Łódź Widzew: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Zobacz też: +1) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
== Historia == |
== Historia == |
||
Stacja powstała w środku szczerego pola, bo akurat tam się krzyżowała obwódówka z ''Drogą Żelazną Fabryczno-Łódzką''. W [[1931]] roku dorobiono jeszcze połączenie ze Zgierzem przez Stoki, Radogoszcz i Arturówek<ref>Nie kojarzysz żadnej z tych nazw? Przecież to tętniące życiem metropolie!</ref>, żeby dzieci ze Zgierza mogły dowiedzieć się czym w ogóle jest to ''miasto''. Komuniści w [[1954]] postawili przed sobą bardzo ambitny cel zelektryfikowania całej stacji, co udało im się osiągnąć po, bagatela, szesnastu latach. |
|||
Przez cały ten czas dworzec był utrzymywany w doskonałym stanie technicznym i estetycznym. Niestety, [[PKP]] postanowiło w [[2003]] to wszystko doszczętnie sp{{cenzura3}}lić i dokonało ''remontu'' hali dworca. Na całe szczęście zapał |
Przez cały ten czas dworzec był utrzymywany w doskonałym stanie technicznym i estetycznym. Niestety, [[PKP]] postanowiło w [[2003]] to wszystko doszczętnie sp{{cenzura3}}lić i dokonało ''remontu'' hali dworca. Na całe szczęście zapał [[kolejarz]]y szybko ostygł i dworzec pozostał w dużej mierze nieskalany piętnem barbarzyńskiego pseudoremontu. Sielanka skończyła się na początku [[2010]] roku, kiedy to PKP zamknęło stację i zburzyło przepiękną kładkę oraz daszki z wybitnie pofalowanej [[Blacha falista|blachy falistej]]. Wszystko to zastąpiła brzydka, wklęsła wiata, która na pewno załamie się pod ciężarem śniegu. Do tego dochodzi propagandowe przejście podziemne, które pokazuje pasażerom gdzie ich miejsce, podczas gdy kładka dawała obywatelom poczucie wolności i oswobodzenia w [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|suwerennym państwie socjalistycznym]]. |
||
== Anatomia == |
== Anatomia == |
||
[[Plik: |
[[Plik:Widzew rynna.jpg|thumb|250px|Rynna pod dachem? Czemu nie!]] |
||
Na stację składają się trzy perony, które wyglądają dość biednie przy ośmiu, jakimi może się poszczycić [[Warszawa Zachodnia]]. Na całe szczęście, w przeciwieństwie do warszawskiego dworca, wszystkie perony |
Na stację składają się trzy perony, które wyglądają dość biednie przy ośmiu, jakimi może się poszczycić [[Warszawa Zachodnia]]. Na całe szczęście, w przeciwieństwie do warszawskiego dworca, wszystkie perony grzecznie leżą obok siebie i dotarcie do nich nie wymaga [[Mapa|mapy]], [[kompas]]u i psa-przewodnika. Za peronami ma swoją bazę [[Łódzka Kolej Aglomeracyjna]] i to właśnie tam dezynfekuje się FLIRT-y po powrocie ze [[Zgierz]]a. Z przodu znajduje się maciupeńka (jak na [[Łódź Fabryczna|łódzkie standardy]]) hala dworcowa w stylu „przeciętny polski dworzec w dwudziestotysięcznym mieście”. Wraz z neofutyrystycznym daszkiem nad peronami całość tworzy [[Chaos|harmonijną kompozycję]]. Przed halą klepnięto wielgaśny parking, który beznadziejnie oznakowano, jak przystało na prawdziwy [[Łódź|łódzki]] dworzec. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
* Od 10 lipca do 10 sierpnia [[2017]] roku można było na Widzewie wsiąść do [[Pendolino]] na trasie [[Warszawa]] – [[Jelenia Góra]]. Łodzianie mogli cieszyć się supernowoczesnymi pociągami tylko przez miesiąc, bo [[PKP Intercity|Intercity]] stwierdziło, że nie warto ryzykować ewentualnej kradzieży składu<ref>Łodzianie są zdolni, raz ukradli tramwaj</ref>. |
* Od 10 lipca do 10 sierpnia [[2017]] roku można było na Widzewie wsiąść do [[Pendolino]] na trasie [[Warszawa]] – [[Jelenia Góra]]. Łodzianie mogli cieszyć się supernowoczesnymi pociągami tylko przez miesiąc, bo [[PKP Intercity|Intercity]] stwierdziło, że nie warto ryzykować ewentualnej kradzieży składu<ref>Łodzianie są zdolni, raz ukradli tramwaj</ref>. |
||
* Łódź Widzew ma być stacją końcową pierwszej<ref>I zapewne ostatniej</ref> linii łódzkiego metra. Zdanowska i spółka zamierzają wyrobić się do 2022. Ciekawe czy do tego czasu budowa się chociaż rozpocznie. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* Do stacji ''prawie'' dojeżdżają tramwaje. Osoby jadące przez pół miasta średnicową ''dziesiątką'' muszą dojść ostatnie kilkaset metrów na piechotkę. Tym razem to nie wina PKP, tylko komunistycznych urbanistów. |
|||
* [[Widzew (Łódź)|Widzew]] |
|||
* [[Łódź Kaliska]] |
|||
* [[Łódź Chojny]] |
|||
* [[Łódź Fabryczna]] |
|||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Aktualna wersja na dzień 09:06, 13 wrz 2020
Łódź Widzew – łódzka wersja Warszawy Zachodniej. Ot, taki dworzec z miliardem torów, który jakoś porządkuje chaotyczny zbiór pociągów wjeżdżających na główną stację – w tym przypadku Łódź Fabryczną. Można stąd pojechać wgłąb centrum[1], na Zgierz, do Koluszek, albo na Tour de Łódź obwodówką.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Stacja powstała w środku szczerego pola, bo akurat tam się krzyżowała obwódówka z Drogą Żelazną Fabryczno-Łódzką. W 1931 roku dorobiono jeszcze połączenie ze Zgierzem przez Stoki, Radogoszcz i Arturówek[2], żeby dzieci ze Zgierza mogły dowiedzieć się czym w ogóle jest to miasto. Komuniści w 1954 postawili przed sobą bardzo ambitny cel zelektryfikowania całej stacji, co udało im się osiągnąć po, bagatela, szesnastu latach.
Przez cały ten czas dworzec był utrzymywany w doskonałym stanie technicznym i estetycznym. Niestety, PKP postanowiło w 2003 to wszystko doszczętnie splić i dokonało remontu hali dworca. Na całe szczęście zapał kolejarzy szybko ostygł i dworzec pozostał w dużej mierze nieskalany piętnem barbarzyńskiego pseudoremontu. Sielanka skończyła się na początku 2010 roku, kiedy to PKP zamknęło stację i zburzyło przepiękną kładkę oraz daszki z wybitnie pofalowanej blachy falistej. Wszystko to zastąpiła brzydka, wklęsła wiata, która na pewno załamie się pod ciężarem śniegu. Do tego dochodzi propagandowe przejście podziemne, które pokazuje pasażerom gdzie ich miejsce, podczas gdy kładka dawała obywatelom poczucie wolności i oswobodzenia w suwerennym państwie socjalistycznym.
Anatomia[edytuj • edytuj kod]
Na stację składają się trzy perony, które wyglądają dość biednie przy ośmiu, jakimi może się poszczycić Warszawa Zachodnia. Na całe szczęście, w przeciwieństwie do warszawskiego dworca, wszystkie perony grzecznie leżą obok siebie i dotarcie do nich nie wymaga mapy, kompasu i psa-przewodnika. Za peronami ma swoją bazę Łódzka Kolej Aglomeracyjna i to właśnie tam dezynfekuje się FLIRT-y po powrocie ze Zgierza. Z przodu znajduje się maciupeńka (jak na łódzkie standardy) hala dworcowa w stylu „przeciętny polski dworzec w dwudziestotysięcznym mieście”. Wraz z neofutyrystycznym daszkiem nad peronami całość tworzy harmonijną kompozycję. Przed halą klepnięto wielgaśny parking, który beznadziejnie oznakowano, jak przystało na prawdziwy łódzki dworzec.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Od 10 lipca do 10 sierpnia 2017 roku można było na Widzewie wsiąść do Pendolino na trasie Warszawa – Jelenia Góra. Łodzianie mogli cieszyć się supernowoczesnymi pociągami tylko przez miesiąc, bo Intercity stwierdziło, że nie warto ryzykować ewentualnej kradzieży składu[3].
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy