Peugeot 106: Różnice pomiędzy wersjami
(jakieś redakcyjne) |
M (przeoczonko) |
||
Linia 37: | Linia 37: | ||
== Dane techniczne == |
== Dane techniczne == |
||
Moc: niezbyt duża (ok. 10 koni mechanicznych w standardzie, ok. 45 kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.<ref>Nie tylko francuskie, ale w ogóle drogi na świecie</ref>; |
*Moc: niezbyt duża (ok. 10 koni mechanicznych w standardzie, ok. 45 kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, *Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.<ref>Nie tylko francuskie, ale w ogóle drogi na świecie</ref>; |
||
Przyspieszenie – 4 minuty do 50 km/h, do setki w ogóle nie przyspiesza<ref>Bo tyle na liczniku nie ma</ref>, zob. także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień; |
*Przyspieszenie – 4 minuty do 50 km/h, do setki w ogóle nie przyspiesza<ref>Bo tyle na liczniku nie ma</ref>, zob. także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień; |
||
Prędkość maksymalna: 65 km/h (full wypas) |
*Prędkość maksymalna: 65 km/h (full wypas) / 50 km/h - reszta modeli; |
||
Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop; |
*Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop; |
||
Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja ''full wypas''); |
*Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja ''full wypas''); |
||
Elektryka – światła psują się po 15 minutach, a prędkościomierz pokazuje prędkość o |
*Elektryka – światła psują się po 15 minutach, a prędkościomierz pokazuje <s>prędkość o połowę niższą niż rzeczywista</s> tempo poloneza. |
||
== Wersja rajdowa == |
== Wersja rajdowa == |
Wersja z 21:54, 8 sie 2018
Peugeot 106 – czarna karta w historii firmy, wybitne dzieło francuskich inżynierów. Składany obecnie przez rząd V Republiki Francuskiej w darze swoim byłym koloniom.
Zaczęło się
Peugeot 106 wszedł na rynek jesienią 1991 roku jako najmniejszy model tejże marki i nowocześniejsza alternatywa dla wozu drabiniastego, tudzież taczki.
Głównymi zaletami pojazdu była jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza i ogromna przestrzeń dla pasażerów. Bagażnik w tym modelu charakteryzował się niezmierną pojemnością (mieścił nawet całą zawartość damskiej torebki!).
Samochód o wymiarach gabarytowych 3678 x 1588 x 1376 mm z rozstawem osi 2385 mm miał według producenta z łatwością pomieścić pięć osób lub sześć w przypadku, w którym jeszcze jedna osoba dostała się do auta w czasie burzliwej nocy od wewnątrz (bądź do bagażnika).
Podstawowe atuty Peugeota 106
- jedyne w swoim rodzaju i absolutnie niepowtarzalne lusterko kierowcy, które jest ustawione na stałe (co absolutnie nie szkodzi ze względu na charakter damskich kierowców tego modelu, którzy i tak nie zrobiliby z tego pożytku).
- „haczący” wsteczny;
- brak wskaźnika cieczy chłodzącej;
- brak obrotomierza;
- dostęp do pasów bezpieczeństwa jedynie dla osób z półtorametrowymi rękami;
- posiada 5 bieg, jednak ze względu na ciężkość wrzucania może być użyty ew. gdy wrzuci go siedzący obok pasażer płci męskiej lub francuski żołnierz. Należy pamiętać o tym, że prędkość maksymalna tego Peugeota nie jest duża, co oznacza, że piąty bieg jest w tym samochodzie picem na wodę/fotomontażem;
- ruszający się fotel kierowcy zapewniający max wrażenia. Jeżeli lubicie wylatywać przez przednią lub tylną szybę, oto auto dla was;
- dokładny wskaźnik paliwa (odchylenie +/- 10l przy baku o pojemności 20l), pełniący jednocześnie rolę metronomu;
- miejsce na koło zapasowe absolutnie dostępne, jednak ze względu na charakter kierowców i tak nigdy nie zostanie użyte;
- największy w historii motoryzacji stosunek promień skrętu/długość wozu. Przydatny zwłaszcza w miastach Prowansji, gdzie ulic z jakimkolwiek promieniem skrętu nie ma;
- wycieraczki - działają na dwóch biegach - szybko i bardzo szybko
- ultra-bezpieczne felgi na 3 śruby;
- brak środkowego nawiewu powietrza;
- centralny zamek wersja 360 stopni;
- precyzja zmiany biegów podobna do mieszania kijem w wiadrze ze smołą.
Analiza krytyczna Peugeota 106
Większość przedstawionych zalet niekoniecznie musi być ciosem śmiertelnym dla naszego portfela, bo wiele części można kupić z nieoryginalnej produkcji lub jeszcze taniej nabyć na złomowiskach. Jednak może być ciosem śmiertelnym w innym wymiarze, tj. taki, że przyczynimy się do zwiększonej pracy grabarza, który i bez tego ma od cholery roboty.
Peugeot 106 wyposażony był w kilka rodzajów silników, jednak najbardziej popularnym jest wersja „jeden litr” o ultra-przeciętnej mocy 45 koników mechanicznych. „Koniki” po dłuższej analizie zostały przez producentów wycofane i zastąpione prawdziwymi, patriotycznymi tru-francuskimi kogucikami mechanicznymi.
Na szczególną uwagę zasługuje model 106 Kid z wnętrzem w lansowanym kolorze jeans-blue (w sensie jeansowo-niebieski). Należy podkreślić szczególny wkład projektantów w urozmaicenie automobilu i nadanie mu pozorów sztuki z prawdziwego, bo francuskiego, zdarzenia, i to z prawdziwym czarnym humorem godnym Rolanda Topora. Otóż Hamulec (Z)ręczny, wskaźnik paliwa oraz wreszcie mało znacząca w samochodzie kierownica zostały skonstruowane tak, by były atrapami.
Przez niektóre właścicielki nazywany pieszczotliwie „ptysiem”, prawdopodobnie ze względu na podobieństwo pływającego zawieszenia do kremu w ciastku. Wszystkim Paniom koncern Peugeot życzy nie tylko szerokiej drogi, ale i smacznego.
Dane techniczne
- Moc: niezbyt duża (ok. 10 koni mechanicznych w standardzie, ok. 45 kogutów – full wypas) – nie pozwala na przejechanie się ulicami Paryża, *Marsylii ani jakimikolwiek wiochami.[1];
- Przyspieszenie – 4 minuty do 50 km/h, do setki w ogóle nie przyspiesza[2], zob. także prędkość maksymalną, do której przyspiesza w ruski tydzień;
- Prędkość maksymalna: 65 km/h (full wypas) / 50 km/h - reszta modeli;
- Zawieszenie: bardzo miękkie, tłucze się non stop;
- Pojemność silnika: od 0.6 litra (podstawowa) do 1.0 litra (tylko wersja full wypas);
- Elektryka – światła psują się po 15 minutach, a prędkościomierz pokazuje
prędkość o połowę niższą niż rzeczywistatempo poloneza.
Wersja rajdowa
Tak, Peugeot 106 mógł być zmodyfikowany do rajdów. Jednak możliwości modyfikacji były znacznie ograniczone – przednia szyba musiała mieć oślepiający pas przeciwsłoneczny, a silnik mógł mieć nawet 1.3 litra pojemności z mocą 66 kogutów mechanicznych. Prędkość jednak nie powalała, bo wynosiła co najwyżej 70 km/h. Koło zapasowe było tak duże, że się po prostu do bagażnika nie mieściło. W związku z tym, w 2000 roku wszystkie ekipy modyfikujące Peugeoty dały sobie spokój z tym złomem, bo nie wygrywał ani jednego rajdu.