Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (→Trasy: update) Znacznik: edytor źródłowy |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (bardziej trójczłonowy, btw to skandal że są tylko dwa zdjęcia tego na commons, jak się kiedyś wkurzę to zacznę zbierać na lustrzankę i zostanę alkomikolem-focistą) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:WK15 Sieradz (23) Lichen99.jpg|thumb|250px|Ojej, jakie to króciutkie, jakież urocze!]] |
||
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – prywatny przewoźnik kolejowy oparty potajemnie na [[Niemcy|niemieckim]] kapitale, o czym świadczą jego czarno-czerwono-żółte barwy. |
|||
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w [[2010]] roku z inicjatywy [[Łódź|łódzkiego]] Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w [[Województwo łódzkie|Łódzkiem]] pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę - wkurzeni na [[PKP]] pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę. |
|||
== |
== Prawdziwa historia == |
||
Władze województwa w 2010 roku pozazdrościły kolegom ze [[Koleje Śląskie|Śląska]] i [[Koleje Mazowieckie|Mazowsza]] i też zapragnęły mieć swoją własną kolejkę. Marszałek potajemnie nawiązał kontakty z [[Niemcy|Niemcami]] i dał im wolną rękę w organizacji przewozów. Niemcy zgodzili się, ale w zamian pomalowali pociągi w barwy ich flagi. Biznes rozwija się świetnie, ale mało kto wie, że na rozwoju ŁKA zyskuje tylko i wyłącznie parszywy zagraniczny kapitał. |
|||
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz. |
|||
== |
== Tabor == |
||
[[Plik:J33 749 Newag 2 141 062.jpg|thumb|250px|'''Potężny''' trójczłonowy Impuls]] |
|||
* [[Łódź Widzew]] – [[Kutno]] |
|||
⚫ | Na trasach ŁKA kursuje 20 ''nowoczesnych'', przegubowych dwuczłonowych pociągów o wdzięcznej nazwie [[Stadler FLIRT|FLIRT 3]], których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu. Rzecz jasna pociągi są robione na szwajcarskiej licencji z niemieckich części, tak żeby wyprowadzić jak najwięcej kapitału z kraju. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku mają pełno bajerów, takich jak ekrany LCD, czysty kibelek<ref>Sic!</ref> oraz biletomat<ref>Który potrafi czasem strzelić focha</ref>. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu oraz miarowe syczenie sprężarki. |
||
* Łódź Widzew – [[Łowicz]] |
|||
* Łódź Widzew – [[Sieradz]] |
|||
* [[Łódź Fabryczna]] – [[Skierniewice]] (w weekendy przedłużana do [[Warszawa|Warszafki]]) |
|||
* Łódź Widzew – [[Zgierz]] |
|||
Żeby szwabski szwindel nie został wykryty, kolejnych 14 trójczłonowych pociągów zamówiono już w polskim [[Newag]]u, rzecz jasna z niemieckich części. Ledwie wyklepano kilka pierwszych sztuk, a już jedna pojechała do [[Berlin|stolicy Reichu]], żeby się nią pochwalić. Komentarz zbędny. |
|||
Przy czym wszystko, co wyjeżdża z Widzewa jedzie i tak przez [[Łódź Kaliska|Kaliską]]. |
|||
Dodatkowo na terenie Sieradza i [[Głowno|Głowna]] uruchomione zostały linie ''autobusów dowozowych'', [[bo tak]]. |
|||
Kierownictwo w 2015 roku przedstawiło pomysł by trasy ŁKA przedłużyć do <s>[[Skierniewice|Skierniewic]]</s><ref>Uruchomione w grudniu 2015</ref> <s>i</s> <s>Radomia</s> [[Radomsko|Radomska]]. W odpowiedzi na tę zapowiedź jeden z pasażerów zaproponował przedłużenie trasy Łódź - Sieradz aż do [[Kalisz]]a.<ref>Komentarz pod [http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24784/Wasilewski-LKA-zdala-egzamin.html tym artykułem]</ref> Czekamy na odpowiedź! |
|||
== Tabor == |
|||
⚫ | Na trasach ŁKA kursuje 20 ''nowoczesnych'', przegubowych |
||
== |
== „Współpraca” == |
||
Ponieważ [[Przewozy Regionalne]] trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach |
Ponieważ [[Przewozy Regionalne]] trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach ''haczących'' o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach. |
||
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''. |
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''. |
||
Linia 32: | Linia 22: | ||
[[Kategoria:Łódź]] |
[[Kategoria:Łódź]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Przewoźnicy kolejowi]] |
||
[[Kategoria:Przedsiębiorstwa komunikacyjne]] |
Aktualna wersja na dzień 22:39, 18 lip 2019
Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (w skrócie ŁKA) – prywatny przewoźnik kolejowy oparty potajemnie na niemieckim kapitale, o czym świadczą jego czarno-czerwono-żółte barwy.
Prawdziwa historia[edytuj • edytuj kod]
Władze województwa w 2010 roku pozazdrościły kolegom ze Śląska i Mazowsza i też zapragnęły mieć swoją własną kolejkę. Marszałek potajemnie nawiązał kontakty z Niemcami i dał im wolną rękę w organizacji przewozów. Niemcy zgodzili się, ale w zamian pomalowali pociągi w barwy ich flagi. Biznes rozwija się świetnie, ale mało kto wie, że na rozwoju ŁKA zyskuje tylko i wyłącznie parszywy zagraniczny kapitał.
Tabor[edytuj • edytuj kod]
Na trasach ŁKA kursuje 20 nowoczesnych, przegubowych dwuczłonowych pociągów o wdzięcznej nazwie FLIRT 3, których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu. Rzecz jasna pociągi są robione na szwajcarskiej licencji z niemieckich części, tak żeby wyprowadzić jak najwięcej kapitału z kraju. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku mają pełno bajerów, takich jak ekrany LCD, czysty kibelek[1] oraz biletomat[2]. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu oraz miarowe syczenie sprężarki.
Żeby szwabski szwindel nie został wykryty, kolejnych 14 trójczłonowych pociągów zamówiono już w polskim Newagu, rzecz jasna z niemieckich części. Ledwie wyklepano kilka pierwszych sztuk, a już jedna pojechała do stolicy Reichu, żeby się nią pochwalić. Komentarz zbędny.
„Współpraca”[edytuj • edytuj kod]
Ponieważ Przewozy Regionalne trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach haczących o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny, powstały w wyniku współpracy ŁKA z MPK Łódź (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. kolei obwodowej), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również strefy z plusem, wyróżniające się tym, że za niewielką[3] dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Łęczycy, Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że kanary się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych migawek.
Przypisy