Warszawa Zachodnia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Znacznik: edytor źródłowy
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Warszawa Piekło.jpg|250px|thumb|Futurystyczne wejście do <s>piekieł</s> dworca]]
[[Plik:Warszawa Piekło.jpg|250px|thumb|Futurystyczne wejście do <s>piekieł</s> dworca]]
'''Warszawa Zachodnia''' – stacja kolejowa leżąca na warszawskiej średnicówce, gdzieś między [[Wola|Wolą]] a [[Ochota|Ochotą]]. Zajmuje powierzchnię odpowiadającą tej, jaką zajmują [[Radom]] i [[Sosnowiec]] razem wzięte.
'''Warszawa Zachodnia''' – stacja kolejowa leżąca na warszawskiej średnicówce, gdzieś między [[Wola|Wolą]] a [[Ochota|Ochotą]]. Zajmuje na mapie [[Warszawa|Warszawy]] powierzchnię odpowiadającą [[Radom]]owi. Jest ważnym węzłem przesiadkowym{{fakt}} i symbolem nowoczesnej, polskiej kolei.

== Historia ==
''Ta sekcja poleci chyba''
Zachodnia powstała gdzieś między [[I wojna światowa|dwoma]] [[II wojna światowa|wojnami]] podczas budowy warsiafskiej średnicówki. Od tego czasu do lat 70. nic się tam nie działo. Potem dorobiono przejście podziemne pod torami metodą na „odwal się”. Do tego jeszcze przedłużono [[tunel]] do dworca [[autobus]]owego, no bo jak robić syf, to po całości. W [[2012]] [[PKP]] z litości włączyło biedny przystanek Warszawa Wola do stacji, który stał się wtedy peronem ósmym. Gdzieś w [[2015]] roku otworzono nową, miniaturową halę kasową i biurowiec.


== Anatomia ==
== Anatomia ==
[[Plik:Wieza Warszawa Zachodnia.jpg|250px|thumb|[[UFO]] na Zachodnim]]
[[Plik:Wieza Warszawa Zachodnia.jpg|250px|thumb|[[UFO]] na Zachodnim]]
Na stacji znajduje się siedem normalnych [[peron]]ów i jeden nienormalny. Peron numer jeden jest oddzielony pod ziemią od reszty syfiastymi kasami i zatrzymują się na nim [[WKD|WuKaDki]]. Na pozostałych torach stają<ref>„Stają” to bardzo trafne określenie, bywa że zostają tam na całkiem długo</ref> [[SKM w Warszawie|SKMki]], [[Koleje Mazowieckie]], [[Intercity]] i wszelkie [[ŁKA|inne tałatajstwo]]. Wszystkie normalne perony są połączone ciasnym przejściem podziemnym, które po północnej stronie zakończone jest obdartą halą z kilkoma zamkniętymi [[kasa]]mi. Z drugiej strony tunelu mamy kilka opcji – można wejść do jednej z cudnych budek z [[kebab]]ami<ref>[[Sraczka|Satysfakcja]] gwarantowana!</ref>, pozachwycać się [[Cyganie|cygańską]] muzyką, wejść do futurystycznej hali południowej, bądź pójść na [[autobus]]. Największą atrakcją dworca jest ''jedyny'' lokal w nowej hali – [[McDonald|Mak]], prawdopodobnie generuje on połowę ruchu na tej stacji.
Na stacji znajduje się siedem normalnych [[peron]]ów i jeden nienormalny. Peron numer jeden jest oddzielony od reszty syfiastymi kasami i zatrzymują się na nim tylko [[WKD|WuKaDki]]. Na pozostałych torach stają<ref>„Stają” to bardzo trafne określenie, bywa że zostają tam na całkiem długo</ref> [[SKM w Warszawie|SKMki]], [[Koleje Mazowieckie]], [[Intercity]] i wszelkie [[ŁKA|inne tałatajstwo]]. Wszystkie normalne perony są połączone ciasnym przejściem podziemnym, które po północnej stronie zakończone jest obdartą halą z kilkoma zamkniętymi [[kasa]]mi. Z drugiej strony tunelu mamy kilka opcji – można wejść do jednej z cudnych budek z [[kebab]]ami<ref>[[Sraczka|Satysfakcja]] gwarantowana!</ref>, pozachwycać się [[Cyganie|cygańską]] muzyką, wejść do futurystycznej hali południowej, bądź pójść na [[autobus]]<ref>Dołączono do tego cuda dworzec autobusowy, bo ''jak robić syf to po całości''</ref>. Największą atrakcją dworca jest ''jedyny'' lokal w nowej hali – [[McDonald|Mak]], prawdopodobnie generuje on połowę ruchu na tej stacji. Przy okazji można też popodziwiać cudaczny [[dach]] tej hali, który wygląda [[Łódź Fabryczna|podejrzanie znajomo]]…


=== West Station ===
Obok stacji stoją niedawno postawione dwa [[beton]]owe klocki nazwane dumnie biurowcem ''West Station'' – nazwa jest po [[Język angielski|angielsku]] żeby przyciągnąć podstępem niczego nieświadomych [[inwestor]]ów. W środku swoją siedzibę ma (o zgrozo) [[PKP]], [[PKP Intercity]] i [[PKP Informatyka]]<ref>Cokolwiek to jest, to ''PKP Informatyka''</ref>. W razie gdyby to cudo architektury zaczęło się walić, można [[Ewakuacja|ewakuować]] się przez tajne przejście podziemne na dworzec<ref>Z deszczu pod rynnę</ref>
Obok stacji stoją dwa świerze [[beton]]owe klocki nazwane dumnie biurowcem ''West Station'' – nazwa jest po [[Język angielski|angielsku]] żeby przyciągnąć podstępem niczego nieświadomych [[inwestor]]ów. W środku swoją siedzibę mają (o zgrozo) [[PKP]], [[PKP Intercity]] i [[PKP Informatyka]]<ref>Cokolwiek to jest, to ''PKP Informatyka''</ref>. W razie gdyby to cudo architektury zaczęło się walić, można [[Ewakuacja|ewakuować]] się przez tajne przejście podziemne na dworzec<ref>Z deszczu pod rynnę</ref>.


=== Peron ósmy ===
=== Peron ósmy ===
Legenda sama w sobie i ewenement na skalę krajową, a może nawet światową. Kiedyś był to oddzielny przystanek (nazywał się Warszawa Wola), ale w [[2012]] [[PKP]] z litości włączyło to cudo do dworca jako niesławny ''peron ósmy''. Od tej pory miejsce to <s>straszy</s> zachęca pasażerów do podróżowania koleją. Dojście na ten peron jest banalne – wystarczy wyjść z północnej hali dworcowej, skręcić w lewo, iść po zapadającym się [[Chodnik|chodniczku]] jakieś dwieście [[metr]]ów, minąć szerokim łukiem [[Menel|lokalny folklor]], polawirować między płotkami i przejść przez nieużywane tory. Prościej już by się chyba nie dało, czyż nie? Niestety, chwilowo peron ósmy jest zamknięty z powodu [[remont]]u linii obwodowej i turyści odwiedzający [[Warszawa|Warszawę]] będą musieli obejść się smakiem.
Legenda sama w sobie i ewenement na skalę krajową, a może nawet światową. Kiedyś był to oddzielny przystanek (nazywał się Warszawa Wola)


== Wizje przyszłości ==
== Wizje przyszłości ==
Podczas <s>wspólnego jarania [[joint]]a</s> oficjalnych obrad PKP i [[Hanna Gronkiewicz-Waltz|władze Wałszawy]] opracowały plany rozwoju dworca. W bliżej nieokreślonej przyszłości<ref>Podobno do [[2021]] roku, ale [[Autostrada|autostradki]] też miały być gotowe na [[EURO 2012|EURO]]</ref> wszystkie perony zostaną pokryte ''ultranowoczesnym'' zadaszeniem (tak, peron ósmy też!) i połączone nowym, szerszym przejściem podziemnym<ref>Peron ósmy też. Serio. Nie zgrywam się.</ref>. Pod stacją ma zostać wykopane [[premetro]] – [[Krakowski Szybki Tramwaj|krakowski wynalazek]] polegający na zakopaniu tramwaju i nazwaniu tego cudactwa metrem. Były nawet pomysły żeby pod dworcem poprowadzić linię [[Metro w Warszawie|metra]] z [[Okęcie|Okęcia]] na [[Gocław]] pod tym całym bajzlem, ale urzędnicy szybko się z tego wycofali, po tym jak zobaczyli ile to by kosztowało.

== Ciekawostki ==



{{przypisy}}
{{przypisy}}

Wersja z 00:05, 1 cze 2017

Futurystyczne wejście do piekieł dworca

Warszawa Zachodnia – stacja kolejowa leżąca na warszawskiej średnicówce, gdzieś między Wolą a Ochotą. Zajmuje na mapie Warszawy powierzchnię odpowiadającą Radomowi. Jest ważnym węzłem przesiadkowym[potrzebne źródło] i symbolem nowoczesnej, polskiej kolei.

Anatomia

UFO na Zachodnim

Na stacji znajduje się siedem normalnych peronów i jeden nienormalny. Peron numer jeden jest oddzielony od reszty syfiastymi kasami i zatrzymują się na nim tylko WuKaDki. Na pozostałych torach stają[1] SKMki, Koleje Mazowieckie, Intercity i wszelkie inne tałatajstwo. Wszystkie normalne perony są połączone ciasnym przejściem podziemnym, które po północnej stronie zakończone jest obdartą halą z kilkoma zamkniętymi kasami. Z drugiej strony tunelu mamy kilka opcji – można wejść do jednej z cudnych budek z kebabami[2], pozachwycać się cygańską muzyką, wejść do futurystycznej hali południowej, bądź pójść na autobus[3]. Największą atrakcją dworca jest jedyny lokal w nowej hali – Mak, prawdopodobnie generuje on połowę ruchu na tej stacji. Przy okazji można też popodziwiać cudaczny dach tej hali, który wygląda podejrzanie znajomo

West Station

Obok stacji stoją dwa świerze betonowe klocki nazwane dumnie biurowcem West Station – nazwa jest po angielsku żeby przyciągnąć podstępem niczego nieświadomych inwestorów. W środku swoją siedzibę mają (o zgrozo) PKP, PKP Intercity i PKP Informatyka[4]. W razie gdyby to cudo architektury zaczęło się walić, można ewakuować się przez tajne przejście podziemne na dworzec[5].

Peron ósmy

Legenda sama w sobie i ewenement na skalę krajową, a może nawet światową. Kiedyś był to oddzielny przystanek (nazywał się Warszawa Wola), ale w 2012 PKP z litości włączyło to cudo do dworca jako niesławny peron ósmy. Od tej pory miejsce to straszy zachęca pasażerów do podróżowania koleją. Dojście na ten peron jest banalne – wystarczy wyjść z północnej hali dworcowej, skręcić w lewo, iść po zapadającym się chodniczku jakieś dwieście metrów, minąć szerokim łukiem lokalny folklor, polawirować między płotkami i przejść przez nieużywane tory. Prościej już by się chyba nie dało, czyż nie? Niestety, chwilowo peron ósmy jest zamknięty z powodu remontu linii obwodowej i turyści odwiedzający Warszawę będą musieli obejść się smakiem.

Wizje przyszłości

Podczas wspólnego jarania jointa oficjalnych obrad PKP i władze Wałszawy opracowały plany rozwoju dworca. W bliżej nieokreślonej przyszłości[6] wszystkie perony zostaną pokryte ultranowoczesnym zadaszeniem (tak, peron ósmy też!) i połączone nowym, szerszym przejściem podziemnym[7]. Pod stacją ma zostać wykopane premetrokrakowski wynalazek polegający na zakopaniu tramwaju i nazwaniu tego cudactwa metrem. Były nawet pomysły żeby pod dworcem poprowadzić linię metra z Okęcia na Gocław pod tym całym bajzlem, ale urzędnicy szybko się z tego wycofali, po tym jak zobaczyli ile to by kosztowało.

Przypisy

  1. „Stają” to bardzo trafne określenie, bywa że zostają tam na całkiem długo
  2. Satysfakcja gwarantowana!
  3. Dołączono do tego cuda dworzec autobusowy, bo jak robić syf to po całości
  4. Cokolwiek to jest, to PKP Informatyka
  5. Z deszczu pod rynnę
  6. Podobno do 2021 roku, ale autostradki też miały być gotowe na EURO
  7. Peron ósmy też. Serio. Nie zgrywam się.