Mercedes-Benz W116: Różnice pomiędzy wersjami
(automatyczna podmiana) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 5.184.241.108, powód: przestań dodawać obrazki bez żadnego powodu) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Mercedes Benz W116 MidnightBlue.jpg|250px |
[[Plik:Mercedes Benz W116 MidnightBlue.jpg|250px|thumb|Klasa lat siedemdziesiątych]] |
||
'''Mercedes-Benz W116''' (ur. [[1972]], zm. [[1980]]) – szczytowe osiągnięcie niemieckiej myśli technicznej lat siedemdziesiątych, pierwszy Mercedes nazwany oficjalnie klasą S. W zasadzie był też pierwszym modelem, który nazwano według stosowanego do czasów współczesnych dyskryminującego [[Analfabeta|analfabetów]] systemu oznaczeń literowych. Dziś z powodu wymiarów najpewniej ten samochód zaklasyfikowany byłby o klasę niżej. |
|||
== Opis modelu == |
== Opis modelu == |
||
Samochód stanowi rewolucję wizualną w stosunku do poprzednich modeli marki. Przede wszystkim zniknęły znane z takich modeli jak W108 czy W112 wąskie pionowe światła z przodu. Właściwie była to jedyna główna zmiana w stosunku do poprzednika – W109, ale jak na Mercedesa była to dość poważna rewolucja stylistyczna, bo z wprowadzonego tutaj wizerunku marki zrezygnowano ostatecznie dopiero w… 2004 roku, gdy fabrykę opuściło ostatnie [[Mercedes-Benz W202|W202]]. Podobnie jak w poprzednich modelach samochód wręcz ocieka chromem – chromowane nadkola po dziś dzień sprawdzają się wyśmienicie w ukrywaniu postępującej korozji nadwozia. |
Samochód stanowi rewolucję wizualną w stosunku do poprzednich modeli marki. Przede wszystkim zniknęły znane z takich modeli jak W108 czy W112 wąskie pionowe światła z przodu. Właściwie była to jedyna główna zmiana w stosunku do poprzednika – W109, ale jak na Mercedesa była to dość poważna rewolucja stylistyczna, bo z wprowadzonego tutaj wizerunku marki zrezygnowano ostatecznie dopiero w… 2004 roku, gdy fabrykę opuściło ostatnie [[Mercedes-Benz W202|W202]]. Podobnie jak w poprzednich modelach samochód wręcz ocieka chromem – chromowane nadkola po dziś dzień sprawdzają się wyśmienicie w ukrywaniu postępującej korozji nadwozia. |
||
[[Plik:1977 Mercedes Benz W116 450SEL Estate Wagon Rear 1.jpg|250px |
[[Plik:1977 Mercedes Benz W116 450SEL Estate Wagon Rear 1.jpg|250px|thumb|Tak, niektórzy nie mają dobrze w głowie…]] |
||
Mimo tych niewątpliwych zalet, zdawałoby się, że już w 1973 roku sprzedaż modelu zakończy się fiaskiem. Kryzys paliwowy w [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanach]] nie sprzyjał bowiem kupowaniu przez mieszkańców samochodów z silnikami o pojemnościach rzędu 6.9 litra. Zarząd firmy zdecydował się wobec tego na drastyczne kroki: na eksport do Ameryki wystawił model z trzylitrowym… dieslem, a prawie siedmiolitrowy motor benzynowy wprowadził do sprzedaży w Europie. Jednocześnie wersja ta miała długość większą od zwykłych W116 o prawie 40 centymetrów i ówcześnie unikatowe rozwiązanie czyli [[zawieszenie pneumatyczne]] zaadaptowane z ciężarówek. O dziwo Europejczycy połaszczyli się na to potężne i niesamowicie komfortowe krówsko, a Amerykanie przełknęli z trudem powarkujące coś. Już [[Saddam Husajn|Saddam]] o to postarał. |
Mimo tych niewątpliwych zalet, zdawałoby się, że już w 1973 roku sprzedaż modelu zakończy się fiaskiem. Kryzys paliwowy w [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanach]] nie sprzyjał bowiem kupowaniu przez mieszkańców samochodów z silnikami o pojemnościach rzędu 6.9 litra. Zarząd firmy zdecydował się wobec tego na drastyczne kroki: na eksport do Ameryki wystawił model z trzylitrowym… dieslem, a prawie siedmiolitrowy motor benzynowy wprowadził do sprzedaży w Europie. Jednocześnie wersja ta miała długość większą od zwykłych W116 o prawie 40 centymetrów i ówcześnie unikatowe rozwiązanie czyli [[zawieszenie pneumatyczne]] zaadaptowane z ciężarówek. O dziwo Europejczycy połaszczyli się na to potężne i niesamowicie komfortowe krówsko, a Amerykanie przełknęli z trudem powarkujące coś. Już [[Saddam Husajn|Saddam]] o to postarał. |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Eksploatacja == |
== Eksploatacja == |
||
{{Youtube|7otPz_T_ONk|width=300|Palimy gumy!}} |
|||
[[Plik:1976 Mercedes 450SEL 6.9 Burnout|250px|right|thumb|Palimy gumy!]] |
|||
Dziś samochody te istnieją niemal wyłącznie jako oldtimery, co oznacza, że jeśli sobie taki kupimy i przypadkiem zarysujemy, wsiądzie na nas wojewódzki konserwator zabytków. A jak już wsiądzie, to mało który [[prawnik]] pomoże. Właściwie gdyby nie koszta sądowe, eksploatacja W116 byłaby bardzo tania, gdyż większość części pasuje z tańszego i wciąż dostępnego na ćwiartki modelu [[Mercedes-Benz W123|W123]]. |
Dziś samochody te istnieją niemal wyłącznie jako oldtimery, co oznacza, że jeśli sobie taki kupimy i przypadkiem zarysujemy, wsiądzie na nas wojewódzki konserwator zabytków. A jak już wsiądzie, to mało który [[prawnik]] pomoże. Właściwie gdyby nie koszta sądowe, eksploatacja W116 byłaby bardzo tania, gdyż większość części pasuje z tańszego i wciąż dostępnego na ćwiartki modelu [[Mercedes-Benz W123|W123]]. |
||
Aktualna wersja na dzień 09:11, 1 wrz 2023
Mercedes-Benz W116 (ur. 1972, zm. 1980) – szczytowe osiągnięcie niemieckiej myśli technicznej lat siedemdziesiątych, pierwszy Mercedes nazwany oficjalnie klasą S. W zasadzie był też pierwszym modelem, który nazwano według stosowanego do czasów współczesnych dyskryminującego analfabetów systemu oznaczeń literowych. Dziś z powodu wymiarów najpewniej ten samochód zaklasyfikowany byłby o klasę niżej.
Opis modelu[edytuj • edytuj kod]
Samochód stanowi rewolucję wizualną w stosunku do poprzednich modeli marki. Przede wszystkim zniknęły znane z takich modeli jak W108 czy W112 wąskie pionowe światła z przodu. Właściwie była to jedyna główna zmiana w stosunku do poprzednika – W109, ale jak na Mercedesa była to dość poważna rewolucja stylistyczna, bo z wprowadzonego tutaj wizerunku marki zrezygnowano ostatecznie dopiero w… 2004 roku, gdy fabrykę opuściło ostatnie W202. Podobnie jak w poprzednich modelach samochód wręcz ocieka chromem – chromowane nadkola po dziś dzień sprawdzają się wyśmienicie w ukrywaniu postępującej korozji nadwozia.
Mimo tych niewątpliwych zalet, zdawałoby się, że już w 1973 roku sprzedaż modelu zakończy się fiaskiem. Kryzys paliwowy w Stanach nie sprzyjał bowiem kupowaniu przez mieszkańców samochodów z silnikami o pojemnościach rzędu 6.9 litra. Zarząd firmy zdecydował się wobec tego na drastyczne kroki: na eksport do Ameryki wystawił model z trzylitrowym… dieslem, a prawie siedmiolitrowy motor benzynowy wprowadził do sprzedaży w Europie. Jednocześnie wersja ta miała długość większą od zwykłych W116 o prawie 40 centymetrów i ówcześnie unikatowe rozwiązanie czyli zawieszenie pneumatyczne zaadaptowane z ciężarówek. O dziwo Europejczycy połaszczyli się na to potężne i niesamowicie komfortowe krówsko, a Amerykanie przełknęli z trudem powarkujące coś. Już Saddam o to postarał.
Szczytowym osiągnięciem było przyznanie W116 tytułu „Samochód roku 1974”. Jak do tej pory żaden inny samochód luksusowy nie uzyskał tego tytułu. Potem jednak było już tylko gorzej – w 1976 roku BMW zaprezentowało model E23, który był, choć trudno w to uwierzyć, lepszy. Na dodatek w podobnym momencie ktoś w zarządzie Mercedesa uderzył się za mocno w głowę, w wyniku czego rozpoczęto budowę eksperymentalnego kombi, w którym wykorzystano elementy z Forda Granady. Mariaż z Fordem nie przyniósł chluby Mercedesowi, ponieważ jednak nie jesteśmy w Japonii, nikt nie popełnił seppuku, a jedynie zdecydowano o budowie nowego modelu W126.
Eksploatacja[edytuj • edytuj kod]
Dziś samochody te istnieją niemal wyłącznie jako oldtimery, co oznacza, że jeśli sobie taki kupimy i przypadkiem zarysujemy, wsiądzie na nas wojewódzki konserwator zabytków. A jak już wsiądzie, to mało który prawnik pomoże. Właściwie gdyby nie koszta sądowe, eksploatacja W116 byłaby bardzo tania, gdyż większość części pasuje z tańszego i wciąż dostępnego na ćwiartki modelu W123.
Rozwiązaniem tego problemu jest znalezienie brzydkiej jak noc – głównie za sprawą podwójnych kwadratowych reflektorów z przodu i rozbudowanych do granic redundancji zderzaków – wersji amerykańskiej. Tego typu samochodów z silnikami diesla wciąż trochę jeździ po kraju, a ich cena nie przekracza kilku tysięcy złotych. Pewnym minusem mogą być tutaj rdzawe dziury na wylot karoserii, ale prawdziwy miłośnik starej motoryzacji nie powinien się czymś takim przejmować.