej śmiertelności prowadzących zaniechano dalszego wytwarzania tego modelu. |
|||
Na samym początku produkcji Syreny zaprezentowano także model Sport. Nie wiemy jednak, czemu nie został on wprowadzony do produkcji - być może został zaprojektowany bez użycia modnego wówczas alkoholu, kiczu i tandeciarstwa...? |
Aktualna wersja na dzień 15:19, 30 mar 2023
Ten artykuł dotyczy polskiego samochodu. Zobacz też inne znaczenia tego słowa. |
Na piechotę szybciej.
- Przeciętny człowiek o Syrenie
Syrena (także znana jako skarpeta lub kurołapka) – polski dresowóz samochód produkowany w latach 1957–1972 w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie oraz w 1972–1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej.
Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]
- Prędkość maksymalna – 80 km/h[1];
- Moc silnika – 10 KM;
- Przyspieszenie 0–100 – 10 min (tylko z górki).
Wyposażenie dodatkowe[edytuj • edytuj kod]
Po dopłacie można dostać wiele przydatnych rzeczy, na przykład:
- Silnik dwusuwowy, który, aby nie obrazić swego majestatu, nie przyjmował zwykłego paliwa;
- Kota w worku;
- Klatkę na teściową;
- Zgrzewkę czystej;
- Jeszcze pół litra;
- Piwo;
- Mleko;
- Jeszcze jedną flaszkę;
- Lodówkę – a tam kolejne dwie flaszki;
- Dwa kieliszki (przecież nie będziesz pił sam i z gwinta – NIE JESTEŚ CHAMEM!);
- Czarno-biały telewizor;
- Koło od składaka;
- Nawigację po wsi;
- Znaczek z BMW.
Wersje[edytuj • edytuj kod]
- Sport – wypasiona i w ogóle…
- 4-drzwiowa – dwa razy więcej drzwi i kłopotów;
- Pikap – konkurent Dodża Rama;
- Bosto - czyli coś z pojemnym bagażnikiem;
- Mikrobus - wymarzona wersja do przewozów liniami PKS-u.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ Z górki przy mocnym wietrze
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny motoryzacji. Jeśli przejechałeś dziś kogoś – rozbuduj to hasło.