Tramwaje w Krakowie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M Znacznik: edytor wizualny |
|||
(Nie pokazano 140 wersji utworzonych przez 48 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:2014N-RG914, Kraków, 2016.jpg|thumb|290px|Takie tramwaje po Krakowie jeżdżą]] |
||
[[Plik:Hegemon.jpg |
[[Plik:Hegemon.jpg|200px|thumb|Nowy Bieżanów składa hołd [[Hegemon]]owi]] |
||
'''Tramwaje w Krakowie''' – sieć lokomotyw, kursujących w [[Kraków|Grodzie Kraka]]. |
|||
== Charakterystyka ogólna == |
== Charakterystyka ogólna == |
||
Krakowska sieć tramwajowa to (oprócz [[Łódź|Łodzi]], [[Warszawa|Warszawy]], [[Wrocław]]ia, [[Górnośląski Okręg Przemysłowy|GOP-u]], [[Poznań|Poznania]] i [[Szczecin]]a…) najgorszy system tramwajów w Polsce. Połowa istniejących torów jest w stanie [[Nic|stałego remontu]], w zimie zobaczyć można każdą linię na każdym przystanku, a tory, w celu ich zachowania w jakimkolwiek stanie, smaruje się masłem, zaś mierzenie kształtu, długości i wysokości wybrzuszenia szyn na Starowiślnej to stary, krakowski sposób na powitanie wiosny, przewidywanie pogody oraz przyszłości. |
|||
== Jak rozpoznać model tramwaju? == |
|||
[[17 listopada]] [[2012]] ZIKiT, chcąc doprowadzić mieszkańców do frustracji, w związku z otwarciem nowej pętli (Czerwone Maki) zmienił przebieg poszczególnych linii, inne wywalił, wprowadził też nowe. Obecnie jest ich 25 w tym 22 dzienne i 3 nocne, nie licząc zerówki. |
|||
* Jeśli tramwaj nie przyjechał, to znaczy, że to nowoczesna [[Pesa Krakowiak]]. |
|||
* Jeśli jednak żałujesz, że tramwaj przyjechał, to znaczy, że to stary dobry wiedeńczyk z austriackiego szrotu. |
|||
* Jeśli tramwaj jest zbyt nowy na nowohuckie torowiska, to znaczy, że to dwudziestoletni [[NGT6|Bombardier pierwszej serii]], a jeśli nim nie jest to oznacza, że ktoś puścił "Lajkonika" dla żartów. |
|||
* Jeżeli w środku tramwaju jest ciemniej, niż w egipskiej piramidzie, wiedza o tym jaki jest następny przystanek jest chroniona lepiej niż tajemnice państwowe i nie ma wejścia za kabiną motorniczego, to znaczy, że jedziesz Bombardierem NGT8 i powinieneś jak najszybciej wysiąść ze względu na higienę gałek ocznych. Z zewnątrz wygląda podobnie do najnowszych "Lajkoników", aby zmylić potencjalną ofiarę. |
|||
* Jeśli tramwaj ma [[Opona|opony]], to znaczy, że to ZATRAMWAJ za padniętego Krakowiaka. |
|||
* Jeżeli latem w tramwaju jest gorąco, a zimą zimno oznacza to, że jest to [[Konstal 105Na|akwarium]]. |
|||
* Jeżeli tramwaj przyjechał, ale na inną linię<ref>W przypadku braku innych linii przyjechał na twoją, ale w przeciwną stronę;</ref>, oznacza to, że jest to najnowszy Lajkonik. |
|||
== Spis == |
== Spis linii == |
||
=== Specjalne === |
|||
* {{t|0}}krótka linia, którą spotkać można jedynie w [[wakacje]]. Jedzie z Muzeum Inżynierii Miejskiej w stronę Cichego Kącika bądź na Kopiec Wandy. W zasadzie tramwaj-widmo. |
|||
=== Zwykłe === |
=== Zwykłe === |
||
* '''1''' – linia w mitologii słowiańskiej opisywana jako łącząca [[Salwador|'''Salwator''']] ze '''Wzgórzami Krzesławickimi'''. Dotychczas nie odnaleziono na poparcie owej tezy historycznych dowodów, pomimo choć [[Nieskończoność|krótkotrwałych]], to [[Lenistwo|intensywnych]] prac wykopaliskowych na terenach obu rzekomych pętli owej linii. |
|||
* {{t|1}}tasiemiec, łączący Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem. Mieszkańcy, którzy z niej korzystają zostali ukarani najgorszymi tramwajami, jakie kiedykolwiek wyprodukowano – [[Lohner E1|SGP/Lohner E1]] z doczepkami C3. |
|||
*'''3''' – tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta ('''Nowy''' '''Bieżanów''' – '''Krowodrza''') zbierając po drodze [[alkoholik|typowych mieszkańców Krakowa]]. Tabor kierowany na tę linię jest jak Kinder Niespodzianka – nigdy nie wiesz co podjedzie. Dało tam się spotkać złomy z Niemiec, a teraz czasami występują tam elitarne wagony Bombardier NGT8. Smród idzie wytrzymać. |
|||
* {{t|2}}linia z Salwatora na Cmentarz Rakowicki. Największy odsetek [[Rodzaje babć autobusowych|podstarzałych pasażerek]] i pasażerów. Żeby ułatwić im ekspansję na siedzenia wsadzili na tą linię niskopodłogowe [[Man N8S|N8S]], ale zdarzy się i wysokopodłogowy Lohner E1. |
|||
⚫ | * '''4''' – kursuje na trasie '''Bronowice Małe''' – '''<s>Wzgórza Krzesławickie</s>''' '''Zajezdnia Nowa Huta''' przez Nową Hutę (sic!). Jedna z najbardziej wyróżnionych nowohuckich linii. Przez wiele lat jeździły tam trójskłady stopiątek. Teraz, z niewyjaśnionych przyczyn miasto zlitowało się nad mieszkańcami tego regionu dając im najnowocześniejsze tramwaje w krakowie – „Krakowiaki”, zwane „Sepsami” z powodu codziennych awarii tych wagonów. Rano oblegana przez bezrobotnych jadących do Urzędu Pracy. Wieczorem zaś można nań spotkać hordy dzikich meneli ze Stoków i Wzgórz. |
||
* {{t|3}}kolejny tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta (Nowy Bieżanów – Krowodrza) zbierając po drodze [[alkoholik|typowych mieszkańców Krakowa]]. W większości jeżdżą na nim niskopodłogowe Bombki, ale zdarzy się i [[Konstal 105Na|stopiątka]]. Tasiemiec skrócony przy remarszrutyzacji (trudne słowo), przejeżdża przez św. Wawrzyńca, zamiast Legionów. Brud. |
|||
⚫ | * '''8''' – jest bezkonkurencyjną, kolejną długą, reprezentacyjną linią kursująca z '''Borku Fałęckiego''' do '''Bronowic Małych''' (czasem '''Cichego Kącika''' – zależy od humoru panów z ZIKiT-u), obsługiwana przez Bombki NGT6. Czasem nie śmierdzi. Jej istnienie zawdzięczamy żonie Prezydenta Jacka Majchrowskiego, która to potrzebowała połączenia z Borku (dom) do Bronowic (praca). |
||
⚫ | * |
||
⚫ | * '''9''' – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tę linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga, przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Tabor kierowany na tę linię to stare szroty sprowadzone z Niemiec i Austrii – Lohner E1, a także stopiątki, można też spotkać Bombki lub EU8N (ale tylko w weekendy). Istnieje legenda, w której na niej pojawił się zagubiony Lajkonik z Podgórza. Kursuje na trasie '''Nowy Bieżanów''' – '''Mistrzejowice'''. Przy remarszrutyzacji oczywiście nie zapomniano pominąć linię przy zmienianiu trasy, dzięki czemu nadal jeździ, jak jeździ. |
||
* {{t|5}}po ostatniej zmianie trasy, linia ta stała się ewenementem na skalę lokalną. Po raz pierwszy na tory [[Nowa Huta|Nowej Huty]] skierowano niskopodłogowe pojazdy (ze względu na puszczenie jej przez tunel [[Krakowski Szybki Tramwaj|KST]]. Niestety MPK nie doceniło łatwopalnych możliwości stopiątek) by zachować się jak przystało na Nową Hutę, normalny tabor to [[EU8N|Bombardiery dla ubogich]]. Nieliczni świadkowie mówią o Bombardierach w święta. Zapierdziela na Krowodrzą Górkę. |
|||
*'''10''' - jeśli jadłeś obiad nie jedź nią, bo na ulicy Ptaszyckiego zabrudzisz tramwaj i ludzie z zadupia zwanego '''Pleszowem''' nie będą mogli pojechać/ wrócić do domu na czas. Obsługują je „niezawodne” wiedeńczyki. Podczas Strajku Kobiet tramwaj tej linii zsolidaryzował się z protestującymi stając na środku Ronda Mogilskiego na 5 minut, w momencie skierowanie innych linii na objazdy, tramwaj ruszył. |
|||
* {{t|6}}reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na Salwator, o którym wyrazić się tak nie można... |
|||
* '''12''' – to jest już przykład najprawdziwszej linii widmo, tzw. linia znikąd do donikąd. Ostatnio zaobserwowano ją, kiedy łączyła pętle '''Łagiewniki''' z pętlą na '''Wieczystej''' - była to jej piąta reinkarnacja od czasu reaktywacji. Dziś, mimo intensywnych poszukiwań, uznana za zaginioną. Jeżeli spotkałeś kiedyś tam więcej niż 30 pasażerów, to powinieneś czuć się zaszczycony. To nie tak że w ogóle teraz kursuje. Tak sobie tylko jest na znakach. Czasami przyjedzie raz na kilka godzin. |
|||
⚫ | |||
⚫ | * '''16''' – specyficznie nowohucka linia kursująca z '''Osiedla Piastów''' na przystanek '''Bardosa'''. Kursują na niej Wiedeńczyki (Lohnery E1) bez doczepek lub bardzo rzadko podwójne składy 105Na. Z reguły poruszają się nią menele i [[Dresiarz|uczniowie nowohuckich liceów w strojach ludowych]]. Twarde, drewniane siedzenia powodują, że pasażerowie po powstaniu trzymają się za [[Dupa|dupy]]. Wraz z linią "21" należy do tzw. Nowohuckiej Kolei Dojazdowej. |
||
⚫ | * |
||
*'''17''' – linia tańcząca, jak jej zagrają, zmieniająca pętle częściej niż [[Reprezentacja Polski w piłce nożnej|Polska]] selekcjonerów. Kursująca obecnie z '''Czerwonych Maków <s>Korony</s>''' do <s>'''Dąbia'''</s> '''Dworca Towarowego''', choć w niedalekiej przyszłości całkiem możliwy jest nowy, ambitny wariant trasowy, w ramach którego linia ta pojedzie w ramach linii M3 warszawskiego metra. |
|||
* {{t|10}}jeżeli masz zamiar wsiąść do dziesiątki, a widzisz oznakowany tym numerem niskopodłogowy tramwaj, w którym nie śmierdzi moczem, to prawdopodobnie znalazłeś się w roku 2020 lub średniowiecznej Albanii. Kursuje na trasie Pleszów – Borek Fałęcki. |
|||
⚫ | * '''18''' – kursuje na trasie '''Czerwone Maki''' – '''Górka Narodowa'''. Tramwaj wyczekiwany przez lokatorów DS nr 3 'Akropol' MS [[Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie|AGH]] będących studentami UJ. Wyczekiwany bo już nie muszą chodzić na nogach pół dnia. Obsługują ją Bombardiery NGT8. Okupywana przez starsze panie z Ruczaju żądające ustąpienia im miejsca oraz nowobogackich z Osiedla Europejskiego. Przynajmniej raz dziennie tramwaj tego numeru musi zatrzymać się na ulicy Długiej z powodu źle zaparkowanego auta. |
||
* {{t|11}}linia z Czerwonych Maków na Mały Płaszów. Jeżdżą na niej stare gruchoty (fachowo [[EU8N]] i Lohner E1). Kolejne potwierdzenie wcielanej w życie dewizy MPK „nie ważne jak, ważne za ile”.W wakacje nie kursuje. |
|||
*'''19''' – linia, która - o ile w danym momencie istnieje – kursuje z '''Borku''' na '''Dworzec Towarowy'''. Linia ta zupełnie nikogo nie obchodzi, i to do takiego stopnia, że nawet nie dokończymy tego zd |
|||
* {{t|13}}kolejny tramwaj wyróżniony nowymi bombkami (NGT6 i NGT8). Poza tym brud, smród, ubóstwo i menele. Jeździ na trasie Nowy Bieżanów – Bronowice Małe. Zamieniona z linią 3 na mosty, dzięki czemu wjeżdża dopiero na most Legionów. |
|||
* '''21''' – kolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z '''Osiedla Piastów''' do '''Pleszowa''' i – co gorsza – z powrotem. Brudno. Obsługują ją wagony E1 i uwaga, uwaga, <b> niskopodłogowce</b>!!! i co jeszcze ciekawsze są one zwykle najnowszymi tramwajami w mieście Tak, na linii jeżdżącej tylko po Nowej Hucie! Linia wraz z "16" należy do tzw. Nowohuckiej Kolei Dojazdowej. |
|||
* {{t|14}}jedna z najdłuższych linii, zaprojektowana tak, aby wykonać kółko tam, gdzie można jechać prosto. Jest to następna z linii wyróżniona nowymi bombkami NGT8. Na przejazd pasażerowie biorą prowiant, a krewni pozdrawiają ich na przystanku machając zasmarkanymi od płaczu chusteczkami, gdyż przejazd trwa kilka dni – jeździ po szynach gładko jak tafla wody w szklance, trzymanej przez dziadka chorego na Parkinsona tańczącego lambadę i próbującego ściągnąć płonące spodnie. Na początku 2010 zyskała mimowolnie status [[emo]], gdyż została oficjalnie pocięta. Jej część jak feniks z popiołów powróciła i stworzyła szczytową 41. Ale i tak została zlikwidowana. Z Bronowic na Mistrzejowice. |
|||
⚫ | * '''22''' – ostatnia linia, na której jeździły Norymbergi z doczepami B4, co gwarantowało twarde drewniane siedzenia i brud. Tłucze się z '''Borku Fałęckiego''' do '''<del>Walcowni</del> Kopca Wandy''', ma najwięcej przystanków na trasie <s>ale w tym dwa na żądanie</s><ref>Dawny przystanek na żądanie "Plaza" stracił ową rangę w wyniku zrównania tytułowej Plazy z ziemią.</ref>. Komfort jazdy fabrycznie obniżony, pomijając kilkanaście wagonów SGP/Lohner E1 z doczepkami C3, które wprawdzie nie są komfortowe, ale są w stanie zabrać połowę potencjalnych pasażerów. Na początku 2015 roku przeprowadzono na niej cięcia i kursy szczytowe kierowane są z Borku do Dąbia jako linia 12, która została zlikwidowana jako strata za wzmocnienie jednym kursem na godzinę linii 22. Obecnie linia kursuje co 15 min. |
||
⚫ | * |
||
⚫ | * '''24''' – reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami '''Kurdwanowa''' na równie reprezentacyjne, doskonałe, wspaniałe (ale jednak skalane brudasami) '''Bronowice'''. Wysokopodłogowy tabor (szrot z Wiednia). Rzadko śmierdzi bez przyczyny (tyle, że przyczyna zawsze się znajdzie…). W weekendy full lux – EU8N i Bombki. |
||
⚫ | * |
||
* {{t|19}}jeździ z Dworca Towarowego (nie wiadomo dlaczego,gdyż 3 przystanki dalej jest duży węzeł przesiadkowy) do <del>Borku Fałęckiego</del> Łagiewnik. Kieruje się na nią nowe tramwaje Duewag GT8S, fabrycznie nowe cacko MPK wyprodukowane w latach 70. w Austrii. Na dwóch odcinkach nieco zmieniona trasa.Podobnie jak 11 nie kursuje w wakacje. |
|||
* {{t|20}}jeździła z Mistrzejowic do Kopca Wandy, ale była brudna i nikomu nie potrzebna, regularnie jeździł nią tylko Pan Mietek mieszkający u stóp w/w kopca. Teraz jeździ z Małego Płaszowa do Cichego kącika. Obsługują ją EU8N. |
|||
* {{t|21}}kolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z Osiedla Piastów do Pleszowa i – co gorsza – z powrotem. Brudno. |
|||
⚫ | * |
||
* {{t|23}}linia kursująca z Nowego Bieżanowa do Czerwonych Maków. MPK, stawiając na rozwój wymieniła sprawne stopiątki na dodupne GT8S. Brudno i śmierdzi. |
|||
⚫ | * |
||
=== |
=== Niezwykłe === |
||
⚫ | |||
* {{t|52}}wypierająca linię 51 trzecia linia KST, która nie przejeżdża przez Dworzec Główny Tunel. Kursuje pomiędzy Czerwonymi Makami a Osiedlem Piastów równie szybko jak babcia o kulach na skrzyżowaniu. |
|||
* '''0''' – jedyna krakowska linia tramwajowa, czekając na którą to [[Miłośnik komunikacji miejskiej|pasażer]] liczy, że przyjedzie jak najstarszy i jak najbardziej rozklekotany tramwaj - najlepiej konny, i na której jazda w wakacje 120-letnim szrotem zasilanym prądem na korbkę wywołuje u wspomnianego pasażera uczucie satysfakcji życiowej. Kursuje jedynie w święta z '''Dajworu''' na '''Cichy Kącik''', a większa część jej taboru zasługuje na cichy kącik w muzeum. |
|||
=== Nocne === |
|||
* |
|||
Tak, MPK postanowiło wprowadzić tramwaje nocne (jeżdżące między północą a czwartą rano) urozmaicając życie nocne mieszkańców ul. Królewskiej. Oto one: |
|||
=== [[Krakowski Szybki Tramwaj]] === |
|||
* {{t|62}}jeździ z Placu Centralnego do Czerwonych Maków, na tory Nowej Huty nocą puścili Bombki! |
|||
⚫ | |||
* {{t|64}}jeździ z Piastów do Bronowic Małych. Czyli w zasadzie nic. |
|||
* '''52''' – wypierająca linię 51 trzecia linia KST, która nie przejeżdża przez Dworzec Główny Tunel. Kursuje pomiędzy '''Czerwonymi Makami''' a '''Osiedlem Piastów''' równie szybko jak babcia o kulach na skrzyżowaniu. Obsługiwana tak jak wiele innych krakowskich linii, przez możliwie najbardziej awaryjne tramwaje Lohner E1 z doczepkami C3 oraz czasami wagony Pesa Krakowiak, od niedawna przez zmartwychstałe składy 3x105Na. Chodzą słuchy że na kilku brygadach jeżdżą Bombardiery NGT8, ale to w weekendy. |
|||
* {{t|69}}pomijając numer, jeździ z Bieżanowa Nowego (zwanego od niedawna Nowym Bieżanowem) na Krowodrzę. [[Pedofil|Nie jedź nią w nocy]]... |
|||
=== Zastępcze === |
=== Zastępcze === |
||
* '''70''' – zastępowała dziesiątkę, ponieważ ZTP uznało, że na Rondzie Matecznym pękł jeden podkład pod szyny i trzeba remontować całe skrzyżowanie doprowadzając do gigantycznych korków. Okazało się, że był to tylko pretekst do całkowitego zawieszenia linii. W wakacje jeździła wyłącznie na wiedeńczykach, choć chodzą słuchy, że na jednej brygadzie była niska podłoga. |
|||
<!--- |
|||
* |
|||
Z powodu kolejnego remontu trakcji na ul. Wielickiej (trzeciego w przeciągu ostatnich dwóch lat) od wakacji na trasę wyruszyły nowe linie, które będą kursować do końca [[wrzesień|września]] [[2012]]. |
|||
* '''78''' – kursowała między <del>Płaszowem</del> Krowodzą a <del>Borkiem</del> Salwatorem. Średni postój na przystanku wynosi pięć minut z powodu ilości ludzi pchających się tylko przednimi drzwiami. |
|||
* {{t|70}}z Kurdwanowa do Dworcowej. Posiada sześć przystanków, nie licząc pętli, zatem jest najkrótszą linią na trasie. Na Dworcowej zwinnie zawraca i jedzie w stronę przeciwną. |
|||
* {{t|71}}jak wyżej, tylko jedzie z Bieżanowa na Dworcową, ma osiem przystanków (bez pętli) i jest bliźniaczką powyższej. Wszyscy, którzy chcą się jakoś dostać do centrum, zmuszeni są do przesiadki na 750 (Dworcowa – Plac Bohaterów Getta, jedyny moment, w którym pętla przy Krakowie-Płaszowie jest obsługiwana, o dziwo, przez jakiś autobus). |
|||
* {{t|75}}linia obsługiwana zawsze przez Bombki, kursująca z Krowodrzy Górki na Łagiewniki. Mogłaby zostać na swojej obecnej trasie już na zawsze. |
|||
* {{t|76}}wyjeżdżasz z Bronowic, jesteś na Salwatorze. I odwrotnie. Jadąc tą linią przez Podgórze możesz zostać zapytany przez babcię ''czy ten tramwaj to 76?'' |
|||
* {{t|77}}łączy zadupie, zwane Małym Płaszowem, z wielką pętlą na północy, zwaną Krowodrzą. Przejeżdża przez centrum i podobnie jak 75, mogłaby pozostać. |
|||
* {{t|79}}wspaniała dziewiątka została zastąpiona tymczasowo jeżdżącym... tasiemcem, zaledwie 36 przystanków. Z Mistrzejowic na Krowodrzę. |
|||
---> |
|||
{{#ifeq:{{CURRENTMONTHNAME}}|listopad|=== Cmentarne (serio?) === |
|||
Mając na uwadze chęć dostania się na cmentarze przez mieszkańców w dniach [[1 listopada|1]]–[[3 listopada]] MPK podarował krakowianom linie specjalne, w te wyjątkowe dni zwane ''cmentarnymi''. Z założenia powstały celem ułatwienia{{fakt}} dojazdu do krakowskich [[cmentarz|nekropolii]]. Wszystkie obsługiwane przez stare tramwaje Konstal 105Na. |
|||
* {{t|81}}z Czerwonych Maków na Cmentarz Rakowicki. |
|||
* {{t|82}}miejsce docelowe się nie zmienia, tym razem z Bronowic Małych. Linia 13 nie kursuje w ogóle, a do centrum dostać się trzeba. |
|||
* {{t|83}}jw., z Nowego Bieżanowa (czy tam Bieżanowa Nowego). |
|||
* {{t|84}}by Kurdwanów też miał jak dojechać. |
|||
* {{t|85}}równie krótka jak poprzedniczki, tym razem ze Wzgórz Krzesławickich. |
|||
* {{t|86}}ku zaskoczeniu wszystkich, ze Wzgórz na Mistrzejowice (!). |
|||
* {{t|87}}i podobnież jak wyżej, z tą różnicą, że na Os. Piastów. |
|||
Jednym słowem, w Krakowie istnieje tylko jeden cmentarz.| }} |
|||
== Zobacz też == |
|||
=== Linie, które miały powstać, a nie przejechały nawet jednego kursu === |
|||
* [[Kraków]] |
|||
* {{t|54}}miała kursować na tej samie trasie co linia 20 i odjeżdżać w szczycie co 5 minut. Nie pojawi na przystankach z powodu interwencji prezydenta miasta. |
|||
* [[Tramwaje w Warszawie]] |
|||
* [[Tramwaje we Wrocławiu]] |
|||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
== Linki zewnętrzne == |
|||
* [http://www.zikit.krakow.pl/ Sprawcy całej tej szopki] |
|||
* [http://www.kmk.krakow.pl/ Strona o krakowskiej komunikacji] |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Krakowie]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Krakowie]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Sieci tramwajowe]] |
Aktualna wersja na dzień 07:19, 5 paź 2024
Tramwaje w Krakowie – sieć lokomotyw, kursujących w Grodzie Kraka.
Charakterystyka ogólna[edytuj • edytuj kod]
Krakowska sieć tramwajowa to (oprócz Łodzi, Warszawy, Wrocławia, GOP-u, Poznania i Szczecina…) najgorszy system tramwajów w Polsce. Połowa istniejących torów jest w stanie stałego remontu, w zimie zobaczyć można każdą linię na każdym przystanku, a tory, w celu ich zachowania w jakimkolwiek stanie, smaruje się masłem, zaś mierzenie kształtu, długości i wysokości wybrzuszenia szyn na Starowiślnej to stary, krakowski sposób na powitanie wiosny, przewidywanie pogody oraz przyszłości.
Jak rozpoznać model tramwaju?[edytuj • edytuj kod]
- Jeśli tramwaj nie przyjechał, to znaczy, że to nowoczesna Pesa Krakowiak.
- Jeśli jednak żałujesz, że tramwaj przyjechał, to znaczy, że to stary dobry wiedeńczyk z austriackiego szrotu.
- Jeśli tramwaj jest zbyt nowy na nowohuckie torowiska, to znaczy, że to dwudziestoletni Bombardier pierwszej serii, a jeśli nim nie jest to oznacza, że ktoś puścił "Lajkonika" dla żartów.
- Jeżeli w środku tramwaju jest ciemniej, niż w egipskiej piramidzie, wiedza o tym jaki jest następny przystanek jest chroniona lepiej niż tajemnice państwowe i nie ma wejścia za kabiną motorniczego, to znaczy, że jedziesz Bombardierem NGT8 i powinieneś jak najszybciej wysiąść ze względu na higienę gałek ocznych. Z zewnątrz wygląda podobnie do najnowszych "Lajkoników", aby zmylić potencjalną ofiarę.
- Jeśli tramwaj ma opony, to znaczy, że to ZATRAMWAJ za padniętego Krakowiaka.
- Jeżeli latem w tramwaju jest gorąco, a zimą zimno oznacza to, że jest to akwarium.
- Jeżeli tramwaj przyjechał, ale na inną linię[1], oznacza to, że jest to najnowszy Lajkonik.
Spis linii[edytuj • edytuj kod]
Zwykłe[edytuj • edytuj kod]
- 1 – linia w mitologii słowiańskiej opisywana jako łącząca Salwator ze Wzgórzami Krzesławickimi. Dotychczas nie odnaleziono na poparcie owej tezy historycznych dowodów, pomimo choć krótkotrwałych, to intensywnych prac wykopaliskowych na terenach obu rzekomych pętli owej linii.
- 3 – tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta (Nowy Bieżanów – Krowodrza) zbierając po drodze typowych mieszkańców Krakowa. Tabor kierowany na tę linię jest jak Kinder Niespodzianka – nigdy nie wiesz co podjedzie. Dało tam się spotkać złomy z Niemiec, a teraz czasami występują tam elitarne wagony Bombardier NGT8. Smród idzie wytrzymać.
- 4 – kursuje na trasie Bronowice Małe –
Wzgórza KrzesławickieZajezdnia Nowa Huta przez Nową Hutę (sic!). Jedna z najbardziej wyróżnionych nowohuckich linii. Przez wiele lat jeździły tam trójskłady stopiątek. Teraz, z niewyjaśnionych przyczyn miasto zlitowało się nad mieszkańcami tego regionu dając im najnowocześniejsze tramwaje w krakowie – „Krakowiaki”, zwane „Sepsami” z powodu codziennych awarii tych wagonów. Rano oblegana przez bezrobotnych jadących do Urzędu Pracy. Wieczorem zaś można nań spotkać hordy dzikich meneli ze Stoków i Wzgórz. - 8 – jest bezkonkurencyjną, kolejną długą, reprezentacyjną linią kursująca z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (czasem Cichego Kącika – zależy od humoru panów z ZIKiT-u), obsługiwana przez Bombki NGT6. Czasem nie śmierdzi. Jej istnienie zawdzięczamy żonie Prezydenta Jacka Majchrowskiego, która to potrzebowała połączenia z Borku (dom) do Bronowic (praca).
- 9 – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tę linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga, przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Tabor kierowany na tę linię to stare szroty sprowadzone z Niemiec i Austrii – Lohner E1, a także stopiątki, można też spotkać Bombki lub EU8N (ale tylko w weekendy). Istnieje legenda, w której na niej pojawił się zagubiony Lajkonik z Podgórza. Kursuje na trasie Nowy Bieżanów – Mistrzejowice. Przy remarszrutyzacji oczywiście nie zapomniano pominąć linię przy zmienianiu trasy, dzięki czemu nadal jeździ, jak jeździ.
- 10 - jeśli jadłeś obiad nie jedź nią, bo na ulicy Ptaszyckiego zabrudzisz tramwaj i ludzie z zadupia zwanego Pleszowem nie będą mogli pojechać/ wrócić do domu na czas. Obsługują je „niezawodne” wiedeńczyki. Podczas Strajku Kobiet tramwaj tej linii zsolidaryzował się z protestującymi stając na środku Ronda Mogilskiego na 5 minut, w momencie skierowanie innych linii na objazdy, tramwaj ruszył.
- 12 – to jest już przykład najprawdziwszej linii widmo, tzw. linia znikąd do donikąd. Ostatnio zaobserwowano ją, kiedy łączyła pętle Łagiewniki z pętlą na Wieczystej - była to jej piąta reinkarnacja od czasu reaktywacji. Dziś, mimo intensywnych poszukiwań, uznana za zaginioną. Jeżeli spotkałeś kiedyś tam więcej niż 30 pasażerów, to powinieneś czuć się zaszczycony. To nie tak że w ogóle teraz kursuje. Tak sobie tylko jest na znakach. Czasami przyjedzie raz na kilka godzin.
- 16 – specyficznie nowohucka linia kursująca z Osiedla Piastów na przystanek Bardosa. Kursują na niej Wiedeńczyki (Lohnery E1) bez doczepek lub bardzo rzadko podwójne składy 105Na. Z reguły poruszają się nią menele i uczniowie nowohuckich liceów w strojach ludowych. Twarde, drewniane siedzenia powodują, że pasażerowie po powstaniu trzymają się za dupy. Wraz z linią "21" należy do tzw. Nowohuckiej Kolei Dojazdowej.
- 17 – linia tańcząca, jak jej zagrają, zmieniająca pętle częściej niż Polska selekcjonerów. Kursująca obecnie z Czerwonych Maków
KoronydoDąbiaDworca Towarowego, choć w niedalekiej przyszłości całkiem możliwy jest nowy, ambitny wariant trasowy, w ramach którego linia ta pojedzie w ramach linii M3 warszawskiego metra. - 18 – kursuje na trasie Czerwone Maki – Górka Narodowa. Tramwaj wyczekiwany przez lokatorów DS nr 3 'Akropol' MS AGH będących studentami UJ. Wyczekiwany bo już nie muszą chodzić na nogach pół dnia. Obsługują ją Bombardiery NGT8. Okupywana przez starsze panie z Ruczaju żądające ustąpienia im miejsca oraz nowobogackich z Osiedla Europejskiego. Przynajmniej raz dziennie tramwaj tego numeru musi zatrzymać się na ulicy Długiej z powodu źle zaparkowanego auta.
- 19 – linia, która - o ile w danym momencie istnieje – kursuje z Borku na Dworzec Towarowy. Linia ta zupełnie nikogo nie obchodzi, i to do takiego stopnia, że nawet nie dokończymy tego zd
- 21 – kolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z Osiedla Piastów do Pleszowa i – co gorsza – z powrotem. Brudno. Obsługują ją wagony E1 i uwaga, uwaga, niskopodłogowce!!! i co jeszcze ciekawsze są one zwykle najnowszymi tramwajami w mieście Tak, na linii jeżdżącej tylko po Nowej Hucie! Linia wraz z "16" należy do tzw. Nowohuckiej Kolei Dojazdowej.
- 22 – ostatnia linia, na której jeździły Norymbergi z doczepami B4, co gwarantowało twarde drewniane siedzenia i brud. Tłucze się z Borku Fałęckiego do
WalcowniKopca Wandy, ma najwięcej przystanków na trasieale w tym dwa na żądanie[2]. Komfort jazdy fabrycznie obniżony, pomijając kilkanaście wagonów SGP/Lohner E1 z doczepkami C3, które wprawdzie nie są komfortowe, ale są w stanie zabrać połowę potencjalnych pasażerów. Na początku 2015 roku przeprowadzono na niej cięcia i kursy szczytowe kierowane są z Borku do Dąbia jako linia 12, która została zlikwidowana jako strata za wzmocnienie jednym kursem na godzinę linii 22. Obecnie linia kursuje co 15 min. - 24 – reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na równie reprezentacyjne, doskonałe, wspaniałe (ale jednak skalane brudasami) Bronowice. Wysokopodłogowy tabor (szrot z Wiednia). Rzadko śmierdzi bez przyczyny (tyle, że przyczyna zawsze się znajdzie…). W weekendy full lux – EU8N i Bombki.
Niezwykłe[edytuj • edytuj kod]
- 0 – jedyna krakowska linia tramwajowa, czekając na którą to pasażer liczy, że przyjedzie jak najstarszy i jak najbardziej rozklekotany tramwaj - najlepiej konny, i na której jazda w wakacje 120-letnim szrotem zasilanym prądem na korbkę wywołuje u wspomnianego pasażera uczucie satysfakcji życiowej. Kursuje jedynie w święta z Dajworu na Cichy Kącik, a większa część jej taboru zasługuje na cichy kącik w muzeum.
Krakowski Szybki Tramwaj[edytuj • edytuj kod]
- 50 – pierwsza linia puszczona przez tunel KST i najnowszą estakadę, jeżdżąca z reprezentacyjnego Kurdwanowa lub Borku na opisywaną tą samą formułką Górkę Narodową. Oczywiście obsługiwana przez Bombki i najnowsze Krakowiaki i jeszcze nowsze Lajkoniki.
- 52 – wypierająca linię 51 trzecia linia KST, która nie przejeżdża przez Dworzec Główny Tunel. Kursuje pomiędzy Czerwonymi Makami a Osiedlem Piastów równie szybko jak babcia o kulach na skrzyżowaniu. Obsługiwana tak jak wiele innych krakowskich linii, przez możliwie najbardziej awaryjne tramwaje Lohner E1 z doczepkami C3 oraz czasami wagony Pesa Krakowiak, od niedawna przez zmartwychstałe składy 3x105Na. Chodzą słuchy że na kilku brygadach jeżdżą Bombardiery NGT8, ale to w weekendy.
Zastępcze[edytuj • edytuj kod]
- 70 – zastępowała dziesiątkę, ponieważ ZTP uznało, że na Rondzie Matecznym pękł jeden podkład pod szyny i trzeba remontować całe skrzyżowanie doprowadzając do gigantycznych korków. Okazało się, że był to tylko pretekst do całkowitego zawieszenia linii. W wakacje jeździła wyłącznie na wiedeńczykach, choć chodzą słuchy, że na jednej brygadzie była niska podłoga.
- 78 – kursowała między
PłaszowemKrowodzą aBorkiemSalwatorem. Średni postój na przystanku wynosi pięć minut z powodu ilości ludzi pchających się tylko przednimi drzwiami.