Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M (red.)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|250px|Wygodny parking pod dworcem]]
[[Plik:Archiwum_Włodzimierza_Pfeiffera_PL_39_596_315.png|thumb|200px|Kaliski dawniej...]]
[[Plik:2005-09_Łódź_-_Łódź_Kaliska.jpg|thumb|200px|...i dziś]]
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939-1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') – [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją [[Łódź Fabryczna|Fabryczna]].
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939–1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') – [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]], pomiędzy rozpadającymi się kamienicami na Starym Polesiu a rozpadającymi się blokami na [[Retkinia|Retkini]].


== Historia ==
== Historia ==
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|200px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]]
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|250px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]]
Kiedyś postawili stary dworzec, stał, stał, stał, aż w [[1982]] roku go zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nigdy nie skończono, dzięki czemu stał się pierwszym w Łodzi zielonym dachem z bogatą florą i [[Dresiarz|fauną]].
Wszystko zaczęło się jeszcze w [[XIX wiek|XIX wieku]], kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z [[Wrocław|Breslau]] do [[Warszawa|Warszafki]], jednak [[Niemcy|szwaby]] i [[Rosjanie|kacapy]] nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca<ref>Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!</ref> to lipa, a nie miasto, więc [[Mikołaj II Romanow|car]] pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z [[Kalisz]]em. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.

Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją<ref>Jak na Łódź przystało</ref>. 15 listopada [[1902]] pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na [[Łódź Fabryczna|Fabryczny]], trzeba było jeździć przez [[Zgierz]], [[Łowicz]], [[Skierniewice]], [[Koluszki]] i [[Łódź Widzew|Widzew]]<ref>Do czasu otwarcia stacji [[Łódź Chojny]]</ref>.

W [[1913]] poprowadzono [[Tramwaje w Łodzi|tramwaje]] na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.

W [[1914]] roku stację bombardowano z czego tylko się da<ref>Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką</ref>.

Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację [[Łódź Żabieniec]], a także działało za [[Edward Gierek|Gierka]] kino dworcowe.

W [[1982]] roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.


== Co warto wiedzieć ==
== Co warto wiedzieć ==
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|200px|Wygodny parking pod dworcem]]
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}}
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}}
*Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]!
* Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]!
* Na przystanek tramwajowy z dworca da się dojść kładką, [[Przejście podziemne|przejściem podziemnym]] i po [[Przejście dla pieszych|pasach]] na powierzchni. Czekamy na helikopter, kolejkę wąskotorową i teleporter.
*Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką<ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]].
* W plebiscycie ''Miss Polskich Dworców 1996'' Kaliska zajęła drugie miejsce, po [[Częstochowa (stacja kolejowa)|Częstochowie]]. Przeważyły seksowniejsze framugi okien.
*Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''.
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] rozważa postawienie tam bazy dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc.


== Zobacz też ==
{{przypisy}}
* [[Łódź Widzew]]
* [[Łódź Chojny]]
* [[Łódź Fabryczna]]


{{Kolej}}
{{Kolej}}
{{komunikacja Łódź}}
{{komunikacja Łódź}}
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]]
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]]
[[Kategoria:Łódź]]
[[Kategoria:Łódź]]

Aktualna wersja na dzień 18:22, 14 maj 2020

Wygodny parking pod dworcem

Łódź, kurwa!

Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego

Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939–1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) – stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi, pomiędzy rozpadającymi się kamienicami na Starym Polesiu a rozpadającymi się blokami na Retkini.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie

Kiedyś postawili stary dworzec, stał, stał, stał, aż w 1982 roku go zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nigdy nie skończono, dzięki czemu stał się pierwszym w Łodzi zielonym dachem z bogatą florą i fauną.

Co warto wiedzieć[edytuj • edytuj kod]

NonNews
Zobacz w NonNews temat:
  • Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
  • Na przystanek tramwajowy z dworca da się dojść kładką, przejściem podziemnym i po pasach na powierzchni. Czekamy na helikopter, kolejkę wąskotorową i teleporter.
  • W plebiscycie Miss Polskich Dworców 1996 Kaliska zajęła drugie miejsce, po Częstochowie. Przeważyły seksowniejsze framugi okien.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]