Fiat 126p: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to ZelDelet. Autor wycofanej wersji to 46.204.242.71.)
(→‎Zaawansowana technologia: drobne interpunkcyjne)
 
(Nie pokazano 90 wersji utworzonych przez 50 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:126-katalog.jpg|right|thumb|200px|Pierwsza część z zestawu do samodzielnego składania]]
[[Plik:126-katalog.jpg|thumb|200px|Pierwsza część z zestawu do samodzielnego składania]]
[[Plik:126df.JPG|thumb|right|200px|Projekt Fiata 126p]]
[[Plik:126df.JPG|thumb|200px|Projekt Fiata 126p]]
[[Plik:C1.jpg|thumb|right|200px|Osiągi Fiata 126p zostały docenione przez twórców gier]]
[[Plik:Fiat 126p.JPG|thumb|200px|Maluch doskonale przygotowany do jazdy]]
{{Youtube|-6o1QmGQs5Y|width=300|Recenzja Fiata 126p}}
[[Plik:Bez4.JPG|thumb|right|200px|Fiat do wyklepania]]
[[Video:Maluch – recenzja|thumb|200px|Recenzja Fiata 126p]]
{{cytat|'''Mały Fiat''' przetrwa jeszcze tysiąc lat!|[[Big Cyc]] o '''Fiacie 126p'''}}
{{cytat|'''Mały Fiat''' przetrwa jeszcze tysiąc lat!|[[Big Cyc]] o '''Fiacie 126p'''}}
{{cytat|Boże… Jak sobie pomyślę, że najlepsze lata mojego życia upłynęły mi w tym podskakującym, grzechoczącym, karłowatym pierdzielu.|Adaś Miauczyński podkreśla zalety '''Fiata'''}}
{{cytat|– Ile '''Fiatów 126p''' zmieści się w Marcinie Prokopie?<br>– Półtora<br>– A ile Marcinów Prokopów zmieści się we '''Fiacie 126p'''?<br>– Jeden, bo Marcin Prokop jest jedynakiem|Naukowy fakt emitowany kiedyś w Polsacie Play}}
'''Fiat 126p''' (''Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-biegowego, 6-krotnie przepłacanego''; ur. [[1973]], zm. [[2000]]) – polski samochód na licencji [[Fiat]]a, produkowany przez FSM od [[6 czerwca]] [[1973]]. Posiada klasę bezpieczeństwa identyczną z marką [[Volvo]]: w obydwu przypadkach strefa zgniotu kończy się na silniku. Jeszcze kilka lat temu kupowany hurtem po [[100 zł]] za sztukę, obecnie zaczyna się polowanie na [[frajer]]ów, którzy za auto z pierwszej serii dadzą 50 tysięcy złotych.


== Historia ==
{{t|Fiat 126p|''Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-biegowego, 6-krotnie przepłacanego''}} polski samochód na licencji [[Fiat]]a, produkowany przez FSM od [[szablon:6 czerwca|6 czerwca]] [[1973]]. Posiada klasę bezpieczeństwa identyczną z marką [[Volvo]]: w obydwu przypadkach strefa zgniotu kończy się na silniku.
* '''styczeń 1972''' – w mieścinie zwanej [[Bielsko-Biała]] powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych (tak zwany FSM).
* '''wrzesień 1972''' – początek produkcji w zakładzie na jakimś zadupiu we Włoszech, pierwsze 100 sztuk.
* '''9 września 1972''' – oficjalna prezentacja na salonie motoryzacyjnym w Turynie.
* '''6 czerwca 1973''' – złodzieje z Bielska mieli już dość czekania, więc ukradli części i sami zaczęli produkować kaszlaki.
* '''18 września 1975''' – uruchomiono produkcję w zakładzie numer dwa w [[Tychy|Tychach]].
* '''1977''' – zwiększenie pojemności silnika do 652 cm<sup>3</sup> z dotychczasowych 594 cm<sup>3</sup> – uzyskano wzrost mocy z 16,9 kW do niesamowitych 17,7 kW!
* '''1978''' – wyrzucenie do wychodka silnika o pojemności 594 cm<sup>3</sup> (jednak jeszcze do 1983 roku każdy menel mógł ładnie poprosić aby mu ten silnik tam wsadzili).
* '''8 czerwca 1979''' – zawarcie między Pol-Motem a Fiatem umowy ''O sprzedaży i modernizacji samochodu 126'' na dziesięć lat.
* '''1980''' – Włosi doszli do wniosku, że takiego złomu nie opłaca się produkować. Pozostawienie FSM jako jedynego producenta Fiata 126.
* '''15 października 1981''' – zostaje wyprodukowany milionowy Polski Fiat 126p.
* '''1982''' – wprowadzenie Polskiego Fiata 126E (ekonomiczny), który od podstawowej wersji różnił się tylko nazwą.
* '''kwiecień 1984''' – [[Unia Europejska|EWG]] postanowiło przyjrzeć się maluchom. Szybko stwierdzili, że albo zrobią poprawki, albo nie dopuszczą aut do ruchu. FSM grzecznie posłuchało i tak powstał wariant FL (''face lifting''), w której wywalono śmiertelnie niebezpieczne ostre krawędzie.
* '''1985''' – zostaje wyprodukowany dwumilionowy Polski Fiat 126p.
* '''1987''' – rozpoczęcie produkcji wersji „BIS”.
* '''1991''' – „BIS” szybko okazał się totalną katastrofą, więc po zaledwie czterech latach odstawiono go do lamusa.
* '''20 lipca 1993''' – zostaje wyprodukowany trzymilionowy Polski Fiat 126p.
* '''1994''' – modernizacja nadwozia, premiera wersji „el” mającej podzespoły z [[Fiat Cinquecento|Cinquecento]]. Do dziś ludzie porównują tę wersję z innymi i dalej nie mogą znaleźć jakichkolwiek różnic.
* '''1996''' – wprowadzenie wyposażonego w katalizator modelu „elx”. Maluchy później dalej kaszlały i stękały, ale biurokratom stało się za dość.
* '''1997''' – wprowadzenie oficjalnej nazwy ''Maluch'', nie wiadomo po co.
* '''1999''' – każdy Maluch opuszczający fabrykę zaczął w standardzie dostawać zagłówki na tylnym siedzeniu.
* '''22 września 2000''' – zakończenie produkcji: limitowana seria 1000 aut o nazwie Happy End. Ostatni egzemplarz trafił do muzeum Fiata w Turynie<ref>Ktoś w końcu docenił ciężką pracę Polaków</ref>.


== Zalety ==
== Zalety ==
[[Plik:Polski Fiat 126p 650E.jpg|thumb|250px|Ładowność Malucha nie zna granic]]
* Strefa zgniotu kończy się na silniku, co stawia fiata 126p obok takich luksusowych aut, jak na przykład ferrari.
[[Plik:Polski Fiat 126p in Havana, Cuba.jpg|thumb|Maluch po lekcji plastyki (wykorzystany przez uczniów)]]Strefa zgniotu kończy się na silniku, co stawia fiata 126p obok takich luksusowych aut, jak na przykład ferrari.
* Bagażnik z przodu chroniący bagaże przed zderzeniem tylnym.
* Bagażnik z przodu chroniący bagaże przed zderzeniem tylnym.
* Tylne drzwi dla [[Teściowa|teściowej]].
* Tylne drzwi dla [[Teściowa|teściowej]].
Linia 65: Linia 89:
* Aby skręcić w prawo lub lewo, trzeba wrzucić czynsz – 50 gr do dziurki w środku kierownicy.
* Aby skręcić w prawo lub lewo, trzeba wrzucić czynsz – 50 gr do dziurki w środku kierownicy.
* Ultraprzenośny: jeśli chcesz iść na piechotę, możesz upchnąć go do walizki.
* Ultraprzenośny: jeśli chcesz iść na piechotę, możesz upchnąć go do walizki.
* Bezpieczniejszy jest nawet od [[Volvo|Volno]].
* Bezpieczniejszy jest nawet od [[Volvo]].
* Kiedy rozwalisz przód możesz to olać i jechać dalej.
* Kiedy rozwalisz przód możesz to olać i <del>pchać</del> jechać dalej.
* Posiada maksymalnie do czterech kół (w standardzie mamy 2)
* Podgrzewana tylna szyba służy do ogrzewania rąk w trakcie pchania zimą.
* Kiedy nim driftujesz w polu, zaora Ci pole lepiej niż pług. To samo tyczy się bronowania, kultywatorowania, glebogryzowania i innych prac wykonywanych w polu.
* Jest ekologiczny – po tygodniu użytkowania zaczyna się rozkładać.


== Wady ==
== Wady ==
Linia 79: Linia 107:
* Jeżeli nawali układ hamulcowy (co się często zdarza), to trzeba hamować nogami.
* Jeżeli nawali układ hamulcowy (co się często zdarza), to trzeba hamować nogami.
* Przy prędkości 20 km/h maska się odgina oraz po bokach złuszcza się lakier.
* Przy prędkości 20 km/h maska się odgina oraz po bokach złuszcza się lakier.
* Przy 30 km/h należy się pożegnać z klapą od silnika, a przy 45 km/h samochód staje, ponieważ silnik prawdopodobnie opuścił już samochód i jest w innej czasoprzestrzeni.
* Powyżej 70 km/h zamienia się w samolot.
* Powyżej 70 km/h zamienia się w samolot.
* Powyżej 80 km/h należy przytrzymać przednią szybę, aby nie wpadła do środka.
* Powyżej 80 km/h należy przytrzymać przednią szybę, aby nie wpadła do środka.
* Po osiągnięciu prędkości maksymalnej (85km/h) trzeba patrzeć <del>w lusterka</del> za siebie, żeby nie pogubić pozostałych części.
* Po osiągnięciu prędkości maksymalnej (85 km/h) trzeba patrzeć <del>w lusterka</del> za siebie, żeby nie pogubić pozostałych części.
* Przy drifcie na polach można dachować.
* Przy drifcie na polach można dachować.
* Jeżeli wsiądzie 5 osób zmienia się w U-Boota i ryje tablicą rejestracyjną o asfalt pod pretekstem zanurzenia.
* Jeżeli wsiądzie 5 osób zmienia się w U-Boota i ryje tablicą rejestracyjną o asfalt pod pretekstem zanurzenia.
Linia 88: Linia 117:
* Gdy przejeździ 20 lat ryzyko ewolucji w Transformersa: koła zmienią pozycję, maska zniknie, a z przodu wyrośnie nam dopalacz – laweta.
* Gdy przejeździ 20 lat ryzyko ewolucji w Transformersa: koła zmienią pozycję, maska zniknie, a z przodu wyrośnie nam dopalacz – laweta.
* Konstruktorzy opracowali otwieranie bagażnika tak aby podczas dachowania szyba wypadła a akumulator lądował na nas.
* Konstruktorzy opracowali otwieranie bagażnika tak aby podczas dachowania szyba wypadła a akumulator lądował na nas.
* Brak możliwości kupna na raty.
* Brak możliwości kupna na raty<ref>oprócz [[OLX]]</ref>.
* Gdy skończą się monety samochód nie zwraca uwagi na skręty.
* Gdy skończą się monety samochód nie zwraca uwagi na skręty.
* I wywraca się na nich przy prędkości 1 km/h.
* I wywraca się na nich przy prędkości 1 km/h.
* Zatruwa powietrze bardziej niż skunks.
* Zatruwa powietrze bardziej niż skunks.
* Przy 30 km/h powiedz pa pa klapie od silnika a przy 45 km/h samochód staje ponieważ silnik prawdopodobnie opuścił już samochód i jest w innej czasoprzestrzeni.
* W zimie gdy pchasz malucha aby ruszył nie oderwiesz się od niego(dosłownie)ponieważ ręce ci do niego przymarzną.
* W zimie gdy pchasz malucha aby ruszył nie oderwiesz się od niego(dosłownie)ponieważ ręce ci do niego przymarzną.
* W zimie maluch zamienia się w kostkę lodu.
* W zimie maluch zamienia się w kostkę lodu.
* Egzemplarze w kolorze czerwonym często były mylone ze skrzynkami na listy.
* Egzemplarze w kolorze zielonym były połykane przez bociany.
* Egzemplarze w kolorze czarnym są nie do odróżnienia od Mercedesa.


== Zaawansowana technologia ==
== Zaawansowana technologia ==
[[Plik:White Fiat 500 and Beige Fiat 126.jpg|thumb|Maluch i jego przodek]]

[[Plik:Fiat 126 tuned.jpg|thumb|Maluch z przyszłości]]
[[Plik:Rear seats of a white left hand drive Fiat 126 produced in 1973.jpg|thumb|Nikt się nie domyśli, że to z 1973…]]
Konstruktorzy Ferrari w wydaniu Polski Ludowej zadbali o to, aby w tym modelu pojawiły się najnowsze złożone systemy poprawiające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oto część z nich:
Konstruktorzy Ferrari w wydaniu Polski Ludowej zadbali o to, aby w tym modelu pojawiły się najnowsze złożone systemy poprawiające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oto część z nich:
* '''System „Szybka Śmierć”''' – maska w trakcie zderzenia czołowego może się oderwać i odciąć głowę kierowcy i pasażerowi z przodu. Dzięki temu obydwaj unikną niepotrzebnego bólu związanego ze zgniataniem się razem z resztą samochodu, jak również długiej i kosztownej hospitalizacji.

* '''System pomiaru ciśnień w oponach''' – jeśli zejdzie nam powietrze z któregoś z kół, wtedy samochód automatycznie skręca w lewo lub w prawo. W razie krytycznego poziomu powietrza auto zaczyna turlać się po drodze.
* {{t|System „Szybka Śmierć”}} maska w trakcie zderzenia czołowego może się oderwać i odciąć głowę kierowcy i pasażerowi z przodu. Dzięki temu obydwaj unikną niepotrzebnego bólu związanego ze zgniataniem się razem z resztą samochodu, jak również długiej i kosztownej hospitalizacji.
* '''System ochrony przed niskimi temperaturami''' – w razie spodziewanych przymrozków silnik można odkręcić za pomocą 5 śrub i zanieść do domu razem z akumulatorem.
* {{t|System pomiaru ciśnień w oponach}} Jeśli zejdzie nam powietrze z któregoś z kół, wtedy samochód automatycznie skręca w lewo lub w prawo. W razie krytycznego poziomu powietrza auto zaczyna turlać się po drodze.
* '''System informowania o przekroczeniu prędkości''' – powyżej 50 km/h (o ile się do tyłu rozpędzi) samochód zaczyna informować kierowcę o tym fakcie, poprzez nienaturalne wibracje nadwozia. Po dłuższej chwili wycieraczki z przedniej szyby przepełzają na tylną.
* {{t|System ochrony przed niskimi temperaturami}} w razie spodziewanych przymrozków silnik można odkręcić za pomocą 5 śrub i zanieść do domu razem z akumulatorem.
* '''System „Szybkie zakupy”''' – z powodu zmiany ustroju już nieaktualny. W czasach PRL-u można było podjechać do sklepu, zakupić butelkę octu i ewentualnie coś na kartki. Takie zakupy idealnie mieściły się w bagażniku.
* {{t|System informowania o przekroczeniu prędkości}} powyżej 50 km/h (o ile się do tyłu rozpędzi) samochód zaczyna informować kierowcę o tym fakcie, poprzez nienaturalne wibracje nadwozia. Po dłuższej chwili wycieraczki z przedniej szyby przepełzają na tylną.
* '''System rozruchu zapasowego''' – możliwość odpalenia silnika na sznurek po otwarciu klapy silnika (udowodnione w praktyce) w przypadku awarii układu podstawowego.
* {{t|System „Szybkie zakupy”}} z powodu zmiany ustroju już nieaktualny. W czasach PRL-u można było podjechać do sklepu, zakupić butelkę octu i ewentualnie coś na kartki. Takie zakupy idealnie mieściły się w bagażniku.
* '''System pasów bezpieczeństwa''' – ciała po wypadku są stale przytwierdzone do siedzeń pasami. Dzięki temu służby mogą je wyjąć razem z siedzeniami i bezpiecznie przewieźć do kostnicy, nie narażając się na potrącenie przez innych uczestników ruchu w trakcie zbierania szczątków.
* {{t|System rozruchu zapasowego}} możliwość odpalenia silnika na sznurek po otwarciu klapy silnika (udowodnione w praktyce) w przypadku awarii układu podstawowego.
* '''System otwierania samochodu bez kluczyka''' – w razie zgubienia lub zatrzaśnięcia kluczyków w samochodzie, można uchylić przednią trójkątną szybkę i otworzyć drzwi od środka.
* {{t|System pasów bezpieczeństwa}} ciała po wypadku są stale przytwierdzone do siedzeń pasami. Dzięki temu służby mogą je wyjąć razem z siedzeniami i bezpiecznie przewieźć do kostnicy, nie narażając się na potrącenie przez innych uczestników ruchu w trakcie zbierania szczątków.
* '''System układu kierowniczego''' – posiada okrągłą kierownicę, która pomaga skręcać samochodowi w stronę, w którą chcemy, aby skręcił
* {{t|System otwierania samochodu bez kluczyka}} w razie zgubienia lub zatrzaśnięcia kluczyków w samochodzie, można uchylić przednią trójkątną szybkę i otworzyć drzwi od środka.
* '''System utrzymywania kondycji właściciela''' – rozpędza się w 50 s do setki i tym samym wymusza użycie zewnętrznego napędu w postaci nóg posiadacza pojazdu.
* {{t|System układu kierowniczego}} posiada okrągłą kierownicę za 2 złote, która pomaga skręcać samochodowi w stronę,w którą wymagamy
* {{t|System utrzymywania kondycji właściciela}} rozpędza się w 50 s do setki i tym samym wymusza użycie zewnętrznego napędu w postaci nóg posiadacza.


== Galeria ==
== Galeria ==
<gallery>
<gallery>
Grafika:DSC06766.JPG|Security a'la Jaś Fasola
Plik:DSC06766.JPG|Security a'la [[Jaś Fasola]]
Grafika:Fiat126_4dor.jpg|Czterodrzwiowa limuzyna do lansu
Plik:Fiat126_4dor.jpg|Czterodrzwiowa limuzyna do lansu
Grafika:Image11.jpg|Maluch terenowy
Plik:Image11.jpg|Maluch terenowy
Image:Fiat-126 Heckansicht.jpg|Po odświeżeniu
Plik:Fiat-126 Heckansicht.jpg|Po odświeżeniu
</gallery>
</gallery>


Linia 123: Linia 155:
{{nonnews|[[NonNews:Pijany 14-latek za kierownicą|Pijany 14-latek za kierownicą]]}}
{{nonnews|[[NonNews:Pijany 14-latek za kierownicą|Pijany 14-latek za kierownicą]]}}
* [[Fiat]]
* [[Fiat]]
* [[Fiat 125p]]
* [[Fiat 126p Bis]]
* [[FSO Polonez]]
* [[Syrena (samochód)]]
* [[Trabant]]
* [[Wartburg]]

{{przypisy}}

{{Motoryzacja}}
{{Motoryzacja}}
[[Kategoria:Samochody]]
[[Kategoria:Samochody]]

Aktualna wersja na dzień 16:44, 14 maj 2024

Pierwsza część z zestawu do samodzielnego składania
Projekt Fiata 126p
Maluch doskonale przygotowany do jazdy
Recenzja Fiata 126p

Mały Fiat przetrwa jeszcze tysiąc lat!

Big Cyc o Fiacie 126p

Boże… Jak sobie pomyślę, że najlepsze lata mojego życia upłynęły mi w tym podskakującym, grzechoczącym, karłowatym pierdzielu.

Adaś Miauczyński podkreśla zalety Fiata

– Ile Fiatów 126p zmieści się w Marcinie Prokopie?
– Półtora
– A ile Marcinów Prokopów zmieści się we Fiacie 126p?
– Jeden, bo Marcin Prokop jest jedynakiem

Naukowy fakt emitowany kiedyś w Polsacie Play

Fiat 126p (Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-biegowego, 6-krotnie przepłacanego; ur. 1973, zm. 2000) – polski samochód na licencji Fiata, produkowany przez FSM od 6 czerwca 1973. Posiada klasę bezpieczeństwa identyczną z marką Volvo: w obydwu przypadkach strefa zgniotu kończy się na silniku. Jeszcze kilka lat temu kupowany hurtem po 100 zł za sztukę, obecnie zaczyna się polowanie na frajerów, którzy za auto z pierwszej serii dadzą 50 tysięcy złotych.

Historia[edytuj • edytuj kod]

  • styczeń 1972 – w mieścinie zwanej Bielsko-Biała powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych (tak zwany FSM).
  • wrzesień 1972 – początek produkcji w zakładzie na jakimś zadupiu we Włoszech, pierwsze 100 sztuk.
  • 9 września 1972 – oficjalna prezentacja na salonie motoryzacyjnym w Turynie.
  • 6 czerwca 1973 – złodzieje z Bielska mieli już dość czekania, więc ukradli części i sami zaczęli produkować kaszlaki.
  • 18 września 1975 – uruchomiono produkcję w zakładzie numer dwa w Tychach.
  • 1977 – zwiększenie pojemności silnika do 652 cm3 z dotychczasowych 594 cm3 – uzyskano wzrost mocy z 16,9 kW do niesamowitych 17,7 kW!
  • 1978 – wyrzucenie do wychodka silnika o pojemności 594 cm3 (jednak jeszcze do 1983 roku każdy menel mógł ładnie poprosić aby mu ten silnik tam wsadzili).
  • 8 czerwca 1979 – zawarcie między Pol-Motem a Fiatem umowy O sprzedaży i modernizacji samochodu 126 na dziesięć lat.
  • 1980 – Włosi doszli do wniosku, że takiego złomu nie opłaca się produkować. Pozostawienie FSM jako jedynego producenta Fiata 126.
  • 15 października 1981 – zostaje wyprodukowany milionowy Polski Fiat 126p.
  • 1982 – wprowadzenie Polskiego Fiata 126E (ekonomiczny), który od podstawowej wersji różnił się tylko nazwą.
  • kwiecień 1984EWG postanowiło przyjrzeć się maluchom. Szybko stwierdzili, że albo zrobią poprawki, albo nie dopuszczą aut do ruchu. FSM grzecznie posłuchało i tak powstał wariant FL (face lifting), w której wywalono śmiertelnie niebezpieczne ostre krawędzie.
  • 1985 – zostaje wyprodukowany dwumilionowy Polski Fiat 126p.
  • 1987 – rozpoczęcie produkcji wersji „BIS”.
  • 1991 – „BIS” szybko okazał się totalną katastrofą, więc po zaledwie czterech latach odstawiono go do lamusa.
  • 20 lipca 1993 – zostaje wyprodukowany trzymilionowy Polski Fiat 126p.
  • 1994 – modernizacja nadwozia, premiera wersji „el” mającej podzespoły z Cinquecento. Do dziś ludzie porównują tę wersję z innymi i dalej nie mogą znaleźć jakichkolwiek różnic.
  • 1996 – wprowadzenie wyposażonego w katalizator modelu „elx”. Maluchy później dalej kaszlały i stękały, ale biurokratom stało się za dość.
  • 1997 – wprowadzenie oficjalnej nazwy Maluch, nie wiadomo po co.
  • 1999 – każdy Maluch opuszczający fabrykę zaczął w standardzie dostawać zagłówki na tylnym siedzeniu.
  • 22 września 2000 – zakończenie produkcji: limitowana seria 1000 aut o nazwie Happy End. Ostatni egzemplarz trafił do muzeum Fiata w Turynie[1].

Zalety[edytuj • edytuj kod]

Ładowność Malucha nie zna granic
Maluch po lekcji plastyki (wykorzystany przez uczniów)

Strefa zgniotu kończy się na silniku, co stawia fiata 126p obok takich luksusowych aut, jak na przykład ferrari.

  • Bagażnik z przodu chroniący bagaże przed zderzeniem tylnym.
  • Tylne drzwi dla teściowej.
  • Łatwy tuning – wystarczy zaprosić więcej osób do pchania.
  • Silnik z tyłu – chroniony przed zderzeniem przednim.
  • W luksusowych wersjach ogrzewanie tylnej szyby, które w zimie zapobiegało zamarzaniu rąk pchających go osób.
  • Bogate wyposażenie, obejmujące między innymi kierownicę (bez możliwości skręcania), przednią szybę (opcjonalne) i powietrze w kabinie (gratis!).
  • Automatycznie otwierane szyby, gdy trzasnęło się drzwiami.
  • Rejestrowany na siedem osób, a przy odrobinie szczęścia uda się zapakować teściową do bagażnika.
  • Idealny dla zioma z boiska – szpanerski, sportowy, laski na niego lecą. Po prostu fajnie się siedzi na tylnej kanapie.
  • Strefy zgniotu, które jak w każdym normalnym samochodzie kończą się na silniku.
  • Do zakupienia w cenie dosyć przystępnej, przeciętnie 50 złotych.
  • Uczy dobrych manier – zanim się wsiądzie trzeba zdjąć czapkę.
  • Jak się zepsuje, to można go wziąć pod pachę i zanieść do najbliższego kowala.
  • Można ewentualnie użyć go jako kurnik lub budę dla psa.
  • Również można go użyć do zabawy dla własnych dzieci.
  • Napęd hybrydowy – zwykły i jak się go pcha.
  • Kierowca nie słyszy hałasu silnika bo ma kolana na uszach.
  • Aby podwoić jego wartość wystarczy zatankować do pełna.
  • Jeżeli ktoś łapie „stopa” masz pewność, że to właśnie przy nim klient opuści rękę.
  • Przy 100 km/h włącza się melodyjka „Pan Jezus już się zbliża”. Z dachu wysuwa się Biblia otwarta na Apokalipsie św. Jana.
  • Przy 120 km/h samochód częściowo zmienia geometrię (lekko się uginając tam i tu), co czyni go bardziej aerodynamicznym (między innymi zaczynają składać się lusterka jak w Viperze).
  • Przy 130 km/h św. Piotr szykuje klucze.
  • Przy 140 km/h zamykasz licznik, co oznacza, że zaraz odpadną ci koła.
  • Przy 200 km/h samochód szybuje i przód zgniata się imitując zderzenie czołowe.
  • Przy 260 km/h szyby samochodu rozpływają się.
  • Przy 300 km/h następuje Apokalipsa św. Jana.
  • Przy 555 km/h samochód gubi karoserię.
  • Przy 999 km/h zagina się czasoprzestrzeń.
  • Przy 1000 km/h hamujesz i jesteś w Matrixie.
  • Dowolna kobieta prowadząca czerwonego malucha potrafi wyhamować swój pojazd z każdej prędkości do zera w czasie jednej sekundy.
  • Silnik odrzutowy od odkurzacza.
  • Jest jedynym autem na świecie błogosławionym przez Papieża, gdyż nie da się w nim zgrzeszyć.
  • W wersji bez zderzaków mieści się do windy.
  • Zamiast normalnych kół można użyć od taczki.
  • Odciąć mu rurę wydechową i będzie warczał jak Ferrari.
  • Dzięki małej wielkości można go wrzucić na szafę w czasie nieużytkowania.
  • Zamiast silnika zamontować mu łańcuch i pedały, wtedy będzie samochód sportowy.
  • Albo usunąć podłogę i zabawić się w Flintstonów.
  • Jeśli brakuje ci miejsca możesz wyciągnąć silnik, dać tam rzeczy i jechać dalej.
  • Działa na wszystko, z wódką włącznie.
  • Wczoraj stał się zabytkiem, a liczni właściciele Polacy zostali milionerami.
  • Pozwala ćwiczyć kondycję fizyczną – jeśli jedzie się nim za długo wyłącza się i trzeba go pchać lub iść na nogach.
  • Udowodnione – do malucha mieści się mąż, żona, dzieciak, pies, bardzo gruba teściowa i 50 kg bagażu.
  • Po wyjęciu prawego fotela zmieścimy lodówkę (małą), 13 (komisyjnie stwierdzone) skrzynek piwa lub 90 ubijanek truskawek.
  • Samochód nie wymaga sprawdzania poziomu płynu chłodzącego silnik.
  • Wszystkie części nie są droższe niż 20 zł.
  • Samochód dla pobożnych – zawsze trzeba się pomodlić aby odpalił i dojechał na miejsce.
  • Napęd na tył jak w każdym porządnym bolidzie.
  • Nie da się dostać mandatu za przekroczenie prędkości.
  • Idealny do spania w 4 osoby (obowiązkowo po 2 kratach piwa).
  • Gdy nasza teściowa spada z urwiska, nie ponosimy większych kosztów (pogrzeb teściowej to nie nasz problem).
  • Tani w utrzymaniu: wystarczy popchać, a ruszy bez akumulatora i paliwa, a nawet silnika.
  • Przy zderzeniu bocznym auto, które w niego uderza jest nietknięte.
  • Aby skręcić w prawo lub lewo, trzeba wrzucić czynsz – 50 gr do dziurki w środku kierownicy.
  • Ultraprzenośny: jeśli chcesz iść na piechotę, możesz upchnąć go do walizki.
  • Bezpieczniejszy jest nawet od Volvo.
  • Kiedy rozwalisz przód możesz to olać i pchać jechać dalej.
  • Posiada maksymalnie do czterech kół (w standardzie mamy 2)
  • Podgrzewana tylna szyba służy do ogrzewania rąk w trakcie pchania zimą.
  • Kiedy nim driftujesz w polu, zaora Ci pole lepiej niż pług. To samo tyczy się bronowania, kultywatorowania, glebogryzowania i innych prac wykonywanych w polu.
  • Jest ekologiczny – po tygodniu użytkowania zaczyna się rozkładać.

Wady[edytuj • edytuj kod]

  • Głowę trzyma się pomiędzy nogami z powodu „obszernego wnętrza”.
  • Tylna kanapa pozwalająca symulować pojazd rodzinny z mizernym skutkiem.
  • Cztery koła, co jest niezmiernie ważne przy pchaniu pojazdu w zimie.
  • Układ elektryczny samodecydujący, czy danego dnia kierowca użyje swojego Fiata, czy nie.
  • Hamulec działa tylko na jedno koło, więc podczas hamowania Maluch często wywraca się do góry dnem (podłogą).
  • Często rdzewieją szyby z przodu.
  • Doskonały układ kierowniczy – wibracje z jezdni przenoszone są na kierowcę.
  • Czasem klima się zacina (ochłodzenie działa tylko zimą).
  • Jeżeli nawali układ hamulcowy (co się często zdarza), to trzeba hamować nogami.
  • Przy prędkości 20 km/h maska się odgina oraz po bokach złuszcza się lakier.
  • Przy 30 km/h należy się pożegnać z klapą od silnika, a przy 45 km/h samochód staje, ponieważ silnik prawdopodobnie opuścił już samochód i jest w innej czasoprzestrzeni.
  • Powyżej 70 km/h zamienia się w samolot.
  • Powyżej 80 km/h należy przytrzymać przednią szybę, aby nie wpadła do środka.
  • Po osiągnięciu prędkości maksymalnej (85 km/h) trzeba patrzeć w lusterka za siebie, żeby nie pogubić pozostałych części.
  • Przy drifcie na polach można dachować.
  • Jeżeli wsiądzie 5 osób zmienia się w U-Boota i ryje tablicą rejestracyjną o asfalt pod pretekstem zanurzenia.
  • Maluch osiąga największą prędkość podczas holowania go, oraz spadania z urwiska.
  • Duma w rodzinie, wstyd na ulicy.
  • Gdy przejeździ 20 lat ryzyko ewolucji w Transformersa: koła zmienią pozycję, maska zniknie, a z przodu wyrośnie nam dopalacz – laweta.
  • Konstruktorzy opracowali otwieranie bagażnika tak aby podczas dachowania szyba wypadła a akumulator lądował na nas.
  • Brak możliwości kupna na raty[2].
  • Gdy skończą się monety samochód nie zwraca uwagi na skręty.
  • I wywraca się na nich przy prędkości 1 km/h.
  • Zatruwa powietrze bardziej niż skunks.
  • W zimie gdy pchasz malucha aby ruszył nie oderwiesz się od niego(dosłownie)ponieważ ręce ci do niego przymarzną.
  • W zimie maluch zamienia się w kostkę lodu.
  • Egzemplarze w kolorze czerwonym często były mylone ze skrzynkami na listy.
  • Egzemplarze w kolorze zielonym były połykane przez bociany.
  • Egzemplarze w kolorze czarnym są nie do odróżnienia od Mercedesa.

Zaawansowana technologia[edytuj • edytuj kod]

Maluch i jego przodek
Maluch z przyszłości
Nikt się nie domyśli, że to z 1973…

Konstruktorzy Ferrari w wydaniu Polski Ludowej zadbali o to, aby w tym modelu pojawiły się najnowsze złożone systemy poprawiające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oto część z nich:

  • System „Szybka Śmierć” – maska w trakcie zderzenia czołowego może się oderwać i odciąć głowę kierowcy i pasażerowi z przodu. Dzięki temu obydwaj unikną niepotrzebnego bólu związanego ze zgniataniem się razem z resztą samochodu, jak również długiej i kosztownej hospitalizacji.
  • System pomiaru ciśnień w oponach – jeśli zejdzie nam powietrze z któregoś z kół, wtedy samochód automatycznie skręca w lewo lub w prawo. W razie krytycznego poziomu powietrza auto zaczyna turlać się po drodze.
  • System ochrony przed niskimi temperaturami – w razie spodziewanych przymrozków silnik można odkręcić za pomocą 5 śrub i zanieść do domu razem z akumulatorem.
  • System informowania o przekroczeniu prędkości – powyżej 50 km/h (o ile się do tyłu rozpędzi) samochód zaczyna informować kierowcę o tym fakcie, poprzez nienaturalne wibracje nadwozia. Po dłuższej chwili wycieraczki z przedniej szyby przepełzają na tylną.
  • System „Szybkie zakupy” – z powodu zmiany ustroju już nieaktualny. W czasach PRL-u można było podjechać do sklepu, zakupić butelkę octu i ewentualnie coś na kartki. Takie zakupy idealnie mieściły się w bagażniku.
  • System rozruchu zapasowego – możliwość odpalenia silnika na sznurek po otwarciu klapy silnika (udowodnione w praktyce) w przypadku awarii układu podstawowego.
  • System pasów bezpieczeństwa – ciała po wypadku są stale przytwierdzone do siedzeń pasami. Dzięki temu służby mogą je wyjąć razem z siedzeniami i bezpiecznie przewieźć do kostnicy, nie narażając się na potrącenie przez innych uczestników ruchu w trakcie zbierania szczątków.
  • System otwierania samochodu bez kluczyka – w razie zgubienia lub zatrzaśnięcia kluczyków w samochodzie, można uchylić przednią trójkątną szybkę i otworzyć drzwi od środka.
  • System układu kierowniczego – posiada okrągłą kierownicę, która pomaga skręcać samochodowi w stronę, w którą chcemy, aby skręcił
  • System utrzymywania kondycji właściciela – rozpędza się w 50 s do setki i tym samym wymusza użycie zewnętrznego napędu w postaci nóg posiadacza pojazdu.

Galeria[edytuj • edytuj kod]

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Słownik
Zobacz w słowniku:
Fiat 126p
NonNews
Zobacz w NonNews temat:

Przypisy

  1. Ktoś w końcu docenił ciężką pracę Polaków
  2. oprócz OLX