Autobusy w Łodzi: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy |
Ja8czy coś (dyskusja • edycje) M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 178.36.209.221, powód: marne) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 46 wersji utworzonych przez 20 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:JELCZ.Łódź.62.jpg|thumb|250px|Niezapomniane wrażenia gwarantowane]] |
||
'''Autobusy w Łodzi''' – |
'''Autobusy w Łodzi''' – najbardziej chaotyczny system linii [[autobus]]owych w [[Polska|Polsce]]. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach „mini akwaria” co znacząco wpływa na komfort podróży. Niestety, projekt by wpuścić do tych [[Akwarium|akwariów]] rybki upadł w stadium planowania. |
||
== Plusy == |
== Plusy == |
||
[[Plik:Citaro kaliski.JPG|thumb|200px|Również starsza generacja przy Dworcu Kaliskim – Linia 50]] |
|||
* Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000. |
* Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000. |
||
* W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie. |
* W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie. |
||
* Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony |
* Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony o dwie godziny. |
||
* |
* Niektóre mają fajnego zielonego [[jamnik]]a na przodzie. |
||
== Minusy == |
== Minusy == |
||
* Szybciej będzie z buta. |
|||
* Są niepunktualne |
|||
* |
* Łodzianie się nie myją. |
||
* Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo. |
* Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo. |
||
== Ważniejsze linie == |
== Ważniejsze linie == |
||
[[Plik:Wnetrzejelcza.jpg|thumb|200px|Typowa [[Retkinia|retkińska]] pustka na linii 99A |
[[Plik:Wnetrzejelcza.jpg|thumb|200px|Typowa [[Retkinia|retkińska]] pustka na linii 99A]] |
||
* '''Awaria przepraszamy''' – najczęściej kursująca linia w Łodzi. |
|||
[[Plik:Jelcz kaliski.jpg|thumb|200px|Typowy autobus nowej generacji. Linia 52 przy Kaliskim.]] |
|||
* '''Awaria przepraszamy''' – najczęściej kursująca linia w Łodzi |
|||
* '''ZAJ''' – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj{{cenzura3}} linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady. |
* '''ZAJ''' – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj{{cenzura3}} linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady. |
||
* '''6''' – |
* '''6.''' – nie mylić z linią tramwajową numer 6, z którą nie ma nic wspólnego. Ta [[kropka]] jest bardzo ważna. Z powodu obsługi przez firmę Markab Zgierz jest to jedna z najlepszych linii autobusowych w mieście. |
||
* '''50A''' – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych). |
|||
* '''50''' – z Dworca Kaliskiego do metropolii [[Rzgów|rzgowskiej]]. Linia głównie okupowana przez [[Rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]] i [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKMów]] tęskniących za tramwajem. |
|||
* ''' |
* '''50B''' – z pl. Niepodległości do metropolii [[Rzgów|rzgowskiej]]. Linia głównie okupowana przez [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]] tęskniących za tramwajem. |
||
* ''' |
* '''51A i 51B''' – jedne z przyjemniejszych linii autobusowych bo wiodące przez las Łagiewnicki. Nieraz uświadczysz patrząc przez okno sarnę, dzika, [[Wataha|watahę]] wilków, zagubionego zgierzaka czy inne zwierzęta leśne. |
||
* '''53ABCDE''' – jeździ z [[Łódź Fabryczna|Fabrycznego]] do eee… yyy… No, jeździ. To jest pewne. |
|||
* '''52''' – jedna z najdłuższych linii. Wlecze się z Kaliskiego na Kurczaki przez 25-30minut. |
|||
* '''57''' – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz. |
|||
* '''53''' – wozi się z Fabrycznego do Brzezin. Ponieważ za mało powietrza jest przewożone 90-tką. |
|||
* '''58A, 58B''' – niegdyś najmniej zawodne linie w Łodzi, z racji tego że nie były obsługiwane przez MPK, a przez prywatną firmę KORO. Jako jedna z nielicznych łódzkich linii nigdy się nie spóźnia, mało tego – czasami przyjeżdża przed czasem, a kierowca musi stać bez sensu na przystanku! Czasami jednak autobus spóźnia się o jakieś trzy minuty, bo na Pomorskiej ktoś akurat przeprowadzał stado [[krowa|krów]] lub [[kaczka|kaczek]] na pastwisko. |
|||
* '''53A''' – wozi się z Fabrycznego na Nowosolną. Użytkowana głównie przez odwiedzających pobliski cmentarz na Dołach. |
|||
* '''59''' – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską. |
|||
* '''54''' – ta linia jest tylko dla cierpliwych opóźnienia zwykle wynoszą 45-150 minut, okupowana przez babcie autobusowe jadące z Mileszek na zakupy do Nowosolnej. |
|||
* '''60A, 60B, 60C, 60D''' – Stryków/Nowy Imielnik/Michałówek/Tęczowa aż do Wydawniczej. Linia która posiada aż sześć wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie. |
|||
* '''55''' – Janów/Olechów-Lublinek. Do samego lotniska nie dojedzie, dlatego szykujcie się na kilkugodzinny spacer w stronę terminala. |
|||
* '''65A i 65B''' – Radogoszcz Wschód – Lublinek (rzadziej Sortownia). Dość ciekawe linie bo pojawiają się często, a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien, co zastanie wewnątrz. |
|||
* '''56''' – Wydawnicza – Arturówek przez ulicę Smutną na której znajdują się Areszt Śledczy, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego i cmentarz. Mimo, że kursuje przez ważne miejsca kursuje co godzinę. |
|||
* '''<del>666</del> 66''' – diabelska linia ściągająca ludzi z [[modrzew]]i na [[Bałuty]]. |
|||
* '''57''' – Marysińska – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Działa na zasadzie albo Conecto, albo [[Solaris Urbino|Solaris]]. Czasem [[Volvo]]. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz. Poza tym łączy ze sobą i z Fabrycznym większość łódzkich szpitali. |
|||
* '''74A i 74B''' – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz nieprzypadkowo nazwany Mania. W szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź. |
|||
* '''58, 58A''' – najmniej zawodne linie w Łodzi, dlatego, ze tak naprawdę nie należą do MPK, a do prywatnej firmy KORO. |
|||
* '''80 i 80A''' – nikt nie wiedział czym się od siebie różnią, obie jechały z Kusocińskiego na Janów. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A. |
|||
* '''59''' – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską. Niegdyś na jednym z przystanków przy odpowiednim ustawieniu (zasłaniając jedną literę słupkiem) można było dostrzec na wyświetlaczu nazwę przystanku: SIKO-NAS.RO. Niestety po zmianie autobusów to zjawisko już nie występuje. |
|||
* '''93''' – Matka Polka – [[Łódź Kaliska]]. Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna. |
|||
* '''60, 60A, 60B''' – Stryków/Nowy Imielnik/Dobra, przez wsie – Dobieszków i Stary Imielnik albo trasą – przez Dobrą Nowiny, aż do Dworca Fabrycznego. Często jeżdżą w nim rolnicy i [[Rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]], czasem też tzw. żule. Te czynniki wpływają na niezbyt miłe zapachy w środku. Kursują Volvo i Solarisy. Linia która posiada aż 6 wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie. |
|||
* '''201 i 202''' – wsiowe linie do Bedonia i Janówki. Do tej pory niewyjaśniona pozostaje tajemnica ich numeracji. |
|||
* '''61, 62, 63, 68''' – voayage po Górnej. Zwykle (oprócz 61) małe Jelcze „Vero” z rekordowym czasem otwierania drzwi wynoszącym 15 sekund. |
|||
* '''B''' – popierdziela z Dąbrowy tam, gdzie 10B nie dojedzie, czyli na drugą stronę torów w Olechowie. |
|||
* '''65''' – Świtezianki – Lotnisko. Dość ciekawa linia bo pojawiają się rzadko a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien co zastanie wewnątrz. Jedzie to to przez pola lasy i knieje w okolicach lotniska (wiec mogą być wewnątrz dziki) omija centrum i jedzie na Bałuty. |
|||
* '''G1 i G2''' – autobusy obu toczą się dostojnie 25 km/h po Maratońskiej, aby uniknąć odjazdu przed czasem. |
|||
* '''69''' – Rokicińska – [[Konstantynów Łódzki|Kanzas]]. Linia z serii ''nie wiadomo po co, nie wiadomo gdzie'', wozi pracowników Gillette'a z drugiego końca miasta. |
|||
* ''' |
* '''H''' jak '''Hojny''' – króciak chojeński, średnio jedzie tylko przez 3,5 ulicy. |
||
* '''70, 70A, 70B''' – Citaro, od Rzgowa/Szpitala Matki Polki/Gadki Starej do Fabrycznego. Zajmowana przez [[Pokemon (osoba)|pokemony]] i [[Rodzaje babć autobusowych|wyznawców Toruńskokatolicyzmu]]. |
|||
== Zajezdnie autobusowe == |
|||
* '''71''' – Tour de Dąbrowa od Tatrzańskiej na Chojny. |
|||
Ludzie mieszkający w okolicy zajezdni jak mają szczęście, to dojadą wszędzie bez przesiadek. Żeby było przejrzyściej, autobusy wyjeżdżające z zajezdni mają już właściwe numery. |
|||
* '''72''' – jedyna linia posiadająca wyłącznie 1 pętlę na trasie (Janów). Od pl. Niepodległości tłucze się po ciasnych uliczkach i robi kółko vis a vis EC-2, a następnie zawraca ul. Wróblewskiego i Czerwoną. Wykorzystywana przez uczniów pobliskiego technikum. |
|||
* '''73''' – linia 11 Listopada – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości [[Kujon|mądrzejszych uczniów]], jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki – Plac Barlickiego. |
|||
* '''74''' – linia zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź. Ostatnio, żeby pasażerom było weselej dodano warianty A i B. |
|||
* '''75''' – linia szpitalno – socjalna (Korczak, Jonscher, Jan Boży, Matka Polka), trasa najbardziej powyginana, średnia wieku pasażerów 75, około południa cudne zapachy za sprawą menelstwa zdążającego do jadłodajni Caritasu. |
|||
* '''76''' – Kusocińskiego – Cmentarz na Szczecińskiej. Specjalna linia dla żałobników (przejeżdża obok 3 cmentarzy), jednak nie jest przez nich wykorzystywana. Zamiast tego przewozi na Retkinię (lub Teofilów) różnych pasażerów z tramwajów jeżdżących po Zdrowiu. Też kursują Solarisy. |
|||
* '''77''' – Łódź-Widzew – Kampus „C” łódzkiej Polibudy/C.H „Sukcesja”<ref>Niepotrzebne skreślić</ref> – w zależności od natężenia ruchu (bardzo) długa podróż przez Księży Młyn i Dąbrowę. Mogliby z niej korzystać studenci PŁ z Koluszek, gdyby nie fakt, że obok działają linie 3, 10 i 69. |
|||
* '''78''' – Plac Wolności – Aleksandrów Łódzki (nikt nie wie gdzie jest druga krańcówka, bo co tydzień ją zmieniają). Główna trasa wagarowiczów do Manufaktury, oraz Kolegów z Teofilowa. |
|||
* '''80 i 80A''' – nikt nie wie czym się od siebie różnią. Obie jadą z Kusocińskiego na Wydawniczą. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A. |
|||
* '''81 i 87''' – patrz wyżej. Obie jeżdżą ze Stokowskiej na „Szczecińska Cmentarz”. Różnią się tym, że któraś z nich przebywa dwa zakręty więcej (przez co wsiada średnio dodatkowe 0 osób). Główną atrakcją linii 87 jest zjawisko tzw. czarnej dziury. Dziura porywa autobus wraz z pasażerami na ok. 1 godzinę czasu, żeby zaraz pojawić się z powrotem na trasie. Jest to linia typowo hipermarketowa. Trasę zaczyna przy Realu (M1), dalej mija Leclerc, Tesco i Carrefour. |
|||
* '''82 i 82A''' – wozi głównie zmutowane gimbusy i babcie autobusowe. Na tych liniach MPK lubi dorzynać stare Volva. W normalny dzień aż roi się w nich od kanarów. |
|||
* '''83''' – Wydawnicza – Cmentarz na Szczecińskiej. Nie wyróżniająca się łódzka linia autobusowa. Awarie, rozpadające się podwozia autobusów, opóźnienia oraz zapachy wpływające na wyobraźnię. Jednak widowiskowa bitwa o wolne miejsca między babciami autobusowymi przy cmentarzu Mania rekompensuje wszystkie niedogodności. |
|||
* '''84 i 84A''' – ze względu na miejsca, w których staje, wozi specyficzne osoby. |
|||
* '''85''' – zwykle występuje z literką '''A''', wtedy jedzie z „Dworca” Północnego na Czajkowskiego. Kiedyś na Janów, ale z okazji uruchomienia tramwajów na Olechów skrócili tę linię ku uciesze pasażerów. Jeżdżą produkty [[Solaris Urbino|polskiej]], a sporadycznie [[Volvo|szwedzkiej]] myśli technicznej. Kursuje podobnie jak 57, jednak w przeciwnie do niego, na większości odcinków trasa pokrywa się z innymi liniami. Dlatego też chyba najczęściej na tej linii występują problemy z zamknięciem drzwi ze względu na liczbę pasażerów. |
|||
* '''86''' – Wyszyńskiego – Łódź Fabryczna. Jej pasażerowie to głównie [[narkoman|ćpuny]], [[alkoholik|menele]] itp. |
|||
* '''89''' – jedyna linia, z której można przedostać się z Włókniarzy-Liściastej na Radogoszcz Wschód. |
|||
* '''90''' – 6 razy dziennie wozi powietrze z Widzewa do Brzezin. |
|||
* '''90A''' – skrócona 90, wozi powietrze z Widzewa na Stację Łódź Olechów Wschód. |
|||
* '''90B''' – jak wyżej, z tą różnicą że wozi powietrze na Andrzejów. |
|||
* '''93''' – Dworzec Łódź Chojny – Dworzec Łódź Kaliska. Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna. |
|||
* '''94''' – przywrócili, ale jeździ na [[Nowosolna|drugi koniec wsi, której nie ma na mapie pogodowej]]. |
|||
* '''95''' – z Placu Niepodległości do DELLa. Działa na tej samej zasadzie co 69. Najnowocześniejsza linia w Łodzi, najnowsze autobusy ( bo trasa z wyjazdu jest dłuższa niż sama trasa ), jedzie istnym pasem startowym dla samolotów obok DELLA, ma najdłuższą nazwę przystanku w historii i wozi najlepszych pasażerów (powietrze). Zawsze na czas, zawsze czysto, Unia Panie. |
|||
* '''95A''' – tak jak powyższa, ale z Placu Niepodległości na Dąbrowę. Sam sens jeżdżenia tej linii jest podobny jak w przypadku linii 69B, którą już zlikwidowali. |
|||
* '''96''' – rekordowe opóźnienia. Zwykle jak czekamy np. 60 min na autobus i żaden nie przyjedzie, po godzinie przyjedzie stado liczące ich 6. |
|||
* '''98''' – z Nowego Józefowa na Włókniarzy/Mickiewicza. Kiedyś na Janów, ale zabrali bo dublowałaby 10. Skracając 98 władze miasta zrobiły „dobrze” mieszkańcom, bo kazali im się przesiąść do ciągle zepsutych tramwajów, przez co przeciętna podróż na trasie WZ przedłużyła się o X minut. (w miejsce X wstaw czas swojej podróży metodą pięta-palce). |
|||
* '''99''' – to samo co u 69, ale dowozi pracowników z Bałut. |
|||
* '''99A''' – kolejny wariant [[Retkinia|retkińskiej]] trasy zakupowej. Tą linią da się dojechać do Manufaktury. Ze względu na przebieg trasy, przewozi pół Łodzi (szczególnie zauważalnie w godzinach szczytu). |
|||
* '''Z2''' – Dąbrowskiego-pl. Niepodległości. Uruchomiona z powodu demontażu torowiska przy Rydza-Śmigłego. |
|||
* '''Z13''' – Śląska-Wydawnicza. Jak wyżej. |
|||
* '''Z14''' – Dąbrowskiego-Wydawnicza. Patrz punkt wyżej. |
|||
== Korzystający z komunikacji autobusowej == |
== Korzystający z komunikacji autobusowej == |
||
* '''[[Kontroler biletów|Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK]]''' – zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik…” |
|||
[[Plik:Connecto 98.JPG|thumb|200px|Swojski klimat popołudniowego kursu linią 98.]] |
|||
* '''Kierowcy''' – gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet – ten już patrzy na ciebie, jakby zaraz miał cię rozjechać tym Ikarusem. |
|||
* ''[[Kontroler biletów|Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK]]'' – Zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik…” |
|||
* '''[[Tomasz Zimoch]]''' – siedzi w suficie i od czasu do czasu wykrzykuje losowe nazwy ulic. |
|||
* ''Kierowcy'' – Gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet – ten już patrzy na Ciebie, jakby zaraz miał Cię rozjechać tym Ikarusem. |
|||
* '''Paseżerowie''' – stwierdzono ich obecność. |
|||
* ''[[Pokemon (osoba)|Pokemony]]'' – Kursują na każdej linii, która mija jakiekolwiek Centrum Handlowe. |
|||
* ''[[Rodzaje babć autobusowych|Babcie autobusowe]]'' Podróżują na tej samej zasadzie, co w innych miastach. Ich ulubione linie to te, które przejeżdżają obok cmentarzy. |
|||
* ''[[Emo]]'' – Siedzą same (wszyscy boją się do takiego podejść), wpatrując się w okno swoimi czarnymi oczami. Obraz nędzy i rozpaczy po prostu. Spotykane głównie wieczorową porą. |
|||
* ''Pan Zapowiadacz'' – występuje we wszystkich autobusach MPK Łódź oprócz 15 Volvo 7000 z rocznika 2003. |
|||
* ''Pani Zapowiadacz'' – występuje we wszystkich autobusach MARKAB Zgierz |
|||
== Przewoźnicy == |
|||
* Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z (bardzo) ograniczoną odpowiedzialnością |
|||
* MARKAB Zgierz |
|||
* KORO |
|||
* i inni. |
|||
== Bilety == |
== Bilety == |
||
* '''Zwykłe''' – jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego [[Kontroler biletów|uśmiechniętego, miłego pracownika MPK]] nie musisz nabywać biletu ''bez kasowania'', o którym poniżej. |
|||
[[Plik:1,80.jpg|thumb|200px|[[Bilet]] półgodzinny, ulgowy.]] |
|||
* '''Bez kasowania''' – kiedy nie skasowałeś biletu ''zwykłego'', po napotkaniu na grupę [[Kontroler biletów|pracowników MPK]], musisz wręczyć mały upominek dla [[MPK Łódź|MPK]] w postaci 70-200 zł. |
|||
[[Plik:4,80.jpg|thumb|200px|Bilet zwykły, dobowy, ulgowy.]] |
|||
* ''zwykłe'' – jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego [[Kontroler biletów|Uśmiechniętego, miłego pracownika MPK]] nie musisz nabywać biletu ''bez kasowania'', o którym poniżej. |
|||
* ''Bez kasowania'' – Kiedy nie skasowałeś biletu ''zwykłego'', po napotkaniu na grupę (jeden wystarczy) [[Kontroler biletów|Pracowników MPK]], musisz wręczyć mały upominek dla [[MPK Łódź|MPK]] w postaci 70-200zł. |
|||
== |
== Tabor liniowy == |
||
* '''[[Jelcz|Jelcz M121MB]]''' – wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz. |
|||
[[Plik:Kasownik citaro.JPG|thumb|200px|[[Kasownik]] starszego typu.]] |
|||
* '''Volvo 7000''' – stary i dziurawy trup. Telepie się jakby miał padaczkę nawet jak stoi. Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką. MPK ma bardzo ambitne plany je kiedyś zezłomować. |
|||
[[Plik:Kasownik jelcz.JPG|thumb|200px|[[Kasownik]] starszego typu, w innej kolorystyce.]] |
|||
* Brązowe R&G (Tylko w starych Volvach i starych Citaro) |
|||
* Żółte R&G |
|||
* Najstarsi górale z Łodzi opowiadali o Zielonych R&G które były w Solarisach Urbino 12, też z góralskich opowiadań. |
|||
Inne niby też są, ale te nam najbardziej zapadły w pamięć. |
|||
== Tabor == |
|||
* ''[[Jelcz|Jelcz M081MB]]'' – mini-mini. Kursuje na liniach takich jak 62, 62A, 63, 68, 84, 93, w weekendy na 90A. Tzw. Traktorek. Stan techniczny jak w Volvo, czyli rozlatuje się podczas jazdy. |
|||
* ''[[Jelcz|Jelcz M121MB]]'' – wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz. |
|||
* ''[[Mercedes-Benz Conecto|Mercedes O345G]]'' – po prostu ''Conecto''. Nic dodać nic ująć. Średniopodłogowe więc niezbyt przyjazne dla [[Rodzaje babć autobusowych|babć autobusowych]]. |
|||
* '' Mercedes O405N'' – stary porządny Mercedes. Obecnie do spotkania tylko na liniach 6 i 58A. Niektóre egzemplarze nie posiadają otwieranych okienek przez co jest w nich latem piekarnik. |
|||
* '' Mercedes O405'' – starsza wersja powyższego. Jest średniopodłogowy. Kursuje tylko na 58 i 58A. |
|||
* '' MAN NL202'' Jest to taki Mercedes O405N tylko, że z innym logiem producenta. Kursuje tylko na 58A. |
|||
* ''[[Mercedes-Benz Citaro|Mercedes O530]]'' – typ lubiący wybuchać. Występuje w nich zapowiadacz. Zgierskie Citaro mają klimę. |
|||
* ''Mercedes O530G'' – Jak wyżej, ale przegubowy. Ten znowu lubi gubić koła. |
|||
* ''Mercedes Conecto LF'' – [[Turcja|tureccy]] inżynierowie wymyślili niskopodłogowe Conecto. Ma drzwi zamykane automatycznie więc przycina [[rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]], dlatego jak swój poprzednik jest dla nich nieprzyjazny. Niektóre posiadają klimatyzację i ekran LCD z przystankami. Podczas jazdy wszystko telepie się w środku jak w starym Volvo. |
|||
* ''Mercedes Conecto G LF'' – jak wyżej, ale przegubowy. |
|||
* ''Volvo 7000'' – dobre, stare Volvo. Z zapowiadaczem (nie dotyczy tych z pomarańczowymi wyświetlaczami). Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką. |
|||
* ''Volvo 7700'' – identyczne jak 7000, ale z takim czymś dużym na dachu. Taki odpicowany, z spoilerem |
|||
* ''Volvo 7700A'' – przegubowe 7700. |
|||
* ''[[Solaris Urbino]] 12'' – wersja full wypas. Ma ekran LCD z przystankami, klimę i automat biletowy. |
|||
* ''[[Solaris Urbino]] 18'' – dobry, polski Solaris. W środku słodko śmierdzi zgniłym jajem. Jedyne co w nich wkurza, to pisk przy zamykaniu drzwi. Mają fajnego, zielonego jamnika na przodzie. Część z nich posiada klimę, ekran LCD i automat biletowy. Jedyny autobus, który nie rozpada się w połowie drogi. |
|||
{{Przypisy}} |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[tramwaje w Łodzi]] |
|||
* [[MPK Łódź]] |
|||
* [[Łódź]] |
* [[Łódź]] |
||
* [[ |
* [[autobus]] |
||
* [[MPK Łódź]] |
|||
* [[Autobus]] |
|||
{{Komunikacja Łódź}} |
{{Komunikacja Łódź}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Sieci autobusowe]] |
Aktualna wersja na dzień 17:44, 21 lip 2023
Autobusy w Łodzi – najbardziej chaotyczny system linii autobusowych w Polsce. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach „mini akwaria” co znacząco wpływa na komfort podróży. Niestety, projekt by wpuścić do tych akwariów rybki upadł w stadium planowania.
Plusy[edytuj • edytuj kod]
- Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000.
- W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie.
- Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony o dwie godziny.
- Niektóre mają fajnego zielonego jamnika na przodzie.
Minusy[edytuj • edytuj kod]
- Szybciej będzie z buta.
- Łodzianie się nie myją.
- Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo.
Ważniejsze linie[edytuj • edytuj kod]
- Awaria przepraszamy – najczęściej kursująca linia w Łodzi.
- ZAJ – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady.
- 6. – nie mylić z linią tramwajową numer 6, z którą nie ma nic wspólnego. Ta kropka jest bardzo ważna. Z powodu obsługi przez firmę Markab Zgierz jest to jedna z najlepszych linii autobusowych w mieście.
- 50A – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych).
- 50B – z pl. Niepodległości do metropolii rzgowskiej. Linia głównie okupowana przez MKM-ów tęskniących za tramwajem.
- 51A i 51B – jedne z przyjemniejszych linii autobusowych bo wiodące przez las Łagiewnicki. Nieraz uświadczysz patrząc przez okno sarnę, dzika, watahę wilków, zagubionego zgierzaka czy inne zwierzęta leśne.
- 53ABCDE – jeździ z Fabrycznego do eee… yyy… No, jeździ. To jest pewne.
- 57 – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz.
- 58A, 58B – niegdyś najmniej zawodne linie w Łodzi, z racji tego że nie były obsługiwane przez MPK, a przez prywatną firmę KORO. Jako jedna z nielicznych łódzkich linii nigdy się nie spóźnia, mało tego – czasami przyjeżdża przed czasem, a kierowca musi stać bez sensu na przystanku! Czasami jednak autobus spóźnia się o jakieś trzy minuty, bo na Pomorskiej ktoś akurat przeprowadzał stado krów lub kaczek na pastwisko.
- 59 – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską.
- 60A, 60B, 60C, 60D – Stryków/Nowy Imielnik/Michałówek/Tęczowa aż do Wydawniczej. Linia która posiada aż sześć wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie.
- 65A i 65B – Radogoszcz Wschód – Lublinek (rzadziej Sortownia). Dość ciekawe linie bo pojawiają się często, a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien, co zastanie wewnątrz.
66666 – diabelska linia ściągająca ludzi z modrzewi na Bałuty.- 74A i 74B – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz nieprzypadkowo nazwany Mania. W szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź.
- 80 i 80A – nikt nie wiedział czym się od siebie różnią, obie jechały z Kusocińskiego na Janów. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A.
- 93 – Matka Polka – Łódź Kaliska. Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna.
- 201 i 202 – wsiowe linie do Bedonia i Janówki. Do tej pory niewyjaśniona pozostaje tajemnica ich numeracji.
- B – popierdziela z Dąbrowy tam, gdzie 10B nie dojedzie, czyli na drugą stronę torów w Olechowie.
- G1 i G2 – autobusy obu toczą się dostojnie 25 km/h po Maratońskiej, aby uniknąć odjazdu przed czasem.
- H jak Hojny – króciak chojeński, średnio jedzie tylko przez 3,5 ulicy.
Zajezdnie autobusowe[edytuj • edytuj kod]
Ludzie mieszkający w okolicy zajezdni jak mają szczęście, to dojadą wszędzie bez przesiadek. Żeby było przejrzyściej, autobusy wyjeżdżające z zajezdni mają już właściwe numery.
Korzystający z komunikacji autobusowej[edytuj • edytuj kod]
- Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK – zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik…”
- Kierowcy – gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet – ten już patrzy na ciebie, jakby zaraz miał cię rozjechać tym Ikarusem.
- Tomasz Zimoch – siedzi w suficie i od czasu do czasu wykrzykuje losowe nazwy ulic.
- Paseżerowie – stwierdzono ich obecność.
Bilety[edytuj • edytuj kod]
- Zwykłe – jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego uśmiechniętego, miłego pracownika MPK nie musisz nabywać biletu bez kasowania, o którym poniżej.
- Bez kasowania – kiedy nie skasowałeś biletu zwykłego, po napotkaniu na grupę pracowników MPK, musisz wręczyć mały upominek dla MPK w postaci 70-200 zł.
Tabor liniowy[edytuj • edytuj kod]
- Jelcz M121MB – wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz.
- Volvo 7000 – stary i dziurawy trup. Telepie się jakby miał padaczkę nawet jak stoi. Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką. MPK ma bardzo ambitne plany je kiedyś zezłomować.
Inne niby też są, ale te nam najbardziej zapadły w pamięć.