Altówka: Różnice pomiędzy wersjami
(→Rozpoznanie: –) |
(Dodanie podtematu "Budowa") |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Altówka''' – instrument smyczkowy. Takie [[skrzypce]], tylko o rozmiar większe. Technika gry też taka sama. Puste struny wydają szumy (bo nie dźwięki) zawsze o innej wysokości. Altowioliści to zazwyczaj grajkowie, którzy nie poradzili sobie ze skrzypcami i pragnęli spróbować czegoś łatwiejszego. |
'''Altówka''' – instrument smyczkowy. Takie [[skrzypce]], tylko o rozmiar większe. Technika gry też taka sama. Puste struny wydają szumy (bo nie dźwięki) zawsze o innej wysokości. Altowioliści to zazwyczaj grajkowie, którzy nie poradzili sobie ze skrzypcami i pragnęli spróbować czegoś łatwiejszego. |
||
== Budowa == |
|||
Altówka jest z wyglądu podobna do skrzypiec, co sprawia że altowiolista dostaje [[Plik:Cenzura.png]] kiedy po raz 1758 przeprowadza na ulicy dialog: |
|||
<br/>–Synku, zobacz ten pan gra na skrzypcach |
|||
<br/>–To jest altówka |
|||
<br/>–Przecież to to samo |
|||
<br/>Altówka składa się z: |
|||
<br/>Ślimaka– takie zwierze w które wbite są kołki |
|||
<br/>Kołków– po zaostrzeniu działają odstraszająco na wampiry oraz pozwalają na naciągnięcie strun. |
|||
<br/>Strun– (c,g,<math>d^1</math>,<math>a^1</math>) główne źródło szumów w altówce, w razie konieczności można kogoś nimi udusić, chociaż to stosunkowo drogi sposób, ponieważ struny dobrej jakości kosztują od 280zł w górę. Strun jest tyle samo co maszynek. |
|||
<br/>Gryfu– kolejne zwierze tym razem mityczne. Altowioliści skracają na nim struny w celu wydobywania szumów różnej wysokości. |
|||
<br/>Pudła rezonansowego– ze względu na swoją małą powierzchnie jest główną przeszkodą w grze na tym instrumencie. Karty spadają. |
|||
<br/>Duszy–pod tą szumną i metafizyczną nazwą kryje się kawałek drewna wciśnięty pomiędzy górną i dolną część pudła. |
|||
<br/>Belki basowej– nikt nie wie do czego służy. Lutnicy wmawiają światu że podtrzymuje ona dodatkowo płytę wierzchnią, w taki sposób że "ciągnie" płytę do góry, ale to tylko propaganda rozpowrzechniana przez [[Oni|Nich]] w celu przejęcia władzy. |
|||
<br/>Podstawka– małe płaskie drewienko znajdujące się tuż przed strunnikiem, unosi ono struny lekko do góry, co ułatwia próby przepiłowania instrumentu smyczkiem. |
|||
<br/>Strunnika– na niego naciąga się struny, a także umieszcza się na nim maszynki. |
|||
<br/>Maszynek– jest ich mnóstwo a konkretnie cztery. Rzekomo umożliwiają dokładne strojenie instrumentu. Tak naprawdę żaden słuchacz nie usłyszy różnicy przy przekręceniu kołka kawałek w lewo czy w prawo, ale za to przy wszelkich występach wygląda to bardzo profesjonalnie. |
|||
<br/>Smyczka– na początku nauki służy jako wszelkiego rodzaju broń biała, potem młody padawan dowiaduje się że można nim przepiłować instrument i reszte życia spędza na bezowocnych próbach. |
|||
<br/>Operatora– operator altówki jest stosunkowo potrzebnym ogniwem w procesie wydobywania szumów. Kręci się zwykle przy muzykach. |
|||
== Rozpoznanie == |
== Rozpoznanie == |
Wersja z 21:08, 28 lut 2011
Pszzzzzzzzzzzz psz!
- Dźwięk altówki
Altówka – instrument smyczkowy. Takie skrzypce, tylko o rozmiar większe. Technika gry też taka sama. Puste struny wydają szumy (bo nie dźwięki) zawsze o innej wysokości. Altowioliści to zazwyczaj grajkowie, którzy nie poradzili sobie ze skrzypcami i pragnęli spróbować czegoś łatwiejszego.
Budowa
Altówka jest z wyglądu podobna do skrzypiec, co sprawia że altowiolista dostaje kiedy po raz 1758 przeprowadza na ulicy dialog:
–Synku, zobacz ten pan gra na skrzypcach
–To jest altówka
–Przecież to to samo
Altówka składa się z:
Ślimaka– takie zwierze w które wbite są kołki
Kołków– po zaostrzeniu działają odstraszająco na wampiry oraz pozwalają na naciągnięcie strun.
Strun– (c,g,,) główne źródło szumów w altówce, w razie konieczności można kogoś nimi udusić, chociaż to stosunkowo drogi sposób, ponieważ struny dobrej jakości kosztują od 280zł w górę. Strun jest tyle samo co maszynek.
Gryfu– kolejne zwierze tym razem mityczne. Altowioliści skracają na nim struny w celu wydobywania szumów różnej wysokości.
Pudła rezonansowego– ze względu na swoją małą powierzchnie jest główną przeszkodą w grze na tym instrumencie. Karty spadają.
Duszy–pod tą szumną i metafizyczną nazwą kryje się kawałek drewna wciśnięty pomiędzy górną i dolną część pudła.
Belki basowej– nikt nie wie do czego służy. Lutnicy wmawiają światu że podtrzymuje ona dodatkowo płytę wierzchnią, w taki sposób że "ciągnie" płytę do góry, ale to tylko propaganda rozpowrzechniana przez Nich w celu przejęcia władzy.
Podstawka– małe płaskie drewienko znajdujące się tuż przed strunnikiem, unosi ono struny lekko do góry, co ułatwia próby przepiłowania instrumentu smyczkiem.
Strunnika– na niego naciąga się struny, a także umieszcza się na nim maszynki.
Maszynek– jest ich mnóstwo a konkretnie cztery. Rzekomo umożliwiają dokładne strojenie instrumentu. Tak naprawdę żaden słuchacz nie usłyszy różnicy przy przekręceniu kołka kawałek w lewo czy w prawo, ale za to przy wszelkich występach wygląda to bardzo profesjonalnie.
Smyczka– na początku nauki służy jako wszelkiego rodzaju broń biała, potem młody padawan dowiaduje się że można nim przepiłować instrument i reszte życia spędza na bezowocnych próbach.
Operatora– operator altówki jest stosunkowo potrzebnym ogniwem w procesie wydobywania szumów. Kręci się zwykle przy muzykach.
Rozpoznanie
Są trzy różnice między altówką a skrzypcami: altówka dłużej się pali, a skrzypce można nastroić. Jest pewne także porównanie – jeśli skrzypce są jak wino (im starsze tym lepsze), tak altówka jest jak tanie wino – ma termin przydatności.
Cechy
- Altówka powstała wtedy gdy pijany lutnik założył struny na futerał od skrzypiec.
- Najlepszy sposób, żeby zabezpieczyć skrzypce: schować do futerału po altówce.
- Altówek nigdy nie słychać na profesjonalnych nagraniach. Zostają usunięte przez programy korygujące dźwięk i eliminujące szumy.
- Altowioliści najbardziej zazdroszczą harfistom – cały czas grają pizzicato po pustych strunach.
- Co mają wspólnego pioruny i palce altowiolistki? nigdy nie trafiają w te same miejsce.
- Altowioliści nie chorują na grypę. Nawet wirus ma swój honor.
- Altówkę od cebuli różni to, że przy jej krojeniu nikt nie płacze.
- Uznaje się, że najłatwiejszym sposobem na napisanie fugi czterogłosowej jest poproszenie czterech altowiolistów o zagranie unisono.
- W orkiestrach rozróżnia się muzyków oraz altowiolistów.
- Altowiolista od pizzy różni się tym, ze pizza wyżywi rodzinę.