Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Znacznik: edytor źródłowy
M (lista tras pociągów, fuj)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:ŁKR-FLIRT3.JPG|thumb|200px|Główny środek transportu ŁKA]]
[[Plik:ŁKR-FLIRT3.JPG|thumb|200px|Główny środek transportu ŁKA]]
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w [[2010]] roku z inicjatywy [[Łódź|łódzkiego]] Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w [[Województwo łódzkie|Łódzkiem]] pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę - wkurzeni na [[PKP]] pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.
'''Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.''' (w skrócie '''ŁKA''') – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w [[2010]] roku z inicjatywy [[Łódź|łódzkiego]] Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w [[Województwo łódzkie|Łódzkiem]] pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę wkurzeni na [[PKP]] pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.


== Trochę historii ==
== Trochę historii ==
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.

== Trasy ==
* [[Łódź Widzew]] – [[Kutno]]
* Łódź Widzew – [[Łowicz]]
* Łódź Widzew – [[Sieradz]]
* [[Łódź Fabryczna]] – [[Skierniewice]] (w weekendy przedłużana do [[Warszawa|Warszafki]])
* Łódź Widzew – [[Zgierz]]

Przy czym wszystko, co wyjeżdża z Widzewa jedzie i tak przez [[Łódź Kaliska|Kaliską]].

Dodatkowo na terenie Sieradza i [[Głowno|Głowna]] uruchomione zostały linie ''autobusów dowozowych'', [[bo tak]].

Kierownictwo w 2015 roku przedstawiło pomysł by trasy ŁKA przedłużyć do <s>[[Skierniewice|Skierniewic]]</s><ref>Uruchomione w grudniu 2015</ref> <s>i</s> <s>Radomia</s> [[Radomsko|Radomska]]. W odpowiedzi na tę zapowiedź jeden z pasażerów zaproponował przedłużenie trasy Łódź - Sieradz aż do [[Kalisz]]a.<ref>Komentarz pod [http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24784/Wasilewski-LKA-zdala-egzamin.html tym artykułem]</ref> Czekamy na odpowiedź!


== Tabor ==
== Tabor ==

Wersja z 21:13, 5 gru 2017

Główny środek transportu ŁKA

Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (w skrócie ŁKA) – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w 2010 roku z inicjatywy łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w Łódzkiem pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę – wkurzeni na PKP pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.

Trochę historii

Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu 2014 uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.

Tabor

Na trasach ŁKA kursuje 20 nowoczesnych, przegubowych 2-członowych pociągów o wdzięcznej nazwie FLIRT 3, których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu[1]. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku to pełno bajerów takich jak ekrany LCD z komunikatami ŁKA, Miasta Łodzi i Samorządu Województwa Łódzkiego, czysty kibelek[2] oraz biletomat[3]. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu.

„Współpraca”

Ponieważ Przewozy Regionalne trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach "haczących" o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.

Inną formą współpracy jest też 30-dniowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny, powstały w wyniku współpracy ŁKA z MPK Łódź (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. kolei obwodowej), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również strefy z plusem, wyróżniające się tym, że za niewielką[4] dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Łęczycy, Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że kanary się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych migawek.

Przypisy

  1. Od bez mała 5 lat
  2. Sic!
  3. Który potrafi czasem strzelić focha
  4. Tak z 10% ceny zwykłej strefówki