Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
M (bardziej trójczłonowy, btw to skandal że są tylko dwa zdjęcia tego na commons, jak się kiedyś wkurzę to zacznę zbierać na lustrzankę i zostanę alkomikolem-focistą)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:ŁKR-FLIRT3.JPG|thumb|200px|Główny środek transportu ŁKA]]
[[Plik:WK15 Sieradz (23) Lichen99.jpg|thumb|250px|Ojej, jakie to króciutkie, jakież urocze!]]
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – prywatny przewoźnik kolejowy oparty potajemnie na [[Niemcy|niemieckim]] kapitale, o czym świadczą jego czarno-czerwono-żółte barwy.
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w [[2010]] roku z inicjatywy [[Łódź|łódzkiego]] Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w [[Województwo łódzkie|Łódzkiem]] pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę - wkurzeni na [[PKP]] pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.


== Trochę historii ==
== Prawdziwa historia ==
Władze województwa w 2010 roku pozazdrościły kolegom ze [[Koleje Śląskie|Śląska]] i [[Koleje Mazowieckie|Mazowsza]] i też zapragnęły mieć swoją własną kolejkę. Marszałek potajemnie nawiązał kontakty z [[Niemcy|Niemcami]] i dał im wolną rękę w organizacji przewozów. Niemcy zgodzili się, ale w zamian pomalowali pociągi w barwy ich flagi. Biznes rozwija się świetnie, ale mało kto wie, że na rozwoju ŁKA zyskuje tylko i wyłącznie parszywy zagraniczny kapitał.
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu 2014 roku uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.


== Tabor ==
== Trasy<ref>Na podstawie [https://lka.lodzkie.pl/mapa-polaczen/ mapy]</ref> ==
[[Plik:J33 749 Newag 2 141 062.jpg|thumb|250px|'''Potężny''' trójczłonowy Impuls]]
* [[Łódź Kaliska]] – [[Sieradz]]
Na trasach ŁKA kursuje 20 ''nowoczesnych'', przegubowych dwuczłonowych pociągów o wdzięcznej nazwie [[Stadler FLIRT|FLIRT 3]], których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu. Rzecz jasna pociągi robione na szwajcarskiej licencji z niemieckich części, tak żeby wyprowadzić jak najwięcej kapitału z kraju. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku mają pełno bajerów, takich jak ekrany LCD, czysty kibelek<ref>Sic!</ref> oraz biletomat<ref>Który potrafi czasem strzelić focha</ref>. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu oraz miarowe syczenie sprężarki.
* [[Łódź Widzew (stacja kolejowa)|Łódź Widzew]] - [[Łowicz]]
* Łódź Kaliska – [[Kutno]]
* Łódź Widzew – [[Koluszki]]<ref>Jeśli dojdzie do ponownego uruchomienia Dworca Fabrycznego, stamtąd będą jechać pociągi do Koluszek</ref>
* Łódź Kaliska – Łódź Widzew
* Łódź Widzew – [[Zgierz]]


Żeby szwabski szwindel nie został wykryty, kolejnych 14 trójczłonowych pociągów zamówiono już w polskim [[Newag]]u, rzecz jasna z niemieckich części. Ledwie wyklepano kilka pierwszych sztuk, a już jedna pojechała do [[Berlin|stolicy Reichu]], żeby się nią pochwalić. Komentarz zbędny.
Dodatkowo na terenie Sieradza i [[Głowno|Głowna]] uruchomione zostały linie ''autobusów dowozowych'', [[bo tak]].


== „Współpraca” ==
Kierownictwo w 2015 roku przedstawiło pomysł by trasy ŁKA przedłużyć do [[Skierniewice|Skierniewic]] i <s>Radomia</s> [[Radomsko|Radomska]]. W odpowiedzi na tę zapowiedź jeden z pasażerów zaproponował przedłużenie trasy Łódź - Sieradz aż do [[Kalisz]]a.<ref>Komentarz pod [http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24784/Wasilewski-LKA-zdala-egzamin.html tym artykułem]</ref> Czekamy na odpowiedź!
Ponieważ [[Przewozy Regionalne]] trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach ''haczących'' o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.


Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''.
== Tabor ==
Na trasach ŁKA kursuje 20 ''nowoczesnych'', przegubowych 2-członowych pociągów o wdzięcznej nazwie [[Stadler FLIRT|FLIRT 3]], których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu <ref>Od bez mała 5 lat</ref>. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku to pełno bajerów takich jak ekrany LCD z komunikatami ŁKA, Miasta Łodzi i Samorządu Województwa Łódzkiego, czysty kibelek<ref>Sic!</ref> oraz biletomat<ref>Który potrafi czasem strzelić focha</ref>. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu.


{{przypisy}}
== "Współpraca" ==
Ponieważ [[Przewozy Regionalne]] trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach "haczących" o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.

Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''.


{{Przypisy}}
{{Komunikacja Łódź}}
{{Komunikacja Łódź}}
{{Kolej}}


[[Kategoria:Łódź]]
[[Kategoria:Łódź]]
[[Kategoria:Kolejnictwo]]
[[Kategoria:Przewoźnicy kolejowi]]
[[Kategoria:Przedsiębiorstwa komunikacyjne]]

Aktualna wersja na dzień 22:39, 18 lip 2019

Ojej, jakie to króciutkie, jakież urocze!

Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (w skrócie ŁKA) – prywatny przewoźnik kolejowy oparty potajemnie na niemieckim kapitale, o czym świadczą jego czarno-czerwono-żółte barwy.

Prawdziwa historia[edytuj • edytuj kod]

Władze województwa w 2010 roku pozazdrościły kolegom ze Śląska i Mazowsza i też zapragnęły mieć swoją własną kolejkę. Marszałek potajemnie nawiązał kontakty z Niemcami i dał im wolną rękę w organizacji przewozów. Niemcy zgodzili się, ale w zamian pomalowali pociągi w barwy ich flagi. Biznes rozwija się świetnie, ale mało kto wie, że na rozwoju ŁKA zyskuje tylko i wyłącznie parszywy zagraniczny kapitał.

Tabor[edytuj • edytuj kod]

Potężny trójczłonowy Impuls

Na trasach ŁKA kursuje 20 nowoczesnych, przegubowych dwuczłonowych pociągów o wdzięcznej nazwie FLIRT 3, których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu. Rzecz jasna pociągi są robione na szwajcarskiej licencji z niemieckich części, tak żeby wyprowadzić jak najwięcej kapitału z kraju. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku mają pełno bajerów, takich jak ekrany LCD, czysty kibelek[1] oraz biletomat[2]. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu oraz miarowe syczenie sprężarki.

Żeby szwabski szwindel nie został wykryty, kolejnych 14 trójczłonowych pociągów zamówiono już w polskim Newagu, rzecz jasna z niemieckich części. Ledwie wyklepano kilka pierwszych sztuk, a już jedna pojechała do stolicy Reichu, żeby się nią pochwalić. Komentarz zbędny.

„Współpraca”[edytuj • edytuj kod]

Ponieważ Przewozy Regionalne trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach haczących o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.

Inną formą współpracy jest też 30-dniowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny, powstały w wyniku współpracy ŁKA z MPK Łódź (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. kolei obwodowej), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również strefy z plusem, wyróżniające się tym, że za niewielką[3] dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Łęczycy, Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że kanary się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych migawek.

Przypisy

  1. Sic!
  2. Który potrafi czasem strzelić focha
  3. Tak z 10% ceny zwykłej strefówki