Škoda Felicia

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
I masz dom i samochód za jednym razem

Škoda Felicia (nazywana również Felą lub czeskim Astonem Martinem) – model samochodu o wybitnych predyspozycjach sportowych. Powstał jako ulepszona i całkowicie zmodernizowana wersja legendarnej Favoritki. Łączy w sobie wszystko co najpiękniejsze: dziką moc na torze i łagodność na co dzień. Dzisiejsza młodzież przypisuje jej miano „dzikiego rumaka” polskich szos.

Silniki

Jeden z udokumentowanych przypadków wyrwania silnika z ramy
Wyskalowanie prędkościomierza (200 mil) a także obrotomierza (użyteczny zakres obrotów od 5500 do 7000 obrotów) zdradzają możliwości silnika
Kolejny dowód geniuszu twórców Feli: w chwili zderzenia załoga została katapultowana przez otwarty dach
  • 1.3 MPI – (Skrót MPI oznacza: Ma Przykurwienie skodzIna) Ten silnik to fakt, rewelacyjne wręcz osiągi (0-100 – 14s) pozwala wyjebać na cycki wszystkie polonezy, spalanie jak na tą klasę samochodu nie jest duże (10-15 l na 100 km), chodzą legendy, iż do tych silników montuje się instalację podtlenku LPG, odkręcona na maxa śruba powoduje podobno wyrwanie silnika z ramy. Silnik potrafi kręcić do (bagatela!) 6000 obrotów, jednak na podtlenku LPG jest w stanie zamknąć obrotomierz (kosmiczne 7000 obrotów!). Charakterystyka mocy nakazuje trzymać silnik powyżej 4000 obrotów, jednak nie zawsze jest to wskazane, gdyż podczas dodania gazu na 1 i 2 biegu właśnie powyżej tej granicy obrotów istnieje niebezpieczeństwo połamania się oparć siedzeń ze względu na ogromne siły odśrodkowe (przeciążenie 40g). Bez wątpienia najpopularniejszy silnik montowany w Felicjach.
  • 1.6 MPI – (produkcji szwabskiej, dokładnie Volkswagena) Nikt nie widział, nikt nie słyszał a jednak jednostka 1.6 istnieje i ma się dobrze. Zapewnia atomowe przyspieszenia i nieduże spalanie, szkoda tylko że 99.9% skodzian ma silnik 1.3. silnik ten swego czasu napędzał lokomotywy z węglem i czołgi Abramsy, jednak pokuszono się o eksperyment zamontowania go w małym aucie sportowym. Przy każdym dodaniu gazu przód samochodu się podnosi a z tyłu można dostrzec długi na 10 metrów niebieski ogień. Mało popularny najprawdopodobniej ze względu na moc nie do wykorzystania nawet na torze wyścigowym. Jego nowocześniejszą wersję teraz wykorzystuje się w m.in. Škodzie Octavii i przerabia się na dwupierdzian.
  • 1.9 D – Również mało popularny silnik, w prostej lini jest to nieznacznie ulepszona wersja silnika Ursusa C-330. Dość mułowaty, ale zapewnia ogromny uciąg. Jeśli chcesz swą Felicją pojechać na zakupy, a potem orać w polu i bronować, ten silnik nigdy cię nie zawiedzie. Dodatkową zaletą jest to, że czym byś go nie zalał on i tak pojedzie: (ropa, benzyna, nafta, paliwo lotnicze, spirytus) także jest również niezwykle przyjazny użytkownikowi. Silnik może być smarowany zwykłym olejem (przepalony ewentualnie smalec)

Podwozie & nadwozie

Niemiecką myśl techniczną i czeskie wykonanie najlepiej można dostrzec właśnie tutaj. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to podczas zderzenia czołowego kontrolowane strefy wyrzutu najpierw wyrzucają silnik bokiem, skrzynię przodem, a pasażerów katapultują dachem. Przy zderzeniu bocznym słupek oplata się wokół głowy kierowcy lub pasażera pełniąc tym samym rolę kasku. Uznano, iż w tak bezpiecznym aucie nie są potrzebne poduszki powietrzne, i pozostawiono tylko powietrzne dywaniki. Jeśli chodzi o przestrzeń to tej jest pod dostatkiem, swego czasu Czesi wiązali z Felicja nadzieję, iż większa część narodu będzie spładzana właśnie na tylnej kanapie. Doskonale na polskich drogach sprawuje się zawieszenie: z przodu mamy kolumny Zygmunta i sprężyny odporne na zginanie, z tyłu mamy wahacze rowerowe podparte na czerwonych sprężynach od ścigacza. Seryjnie montowane są również stalofelgi 13 cali obite w tzw. walce w rozmiarze 155/65. W przedniej i tylnej części nadwozia znajdują się spojlery powodujące, iż przy 100 km/h Skoda jest dociskana z taką siłą do podłoża, że była by wstanie jeździć po suficie. pod podwoziem przebiega dyfuzor odprowadzający pęd powietrza (zabezpieczenie na wypadek gdyby Felicja chciała odlecieć). Każda Fela posiada zabezpieczenie antykorozyjne w postaci smaru (uwaga: w wielu miejscach samochodu znajdują się kalamitki, przez które obowiązkowo co 2 lata lub 10 000 km musimy uzupełniać smar). Hamulce są w stanie wyhamować samochód z 40 km/h na dystansie 40 m i tym samym są wzorem skuteczności. Pod siedzeniami znajdziemy praktyczny schowek na broń palną, z tego względu bagażnik jest specjalnie zaprojektowany do przewożenia zwłok (Czesi mieli na uwadze to, że będzie autem dla gangsterów).

Tuning

Tuningowana Skoda Felicia, warto zwrócić uwagę na zafascynowanie ludzi dookoła

Skoda Felicia jest bardzo popularna wśród miłośników tuningu. Oto elementy które najczęściej ulegają przeobrażeniu:

  • Wydech składający podtartej do góry rynny (+0.8 visual rating)
  • Spojler zrobiony ze zderzaka od malucha (+1.2 visual rating)
  • Sportowe pedały rowerowe (+0.5 visual rating)
  • Neony z niebieskich diod od zapalniczki (+0.2 visual rating)
  • Kierownica sportowa obszyta miśkiem (+0.3 visual rating)
  • Odświeżacz powietrza wunderbaum (+0.5 visual rating)
  • Przyciemnienie przedniej szyby 100% (+2.0 visual rating)
  • Stożkowy filtr paliwa (+1.2 acceleration)
  • Redukcja masy: demontaż szyb i kierownicy (+1.5 top Speed)
  • Obniżanie zawieszenia: cięcie sprężyn (+2.0 grip)
  • Sportowy chip: Montaż płyty z grą Underground na lusterku (+1.5 acceleration)
  • Podtlenek LPG: stage 3 (+2.0 acceleration & +1.2 top speed)

Sport

Skoda Felicja WRC 3.0 BiTurbo

Felicia odniosła wiele sukcesów w sporcie motorowym. jej wersja WRC wygrała 4 razy z rzędu wyścigi klasy Monopolowy-Dakar. Miłośnicy driftu doceniają opcje typu: automatyczny demontaż koła podczas jazdy, a także inteligentny hamulec ręczny sam zaciągający się w zakręcie który w dodatku umiejętnie balansuje siłą hamowania między prawym a lewym kołem (czeski system wykonany w technologi zapieczonej linki) Skoda startowała również w wyścigu klasy 24h Le-Mans, jednak wyścigu nie ukończyła: Dziurawy wąż podtlenku LPG w połączeniu z awarią instalacji elektrycznej spowodował, że proces spalania paliwa zamiast odbywać się w cylindrach silnika, odbywał się na kolanach kierowcy.