Pendolino: Różnice pomiędzy wersjami
(→Bilety) |
Znacznik: rewert ręczny |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Endolino.jpg|thumb|200px|Polska wersja Pendolino]] |
[[Plik:Endolino.jpg|thumb|200px|Polska wersja Pendolino]] |
||
[[Plik:PKP EIP bistro.jpg|200px|thumb|Pseudo przedział Warsu z pseudo żarciem]] |
[[Plik:PKP EIP bistro.jpg|200px|thumb|Pseudo przedział pseudo Warsu z pseudo żarciem]] |
||
[[Plik:EU07-015 w Błoniu.JPG|thumb|A oto odpowiedź na to, dlaczego Pendolino może się poruszać po polskich torach]] |
[[Plik:EU07-015 w Błoniu.JPG|thumb|A oto odpowiedź na to, dlaczego Pendolino może się poruszać po polskich torach]] |
||
[[Plik:ETR610 005 St-Saphorin 06-10-2010 EC34.jpg|thumb|Na tle lazurowego jeziora nawet jakoś wygląda]] |
[[Plik:ETR610 005 St-Saphorin 06-10-2010 EC34.jpg|thumb|Na tle lazurowego jeziora nawet jakoś wygląda]] |
Aktualna wersja na dzień 09:05, 12 sie 2024
Pendolino (ew. Pędziolino, (s)Pierdolino, Pindolino, Pedalino, Pseudolino, Padlinolino, Szambolino, Pindolindo, na PKP ED250, przez mikoli zwany dziobakiem) – włoski szybki pociąg, znany nawet w Polsce. W 193 państwach na świecie kursuje wersja z wychylnym pudłem. W wersji specjalnej dla Polski, Hiszpanii, i Chin wahadełko wymontowano. Zrozumiałe było w przypadku Polski, ponieważ wahliwe są tory. W pozostałych państwach nie wiadomo dlaczego. A przynajmniej wahają się z odpowiedzią.
Trochę historii[edytuj • edytuj kod]
Pendolino powstał w 1974 roku, czyli jakąś dekadę po tym, kiedy po raz pierwszy na japońskie tory wyjechał Shinkansen. Pendolino początkowo produkowane było przez jeden z oddziałów Fiata, później produkcję przejął Alstom[1]. Początkowo głównym odbiorcą byli Włosi[2], z czasem zaczęto produkować skład m. in. dla Pepików, Finów, Portugalczyków i Słoweńców, a jeszcze później Polaków. Pociągi te miały jeździć w Polsce już w latach 90. XX wieku, ale do akcji wkroczyła Najwyższa Izba Kontroli i cały misterny plan poszedł w piu. Jakieś niemal 15 lat później wprowadzenie Pendolino na tory PKP jeszcze przed Euro obiecała ekipa wielmożnego Donalda, ale później nastała wielka fala opóźnień i pierwsze Pendolino przyjechało dopiero 12 sierpnia 2013 roku.
17 lipca 2014 roku przeprowadzono testy odometryczne Pendolino, używając w tym celu roztworu wody z mydłem[3] – pierwsze mycie pociągu (nie licząc wcześniejszych deszczówką) zakończyło się pomyślnie. Poza tym nikt nie wie, o co z tymi testami chodzi, ale przynajmniej mają poważnie brzmiącą nazwę.
Trasy w Polsce[edytuj • edytuj kod]
Pendolino wozi bydło pasażerów na trasach dużych prędkości:
- Brzeg – Nysa,
- Nysa – Brzeg,
- z Brzegu do Nysy,
- z Nysy do Brzegu,
- od Brzegu po Nysę,
- od Nysy po Brzeg,
- wkoło Brzegu,
- okrężna przez Brzeg,
- Brzeg Brzegowi nierówny.
- tam gdzie Galaktyczny Wędrowiec z Brzegu sobie wymyśli
- Za jedyne 650 zł jeśli akurat zamknięta jest kasa
Bilety[edytuj • edytuj kod]
Ceny biletów są na kieszeń każdego Polaka:
- 49 zł – oglądanie na peronie dopóki skład nie odjedzie,
- 59 zł – krótkie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie,
- 69 zł – długie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie (np. na stacji Czeska Wieś),
- 79 zł – jak wyżej + ulotka reklamowa,
- 89 zł – jak wyżej + możliwość umycia rąk w WC,
- 99 zł VIP – jak wyżej + wafelek z
KaufWarsu na wynos, - za wszystko inne zapłacisz MasterCard.
Komfort i czasy przejazdów[edytuj • edytuj kod]
- Brzeg przez Nysę Kłodzką 14h35m
- Brzeg przez Nysę Łużycką 22h48m
- Nysa przez Żuka i Stara 32h61m
- Z Brzegu na Krawędź i do środka 45h-01m
- Tam i z powrotem przez Brzeg ∞ h
Podczas podróży o komfort pasażerów dba grupa wyszkolonych komandosów z Nasa. Do ich zadań należy pobieranie opłaty przewozowej w wysokości 650 zł oraz częstowanie przeterminowanym sokiem jabłkowym. Dodatkowo za opłatą pasażerom oferowany jest ciepły posiłek w ramach baru mlecznego.
Przypisy
- ↑ Ten od dużo młodszego TGV
- ↑ Logiczne…
- ↑ http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/20366/Alstom-przeprowadzil-testy-odometryczne-Pendolino.html