Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (no, bedzie) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika Lukaszb942, powód: nieśmieszne) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Ikarus 280E.jpg|thumb|250px|Czy to bryza znad morza? Nie, to powiew nowoczesności w gdyńskim taborze!]] |
|||
[[Plik:ZKM Gdynia, tickets (31.3.2007r.).jpg|thumb|250px|…i nie tylko taborze]] |
|||
'''Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni''' – organizator [[komunikacja miejska|komunikacji wiejskiej]] na terenie [[Gdynia|Śledziowa]] i okolicznych wsi. |
'''Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni''' – organizator [[komunikacja miejska|komunikacji wiejskiej]] na terenie [[Gdynia|Śledziowa]] i okolicznych wsi. |
||
Linia 20: | Linia 22: | ||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[autobusy w Gdańsku]] |
|||
* [[trolejbus]] |
* [[trolejbus]] |
||
* [[tramwaje w Gdańsku]] |
* [[tramwaje w Gdańsku]] |
Aktualna wersja na dzień 09:33, 5 wrz 2021
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni – organizator komunikacji wiejskiej na terenie Śledziowa i okolicznych wsi.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Na początku swojej prężnej działalności ZKM utworzyło nowe linie autobusowe, które powstały w wyniku podziału jednej linii na dwie lub nawet trzy różne, kursujące na identycznej trasie, ale w innych godzinach. Gdynia jako pierwsza także uwzględniała czasy przejazdu w rozkładzie jazdy, które z założenia miały być dostosowane do ruchu drogowego o różnych porach dnia, lecz przy ich tworzeniu specjaliści opierali się na swoich obserwacjach dróg w środku nocy. Nie wiadomo czy wynikało to z zamroczenia, czy może trefnej dostawy zegarków ze strefą czasową Tokio.
Oczkiem w głowie Gdyni od lat pozostają trajtusie, dlatego w ostatnich latach masowo uruchamiane są nowe połączenia trolejbusowe. ZKM uważa bowiem, że jeśli linia autobusowa ma zbyt krótką trasę lub małą częstotliwość, to należy zwiększyć liczbę kursów / wydłużyć jej trasę / uruchomić w jej miejsce linię trolejbusową. Prawdopodobnie to jeszcze uraz po ikarusach, które były zdaniem ZKM-u hałaśliwe, w przeciwieństwie do trolejbusów, które ponoć nie emitują takiego hałasu. W sumie to by się zgadzało – jazda trolejbusem grozi utratą słuchu, przez co faktycznie można stwierdzić, że są one cichsze, a wręcz bezgłośne.
Linie i obsługiwane obszary[edytuj • edytuj kod]
Niegdyś można było spotkać niegdyś autobusy wielu linii, lecz z racji pazerności cięć budżetowych w Gdyni ich ilość zaczęła mocno spadać. Szacuje się, że przy obecnej polityce gdyńskich włodarzy w 2027 roku istnieć będą już tylko 4 linie autobusowe i 91 trolejbusowych.
ZKM Gdynia obsługuje wszystkie dzielnice miasta oraz okoliczne wsie, z tym że przedstawiciele organizatora uznali, że skoro popołudnia i weekendy mają wolne, to mieszkańcy też i dlatego niektóre dzielnice czy wiochy mogą cieszyć się obecnością autobusu tylko kilka razy w roku.
Aktualnie istnieje kilka typów linii autobusowych i trolejbusowych w Gdyni:
- zwykła – czyli ta, na którą są najtańsze bilety.
- pośpieszna – też zwykła, z tym że są tu droższe bilety.
- nocna – jak dobrze pójdzie, to kanar będzie bał się wsiąść, wtedy cena za bilet spada do zera.
- sezonowa – przewóz powietrza w wakacje.
Istnieje także kilka linii, które są współorganizowane, np. linia 171 na trasie Gdynia Karwiny – Gdańsk Oliwa, gdzie pasażerowie chcący kupić gdyński bilet otrzymają od kierowcy bilet gdański, przez co przesiadka na inną linię w Gdyni na podstawie tegoż biletu może skończyć się wezwaniem do załatania dziury budżetowej. Próba zakupu wspólnego biletu kończy się ostrym bólem głowy i wizytą na sorze.