Peugeot 106: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(jakieś redakcyjne)
Linia 1: Linia 1:

[[Plik:Kalzeb.jpg|thumb|220px|Mimo gorączkowych prób dostania się do Peugeota 106, tym ludziom się nie udało…]]
[[Plik:Kalzeb.jpg|thumb|220px|Mimo gorączkowych prób dostania się do Peugeota 106, tym ludziom się nie udało…]]
'''Peugeot 106''' – czarna karta w historii firmy, najgorszy samochód francuski w dziejach. Składany obecnie przez rząd [[Francja|V Republiki Francuskiej]] w darze swoim byłym koloniom. Tam także musi być składany, bo prezydent Francji tak nakazał firmie Peugeot.
'''Peugeot 106''' – czarna karta w historii firmy, [[Fail|wybitne dzieło francuskich inżynierów]]. Składany obecnie przez rząd [[Francja|V Republiki Francuskiej]] w darze swoim byłym koloniom.


== Zaczęło się ==
== Zaczęło się ==
Peugeot 106 wszedł na rynek jesienią [[1991]] roku jako najmniejszy model tejże marki i nowocześniejsza alternatywa dla wozu drabiniastego tudzież [[taczka|taczki]].
Peugeot 106 wszedł na rynek jesienią [[1991]] roku jako najmniejszy model tejże marki i nowocześniejsza alternatywa dla wozu drabiniastego, tudzież [[taczka|taczki]].


Głównymi zaletami pojazdu była jakość [[pokemon (osoba)|plastików]] użytych do wykończenia wnętrza i ogromna przestrzeń dla pasażerów. [[Bagażnik]] w tym modelu charakteryzował się niezmierną pojemnością (mieścił całą damską torebkę<ref>A nawet i 50!</ref>).
Głównymi zaletami pojazdu była jakość [[pokemon (osoba)|plastików]] użytych do wykończenia wnętrza i ogromna przestrzeń dla pasażerów. [[Bagażnik]] w tym modelu charakteryzował się niezmierną pojemnością (mieścił nawet całą zawartość damskiej torebki!).


[[Samochód]] o rozmiarach zewnętrznych 3678 x 1588 x 1376 mm z rozstawem osi 2385 mm miał według producenta z łatwością pomieścić pięć osób lub sześć w przypadku, w którym jeszcze jedna osoba dostała się do auta w czasie burzliwej nocy od wewnątrz.
[[Samochód]] o wymiarach gabarytowych 3678 x 1588 x 1376 mm z rozstawem osi 2385 mm miał według producenta z łatwością pomieścić pięć osób lub sześć w przypadku, w którym jeszcze jedna osoba dostała się do auta w czasie burzliwej nocy od wewnątrz (bądź do bagażnika).


== Podstawowe atuty Peugeota 106 ==
== Podstawowe atuty Peugeota 106 ==
* jedyne w swoim rodzaju i absolutnie niepowtarzalne lusterko kierowcy, które jest nieustawialne (co absolutnie nie szkodzi ze względu na charakter damskich [[kierowcy|kierowców]] tego modelu, którzy i tak nie zrobiliby z tego pożytku). Dresiarze tym złomem nie jeżdżą, bo mają bardzo dużo innych bolidów (np. wozy marki [[Volkswagen|Wieśwagen]]);
* jedyne w swoim rodzaju i absolutnie niepowtarzalne lusterko kierowcy, które jest ustawione na stałe (co absolutnie nie szkodzi ze względu na charakter damskich [[kierowcy|kierowców]] tego modelu, którzy i tak nie zrobiliby z tego pożytku).
* „haczący” wsteczny;
* „haczący” wsteczny;
* brak wskaźnika cieczy chłodzącej;
* brak wskaźnika cieczy chłodzącej;
Linia 17: Linia 18:
* posiada [[Francuski czołg|5 bieg]], jednak ze względu na ciężkość wrzucania może być użyty ew. gdy wrzuci go siedzący obok pasażer płci męskiej lub francuski [[żołnierz]]. Należy pamiętać o tym, że prędkość maksymalna tego Peugeota nie jest duża, co oznacza, że piąty bieg jest w tym samochodzie picem na wodę/fotomontażem;
* posiada [[Francuski czołg|5 bieg]], jednak ze względu na ciężkość wrzucania może być użyty ew. gdy wrzuci go siedzący obok pasażer płci męskiej lub francuski [[żołnierz]]. Należy pamiętać o tym, że prędkość maksymalna tego Peugeota nie jest duża, co oznacza, że piąty bieg jest w tym samochodzie picem na wodę/fotomontażem;
* ruszający się fotel kierowcy zapewniający max wrażenia. Jeżeli lubicie wylatywać przez przednią lub tylną szybę, oto auto dla was;
* ruszający się fotel kierowcy zapewniający max wrażenia. Jeżeli lubicie wylatywać przez przednią lub tylną szybę, oto auto dla was;
* dokładny wskaźnik [[benzyna|paliwa]] (odchylenie +/- 10l przy baku o pojemności 20l), pełniący jednocześnie rolę żyroskopu;
* dokładny wskaźnik [[benzyna|paliwa]] (odchylenie +/- 10l przy baku o pojemności 20l), pełniący jednocześnie rolę [[metronom]]u;
* miejsce na koło zapasowe absolutnie dostępne, jednak ze względu na charakter kierowców i tak nigdy nie zostanie użyte;
* miejsce na koło zapasowe absolutnie dostępne, jednak ze względu na charakter kierowców i tak nigdy nie zostanie użyte;
* największy w historii motoryzacji stosunek promień skrętu/długość wozu. Przydatny zwłaszcza w miastach Prowansji, gdzie ulic z jakimkolwiek promieniem skrętu nie ma;
* największy w historii motoryzacji stosunek promień skrętu/długość wozu. Przydatny zwłaszcza w miastach Prowansji, gdzie ulic z jakimkolwiek promieniem skrętu nie ma;
Linia 24: Linia 25:
* brak środkowego nawiewu [[powietrze|powietrza]];
* brak środkowego nawiewu [[powietrze|powietrza]];
* centralny zamek wersja 360 stopni;
* centralny zamek wersja 360 stopni;
* precyzja zmiany biegów podobna do mieszania w wiadrze ze smołą i jakimiś metalowymi elementami;
* precyzja zmiany biegów podobna do mieszania kijem w wiadrze ze smołą.
* każda wersja Peugeota 106 wystuka ''Marsyliankę'' w trakcie jazdy po każdej drodze na świecie. W wybranych wersjach dostępne jest radio tylko z francuskimi kanałami, a także płyta CD ze wspomnianym wcześniej hymnem Francji.


== Analiza krytyczna Peugeota 106 ==
== Analiza krytyczna Peugeota 106 ==
Większość przedstawionych zalet niekoniecznie musi być ciosem śmiertelnym dla naszego [[portfel]]a, bo wiele części można kupić z nieoryginalnej produkcji lub jeszcze taniej nabyć na złomowiskach. Jednak może być ciosem śmiertelnym w innym wymiarze, tj. taki, że przyczynimy się do zwiększonej pracy [[grabarz]]a, który i bez tego ma od cholery roboty.
Większość przedstawionych zalet niekoniecznie musi być ciosem śmiertelnym dla naszego [[portfel]]a, bo wiele części można kupić z nieoryginalnej produkcji lub jeszcze taniej nabyć na złomowiskach. Jednak może być ciosem śmiertelnym w innym wymiarze, tj. taki, że przyczynimy się do zwiększonej pracy [[grabarz]]a, który i bez tego ma od cholery roboty.


Peugeot 106 wyposażony był w kilka rodzajów [[silnik]]ów, jednak najbardziej popularnym jest wersja „jeden litr” o ultra-przeciętnej mocy czterdziestu pięciu koników mechanicznych. „Koniki” po dłuższej analizie zostały przez producentów wycofane i zastąpione prawdziwymi, patriotycznymi tru-francuskimi kogucikami mechanicznymi.
Peugeot 106 wyposażony był w kilka rodzajów [[silnik]]ów, jednak najbardziej popularnym jest wersja „jeden litr” o ultra-przeciętnej mocy 45 koników mechanicznych. „Koniki” po dłuższej analizie zostały przez producentów wycofane i zastąpione prawdziwymi, patriotycznymi tru-francuskimi kogucikami mechanicznymi.


Na szczególną uwagę zasługuje model 106 Kid z wnętrzem w lansowanym kolorze jeans-blue (w sensie jeansowo-niebieski). Należy podkreślić szczególny wkład projektantów w urozmaicenie automobilu i nadanie mu pozorów sztuki z prawdziwego, bo francuskiego, zdarzenia, i to z prawdziwym czarnym humorem godnym Rolanda Topora. Otóż [[Hamulec]] (Z)ręczny, wskaźnik paliwa oraz wreszcie mało znacząca w samochodzie kierownica zostały skonstruowane tak, by były atrapami.
Na szczególną uwagę zasługuje model 106 Kid z wnętrzem w lansowanym kolorze jeans-blue (w sensie jeansowo-niebieski). Należy podkreślić szczególny wkład projektantów w urozmaicenie automobilu i nadanie mu pozorów sztuki z prawdziwego, bo francuskiego, zdarzenia, i to z prawdziwym czarnym humorem godnym Rolanda Topora. Otóż [[Hamulec]] (Z)ręczny, wskaźnik paliwa oraz wreszcie mało znacząca w samochodzie kierownica zostały skonstruowane tak, by były atrapami.
Linia 37: Linia 37:


== Dane techniczne ==
== Dane techniczne ==
Moc: niezbyt duża (około dziesięć koni mechanicznych w standardzie, około czterdzieści pięć kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.<ref>Nie tylko francuskie, ale w ogóle drogi na świecie</ref>;
Moc: niezbyt duża (ok. 10 koni mechanicznych w standardzie, ok. 45 kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.<ref>Nie tylko francuskie, ale w ogóle drogi na świecie</ref>;
Przyspieszenie – a cztery minuty powinniśmy wyciągnąć mistrzowską połowę setki. Do setki w ogóle nie przyspiesza<ref>Bo tyle na liczniku nie ma</ref>, zobacz także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień;
Przyspieszenie – 4 minuty do 50 km/h, do setki w ogóle nie przyspiesza<ref>Bo tyle na liczniku nie ma</ref>, zob. także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień;
Prędkość maksymalna: 65 km/h w wersji full wypas lub całe 50 km/h pozostałych gratach.
Prędkość maksymalna: 65 km/h (full wypas) \ 50 km/h - reszta modeli;
Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop;
Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop;
Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja ''full wypas'');
Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja ''full wypas'');
Elektryka – światła psują się po piętnastu minutach<ref>W porywach co pół godziny</ref>, a prędkościomierz pokazuje prędkość o połowę niższą niż rzeczywista.
Elektryka – światła psują się po 15 minutach, a prędkościomierz pokazuje prędkość o 50 km/h niższą niż rzeczywista.


== Wersja rajdowa ==
== Wersja rajdowa ==
Tak, Peugeot 106 mógł być zmodyfikowany do rajdów. Jednak możliwości modyfikacji były znacznie ograniczone – przednia szyba musiała mieć oślepiający pas przeciwsłoneczny, a silnik mógł mieć nawet 1.3 litra pojemności z mocą sześćdziesięciu sześciu kogutów mechanicznych. Prędkość jednak nie powalała, bo wynosiła co najwyżej 70 km/h. Koło zapasowe było tak duże, że się po prostu do bagażnika nie mieściło. W związku z tym, w 2000 roku wszystkie ekipy modyfikujące Peugeoty dały sobie spokój z tym złomem, bo nie wygrywał ani jednego rajdu.
Tak, Peugeot 106 mógł być zmodyfikowany do rajdów. Jednak możliwości modyfikacji były znacznie ograniczone – przednia szyba musiała mieć oślepiający pas przeciwsłoneczny, a silnik mógł mieć nawet 1.3 litra pojemności z mocą 66 kogutów mechanicznych. Prędkość jednak nie powalała, bo wynosiła co najwyżej 70 km/h. Koło zapasowe było tak duże, że się po prostu do bagażnika nie mieściło. W związku z tym, w 2000 roku wszystkie ekipy modyfikujące Peugeoty dały sobie spokój z tym złomem, bo nie wygrywał ani jednego rajdu.


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
Linia 53: Linia 53:
{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{Motoryzacja}}
{{Motoryzacja}}
[[Kategoria:Samochody]]

Wersja z 21:52, 8 sie 2018

Mimo gorączkowych prób dostania się do Peugeota 106, tym ludziom się nie udało…

Peugeot 106 – czarna karta w historii firmy, wybitne dzieło francuskich inżynierów. Składany obecnie przez rząd V Republiki Francuskiej w darze swoim byłym koloniom.

Zaczęło się

Peugeot 106 wszedł na rynek jesienią 1991 roku jako najmniejszy model tejże marki i nowocześniejsza alternatywa dla wozu drabiniastego, tudzież taczki.

Głównymi zaletami pojazdu była jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza i ogromna przestrzeń dla pasażerów. Bagażnik w tym modelu charakteryzował się niezmierną pojemnością (mieścił nawet całą zawartość damskiej torebki!).

Samochód o wymiarach gabarytowych 3678 x 1588 x 1376 mm z rozstawem osi 2385 mm miał według producenta z łatwością pomieścić pięć osób lub sześć w przypadku, w którym jeszcze jedna osoba dostała się do auta w czasie burzliwej nocy od wewnątrz (bądź do bagażnika).

Podstawowe atuty Peugeota 106

  • jedyne w swoim rodzaju i absolutnie niepowtarzalne lusterko kierowcy, które jest ustawione na stałe (co absolutnie nie szkodzi ze względu na charakter damskich kierowców tego modelu, którzy i tak nie zrobiliby z tego pożytku).
  • „haczący” wsteczny;
  • brak wskaźnika cieczy chłodzącej;
  • brak obrotomierza;
  • dostęp do pasów bezpieczeństwa jedynie dla osób z półtorametrowymi rękami;
  • posiada 5 bieg, jednak ze względu na ciężkość wrzucania może być użyty ew. gdy wrzuci go siedzący obok pasażer płci męskiej lub francuski żołnierz. Należy pamiętać o tym, że prędkość maksymalna tego Peugeota nie jest duża, co oznacza, że piąty bieg jest w tym samochodzie picem na wodę/fotomontażem;
  • ruszający się fotel kierowcy zapewniający max wrażenia. Jeżeli lubicie wylatywać przez przednią lub tylną szybę, oto auto dla was;
  • dokładny wskaźnik paliwa (odchylenie +/- 10l przy baku o pojemności 20l), pełniący jednocześnie rolę metronomu;
  • miejsce na koło zapasowe absolutnie dostępne, jednak ze względu na charakter kierowców i tak nigdy nie zostanie użyte;
  • największy w historii motoryzacji stosunek promień skrętu/długość wozu. Przydatny zwłaszcza w miastach Prowansji, gdzie ulic z jakimkolwiek promieniem skrętu nie ma;
  • wycieraczki - działają na dwóch biegach - szybko i bardzo szybko
  • ultra-bezpieczne felgi na 3 śruby;
  • brak środkowego nawiewu powietrza;
  • centralny zamek wersja 360 stopni;
  • precyzja zmiany biegów podobna do mieszania kijem w wiadrze ze smołą.

Analiza krytyczna Peugeota 106

Większość przedstawionych zalet niekoniecznie musi być ciosem śmiertelnym dla naszego portfela, bo wiele części można kupić z nieoryginalnej produkcji lub jeszcze taniej nabyć na złomowiskach. Jednak może być ciosem śmiertelnym w innym wymiarze, tj. taki, że przyczynimy się do zwiększonej pracy grabarza, który i bez tego ma od cholery roboty.

Peugeot 106 wyposażony był w kilka rodzajów silników, jednak najbardziej popularnym jest wersja „jeden litr” o ultra-przeciętnej mocy 45 koników mechanicznych. „Koniki” po dłuższej analizie zostały przez producentów wycofane i zastąpione prawdziwymi, patriotycznymi tru-francuskimi kogucikami mechanicznymi.

Na szczególną uwagę zasługuje model 106 Kid z wnętrzem w lansowanym kolorze jeans-blue (w sensie jeansowo-niebieski). Należy podkreślić szczególny wkład projektantów w urozmaicenie automobilu i nadanie mu pozorów sztuki z prawdziwego, bo francuskiego, zdarzenia, i to z prawdziwym czarnym humorem godnym Rolanda Topora. Otóż Hamulec (Z)ręczny, wskaźnik paliwa oraz wreszcie mało znacząca w samochodzie kierownica zostały skonstruowane tak, by były atrapami.

Przez niektóre właścicielki nazywany pieszczotliwie „ptysiem”, prawdopodobnie ze względu na podobieństwo pływającego zawieszenia do kremu w ciastku. Wszystkim Paniom koncern Peugeot życzy nie tylko szerokiej drogi, ale i smacznego.

Dane techniczne

Moc: niezbyt duża (ok. 10 koni mechanicznych w standardzie, ok. 45 kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.[1]; Przyspieszenie – 4 minuty do 50 km/h, do setki w ogóle nie przyspiesza[2], zob. także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień; Prędkość maksymalna: 65 km/h (full wypas) \ 50 km/h - reszta modeli; Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop; Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja full wypas); Elektryka – światła psują się po 15 minutach, a prędkościomierz pokazuje prędkość o 50 km/h niższą niż rzeczywista.

Wersja rajdowa

Tak, Peugeot 106 mógł być zmodyfikowany do rajdów. Jednak możliwości modyfikacji były znacznie ograniczone – przednia szyba musiała mieć oślepiający pas przeciwsłoneczny, a silnik mógł mieć nawet 1.3 litra pojemności z mocą 66 kogutów mechanicznych. Prędkość jednak nie powalała, bo wynosiła co najwyżej 70 km/h. Koło zapasowe było tak duże, że się po prostu do bagażnika nie mieściło. W związku z tym, w 2000 roku wszystkie ekipy modyfikujące Peugeoty dały sobie spokój z tym złomem, bo nie wygrywał ani jednego rajdu.

Zobacz też

Przypisy

  1. Nie tylko francuskie, ale w ogóle drogi na świecie
  2. Bo tyle na liczniku nie ma