Autobusy w Łodzi: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (red., międzyzapis) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:JELCZ.Łódź.62.jpg|thumb|250px|Niezapomniane wrażenia gwarantowane]] |
|||
⚫ | '''Autobusy w Łodzi''' – najbardziej chaotyczny system linii [[autobus]]owych w [[Polska|Polsce]]. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach „mini akwaria” co znacząco wpływa na komfort podróży. Niestety, projekt by wpuścić do tych [[Akwarium|akwariów]] rybki upadł w stadium planowania. |
||
[[Plik:1004 78 Autobus 1839 MPK Łódź.jpg|thumb|250px|Autobus starszej generacji]] |
|||
⚫ | '''Autobusy w Łodzi''' – |
||
== Plusy == |
== Plusy == |
||
[[Plik:M citaro.jpg|thumb|250px|Również starsza generacja]] |
|||
* Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000. |
* Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000. |
||
* W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie. |
* W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie. |
||
* Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony |
* Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony o dwie godziny. |
||
* |
* Niektóre mają fajnego zielonego [[jamnik]]a na przodzie. |
||
== Minusy == |
== Minusy == |
||
* Szybciej będzie z buta. |
|||
* Są niepunktualne |
|||
* |
* Łodzianie się nie myją. |
||
* Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo. |
* Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo. |
||
== Ważniejsze linie == |
== Ważniejsze linie == |
||
[[Plik:Wnetrzejelcza.jpg|thumb|200px|Typowa [[Retkinia|retkińska]] pustka na linii 99A]] |
[[Plik:Wnetrzejelcza.jpg|thumb|200px|Typowa [[Retkinia|retkińska]] pustka na linii 99A]] |
||
⚫ | |||
[[Plik:Lodz Nad Niemnem Autobus 88A.jpg|thumb|200px|Typowy autobus nowej generacji]] |
|||
⚫ | |||
* '''ZAJ''' – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj{{cenzura3}} linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady. |
* '''ZAJ''' – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj{{cenzura3}} linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady. |
||
* '''6''' – |
* '''6.''' – nie mylić z linią tramwajową numer 6, z którą nie ma nic wspólnego. Ta [[kropka]] jest bardzo ważna. Z powodu obsługi przez firmę Markab Zgierz jest to jedna z najlepszych linii autobusowych w mieście. |
||
* '''50A''' – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych) |
* '''50A''' – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych). |
||
* '''50B''' – z pl. Niepodległości do metropolii [[Rzgów|rzgowskiej]]. Linia głównie okupowana przez |
* '''50B''' – z pl. Niepodległości do metropolii [[Rzgów|rzgowskiej]]. Linia głównie okupowana przez [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]] tęskniących za tramwajem. |
||
⚫ | |||
* '''50C''' – to samo co wyżej, ale dojeżdża do Ptaka. Ukłon w stronę mieszkańców Woli Zaradzyńskiej, którzy przyjeżdżają do Ptaka pabianicką linią T na zakupy i chcą jeszcze zahaczyć o Chojny, ale nie mają czasu na zawracanie w stronę pabianickiego dworca PKP i jazdę ŁKĄ na Kaliską. |
|||
* '''53ABCDE''' – jeździ z [[Łódź Fabryczna|Fabrycznego]] do eee… yyy… No, jeździ. To jest pewne. |
|||
⚫ | |||
⚫ | * '''57''' – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz. |
||
* '''52''' – jedna z najdłuższych linii. Wlecze się z Kaliskiego na Kurczaki przez 25-30minut. |
|||
⚫ | * '''58A, 58B''' – niegdyś najmniej zawodne linie w Łodzi, z racji tego że nie były obsługiwane przez MPK, a przez prywatną firmę KORO. Jako jedna z nielicznych łódzkich linii nigdy się nie spóźnia, mało tego – czasami przyjeżdża przed czasem, a kierowca musi stać bez sensu na przystanku! Czasami jednak autobus spóźnia się o jakieś trzy minuty, bo na Pomorskiej ktoś akurat przeprowadzał stado [[krowa|krów]] lub [[kaczka|kaczek]] na pastwisko. |
||
* '''53A''' – wozi się z [[Łódź Fabryczna|Fabrycznego]] na Nowosolną. Użytkowana głównie przez odwiedzających pobliski cmentarz na Dołach. |
|||
⚫ | |||
* '''53B''' – wozi się z Fabrycznego do Brzezin. Ponieważ za mało powietrza jest przewożone 90-tkami. |
|||
⚫ | |||
* '''53C''' – wozi się z Fabrycznego na Skoszewy. Posiadanie kosy podczas jazdy zalecane. |
|||
⚫ | |||
* '''53D''' – wozi się z Fabrycznego <del>na kielonka</del> do Kalonki! |
|||
* '''53E''' – wozi się z Fabrycznego na Zjazdową. Niestety nikt nie wie, gdzie się całe towarzystwo zjedzie. |
|||
* '''54A''' – ta linia jest tylko dla cierpliwych opóźnienia zwykle wynoszą 45-150 minut, okupowana przez babcie autobusowe jadące z Mileszek na zakupy do Nowosolnej. |
|||
* '''54B''' – to samo co wyżej, ale zasuwa do Wzniesień Łódzkich. |
|||
* '''54C''' – to samo co wyżej, skręca na Lipiny. Bardzo lipna linia. |
|||
* '''55''' – dubluje 69A i 69B, z tą różnicą, że mknie przez centrum Łodzi i kończy pod stacją na Dąbrowie. W wakacje tną ją na dwie. |
|||
* '''56''' – posuwa Rzgowską w stronę Ptaka. Linia stworzona specjalnie dla łódzkich klientów. |
|||
⚫ | * '''57''' – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie |
||
⚫ | * '''58A, 58B''' – najmniej zawodne linie w Łodzi, |
||
⚫ | * '''59''' – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską |
||
⚫ | * '''60A, 60B, 60C, 60D''' – Stryków/Nowy Imielnik/Michałówek/Tęczowa |
||
* '''61''' – Łódź Fabryczna – Zgierz. Linia podobna do 18 – powstała [[bo tak]], jednak wkurwieni zgierzanie postanowili przejąć kursowanie. Tym samym zaczęli wkurwiać łodziaków, ponieważ podobnie jak w 6., poza Łodzią obowiązuje zgierska taryfa. |
|||
* '''62''' – [[Łódź Chojny]] – Technopark. Obsługiwane przez Jelcze Vero. Wozi chętnych na cieplutkie wydruki 3D prosto z drukarki. |
|||
* '''63''' – Łódź Chojny – Karpacka. Voyage Jelczem Vero po Górnej. |
|||
* '''64A i 64B''' – Trasa zakupowa Widzewa, przebiega od widzewskiej skarbówki (wariant A) lub zza Ronda Sybiraków (wariant B) do Rynku Bałuckiego. |
|||
⚫ | |||
* '''<del>666</del> 66''' – diabelska linia ściągająca ludzi z [[modrzew]]i na Bałuty. |
* '''<del>666</del> 66''' – diabelska linia ściągająca ludzi z [[modrzew]]i na Bałuty. |
||
* '''68A i 68B''' – Retkinia – IKEA (A) / podstawówka na Dubois (B). Uznano że jazda tą linią przez Górną to strata czasu, ponieważ 60% pasażerów przesiada się na 41. Ulubiona linia wszystkich, którzy wsiadając pod GOŚ-ką dali się zrobić w ch{{cenzura3}}, gdyż chcąc jechać na Smulsko zawitali w Łaskowicach. |
|||
* '''69A''' – Rokicińska – Kusocińskiego. Linia z serii ''nie wiadomo po co, nie wiadomo gdzie'', wozi pracowników Boscha na Zarzew z drugiego końca miasta. |
|||
* '''69B''' – to samo co wyżej, tyle że nie zahacza o zakład Boscha na Dąbrowie. |
|||
* '''70''' – Citaro, od Szpitala Matki Polki na Doły. Zajmowana przez [[Pokemon (osoba)|pokemony]] i [[Rodzaje babć autobusowych|wyznawców Toruńskokatolicyzmu]]. |
|||
* '''71A i 71B''' – Tour de Dąbrowa od Tatrzańskiej na Chojny. |
|||
* '''72''' – z pl. Niepodległości na Janów. Skrócili, bo gdzieś trzeba było upchać 74-ki. |
|||
* '''72D''' – także z pl. Niepodległości, ale już popierdziela na Olechów. Literka D w numerze wskazuje że był to pomysł zrodzony w umyśle [[Debil|geniusza]]. |
|||
* '''73''' – Radogoszcz Zachód – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości [[Kujon|mądrzejszych uczniów]], jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki – Plac Barlickiego. W międzyczasie 73 skierowano na Plac Wolności, 79 zaorano, a po zamknięciu ul. Legionów dla tramwajów puszczono 73 na Koziny. |
* '''73''' – Radogoszcz Zachód – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości [[Kujon|mądrzejszych uczniów]], jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki – Plac Barlickiego. W międzyczasie 73 skierowano na Plac Wolności, 79 zaorano, a po zamknięciu ul. Legionów dla tramwajów puszczono 73 na Koziny. |
||
* '''74A i 74B''' – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź. |
* '''74A i 74B''' – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź. |
Wersja z 12:31, 29 sie 2020
Autobusy w Łodzi – najbardziej chaotyczny system linii autobusowych w Polsce. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach „mini akwaria” co znacząco wpływa na komfort podróży. Niestety, projekt by wpuścić do tych akwariów rybki upadł w stadium planowania.
Plusy
- Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000.
- W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie.
- Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony o dwie godziny.
- Niektóre mają fajnego zielonego jamnika na przodzie.
Minusy
- Szybciej będzie z buta.
- Łodzianie się nie myją.
- Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo.
Ważniejsze linie
- Awaria przepraszamy – najczęściej kursująca linia w Łodzi.
- ZAJ – jak sama nazwa wskazuje to taka zaj linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady.
- 6. – nie mylić z linią tramwajową numer 6, z którą nie ma nic wspólnego. Ta kropka jest bardzo ważna. Z powodu obsługi przez firmę Markab Zgierz jest to jedna z najlepszych linii autobusowych w mieście.
- 50A – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych).
- 50B – z pl. Niepodległości do metropolii rzgowskiej. Linia głównie okupowana przez MKM-ów tęskniących za tramwajem.
- 51A i 51B – jedne z przyjemniejszych linii autobusowych bo wiodące przez las Łagiewnicki. Nieraz uświadczysz patrząc przez okno sarnę, dzika, watahę wilków, zagubionego zgierzaka czy inne zwierzęta leśne.
- 53ABCDE – jeździ z Fabrycznego do eee… yyy… No, jeździ. To jest pewne.
- 57 – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz.
- 58A, 58B – niegdyś najmniej zawodne linie w Łodzi, z racji tego że nie były obsługiwane przez MPK, a przez prywatną firmę KORO. Jako jedna z nielicznych łódzkich linii nigdy się nie spóźnia, mało tego – czasami przyjeżdża przed czasem, a kierowca musi stać bez sensu na przystanku! Czasami jednak autobus spóźnia się o jakieś trzy minuty, bo na Pomorskiej ktoś akurat przeprowadzał stado krów lub kaczek na pastwisko.
- 59 – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską.
- 60A, 60B, 60C, 60D – Stryków/Nowy Imielnik/Michałówek/Tęczowa aż do Wydawniczej. Linia która posiada aż sześć wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie.
- 65A i 65B – Radogoszcz Wschód – Lublinek (rzadziej Sortownia). Dość ciekawe linie bo pojawiają się często, a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien, co zastanie wewnątrz.
66666 – diabelska linia ściągająca ludzi z modrzewi na Bałuty.- 73 – Radogoszcz Zachód – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości mądrzejszych uczniów, jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki – Plac Barlickiego. W międzyczasie 73 skierowano na Plac Wolności, 79 zaorano, a po zamknięciu ul. Legionów dla tramwajów puszczono 73 na Koziny.
- 74A i 74B – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź.
- 75A i 75B – linie szpitalno – socjalne (Korczak, Jonscher, Jan Boży, Matka Polka), trasa najbardziej powyginana, średnia wieku pasażerów 75, około południa cudne zapachy za sprawą menelstwa zdążającego do jadłodajni Caritasu.
- 75C – mały pokrak kursujący pomiędzy Dąbrową a dworcem na Widzewie.
- 76 – Kusocińskiego – Cmentarz na Szczecińskiej. Specjalna linia dla żałobników (przejeżdża obok 3 cmentarzy), jednak nie jest przez nich wykorzystywana. Zamiast tego przewozi na Retkinię (lub Teofilów) różnych pasażerów z tramwajów jeżdżących po Zdrowiu. Też kursują Solarisy.
- 77 – Dworzec Fabryczny – Stare Rokicie – w zależności od natężenia ruchu (bardzo) długa podróż przez Księży Młyn. Mogliby z niej korzystać studenci PŁ z Koluszek, gdyby nie fakt, że obok działają linie 3, 10 i 55.
- 78 – pl. Wolności – Aleksandrów Łódzki (nikt nie wie gdzie jest druga krańcówka, bo co tydzień ją zmieniają). Główna trasa Kolegów z Teofilowa.
- 80 i 80A – nikt nie wie czym się od siebie różnią. Obie jadą z Kusocińskiego na Janów. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A.
- 81 – Jedzie ze Stokowskiej na „Szczecińska Cmentarz”. Jest to linia typowo hipermarketowa. Trasę zaczyna przy Realu (M1), dalej mija Leclerc, Tesco i Carrefour.
- 82A i 82B – wozi głównie zmutowane gimbusy i babcie autobusowe. Na tych liniach MPK lubi dorzynać stare Volva. W normalny dzień aż roi się w nich od kanarów.
- 83 – pl. Mikulskiego – Cmentarz na Szczecińskiej. Nie wyróżniająca się łódzka linia autobusowa. Awarie, rozpadające się podwozia autobusów, opóźnienia oraz zapachy wpływające na wyobraźnię. Jednak widowiskowa bitwa o wolne miejsca między babciami autobusowymi przy cmentarzu Mania rekompensuje wszystkie niedogodności.
- 84A i 84B – ze względu na miejsca, w których staje, wozi specyficzne osoby.
- 85A i 85B – jedzie z Fabrycznego na Arturówek lub Marysin. Kiedyś na Janów, ale z okazji uruchomienia tramwajów na Olechów skrócili tę linię ku uciesze pasażerów. Jeżdżą produkty polskiej, a sporadycznie szwedzkiej myśli technicznej. Kursuje podobnie jak 57, jednak w przeciwnie do niego, na większości odcinków trasa pokrywa się z innymi liniami. Dlatego też chyba najczęściej na tej linii występują problemy z zamknięciem drzwi ze względu na liczbę pasażerów.
- 86A i 86B – Retkinia – Łódź Fabryczna. Jej pasażerowie to głównie ćpuny, menele itp. Od lutego 2018 posiekana na warianty A i B. Jedna jedzie przez "Nowe Polesie" a druga obok Carrefoura.
- 87A i 87B – linia dla ponuraków, przeprawia się z Telefonicznej lub Smutnej na Żubardź.
- 89 – jedyna linia, z której można przedostać się z Włókniarzy-Liściastej na Radogoszcz Wschód.
- 90A – skrócona 90C, wozi powietrze z Widzewa na Feliksin.
- 90B – jak wyżej, z tą różnicą że wozi powietrze na Andrzejów.
- 90C – 6 razy dziennie wozi powietrze z Widzewa do Brzezin.
- 91A, 91B i 91C – typ podobny jak 53-ki, tyle że odjeżdżają z Janowa.
- 92 – Stróża – Dąbrowa. Tylko dla stróżów prawa.
- 93 – Matka Polka – Łódź Kaliska. Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna.
- 94 – przywrócili, ale dubluje 68, z tą różnicą, że jeździ do Kanzas.
- 96 – rekordowe opóźnienia. Zwykle jak czekamy np. 60 min na autobus i żaden nie przyjedzie, po godzinie przyjedzie stado liczące ich 6. ZDiT uznał że najlepiej pokroić ją na trzy fragmenty, przy czym 96C to oryginalna trasa.
- 97A i 97B – z Łodzi Kaliskiej za Złotno na obrzeża Kanzas, a nawet do Aleksandrowa. Ponieważ za mało autobusów wypuszczono do tej miejscowości.
- 99 – dawna retkińska trasa zakupowa, obecnie przeprawia się z opóźnieniami przez Stare Polesie i nie podjeżdża pod Manufakturę. MPK planuje po zielonym EXPO w 2024 skierować ją na przystanek kolejowy Łódź Polesie.
- 201 i 202 – typowo wsiowe linie, podjeżdżają z Bedonia i Janówki na Rondo Inwalidów.
- B – popierdziela z Dąbrowy tam, gdzie 10B nie dojedzie, czyli na drugą stronę torów w Olechowie.
- G1 – trasa retkińsko-specjalnoekonomiczna, wozi pracowników Gilette'a z 98% powierzchni Łodzi.
- G2 – to samo co wyżej, ale podjeżdża na Janikę.
- H – króciak chojeński, średnio jedzie tylko przez 3,5 ulicy.
- W – dawna linia kiboli Widzewa łącząca stadion z Zarzewem i Dąbrową. Miłośnicy ŁKS-u, ChKS-u oraz Budowlanych narażają się na otrzymanie prezentu od współpasażerów. Ostatecznie skrócona do Ronda Inwalidów z lekkim jęzorkiem w stronę dworca.
- Z13 – linia za tramwaj, ale na Niższą z placu Dąbrowskiego. Ulubionym zajęciem kierowców i pasażerów jest tłuczenie się przez Skrzyżowanie Marszałków i rondo Broniewskiego.
Zajezdnie autobusowe
W mieście Łodzi znajdują się aż dwie zajezdnie autobusowe – do wyboru są Nowe Sady i Limanowskiego. Każdy autobus, który tylko pojawił się na trasie, pochodzi właśnie stamtąd; mało tego, w końcu tam wróci. Ludzie mieszkający w okolicy są w fajnej sytuacji, bo w zasadzie jak mają szczęście to dojadą wszędzie bez przesiadek. Żeby było przejrzyściej, autobusy wyjeżdżające z zajezdni mają już właściwe numery, czyli nie zdziw się, że stojąc przy kebabie na Bałutach nagle podjedzie 58. Będziesz mógł dojechać bez problemu na Dworzec Łódź Fabryczna, a potem, jeżeli na postoju kierowca cię nie wyrzuci, dojedziesz do CKD lub do szpitala na Stokach (co kto lubi). Możesz nawet jechać dalej na Skalną, a jeżeli masz szczęście i wsiadłeś do 58B, możesz dojechać do słynnej dzielnicy willowej, Mileszki, a może nawet dalej, na Janów. Jest to więc świetna konkurencja dla zwykłej i nudnej 96.
Korzystający z komunikacji autobusowej
- Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK – Zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik…”
- Kierowcy – Gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet – ten już patrzy na Ciebie, jakby zaraz miał Cię rozjechać tym Ikarusem.
- Pokemony – Kursują na każdej linii, która mija jakiekolwiek Centrum Handlowe.
- Babcie autobusowe Podróżują na tej samej zasadzie, co w innych miastach. Ich ulubione linie to te, które przejeżdżają obok cmentarzy.
- Emo – Siedzą same (wszyscy boją się do takiego podejść), wpatrując się w okno swoimi czarnymi oczami. Obraz nędzy i rozpaczy po prostu. Spotykane głównie wieczorową porą.
- Pan Zapowiadacz – występuje we wszystkich autobusach MPK Łódź oprócz 15 Volvo 7000 z rocznika 2003.
- Pani Zapowiadacz – występuje we wszystkich autobusach MARKAB Zgierz
Przewoźnicy
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z (bardzo) ograniczoną odpowiedzialnością
- MARKAB Zgierz
- KORO
- i inni.
Bilety
- zwykłe – jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego Uśmiechniętego, miłego pracownika MPK nie musisz nabywać biletu bez kasowania, o którym poniżej.
- Bez kasowania – Kiedy nie skasowałeś biletu zwykłego, po napotkaniu na grupę (jeden wystarczy) Pracowników MPK, musisz wręczyć mały upominek dla MPK w postaci 70-200zł.
Tabor
- Jelcz M081MB – mini-mini. Kursuje na liniach takich jak 62, 62A, 63, 68, 84, 93, w weekendy na 90A. Tzw. Traktorek. Stan techniczny jak w Volvo, czyli rozlatuje się podczas jazdy.
- Jelcz M121MB – wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz.
- Mercedes O345G – po prostu Conecto. Nic dodać nic ująć. Średniopodłogowe więc niezbyt przyjazne dla babć autobusowych.
- Mercedes O405N – stary porządny Mercedes. Obecnie do spotkania tylko na liniach 6 i 58A. Niektóre egzemplarze nie posiadają otwieranych okienek przez co jest w nich latem piekarnik.
- Mercedes O405 – starsza wersja powyższego. Jest średniopodłogowy. Kursuje tylko na 58 i 58A.
- MAN NL202 Jest to taki Mercedes O405N tylko, że z innym logiem producenta. Kursuje tylko na 58A.
- Mercedes O530 – typ lubiący wybuchać. Występuje w nich zapowiadacz. Zgierskie Citaro mają klimę.
- Mercedes O530G – Jak wyżej, ale przegubowy. Ten znowu lubi gubić koła.
- Mercedes Conecto LF – tureccy inżynierowie wymyślili niskopodłogowe Conecto. Ma drzwi zamykane automatycznie więc przycina babcie autobusowe, dlatego jak swój poprzednik jest dla nich nieprzyjazny. Niektóre posiadają klimatyzację i ekran LCD z przystankami. Podczas jazdy wszystko telepie się w środku jak w starym Volvo.
- Mercedes Conecto G LF – jak wyżej, ale przegubowy.
- Volvo 7000 – stary i dziurawy trup. Telepie się jakby miał padaczkę nawet jak stoi. Z zapowiadaczem (nie dotyczy tych z pomarańczowymi wyświetlaczami). Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką. MPK ma plany je zezłomować i kupić Solarisy.
- Volvo 7700 – identyczne jak 7000, ale z takim czymś dużym na dachu. Taki odpicowany, z spoilerem
- Volvo 7700A – przegubowe 7700.
- Solaris Urbino 12 – wersja full wypas. Ma ekran LCD z przystankami, klimę i automat biletowy.
- Solaris Urbino 18 – dobry, polski Solaris. W środku słodko śmierdzi zgniłym jajem. Jedyne co w nich wkurza, to pisk przy zamykaniu drzwi. Mają fajnego, zielonego jamnika na przodzie. Część z nich posiada klimę, ekran LCD i automat biletowy. Jedyny autobus, który nie rozpada się w połowie drogi.
Przypisy