Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (no, bedzie)
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika Lukaszb942, powód: nieśmieszne)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Ikarus 280E.jpg|thumb|250px|Czy to bryza znad morza? Nie, to powiew nowoczesności w gdyńskim taborze!]]
[[Plik:ZKM Gdynia, tickets (31.3.2007r.).jpg|thumb|250px|…i nie tylko taborze]]
'''Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni''' – organizator [[komunikacja miejska|komunikacji wiejskiej]] na terenie [[Gdynia|Śledziowa]] i okolicznych wsi.
'''Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni''' – organizator [[komunikacja miejska|komunikacji wiejskiej]] na terenie [[Gdynia|Śledziowa]] i okolicznych wsi.


Linia 20: Linia 22:


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[autobusy w Gdańsku]]
* [[trolejbus]]
* [[trolejbus]]
* [[tramwaje w Gdańsku]]
* [[tramwaje w Gdańsku]]

Aktualna wersja na dzień 09:33, 5 wrz 2021

Czy to bryza znad morza? Nie, to powiew nowoczesności w gdyńskim taborze!
…i nie tylko taborze

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni – organizator komunikacji wiejskiej na terenie Śledziowa i okolicznych wsi.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Na początku swojej prężnej działalności ZKM utworzyło nowe linie autobusowe, które powstały w wyniku podziału jednej linii na dwie lub nawet trzy różne, kursujące na identycznej trasie, ale w innych godzinach. Gdynia jako pierwsza także uwzględniała czasy przejazdu w rozkładzie jazdy, które z założenia miały być dostosowane do ruchu drogowego o różnych porach dnia, lecz przy ich tworzeniu specjaliści opierali się na swoich obserwacjach dróg w środku nocy. Nie wiadomo czy wynikało to z zamroczenia, czy może trefnej dostawy zegarków ze strefą czasową Tokio.

Oczkiem w głowie Gdyni od lat pozostają trajtusie, dlatego w ostatnich latach masowo uruchamiane są nowe połączenia trolejbusowe. ZKM uważa bowiem, że jeśli linia autobusowa ma zbyt krótką trasę lub małą częstotliwość, to należy zwiększyć liczbę kursów / wydłużyć jej trasę / uruchomić w jej miejsce linię trolejbusową. Prawdopodobnie to jeszcze uraz po ikarusach, które były zdaniem ZKM-u hałaśliwe, w przeciwieństwie do trolejbusów, które ponoć nie emitują takiego hałasu. W sumie to by się zgadzało – jazda trolejbusem grozi utratą słuchu, przez co faktycznie można stwierdzić, że są one cichsze, a wręcz bezgłośne.

Linie i obsługiwane obszary[edytuj • edytuj kod]

Niegdyś można było spotkać niegdyś autobusy wielu linii, lecz z racji pazerności cięć budżetowych w Gdyni ich ilość zaczęła mocno spadać. Szacuje się, że przy obecnej polityce gdyńskich włodarzy w 2027 roku istnieć będą już tylko 4 linie autobusowe i 91 trolejbusowych.

ZKM Gdynia obsługuje wszystkie dzielnice miasta oraz okoliczne wsie, z tym że przedstawiciele organizatora uznali, że skoro popołudnia i weekendy mają wolne, to mieszkańcy też i dlatego niektóre dzielnice czy wiochy mogą cieszyć się obecnością autobusu tylko kilka razy w roku.

Aktualnie istnieje kilka typów linii autobusowych i trolejbusowych w Gdyni:

  • zwykła – czyli ta, na którą są najtańsze bilety.
  • pośpieszna – też zwykła, z tym że są tu droższe bilety.
  • nocna – jak dobrze pójdzie, to kanar będzie bał się wsiąść, wtedy cena za bilet spada do zera.
  • sezonowa – przewóz powietrza w wakacje.

Istnieje także kilka linii, które są współorganizowane, np. linia 171 na trasie Gdynia Karwiny – Gdańsk Oliwa, gdzie pasażerowie chcący kupić gdyński bilet otrzymają od kierowcy bilet gdański, przez co przesiadka na inną linię w Gdyni na podstawie tegoż biletu może skończyć się wezwaniem do załatania dziury budżetowej. Próba zakupu wspólnego biletu kończy się ostrym bólem głowy i wizytą na sorze.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]