Steam: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika Dapeq, powód: nic niewnosząca edycja)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 176 wersji utworzonych przez 85 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{medal}}
{{medal}}
{{Długiartykuł}}
[[Plik:Steam logo.svg|right|200px|thumb|Logo Steama. Największy trybik symbolizuje samego [[Gabe Newell|najjaśniejszego]], środkowe – resztę [[Valve]], skrajne lewe – użytkownika, przekładnia – bezpośrednią kontrolę nad nim]]
[[Plik:Steam icon logo.svg|200px|thumb|Logo Steama. Największy trybik symbolizuje samego [[Gabe Newell|najjaśniejszego]], skrajne lewe – resztę [[Valve]], środkowe – użytkownika, przekładnia – bezpośrednią kontrolę nad nim]]
{{t}} drugi (po [[Microsoft Windows|Window$ie]]) najpowszechniejszy [[wirus komputerowy]], stworzony przez geniusza zła [[Gabe Newell|Gabe'a Newella]] i jego pomagierów z [[Valve Software]]. Jego głównym zadaniem jest permanentna i nieodwracalna inwigilacja nieświadomego użytkownika oraz wysyłanie impulsów elektromagnetycznych do jego mózgu w celu przekonania go, że jedyną słuszną firmą jest Valve, a [[Electronic Arts|EA]], [[Treyarch]] i [[Infinity Ward]] są sługami [[Szatan]]a. Przy okazji służy jako elektroniczna platforma do rozprowadzania gier Valve i wielu innych firm, grania w nie, komunikacji ze znajomymi, łączenia się w grupy itepe itede.

'''Steam''' ([[Język angielski|ang.]] ''Para'') – drugi (po [[Microsoft Windows|Window$ie]]) najpowszechniejszy [[wirus komputerowy]], stworzony przez geniusza zła [[Gabe Newell|Gabe'a Newella]] i jego pomagierów z [[Valve Software]]. Jego głównym zadaniem jest permanentna i nieodwracalna inwigilacja nieświadomego użytkownika oraz wysyłanie impulsów elektromagnetycznych do jego mózgu w celu przekonania go, że jedyną słuszną firmą jest Valve, a [[Electronic Arts|EA]], [[Treyarch]], [[Infinity Ward]] wraz z [[Epic Games]] są sługami [[Szatan]]a. Przy okazji służy jako elektroniczna platforma do rozprowadzania gier Valve i wielu innych firm, grania w nie, komunikacji ze znajomymi, łączenia się w grupy itepe itede.


== Historia ==
== Historia ==
Linia 8: Linia 10:
W 2006 roku do Steama dodano usługę ''Friends'' (którą wyjątkowo słusznie przetłumaczono później na ''Znajomi''<ref>[[Noob|Przeciętny gracz komputerowy]] nie ma przyjaciół</ref>), co pozwoliło wielu 10-latkom na dowartościowanie się i wrzucanie do listy znajomych wszystkich graczy, jakich napotkali danego dnia na serwerze – zwłaszcza, że w tym samym roku wydano polski pakiet językowy do Steama. Dwa lata później do ''Pary'' dodano taki bajer jak ''Steam Cloud'', który ma pozwalać na ''zapisywanie stanów gry na serwerach Valve oraz zapamiętywanie konfiguracji gracza'', ale w praktyce zazwyczaj próba uruchomienia gry z innego komputera kończy się błędem Steama, dlatego ostatecznie można to wyłączyć<ref>Zresztą i tak nikt normalny nie logowałby się na własne konto w kafejce internetowej czy u jakiegoś znajomego – chyba, że czuje się zbyt bogaty i chce stracić swoje konto</ref>.
W 2006 roku do Steama dodano usługę ''Friends'' (którą wyjątkowo słusznie przetłumaczono później na ''Znajomi''<ref>[[Noob|Przeciętny gracz komputerowy]] nie ma przyjaciół</ref>), co pozwoliło wielu 10-latkom na dowartościowanie się i wrzucanie do listy znajomych wszystkich graczy, jakich napotkali danego dnia na serwerze – zwłaszcza, że w tym samym roku wydano polski pakiet językowy do Steama. Dwa lata później do ''Pary'' dodano taki bajer jak ''Steam Cloud'', który ma pozwalać na ''zapisywanie stanów gry na serwerach Valve oraz zapamiętywanie konfiguracji gracza'', ale w praktyce zazwyczaj próba uruchomienia gry z innego komputera kończy się błędem Steama, dlatego ostatecznie można to wyłączyć<ref>Zresztą i tak nikt normalny nie logowałby się na własne konto w kafejce internetowej czy u jakiegoś znajomego – chyba, że czuje się zbyt bogaty i chce stracić swoje konto</ref>.


W 2011 roku dodano opcję wrzucania własnych zrzutów ekranu z gier, ale jak zwykle gracze niepoprawnie odczytali zamiary Valve i najczęściej na serwery Steama trafiają screeny z robionymi przez graczy sprayami z [[rule 34|masturbującymi się kucami, Zoey z Left 4 Dead korzystającą z pałki policyjnej ''niezgodnie z przeznaczeniem'' albo Alyx Vance gwałconą przez Vortigaunty, Gordona i Huntera z L4D]]<ref>Tak, jednocześnie. Nie, nie dostaniesz linka.</ref>. Na jedno konto przypada 1 GB (słownie: jeden gigabajt) pojemności, więc gdyby moderatorzy byli jeszcze bardziej leniwi niż zwykle, to Steam stanowiłby doskonałą bazę wypadową do nauki tworzenia pornograficznych gifów w [[SFM|Filmmakerze]].
W 2011 roku dodano opcję wrzucania własnych zrzutów ekranu z gier, ale jak zwykle gracze niepoprawnie odczytali zamiary Valve i najczęściej na serwery Steama trafiają screeny z robionymi przez graczy sprayami z [[rule 34|masturbującymi się kucami, Zoey z Left 4 Dead korzystającą z pałki policyjnej ''niezgodnie z przeznaczeniem'' albo Alyx Vance gwałconą przez Vortigaunty, Gordona i Huntera z L4D]]<ref>Tak, jednocześnie. Nie, nie dostaniesz linka.</ref>. Na jedno konto przypada 2 GB (słownie: dwa gigabajty) pojemności, więc gdyby moderatorzy byli jeszcze bardziej leniwi niż zwykle, to Steam stanowiłby doskonałą bazę wypadową do nauki tworzenia pornograficznych gifów w [[SFM|Filmmakerze]].


Rok później, w 2012 dodano coś takiego jak tryb ''Big Picture'', stworzony jako odpowiedź na potrzeby [[Słownik:Grubas|przeciętnego amerykańskiego gracza]], który ma zbyt tłuste palce, żeby móc wcisnąć tylko jeden klawisz na klawiaturze naraz – tryb ten pozwala na podłączenie komputera do telewizora i korzystania ze Steama za pomocą obtłuszczonego<ref>Ewentualnie ''dobrze przesmarowanego''</ref> gamepada z poziomu wypierdzianego fotela i stolika z dziesięcioma hamburgerami, kubełkiem z KFC i dwulitrową butelką [[Coca-Cola|coli light]] obok.
Rok później, w 2012 dodano coś takiego jak tryb ''Big Picture'', stworzony jako odpowiedź na potrzeby [[Słownik:Grubas|przeciętnego amerykańskiego gracza]], który ma zbyt tłuste palce, żeby móc wcisnąć tylko jeden klawisz na klawiaturze naraz – tryb ten pozwala na podłączenie komputera do telewizora i korzystania ze Steama za pomocą obtłuszczonego<ref>Ewentualnie ''dobrze przesmarowanego''</ref> gamepada z poziomu wypierdzianego fotela i stolika z dziesięcioma hamburgerami, kubełkiem z KFC i dwulitrową butelką [[Coca-Cola|coli light]] obok.


Pod koniec tego samego roku dodano też Steam Market, na którym można za pieniądze <s>zebrane</s> wpłacone na swoje konto Steama kupować klucze do gier, wymieniać się jakimiś durnymi kartami, które dostaje się za granie w gry i kupować nowe tekstury broni do Global Offensive'a (tak, KUPOWAĆ, TEKSTURY). Choć to niewiarygodne, to ludzie są w stanie dać za rzygowiny na broni nawet ponad 400 dolców<ref>[http://steamcommunity.com/market/search?q=appid%3A730#p1_price_desc Link do Steam Market]</ref>, co ostatecznie odbiera wiarę w ludzkość każdemu, kto pieniądze widział gdzie indziej niż poza portfelem swojego ojca.
Pod koniec tego samego roku dodano też Steam Market, na którym można za pieniądze <del>zebrane</del> wpłacone na swoje konto Steama kupować klucze do gier, wymieniać się jakimiś durnymi kartami, które dostaje się za granie w gry i kupować nowe tekstury broni do Global Offensive'a (tak, KUPOWAĆ, TEKSTURY). Choć to niewiarygodne, to ludzie są w stanie dać za rzygowiny na broni nawet ponad 400 dolców<ref>[http://steamcommunity.com/market/search?q=appid%3A730#p1_price_desc Link do Steam Market]</ref>, co ostatecznie odbiera wiarę w ludzkość każdemu, kto pieniądze widział gdzie indziej niż poza portfelem swojego ojca.


W międzyczasie, oczywiście, wprowadzano szereg ''udogodnień'' do klienta Steama. Jednym z nich jest ''Steam Workshop'': w założeniu miał pozwalać na ułatwione dzielenie się i dostęp do modyfikacji gier, w praktyce ograniczył się do 3 gier: [[Left 4 Dead 2]] (opanowanym przez mody podmieniające każdą dostępną teksturę w grze na [[My Little Pony|kuce]]), [[Team Fortress 2]] (z tysiącami nowych czapek) i [[Counter-Strike: Global Offensive]] (do którego nie da się i tak zainstalować niczego poza nową mapą, więc sensu istnienia Workshopa dla niego nawet sam [[Bóg]] nie może pojąć).
W międzyczasie, oczywiście, wprowadzano szereg ''udogodnień'' do klienta Steama. Jednym z nich jest ''Steam Workshop'': w założeniu miał pozwalać na ułatwione dzielenie się i dostęp do modyfikacji gier, w praktyce ograniczył się do 4 gier: [[Left 4 Dead 2]] (opanowanym przez mody podmieniające każdą dostępną teksturę w grze na [[My Little Pony|kuce]]), [[Team Fortress 2]] (z tysiącami nowych czapek), [[Counter-Strike: Global Offensive]] (do którego nie da się i tak zainstalować niczego poza nową mapą, więc sensu istnienia Workshopa dla niego nawet sam [[Bóg]] nie może pojąć) i [[Garry's Mod]]a zasypywanego miliardem zapisów z Five Nights At Freddy's.

Jednak najlepszą rzeczą dodaną w 2012 bezsprzecznie był nowy, prokonsumencki regulamin. W lipcu tego roku Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że w sumie spoko i można sprzedawać cyfrowe gry i takie tam. Jakiś czas później Valve wprowadziło nowy regulamin, wedle którego od teraz to gry tylko się wypożycza, a nie kupuje. Poza tym Volvo zabroniło składania pozwów zbiorowych. Śmiechu było co niemiara<ref>Szkoda tylko, że przez łzy</ref>!


Ponadto do co popularniejszych gier dodano zakładki i można wrzucać takie pierdoły jak poradniki (typu „jak bjegac w [[Counter-Strike: Source|conter strik sorce]]”, ewentualnie „jak zabić nożem ze 100 metrów”, przy czym autor zapomina o wyłączeniu wszystkich zainstalowanych hacków przy nagrywaniu video, po czym zastanawia się kto go zgłosił do VAC-bana), screenshoty (wyżej opisane), artworki (czyli to samo, co screenshoty, tylko robione poza grą) i to wszystko można również komentować (zazwyczaj coś w stylu ''„I can [[masturbacja|fap]] to this”'', ewentualnie jakaś obelga związana z Valve i [[HL3]]).
Ponadto do co popularniejszych gier dodano zakładki i można wrzucać takie pierdoły jak poradniki (typu „jak bjegac w [[Counter-Strike: Source|conter strik sorce]]”, ewentualnie „jak zabić nożem ze 100 metrów”, przy czym autor zapomina o wyłączeniu wszystkich zainstalowanych hacków przy nagrywaniu video, po czym zastanawia się kto go zgłosił do VAC-bana), screenshoty (wyżej opisane), artworki (czyli to samo, co screenshoty, tylko robione poza grą) i to wszystko można również komentować (zazwyczaj coś w stylu ''„I can [[masturbacja|fap]] to this”'', ewentualnie jakaś obelga związana z Valve i [[HL3]]).

We wrześniu 2013 do Steama wprowadzono funkcję ''Family Sharing''. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że od teraz każdy może udostępnić gry ze swojego konta każdemu swojemu znajomemu – wystarczy ich obopólna zgoda na to. Pozwoliło to wielu Rosjanom, Ukraińcom, Brazylijczykom, Polakom i mieszkańcom wielu innych krajów, w których więcej gier się piraci niż kupuje na tworzenie publicznych kont, robienie forumowych/osiedlowych/klasowych/partyjnych zbiórek na kilka gier i dodawanie tego konta do własnych znajomych, dzięki czemu można zapłacić za grę raz, a może w nią grać dowolnie duża liczba osób. Najlepiej widać to w typowo multiplayerowych grach pokroju CS:GO czy L4D2, gdzie wchodzi na serwer człowiek mający kilka tysięcy przegranych godzin i zachowuje się nie tyle jak ktoś, kto gra pierwszy raz, co jakby ktoś pokroju Josefa Mengele zrobił mu lobotomię bez znieczulenia.

Ostatnie aktualizacje ''Pary'' okazują wielką wspaniałomyślność Gabena, umożliwiając <del>swoim niewolnikom</del> użytkownikom platformy pobawić się w melomanów z pomocą odtwarzacza [[Muzyka|muzyki]] bez jakichkolwiek dodatkowych funkcji poza pauzowaniem utworów. Pod koniec listopada 2014 pracownicy [[Valve]] zostali zmuszeni do wprowadzenia eksperymentalnej możliwości strumieniowania rozgrywki dla swoich znajomych lub odtwarzania [[hentai]] pod pozorem grania w [[Counter-Strike|Counter-Strike'a]]. Przez jakiś czas tylko w wersji beta Steama, ostatecznie zostało wepchnięte do oficjalnej wersji klienta i oczywiście nikt z tego nie korzysta, bo jeszcze nikomu nie udało się uzyskać podczas nagrywania 60 FPS i przynajmniej trzycyfrowej wartości pingu.

Kolejnym kamieniem milowym jest wprowadzenie w kwietniu 2015 możliwości sprzedaży modyfikacji na Workshopie (początkowo do [[Skyrim]]a) za cenę ustaloną przez autora. Według doniesień, jeżeli autor zdoła wydoić z graczy przynajmniej 400 dolców, to trafi do niego 25% kwoty, resztę podzieli między sobą Valve i Bethesda, która wydała na świat to <del>badziewie</del> cudo. Jak zwykle kolejny nietrafiony pomysł Valve, który narobił im tylko fermentu w Internecie i jest klasycznym skokiem na kasę graczy. Mimo tego ludzie podjęli tę grę i, niczym w [[Mango 24]], można było sobie sprawić m.in. uniwersalne, niepowtarzalne i zarejestrowane w instytucie patentowym w Greferbergerstanie, do kupienia za jedyne 54,99€ i niczym w profesjonalnym sklepie wysyłkowym, cena nie jest podana nigdzie na stronie, a jedynie na ikonce moda w wyszukiwarce. Ostatecznie po paru dniach wujaszek wycofał się ze swojego idiotycznego pomysłu, wysyłając przez swoich pionków oświadczenie, że ''rozumieją społeczności swoich gier, ale <del>wpierdalanie się z butami</del> wchodzenie między ludzi skupionych wokół modyfikacji Skyrima nie było najlepszym miejscem do startu''.

Dnia 2 czerwca roku pańskiego [[2015]] nastąpił przełom, którego nikt się nie spodziewał. Gabenowi nagle obrzydły dolary skrupulatnie zbierane od 12 lat i postanowił, że jeżeli komuś nie spodoba się gra, którą kupił lub mu ona <del>jak zwykle</del> nie działa, będzie miał prawo do… '''zwrotu pieniędzy'''. Warunki są trzy: nie więcej niż 14 dni od zakupu gry (lub jej wydania, jeśli chodzi o tak popularne w dzisiejszych czasach preordery), nie więcej niż 2 zarejestrowane godziny w grze i musisz wujkowi dać dostęp do konta, więc jeśli kupowałeś przez fiszki PaySafeCard albo pochodzisz z Filipin, to nie masz co liczyć na zwrotne dolary.


== Działanie Steama ==
== Działanie Steama ==
Jak do tej pory [[amerykańscy naukowcy]] nie zdołali wyjaśnić fenomenu Steama jako programu komputerowego – po prostu to przerasta ludzkie pojęcie, że programik z instalatorem ważącym 2 MB (słownie: dwa '''mega'''bajty) może się swobodnie rozrosnąć do kilkuset '''giga'''bajtów. Liczba sektorów na dysku twardym zajmowana przez Steama rośnie w postępie geometrycznym i nie opracowano wciąż skutecznej metody powstrzymania lub przynajmniej spowolnienia tego procesu.
[[Plik:Steam.png|thumb|right|222px|Jeśli widzisz taki obrazek w swoim komputerze, to wiedz, że już nic nie możesz zrobić]]
Jak do tej pory [[amerykańscy naukowcy]] nie zdołali wyjaśnić fenomenu Steama jako programu komputerowego – po prostu to przerasta ludzkie pojęcie, że programik z instalatorem ważącym 2 MB (słownie: dwa '''mega'''bajty) może się swobodnie rozrosnąć do kilkudziesięciu '''giga'''bajtów, co widać chociażby na zamieszczonym obok zdjęciu. Liczba sektorów na dysku twardym zajmowana przez Steama rośnie w postępie geometrycznym i nie opracowano wciąż skuteczniej metody powstrzymania lub przynajmniej spowolnienia tego procesu.


=== Aktualizacje ===
=== Aktualizacje ===
Aktualizacje to główny winowajca rozrostu Steama na dysku twardym. Wydawałoby się, że aktualizacje to dobra rzecz, w końcu fajniej się gra w niezabugowaną, wolną od błędów grę? Otóż nie. [[Valve]] jest zbyt leniwe, żeby przeprowadzać tego typu aktualizacje, dla nich bardziej opłacalne jest dodanie nowej czapki do [[TF2]] czy kolejnego miniguna dla [[Gruby|Grubego]]. Za przykład wystarczy podać, że ponowne dodanie rozmów między Ocalałymi z [[L4D1]] (bez tego prawie nie odzywali się w grze) zajęło im 1158 dni<ref>Nieoficjalny mod naprawiający to i dodający sporo nieużytych w grze dialogów pojawił się po paru miesiącach od wydania gry</ref>, a poprawienie jednej linii dialogowej [[Left 4 Dead 2#Nowy dream team|Nicka]], której nie było w grze słychać, a którą każdy idiota naprawiłby w Audacity w 5 minut, zajęło Valve zaledwie 1357 dni<ref>Czyli ponad 4 (słownie: cztery) '''lata'''</ref>. Ale ponieważ z bugfixów nie ma pieniędzy, to [[Gabe Newell|wujaszek Gabe]] woli udawać, że nie wie o co chodzi i poczekać, aż gracze sami pozbędą się błędów w grze.
Aktualizacje to główny winowajca rozrostu Steama na dysku twardym. Wydawałoby się, że aktualizacje to dobra rzecz, w końcu fajniej się gra w niezabugowaną, wolną od błędów grę? Otóż nie. [[Valve]] jest zbyt leniwe, żeby przeprowadzać tego typu aktualizacje, dla nich bardziej opłacalne jest dodanie nowej czapki do [[TF2]] czy kolejnego <del>miniguna</del> banana dla [[Gruby|Grubego]]. Za przykład wystarczy podać, że ponowne dodanie rozmów między Ocalałymi z [[L4D1]] (bez tego prawie nie odzywali się w grze) zajęło im 1158 dni<ref>Nieoficjalny mod naprawiający to i dodający sporo nieużytych w grze dialogów pojawił się po paru miesiącach od wydania gry</ref>, a poprawienie jednej linii dialogowej [[Left 4 Dead 2#Nowy dream team|Nicka]], której nie było w grze słychać, a którą każdy idiota naprawiłby w Audacity w 5 minut, zajęło Valve zaledwie 1357 dni<ref>Czyli ponad 4 (słownie: cztery) '''lata'''</ref>. Ale ponieważ z bugfixów nie ma pieniędzy (przynajmniej na razie…), to [[Gabe Newell|wujaszek Gabe]] woli udawać, że nie wie o co chodzi i poczekać, aż gracze sami pozbędą się błędów w grze<ref>Przykładem może być aktualizacja do Warhammer 40,000: Dawn of War 2, która poza kilka rzekomymi „poprawkami” dodaje dodatkową reklamę do przeklikania na początku gry</ref>.


Ponadto, Valve ma totalnie w dupie opinie graczy, co pokazali po aktualizacji z sierpnia 2014 roku, która poza dodaniem zupełnie niepasującego do niczego niebieskiego paska na górze ekranu, zmiany ikonki Steama na niebieską ([[Windows 8|zbieżność barw]] [[Bill Gates|przypadkowa]]) sprawiła, że sam Steam zaczął pobierać cztery razy więcej pamięci niż wcześniej. Moderatorzy na forach otrzymali ''prikaz'' wykłócania się ze wszystkimi userami nalegającymi na wycofanie aktualizacji, ale szybko zostali zmiażdżeni przewagą liczebną i zarzutami o lizodupstwo. Pomińmy fakt, że ta aktualizacja wisiała przez parę miesięcy w becie klienta i miliony ludzi narzekało na stabilność programu, więc [[Gaben|grubas]] miał w ch{{cenzura3}}j czasu na poprawki.
Ponadto, Valve ma totalnie w dupie opinie graczy, co pokazali po aktualizacji z sierpnia 2014 roku, która poza dodaniem zupełnie niepasującego do niczego niebieskiego paska na górze ekranu, zmiany ikonki Steama na niebieską ([[Windows 8|zbieżność barw]] [[Bill Gates|przypadkowa]]) sprawiła, że sam Steam zaczął pobierać cztery razy więcej pamięci niż wcześniej. Moderatorzy na forach otrzymali ''prikaz'' wykłócania się ze wszystkimi userami nalegającymi na wycofanie aktualizacji, ale szybko zostali zmiażdżeni przewagą liczebną i zarzutami o lizodupstwo. Pomińmy fakt, że ta aktualizacja wisiała przez parę miesięcy w becie klienta i miliony ludzi narzekało na stabilność programu, więc [[Gaben|grubas]] miał w ch{{cenzura3}}j czasu na poprawki.


=== Support Valve ===
=== Support Valve ===
Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest pomagać zagubionym użytkownikom w ich problemach z działaniem zarówno samego Steama, jak i dostępnych tam gier i programów. Ich działalność polega na odsyłaniu automatycznych odpowiedzi w stylu „[[Spierdalaj|prosimy o przeinstalowanie Steama i niedziałającej gry]]”, a gdy natręt nie daje sobie spokoju, to do gry wchodzi prawdziwy pracownik i odpowiada to samo, tylko innymi słowami. Później dostaje się głupie prośby o wysyłanie raportów o systemie (jakby nie mogli po prostu spytać o specyfikację komputera), robienie skanowania pod kątem błędów dysku mającego miesiąc czy sprawdzanie temperatur, nawet jeśli komputer nie nagrzewa się chociaż do 50 stopni. Gdy pula porad się wyczerpie, support znajduje jakiś pretekst (np. instalacja jednego z programów do pomiaru temperatury, który sami kazali ci zainstalować) do tego, aby od nowa wysyłać te same rady. Jeśli odpiszesz, że już to robiłeś, otrzymasz odpowiedź, że do czasu wykonania poleceń sprawę uznają za zakończoną.
Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest pomagać zagubionym użytkownikom w ich problemach z działaniem zarówno samego Steama, jak i dostępnych tam gier i programów. Ich działalność polega na odsyłaniu automatycznych odpowiedzi w stylu „[[Spierdalaj|prosimy o przeinstalowanie Steama i niedziałającej gry]]”, a gdy natręt nie daje sobie spokoju, to do gry wchodzi prawdziwy pracownik i odpowiada to samo, tylko innymi słowami. Później dostaje się głupie prośby o wysyłanie raportów o systemie (jakby nie mogli po prostu spytać o specyfikację komputera), robienie skanowania pod kątem błędów dysku mającego miesiąc czy sprawdzanie temperatur, nawet jeśli komputer nie nagrzewa się do chociażby 50 stopni. Gdy pula porad się wyczerpie, support znajduje jakiś pretekst (np. instalacja jednego z programów do pomiaru temperatury, który sami kazali ci zainstalować) do tego, aby od nowa wysyłać te same rady. Jeśli odpiszesz, że już to robiłeś, otrzymasz odpowiedź, że do czasu wykonania poleceń sprawę uznają za zakończoną.


== Użytkownicy ==
Domain Name System (DNS, pol. „system nazw domenowych”) – system serwerów, protokół komunikacyjny oraz usługa obsługująca rozproszoną bazę danych adresów sieciowych. Pozwala na zamianę adresów znanych użytkownikom Internetu na adresy zrozumiałe dla urządzeń tworzących sieć komputerową. Dzięki DNS nazwa mnemoniczna, np. pl.wikipedia.org jest tłumaczona na odpowiadający jej adres IP, czyli 91.198.174.232
Jak w każdej społeczności, tak i użytkownicy Steama dzielą się na kilka podstawowych grup:


=== [[Noob]] ===
DNS to złożony system komputerowy oraz prawny. Zapewnia z jednej strony rejestrację nazw domen internetowych i ich powiązanie z numerami IP. Z drugiej strony realizuje bieżącą obsługę komputerów odnajdujących adresy IP odpowiadające poszczególnym nazwom. Jest nieodzowny do działania prawie wszystkich usług sieci Internet[1].


==== Sposób rozpoznania: ====
Spis treści
* Ma nick w stylu „dzikikilerzabujca”, „zaszczele_tfojom_starom”, „terminator1500100900”, „jan.kowalski”, ewentualnie ma w nicku nazwę jakiegoś mema (pieseł, fail itp.);
* Ustawia sobie prostacko łatwe hasło (zazwyczaj takie samo jak jego nick, ewentualnie 123456 lub qwerty);
* Jego Steam Level jest nie wyższy od pierwszego;
* Jeśli kupuje jakieś gry, to wszystkie jakie chciał od razu zamiast przynajmniej poczekać na jakąś świąteczną promocję;
* Jeśli nie kupuje, to na koncie ma tylko [[Counter-Strike|CS-a]] i ewentualnie [[Left 4 Dead 2]];
* Pobiera wszystko, co ma dopisek „free to play” nawet, jeśli jest to [[SFM|Filmmaker]];
* Jedyne angielskie słowo, jakie zna, to „fuck”, a gdy ktoś do niego powie „ty”<ref>skrót od [[Język angielski|angielskiego]] „thank you”</ref>, to pyta (oczywiście po <del>[[Tibia#Brazylijczycy|brazylijsku]]</del> polsku) o co mu chodzi;
* Po wejściu na serwer dodaje sobie wszystkich graczy do znajomych;
* Nie wie, że druga osoba musi potwierdzić zaproszenie, więc nic mu po długiej liście, skoro wszyscy go ignorują;
* Pyta, jak się sprzedaje gry z konta;
* Wysyła pytania do supportu, gdzie może sprzedać swoje konto<ref>Ale i tak nie dostanie [[ban]]a, bo w supporcie Valve nikt nie pracuje</ref>;
* Wini [[Valve]] o to, że Steam mu spowalnia kompa, bo nie wie, że da się go wyłączyć z autostartu;
* Nie umie posługiwać się trybem Big Picture;
* Nabiera się na dowcipy o [[HL3]];
* Nabiera się na scamy (np. darmowe gry na Steam) i się dziwi czemu traci kasę na telefonie.


==== Podgatunek: Wannabe Pro ====
1 Nazwy domen
1.1 Dozwolone znaki
2 Administracja DNS
3 Techniczna strona DNS
3.1 Ogólny zarys
3.2 Najważniejsze cechy
3.3 RFC
3.4 Główne serwery DNS
3.5 Rodzaje zapytań DNS
3.6 Odpowiedzi na zapytania
3.7 Protokół DNS
4 Przykład działania systemu DNS
5 Typy rekordów DNS
6 Narzędzia
7 Konfiguracja
8 Bezpieczeństwo
9 Zobacz też
10 Przypisy
11 Linki zewnętrzne


===== Sposób rozpoznania: =====
Nazwy domen
* Zawsze ma w nicku tag jakiegoś klanu (przy czym nie musi wcale do niego należeć);
* Liczba jego znajomych przekracza setkę;
* Liczba gier również;
* Jest aktywnym użytkownikiem forum Steama i włącza się w dyskusje w ''Społeczności Steama'', gdzie z reguły wymądrza się jakby co najmniej [[Antoni Macierewicz|miał pojęcie o tym, o czym mówi]];
* Zasypuje serwery screenami ze swoimi wynikami w grach ([[CS]], [[L4D2]], [[TF2]] – zależnie, w czym nabił godziny gry) w celu przedłużenia swojego e-penisa;
* Jest beta-testerem wszystkiego co się da, a później dziwi się, że szlag trafił wydajność jego [[komputer|peceta]].


==== Podgatunek: [[Rosjanin]] ====
Rozproszona baza danych DNS jest indeksowana nazwami domen, tworzącymi drzewiastą strukturę hierarchiczną. Węzły drzewa DNS posiadają etykiety tekstowe o długości od 1 do 63 znaków: pusta etykieta o zerowej długości zarezerwowana jest dla węzła głównego. Etykiety węzłów oddzielone kropkami czytane w kierunku od węzła do korzenia drzewa tworzą pełną nazwę domenową[2]. (np. „pl.wikipedia.org.”[3]).


===== Sposób rozpoznania: =====
Domena jest poddrzewem hierarchii nazw, obejmującym zbiór domen (subdomen) o wspólnym sufiksie, nazwanym tak jak węzeł na szczycie (np. domena funkcjonalna com.pl grupująca nazwy zakończone .com.pl). Nazwy „hostów” są nazwami domen, do których przypisana jest informacja o konkretnych urządzeniach i zazwyczaj występują w liściach drzewa DNS (czyli nie mają swoich poddomen), ale ogólnie jedna nazwa może opisywać zarówno hosta (np. główny serwer WWW organizacji), jak i całą domenę[2].
* Jego nick jest jego imieniem i nazwiskiem, ewentualnie ma takowe podane w profilu w dodatkowych informacjach, a nick to jakieś słowo napisane cyrylicą;
* Nigdy nie używa czatu, chyba że gra w [[Dota 2|Dotę]];
* Jeśli ma mikrofon, to będzie na wszystkich krzyczał po rosyjsku (zapewne chce w ten sposób wyegzekwować pewne zachowania u partnerów w rozgrywce, ale ci go nie rozumieją);
* Jeśli uzna cię za [[noob]]a, jest skłonny cię zastrzelić (najprawdopodobniej tylko w grze, na szczęście);
* Na koncie ma tylko Dotę 2, [[Team Fortress 2]], [[Counter-Strike: Global Offensive]] i ewentualnie Left 4 Dead 2, a mimo to w ostatnio uruchamianych grach ma kilkadziesiąt pozycji dzięki dzieleniu konta, opisanemu nieco wcześniej;
* Jest egoistą, zachowuje się jak osioł i gra tak kiepsko, jak bardzo wydaje mu się, że gra dobrze;
* Łatwiej go sprowokować do awantury niż głodnego goryla, któremu się zabrało kiść bananów z łap;
* Umie mówić po angielsku pod warunkiem, że ma to być jakakolwiek obelga w stosunku do ciebie i/lub twojej rodziny lub opisanie [[seks|stosunku płciowego]] z [[ty|twoją]] matką;
* Tak samo jak brony grozi jej śmiercią, tyle że bez powodu;
* Podczas gry puszcza hardbassa i pije [[Piwo bezalkoholowe|kwas chlebowy]];
* Zwykle nosi dres.


=== User ===
Przykładowo, wewnątrz domeny najwyższego poziomu .pl utworzono wiele domen:


==== Sposób rozpoznania: ====
regionalnych jak ‘opole.pl’, ‘dzierzoniow.pl’ czy ‘warmia.pl’,
* Ma normalny nick niekojarzący się zazwyczaj z niczym dziwnym;
funkcjonalnych jak ‘com.pl’, ‘gov.pl’ czy ‘org.pl’,
* Na koncie ma kilka(naście) gier, które kupił przy okazji świątecznych lub wakacyjnych promocji;
należących do firm, organizacji lub osób prywatnych jak ‘wikipedia.pl’, ‘zus.pl’.
* Ma w miarę proporcjonalny czas gry do czasu posiadania konta (tzn. nie ma przegranego tysiąca godzin w pół roku);
* Gra góra 20 godzin tygodniowo;
* Ma na liście nie więcej niż 40 znajomych, bo większość jego kolegów z podwórka/klasy/szkoły/roku [[Piractwo komputerowe|żałuje]] te niecałe 10 [[euro|ojro]] na grę, więc trzyma tam ludzi, których poznał podczas gry;
* Nie umie instalować nowych skórek do Steama, bo nie jest mu to do szczęścia potrzebne;
* Wytworzył przynajmniej jedną odznakę z gry, którą kupił;
* Nie zakłada konta na forum Steama, <del>bo wie, że i tak w razie problemów nikt mu tam nie pomoże</del> bo wujaszek zmienił rzeczone forum w [[Albania|Albanię]];
* Jeśli już grzebie w ustawieniach Steama, to tylko po to, żeby wyłączyć jakieś bzdety typu ''Steam Cloud'';
* Dobrze rozumie, że gra służy do przyjemności, więc nie uprzykrza innym życia podczas gry puszczaniem [[disco-polo]] do mikrofonu lub wyzywaniem wszystkich naokoło od [[noob]]ów.


==== Podgatunek: [[Brony]] ====
Dozwolone znaki


===== Sposób rozpoznania: =====
Nazwy domen mogą zawierać litery, cyfry i znak '-'. Od niedawna w nazwach niektórych domen można używać znaków narodowych (IDN) takich jak 'ą' czy 'ż'. Trwają prace nad nowymi standardami odpowiadającymi DNS, które będą obsługiwać kodowanie Unicode, co pozwoli na umieszczanie w nazwach domen dowolnych znaków np. polskich albo chińskich równocześnie. W Polsce domeny zawierające znaki diakrytyzowane praktycznie nie występują[potrzebne źródło].
* Jego nick zawsze zawiera imię jakiegoś kucyka (np. [[Szatan|PinkiePie666]]);
Administracja DNS
* W avatarze również ma kuca;
* Tło jego profilu również jest ''kucykowe'';
* Wrzuca na swój profil screeny z gier, w których postacie są zastąpione kucykami;
* W [[Team Fortress 2]] nosi Balonorożec;
* Jeśli ma konto na forum Steama, to cały czas wtrąca jakieś powiedzonka z [[My Little Pony: Friendship is Magic|serialu]];
* Za nazwanie MLP głupią kreskówką dla dziewczynek obrzuca inwektywami ciebie i twoją rodzinę do dziesięciu pokoleń wstecz;
* Często jest również gramatycznym [[Adolf Hitler|nazistą]], a za przekręcenie <del>nazwy</del> imienia swojego ulubionego kucyka grozi śmiercią twojej matce.


==== Podgatunek: Otaku ====
DNS, jako system organizacyjny, składa się z dwóch instytucji – IANA i ICANN. Nadzorują one ogólne zasady przyznawania nazw domen i adresów IP. Nie zajmują się jednak one przydzielaniem domen poszczególnym chętnym, jedynie rozdzielają domeny najwyższego poziomu (takie jak.pl,.gov,.com,.eu) pomiędzy kraje lub wybrane organizacje i przekazują im prawa do zarządzania tymi domenami. Te mogą dalej przekazywać nadzór nad całością bądź częścią swoich domen, i tak Rząd Polski przekazuje nadzór nad domeną.pl Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, która rozdziela poddomeny w obrębie domeny.pl pomiędzy zainteresowanych. Ci z kolei mogą rozdzielać te domeny pomiędzy poszczególne komputery, lub dalej swoim klientom.


===== Sposób rozpoznania: =====
W wielu krajach domena internetowa przyznana przez system DNS staje się własnością tego, kto pierwszy ją kupi. W Polsce jest ona tylko wynajmowana na określony czas. Jeżeli ktoś zrezygnuje ze swojej domeny i zwróci ją administratorowi DNS, może ona trafić w inne ręce.
[[Plik:Otaku w csgo.jpg|thumb|250px|Typowi gracze tego gatunku]]
[[Plik:Steam otaku.png|thumb|250px|Typowy profil otaku na Steamie]]
* Ma pochrzaniony nick złożony z japońskich robaczków i znaków niealfabetycznych, które tylko w teorii składają się na imię jego ulubionego bohatera anime lub, co gorsza, jego ''waifu''<ref>Czyli postaci zazwyczaj płci żeńskiej, do której [[Masturbacja|klepie miecza]]</ref>;
* W avatarze ma z reguły [[Vocaloid|Hatsune Miku czy innego Lena]];
* Jako tło profilu wykorzystuje motyw z jakiegokolwiek anime;
* Stosuje wszelkie [[mem]]y z [[4chan]]a (nawet te, na które oczy same się przewracają, uszy odpadają, a zwykły człowiek chce [[samobójstwo|odebrać sobie życie]]);
* このユーザは日本語で言えれば、毎秒に使うを待ち設ける、<ref>Jeśli ten użytkownik zna japoński, spodziewaj się, że będzie go używać co sekundę</ref>;
* Nawet jeśli nie potrafi mówić po japońsku, to i tak będzie powtarzać jedną i tę samą frazę ''ad mortem defecatam'';
* Wyrzuci cię ze znajomych, jeśli powiesz mu, że nie lubisz [[anime]] lub że [[prawda|anime to bajki]];
* Będzie cię namawiał na wieczorne sesje z anime i wciskał linki do mang dostępnych w sieci;
* Po nazwaniu przez ciebie anime ''chińską bajką'' dostaje ataku wścieklizny;
* Spamuje fora powiązane ze swoimi grami prośbami o stworzenie grywalnych modeli z postaciami z chińskich bajek;
* Prawdopodobnie zwandalizuje ten artykuł za wyrażenie ''chińskie bajki'' z poprzednich podpunktów;
* Niestety, poza tym wszystkim w miarę dobrze gra, więc nikt go nie wyrzuci z serwera tylko za bycie [[Kapitan Bomba|tępym chujem]].


=== Pro ===
Instytucje administrujące DNS na świecie:


==== Sposób rozpoznania: ====
ICANN-IANA – nadzór ogólny nad nazewnictwem i strukturą domen najwyższego poziomu (TLD – ang. Top Level Domains), np.: .pl,.gov,.com
* Gra w jakimś klanie ([[CS]]/[[TF2]]) lub tylko z grupką znajomych na jednym serwerze ([[L4D]]/[[L4D2]]);
VeriSign Global Registry Services – rejestracja i nadzór nad domenami:.net,.com
* Liczba jego znajomych może przekraczać setkę, ale jest adekwatna do stażu na Steamie (3 lata to absolutne minimum);
Public Interest Registry – rejestracja i nadzór nad domeną –.org
* Naprawdę umie grać, ale zazwyczaj nie jest tak dobry, żeby grożono mu bezpodstawnym banem za ''czity'';
Rząd USA – rejestracja i nadzór nad domenami –.mil i.gov
* Źle mu się gra na niezmodowanej grze, ale jednocześnie ma poczucie dobrego smaku i nie wciska na siłę kucyków do [[Left 4 Dead]] i pistoletów na bańki mydlane do Counter-Strike'a (co najwyżej dla śmiechu podmienia AWP na gumkę-recepturkę<ref>Tak, naprawdę takie coś istnieje i tak, nie dostaniesz linka – zabraniają tego zasady korzystania</ref>);
NeuLevel – rejestracja i nadzór nad domeną –.biz
* Jeśli jest typowym klanowiczem, to zawsze ma profil ustawiony na prywatny;
IEEE – rejestracja i nadzór nad domeną –.aero
* Wie co robi, ale nikomu się nie chwali swoją wiedzą, a już na pewno nie stadom [[noob]]ów zasypujących jego skrzynkę lub profil.
Afilias Limited – rejestracja i nadzór nad domeną –.info
Global Name Registry – rejestracja i nadzór nad domeną –.name
EurID – rejestracja i nadzór nad domeną –.eu
rządy poszczególnych krajów: rejestracja i nadzór nad domenami „krajowymi”, np. .pl (zwykle rządy poszczególnych krajów przekazują ten nadzór wyspecjalizowanym instytucjom)


=== Über-pr0-h4xor-eXtreMe ===
Instytucje administrujące DNS w Polsce:


==== Sposób rozpoznania: ====
NASK – nadzór nad domeną.pl jako całością oraz obsługa rejestrowania domen:.gov.pl (od 1 lipca 2013)[4].com.pl,.biz.pl,.org.pl,.net.pl oraz części domen lokalnych, np. .waw.pl.
* Konto ma od {{#expr:{{CURRENTYEAR}}-2002}} lat;
* Gra 200 godzin tygodniowo;
* Ma admina na serwerach Valve;
* Ma [[Half-Life 3|Half-Life'a 3]];
* I Left 4 Dead 3;
* I Portal 3;
*I Team Fortress 3;
*I GTA VI;
* I [[S.T.A.L.K.E.R.|S.T.A.L.K.E.R.A.]] 2;
* Wytworzył odznaki ze wszystkich gier (lub czasem promocji) na 5 poziom;
* W [[Team Fortress 2]] zawsze gra [[Szatan|dziesiątą klasą]];
* Swoją postacią w grze steruje za pomocą telepatii, a pozostałe zabija wzrokiem;
*Jego RAM wynosi 20 TB<ref>I to [[NASA|bez kradzieży]] </ref>;
* Przed każdą aktualizacją Steama dostaje zaproszenie do jej zainstalowania, a dopiero gdy ją zaakceptuje, to zostaje ona puszczona do sieci – w przeciwnym wypadku dostaje list z przeprosinami za utracony czas, a [[Gabe Newell|Gabe]] bije swoich <del>nieudolnych pachołków</del> współpracowników skarpetą wypełnioną dolarami;
* Z Newellem gra co niedzielę partyjkę golfa, pomagając mu wymyślać kolejne preteksty do opóźniania premiery HL3;
* Jest ojcem chrzestnym jego dzieci;
* Mieszka w [[Sosnowiec|Sosnowcu]];
* [https://www.youtube.com/watch?v=Cnbp8a4RZt8 Pokonał głównego bossa Steama];
* Lewą ręką owni noobów, a prawej sam się boi;
* Jego Steam Level przekracza tysiąc;
* Wejście na jego profil na Steamie crashuje nawet [[Linux|Linuksa]];
* Korzysta ze [[SteamOS]], ale tylko dlatego, że ma z Gabem umowę, że w zamian za reklamę będzie za niego płacił rachunki za prąd.


=== [[Bot]] ===
Techniczna strona DNS
Ogólny zarys


==== Sposób rozpoznania: ====
Podstawą technicznego systemu DNS jest ogólnoświatowa sieć serwerów przechowujących informacje na temat adresów domen. Każdy wpis zawiera nazwę oraz odpowiadającą jej wartość, najczęściej adres IP. System DNS jest podstawą działania Internetu.
* Zazwyczaj ma jedną grę;

* Jego Steam Level równa się zwykle jeden;
DNS to również protokół komunikacyjny opisujący sposób łączenia się klientów z serwerami DNS. Częścią specyfikacji protokołu jest również zestaw zaleceń, jak aktualizować wpisy w bazach domen internetowych. Na świecie jest wiele serwerów DNS, które odpowiadają za obsługę poszczególnych domen internetowych. Domeny mają strukturę drzewiastą, na szczycie znajduje się 13 głównych serwerów (root servers) obsługujących domeny najwyższego poziomu (TLD – top level domains), których listę z ich adresami IP można pobrać z ftp://ftp.rs.internic.net/domain/named.root
* Po przyjęciu do znajomych spamuje wiadomościami, przez co masz 69 powiadomień;

* Jest aktywny 24/7;
Serwery najwyższego poziomu z reguły posiadają tylko odwołania do odpowiednich serwerów DNS odpowiedzialnych za domeny niższego rzędu, np. serwery główne (obsługujące między innymi TLD.com) wiedzą, które serwery DNS odpowiedzialne są za domenę example.com. Serwery DNS zwracają nazwę serwerów odpowiedzialnych za domeny niższego rzędu. Możliwa jest sytuacja, że serwer główny odpowiada, że dane o domenie example.com posiada serwer dns.example.com. W celu uniknięcia zapętlenia w takiej sytuacji serwer główny do odpowiedzi dołącza specjalny rekord (tak zwany glue record) zawierający także adres IP serwera niższego rzędu (w tym przypadku dns.example.com).
* Próbuje cię oszukać linkiem typu steomcomonity.com;
Najważniejsze cechy
* Oszukał tylko [[noob]]a.

System DNS posiada następujące cechy:

Nie ma jednej centralnej bazy danych adresów IP i nazw. Najważniejszych jest 13 głównych serwerów rozrzuconych na różnych kontynentach.
Serwery DNS przechowują dane tylko wybranych domen.
Każda domena powinna mieć co najmniej 2 serwery DNS obsługujące ją, jeśli więc nawet któryś z nich będzie nieczynny, to drugi może przejąć jego zadanie.
Każda domena posiada jeden główny dla niej serwer DNS (tzw. master), na którym to wprowadza się konfigurację tej domeny, wszystkie inne serwery obsługujące tę domenę są typu slave i dane dotyczące tej domeny pobierają automatycznie z jej serwera głównego po każdej zmianie zawartości domeny.
Serwery DNS mogą przechowywać przez pewien czas odpowiedzi z innych serwerów (ang. caching), a więc proces zamiany nazw na adresy IP jest często krótszy niż w podanym przykładzie.
Na dany adres IP może wskazywać wiele różnych nazw. Na przykład na adres IP 207.142.131.245 mogą wskazywać nazwy pl.wikipedia.org oraz de.wikipedia.org
Czasami pod jedną nazwą może kryć się więcej niż 1 adres IP po to, aby jeśli jeden z nich zawiedzie, inny mógł spełnić jego rolę.
Przy zmianie adresu IP komputera pełniącego funkcję serwera WWW, nie ma konieczności zmiany adresu internetowego strony, a jedynie poprawy wpisu w serwerze DNS obsługującym domenę.
Protokół DNS posługuje się do komunikacji serwer-klient głównie protokołem UDP, serwer pracuje na porcie numer 53, przesyłanie domeny pomiędzy serwerami master i slave odbywa się protokołem TCP na porcie 53.

RFC

Podstawy protokołu DNS zostały opisane w 1982 roku w dokumencie IETF – RFC 819 przez Jona Postela i Zaw-Sing Su. Dokumenty z 1983 r. – RFC 882 i RFC 883 były oficjalną specyfikacją DNS aż do roku 1989. Nowa, aktualna specyfikacja DNS jest zawarta w RFC 1034 i RFC 1035. W 1996 wydano jeszcze RFC 1918, które wprowadziło zasady „Internet Best Current Practices” oraz dodało do specyfikacji pulę adresów IP przeznaczoną na tzw. prywatne podsieci.
Główne serwery DNS

DNS opiera się na 13 głównych serwerach, zwanych po angielsku root-servers, posiadającymi nazwy od a.root-servers.net do m.root-servers.net. Nie może być ich więcej, ograniczenie wynika z tego, że pojedynczy pakiet UDP o standardowej wielkości 1500 bajtów mieści właśnie informacje o maksymalnie 13 serwerach. Ponieważ główne serwery DNS są podstawą działania Internetu i otrzymują ogromne ilości zapytań, zostały one skopiowane. Kopie głównych serwerów umieszczone są w różnych częściach świata (posiadają te same adresy IP co serwery główne). Użytkownicy z reguły łączą się z najbliższym im serwerem. Przykładowo globalne węzły serwera k.root-servers.net zarządzanego przez organizację RIPE NCC umieszczone są w Amsterdamie, Londynie, Tokio, Delhi oraz Miami, a jeden z jego węzłów lokalnych znajduje się w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym[5].
Rodzaje zapytań DNS

rekurencyjne


== Środki ochrony przed Steamem ==
== Środki ochrony przed Steamem ==
=== Non-Steam ===
=== Non-Steam ===
Jeżeli chciałbyś sobie zagrać w Counter-Strike'a czy inne TF2, to możesz po prostu [[Piractwo komputerowe|pobrać grę]] z jakiegoś [[The Pirate Bay]] czy wygrzebać wstawkę na pebie, bez użerania się z tym złodziejskim procederem wyłudzania pieniędzy i informacji o twoim komputerze. Co prawda, istnieje spora szansa na to, że autor w paczce z grą zawarł również [[wirus komputerowy|ukryty prezent]], ale przecież do odważnych świat należy! Ponadto sporo instalatorów jest w [[język rosyjski|języku naszych wschodnich braci]], co znacznie utrudnia korzystanie, zważywszy na fakt, że przeciętny [[Windows|Window$]] nie potrafi poprawnie wyświetlić cyrylicy, ale przecież i tak zawsze ten przycisk po lewej to „Wstecz”, ten po prawej to „Anuluj”, a środkowy to „Dalej” i to właśnie ten przycisk należy cały czas klikać, aż pojawi się pasek postępu. Nic trudnego.
Jeżeli chciałbyś sobie zagrać w Counter-Strike'a czy inne TF2, to możesz po prostu [[Piractwo komputerowe|pobrać grę]] z jakiegoś [[The Pirate Bay]] czy wygrzebać wstawkę na pebie, bez użerania się z tym złodziejskim procederem wyłudzania pieniędzy i informacji o twoim komputerze. Co prawda, istnieje spora szansa na to, że autor w paczce z grą zawarł również [[wirus komputerowy|ukryty prezent]], ale przecież do odważnych świat należy! Ponadto sporo instalatorów jest w [[język rosyjski|języku naszych wschodnich braci]], co znacznie utrudnia korzystanie, zważywszy na fakt, że przeciętny [[Microsoft Windows|Window$]] nie potrafi poprawnie wyświetlić cyrylicy, ale przecież i tak zawsze ten przycisk po lewej to „Wstecz”, ten po prawej to „Anuluj”, a środkowy to „Dalej” i to właśnie ten przycisk należy cały czas klikać, aż pojawi się pasek postępu. Nic trudnego.


=== PacSteam ===
=== PacSteam ===
PacSteam to programik służący do tworzenia fałszywych kont Steam z udostępnionymi wybranymi przez użytkownika grami. Zazwyczaj służy do piracenia gier Valve, gdyż inaczej nie ma za bardzo sensu pakować się w takie półśrodki i lepiej po prostu znaleźć grę na torrentach. Ponadto, jeżeli masz już konto Steama, to po zalogowaniu się przez PacSteama możesz dostać [[ban|nagrodę frajera roku]], jeżeli Valve to wykryje.
PacSteam to programik służący do tworzenia fałszywych kont Steam z udostępnionymi wybranymi przez użytkownika grami. Zazwyczaj służy do piracenia gier Valve, gdyż inaczej nie ma za bardzo sensu pakować się w takie półśrodki i lepiej po prostu znaleźć grę na torrentach. Ponadto, jeżeli masz już konto Steama, to po zalogowaniu się przez PacSteama możesz dostać [[ban|VACacje]], jeżeli Valve to wykryje.


=== Pranie mózgu ===
=== Pranie mózgu ===
Linia 140: Linia 192:


=== Pozbycie się komputera ===
=== Pozbycie się komputera ===
No właśnie, na co ci to ogromne pudło. Nie masz miejsca pod nogami, a [[monitor|to kanciaste z ekranem]] tylko zagraca ci biurko. Możesz albo zastosować się do jednego z [[Poradnik:Jak zepsuć komputer|naszych]] [[Poradnik:Jak spalić komputer|poradników]], możesz też oddać komputer na biedne dzieci w Afryce. Eboli może nie wyleczy, ale przynajmniej będą miały czym się pobawić, o ile misjonarze już postawili w wiosce generator prądu. Możesz też dać komputer babci, na pewno idealnie będzie pasował na podnóżek albo jako ozdoba w pokoju, na której będzie można postawić fikusa.
No właśnie, na co ci to ogromne pudło. Nie masz miejsca pod nogami, a [[monitor|to kanciaste z <del>kineskopem</del> ekranem]] tylko zagraca ci biurko. Możesz albo zastosować się do jednego z [[Poradnik:Jak zepsuć komputer|naszych]] [[Poradnik:Jak spalić komputer|poradników]], możesz też oddać komputer na biedne dzieci w Afryce. Eboli może nie wyleczy, ale przynajmniej będą miały czym się pobawić, o ile misjonarze już postawili w wiosce generator prądu. Możesz też dać komputer babci, na pewno idealnie będzie pasował na podnóżek albo jako ozdoba w pokoju, na której będzie można postawić fikusa.


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{Valve}}


{{Valve}}
[[Kategoria:Programy komputerowe]]
{{stopka}}
[[Kategoria:Oprogramowanie]]

Aktualna wersja na dzień 11:02, 1 sty 2022

Medal.svg
Logo Steama. Największy trybik symbolizuje samego najjaśniejszego, skrajne lewe – resztę Valve, środkowe – użytkownika, przekładnia – bezpośrednią kontrolę nad nim

Steam (ang. Para) – drugi (po Window$ie) najpowszechniejszy wirus komputerowy, stworzony przez geniusza zła Gabe'a Newella i jego pomagierów z Valve Software. Jego głównym zadaniem jest permanentna i nieodwracalna inwigilacja nieświadomego użytkownika oraz wysyłanie impulsów elektromagnetycznych do jego mózgu w celu przekonania go, że jedyną słuszną firmą jest Valve, a EA, Treyarch, Infinity Ward wraz z Epic Games są sługami Szatana. Przy okazji służy jako elektroniczna platforma do rozprowadzania gier Valve i wielu innych firm, grania w nie, komunikacji ze znajomymi, łączenia się w grupy itepe itede.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Serwis Steam powstał 12 września 2003 roku, kiedy to połowa osób nosiła jeszcze Internet w wiaderkach, a co bogatsi pozwalali sobie na luksus podłączania kabelka do modemu telefonu z zawrotną szybkością 56 kb/s. Nie przeszkadzało to jednak wujaszkowi wymagać stałego połączenia z siecią, aby korzystać z usługi. Prototyp platformy oficjalnie powstał po to, by wygodnie aktualizować Half-Life 2 i Counter-Strike'a, jednakże zarząd Valve szybko dojrzał w nim niezwykle wydajny odkurzacz do wysysania pieniędzy graczy. Mimo tych przeciwności po raz kolejny potwierdziła się zasada, że wujaszek Gabe ma łeb do interesów i jakimś cudem udało mu się odnieść sukces.

W 2006 roku do Steama dodano usługę Friends (którą wyjątkowo słusznie przetłumaczono później na Znajomi[1]), co pozwoliło wielu 10-latkom na dowartościowanie się i wrzucanie do listy znajomych wszystkich graczy, jakich napotkali danego dnia na serwerze – zwłaszcza, że w tym samym roku wydano polski pakiet językowy do Steama. Dwa lata później do Pary dodano taki bajer jak Steam Cloud, który ma pozwalać na zapisywanie stanów gry na serwerach Valve oraz zapamiętywanie konfiguracji gracza, ale w praktyce zazwyczaj próba uruchomienia gry z innego komputera kończy się błędem Steama, dlatego ostatecznie można to wyłączyć[2].

W 2011 roku dodano opcję wrzucania własnych zrzutów ekranu z gier, ale jak zwykle gracze niepoprawnie odczytali zamiary Valve i najczęściej na serwery Steama trafiają screeny z robionymi przez graczy sprayami z masturbującymi się kucami, Zoey z Left 4 Dead korzystającą z pałki policyjnej niezgodnie z przeznaczeniem albo Alyx Vance gwałconą przez Vortigaunty, Gordona i Huntera z L4D[3]. Na jedno konto przypada 2 GB (słownie: dwa gigabajty) pojemności, więc gdyby moderatorzy byli jeszcze bardziej leniwi niż zwykle, to Steam stanowiłby doskonałą bazę wypadową do nauki tworzenia pornograficznych gifów w Filmmakerze.

Rok później, w 2012 dodano coś takiego jak tryb Big Picture, stworzony jako odpowiedź na potrzeby przeciętnego amerykańskiego gracza, który ma zbyt tłuste palce, żeby móc wcisnąć tylko jeden klawisz na klawiaturze naraz – tryb ten pozwala na podłączenie komputera do telewizora i korzystania ze Steama za pomocą obtłuszczonego[4] gamepada z poziomu wypierdzianego fotela i stolika z dziesięcioma hamburgerami, kubełkiem z KFC i dwulitrową butelką coli light obok.

Pod koniec tego samego roku dodano też Steam Market, na którym można za pieniądze zebrane wpłacone na swoje konto Steama kupować klucze do gier, wymieniać się jakimiś durnymi kartami, które dostaje się za granie w gry i kupować nowe tekstury broni do Global Offensive'a (tak, KUPOWAĆ, TEKSTURY). Choć to niewiarygodne, to ludzie są w stanie dać za rzygowiny na broni nawet ponad 400 dolców[5], co ostatecznie odbiera wiarę w ludzkość każdemu, kto pieniądze widział gdzie indziej niż poza portfelem swojego ojca.

W międzyczasie, oczywiście, wprowadzano szereg udogodnień do klienta Steama. Jednym z nich jest Steam Workshop: w założeniu miał pozwalać na ułatwione dzielenie się i dostęp do modyfikacji gier, w praktyce ograniczył się do 4 gier: Left 4 Dead 2 (opanowanym przez mody podmieniające każdą dostępną teksturę w grze na kuce), Team Fortress 2 (z tysiącami nowych czapek), Counter-Strike: Global Offensive (do którego nie da się i tak zainstalować niczego poza nową mapą, więc sensu istnienia Workshopa dla niego nawet sam Bóg nie może pojąć) i Garry's Moda zasypywanego miliardem zapisów z Five Nights At Freddy's.

Jednak najlepszą rzeczą dodaną w 2012 bezsprzecznie był nowy, prokonsumencki regulamin. W lipcu tego roku Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że w sumie spoko i można sprzedawać cyfrowe gry i takie tam. Jakiś czas później Valve wprowadziło nowy regulamin, wedle którego od teraz to gry tylko się wypożycza, a nie kupuje. Poza tym Volvo zabroniło składania pozwów zbiorowych. Śmiechu było co niemiara[6]!

Ponadto do co popularniejszych gier dodano zakładki i można wrzucać takie pierdoły jak poradniki (typu „jak bjegac w conter strik sorce”, ewentualnie „jak zabić nożem ze 100 metrów”, przy czym autor zapomina o wyłączeniu wszystkich zainstalowanych hacków przy nagrywaniu video, po czym zastanawia się kto go zgłosił do VAC-bana), screenshoty (wyżej opisane), artworki (czyli to samo, co screenshoty, tylko robione poza grą) i to wszystko można również komentować (zazwyczaj coś w stylu „I can fap to this”, ewentualnie jakaś obelga związana z Valve i HL3).

We wrześniu 2013 do Steama wprowadzono funkcję Family Sharing. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że od teraz każdy może udostępnić gry ze swojego konta każdemu swojemu znajomemu – wystarczy ich obopólna zgoda na to. Pozwoliło to wielu Rosjanom, Ukraińcom, Brazylijczykom, Polakom i mieszkańcom wielu innych krajów, w których więcej gier się piraci niż kupuje na tworzenie publicznych kont, robienie forumowych/osiedlowych/klasowych/partyjnych zbiórek na kilka gier i dodawanie tego konta do własnych znajomych, dzięki czemu można zapłacić za grę raz, a może w nią grać dowolnie duża liczba osób. Najlepiej widać to w typowo multiplayerowych grach pokroju CS:GO czy L4D2, gdzie wchodzi na serwer człowiek mający kilka tysięcy przegranych godzin i zachowuje się nie tyle jak ktoś, kto gra pierwszy raz, co jakby ktoś pokroju Josefa Mengele zrobił mu lobotomię bez znieczulenia.

Ostatnie aktualizacje Pary okazują wielką wspaniałomyślność Gabena, umożliwiając swoim niewolnikom użytkownikom platformy pobawić się w melomanów z pomocą odtwarzacza muzyki bez jakichkolwiek dodatkowych funkcji poza pauzowaniem utworów. Pod koniec listopada 2014 pracownicy Valve zostali zmuszeni do wprowadzenia eksperymentalnej możliwości strumieniowania rozgrywki dla swoich znajomych lub odtwarzania hentai pod pozorem grania w Counter-Strike'a. Przez jakiś czas tylko w wersji beta Steama, ostatecznie zostało wepchnięte do oficjalnej wersji klienta i oczywiście nikt z tego nie korzysta, bo jeszcze nikomu nie udało się uzyskać podczas nagrywania 60 FPS i przynajmniej trzycyfrowej wartości pingu.

Kolejnym kamieniem milowym jest wprowadzenie w kwietniu 2015 możliwości sprzedaży modyfikacji na Workshopie (początkowo do Skyrima) za cenę ustaloną przez autora. Według doniesień, jeżeli autor zdoła wydoić z graczy przynajmniej 400 dolców, to trafi do niego 25% kwoty, resztę podzieli między sobą Valve i Bethesda, która wydała na świat to badziewie cudo. Jak zwykle kolejny nietrafiony pomysł Valve, który narobił im tylko fermentu w Internecie i jest klasycznym skokiem na kasę graczy. Mimo tego ludzie podjęli tę grę i, niczym w Mango 24, można było sobie sprawić m.in. uniwersalne, niepowtarzalne i zarejestrowane w instytucie patentowym w Greferbergerstanie, do kupienia za jedyne 54,99€ i niczym w profesjonalnym sklepie wysyłkowym, cena nie jest podana nigdzie na stronie, a jedynie na ikonce moda w wyszukiwarce. Ostatecznie po paru dniach wujaszek wycofał się ze swojego idiotycznego pomysłu, wysyłając przez swoich pionków oświadczenie, że rozumieją społeczności swoich gier, ale wpierdalanie się z butami wchodzenie między ludzi skupionych wokół modyfikacji Skyrima nie było najlepszym miejscem do startu.

Dnia 2 czerwca roku pańskiego 2015 nastąpił przełom, którego nikt się nie spodziewał. Gabenowi nagle obrzydły dolary skrupulatnie zbierane od 12 lat i postanowił, że jeżeli komuś nie spodoba się gra, którą kupił lub mu ona jak zwykle nie działa, będzie miał prawo do… zwrotu pieniędzy. Warunki są trzy: nie więcej niż 14 dni od zakupu gry (lub jej wydania, jeśli chodzi o tak popularne w dzisiejszych czasach preordery), nie więcej niż 2 zarejestrowane godziny w grze i musisz wujkowi dać dostęp do konta, więc jeśli kupowałeś przez fiszki PaySafeCard albo pochodzisz z Filipin, to nie masz co liczyć na zwrotne dolary.

Działanie Steama[edytuj • edytuj kod]

Jak do tej pory amerykańscy naukowcy nie zdołali wyjaśnić fenomenu Steama jako programu komputerowego – po prostu to przerasta ludzkie pojęcie, że programik z instalatorem ważącym 2 MB (słownie: dwa megabajty) może się swobodnie rozrosnąć do kilkuset gigabajtów. Liczba sektorów na dysku twardym zajmowana przez Steama rośnie w postępie geometrycznym i nie opracowano wciąż skutecznej metody powstrzymania lub przynajmniej spowolnienia tego procesu.

Aktualizacje[edytuj • edytuj kod]

Aktualizacje to główny winowajca rozrostu Steama na dysku twardym. Wydawałoby się, że aktualizacje to dobra rzecz, w końcu fajniej się gra w niezabugowaną, wolną od błędów grę? Otóż nie. Valve jest zbyt leniwe, żeby przeprowadzać tego typu aktualizacje, dla nich bardziej opłacalne jest dodanie nowej czapki do TF2 czy kolejnego miniguna banana dla Grubego. Za przykład wystarczy podać, że ponowne dodanie rozmów między Ocalałymi z L4D1 (bez tego prawie nie odzywali się w grze) zajęło im 1158 dni[7], a poprawienie jednej linii dialogowej Nicka, której nie było w grze słychać, a którą każdy idiota naprawiłby w Audacity w 5 minut, zajęło Valve zaledwie 1357 dni[8]. Ale ponieważ z bugfixów nie ma pieniędzy (przynajmniej na razie…), to wujaszek Gabe woli udawać, że nie wie o co chodzi i poczekać, aż gracze sami pozbędą się błędów w grze[9].

Ponadto, Valve ma totalnie w dupie opinie graczy, co pokazali po aktualizacji z sierpnia 2014 roku, która poza dodaniem zupełnie niepasującego do niczego niebieskiego paska na górze ekranu, zmiany ikonki Steama na niebieską (zbieżność barw przypadkowa) sprawiła, że sam Steam zaczął pobierać cztery razy więcej pamięci niż wcześniej. Moderatorzy na forach otrzymali prikaz wykłócania się ze wszystkimi userami nalegającymi na wycofanie aktualizacji, ale szybko zostali zmiażdżeni przewagą liczebną i zarzutami o lizodupstwo. Pomińmy fakt, że ta aktualizacja wisiała przez parę miesięcy w becie klienta i miliony ludzi narzekało na stabilność programu, więc grubas miał w chCenzura2.svgj czasu na poprawki.

Support Valve[edytuj • edytuj kod]

Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest pomagać zagubionym użytkownikom w ich problemach z działaniem zarówno samego Steama, jak i dostępnych tam gier i programów. Ich działalność polega na odsyłaniu automatycznych odpowiedzi w stylu „prosimy o przeinstalowanie Steama i niedziałającej gry”, a gdy natręt nie daje sobie spokoju, to do gry wchodzi prawdziwy pracownik i odpowiada to samo, tylko innymi słowami. Później dostaje się głupie prośby o wysyłanie raportów o systemie (jakby nie mogli po prostu spytać o specyfikację komputera), robienie skanowania pod kątem błędów dysku mającego miesiąc czy sprawdzanie temperatur, nawet jeśli komputer nie nagrzewa się do chociażby 50 stopni. Gdy pula porad się wyczerpie, support znajduje jakiś pretekst (np. instalacja jednego z programów do pomiaru temperatury, który sami kazali ci zainstalować) do tego, aby od nowa wysyłać te same rady. Jeśli odpiszesz, że już to robiłeś, otrzymasz odpowiedź, że do czasu wykonania poleceń sprawę uznają za zakończoną.

Użytkownicy[edytuj • edytuj kod]

Jak w każdej społeczności, tak i użytkownicy Steama dzielą się na kilka podstawowych grup:

Noob[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]

  • Ma nick w stylu „dzikikilerzabujca”, „zaszczele_tfojom_starom”, „terminator1500100900”, „jan.kowalski”, ewentualnie ma w nicku nazwę jakiegoś mema (pieseł, fail itp.);
  • Ustawia sobie prostacko łatwe hasło (zazwyczaj takie samo jak jego nick, ewentualnie 123456 lub qwerty);
  • Jego Steam Level jest nie wyższy od pierwszego;
  • Jeśli kupuje jakieś gry, to wszystkie jakie chciał od razu zamiast przynajmniej poczekać na jakąś świąteczną promocję;
  • Jeśli nie kupuje, to na koncie ma tylko CS-a i ewentualnie Left 4 Dead 2;
  • Pobiera wszystko, co ma dopisek „free to play” nawet, jeśli jest to Filmmaker;
  • Jedyne angielskie słowo, jakie zna, to „fuck”, a gdy ktoś do niego powie „ty”[10], to pyta (oczywiście po brazylijsku polsku) o co mu chodzi;
  • Po wejściu na serwer dodaje sobie wszystkich graczy do znajomych;
  • Nie wie, że druga osoba musi potwierdzić zaproszenie, więc nic mu po długiej liście, skoro wszyscy go ignorują;
  • Pyta, jak się sprzedaje gry z konta;
  • Wysyła pytania do supportu, gdzie może sprzedać swoje konto[11];
  • Wini Valve o to, że Steam mu spowalnia kompa, bo nie wie, że da się go wyłączyć z autostartu;
  • Nie umie posługiwać się trybem Big Picture;
  • Nabiera się na dowcipy o HL3;
  • Nabiera się na scamy (np. darmowe gry na Steam) i się dziwi czemu traci kasę na telefonie.

Podgatunek: Wannabe Pro[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]
  • Zawsze ma w nicku tag jakiegoś klanu (przy czym nie musi wcale do niego należeć);
  • Liczba jego znajomych przekracza setkę;
  • Liczba gier również;
  • Jest aktywnym użytkownikiem forum Steama i włącza się w dyskusje w Społeczności Steama, gdzie z reguły wymądrza się jakby co najmniej miał pojęcie o tym, o czym mówi;
  • Zasypuje serwery screenami ze swoimi wynikami w grach (CS, L4D2, TF2 – zależnie, w czym nabił godziny gry) w celu przedłużenia swojego e-penisa;
  • Jest beta-testerem wszystkiego co się da, a później dziwi się, że szlag trafił wydajność jego peceta.

Podgatunek: Rosjanin[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]
  • Jego nick jest jego imieniem i nazwiskiem, ewentualnie ma takowe podane w profilu w dodatkowych informacjach, a nick to jakieś słowo napisane cyrylicą;
  • Nigdy nie używa czatu, chyba że gra w Dotę;
  • Jeśli ma mikrofon, to będzie na wszystkich krzyczał po rosyjsku (zapewne chce w ten sposób wyegzekwować pewne zachowania u partnerów w rozgrywce, ale ci go nie rozumieją);
  • Jeśli uzna cię za nooba, jest skłonny cię zastrzelić (najprawdopodobniej tylko w grze, na szczęście);
  • Na koncie ma tylko Dotę 2, Team Fortress 2, Counter-Strike: Global Offensive i ewentualnie Left 4 Dead 2, a mimo to w ostatnio uruchamianych grach ma kilkadziesiąt pozycji dzięki dzieleniu konta, opisanemu nieco wcześniej;
  • Jest egoistą, zachowuje się jak osioł i gra tak kiepsko, jak bardzo wydaje mu się, że gra dobrze;
  • Łatwiej go sprowokować do awantury niż głodnego goryla, któremu się zabrało kiść bananów z łap;
  • Umie mówić po angielsku pod warunkiem, że ma to być jakakolwiek obelga w stosunku do ciebie i/lub twojej rodziny lub opisanie stosunku płciowego z twoją matką;
  • Tak samo jak brony grozi jej śmiercią, tyle że bez powodu;
  • Podczas gry puszcza hardbassa i pije kwas chlebowy;
  • Zwykle nosi dres.

User[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]

  • Ma normalny nick niekojarzący się zazwyczaj z niczym dziwnym;
  • Na koncie ma kilka(naście) gier, które kupił przy okazji świątecznych lub wakacyjnych promocji;
  • Ma w miarę proporcjonalny czas gry do czasu posiadania konta (tzn. nie ma przegranego tysiąca godzin w pół roku);
  • Gra góra 20 godzin tygodniowo;
  • Ma na liście nie więcej niż 40 znajomych, bo większość jego kolegów z podwórka/klasy/szkoły/roku żałuje te niecałe 10 ojro na grę, więc trzyma tam ludzi, których poznał podczas gry;
  • Nie umie instalować nowych skórek do Steama, bo nie jest mu to do szczęścia potrzebne;
  • Wytworzył przynajmniej jedną odznakę z gry, którą kupił;
  • Nie zakłada konta na forum Steama, bo wie, że i tak w razie problemów nikt mu tam nie pomoże bo wujaszek zmienił rzeczone forum w Albanię;
  • Jeśli już grzebie w ustawieniach Steama, to tylko po to, żeby wyłączyć jakieś bzdety typu Steam Cloud;
  • Dobrze rozumie, że gra służy do przyjemności, więc nie uprzykrza innym życia podczas gry puszczaniem disco-polo do mikrofonu lub wyzywaniem wszystkich naokoło od noobów.

Podgatunek: Brony[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]
  • Jego nick zawsze zawiera imię jakiegoś kucyka (np. PinkiePie666);
  • W avatarze również ma kuca;
  • Tło jego profilu również jest kucykowe;
  • Wrzuca na swój profil screeny z gier, w których postacie są zastąpione kucykami;
  • W Team Fortress 2 nosi Balonorożec;
  • Jeśli ma konto na forum Steama, to cały czas wtrąca jakieś powiedzonka z serialu;
  • Za nazwanie MLP głupią kreskówką dla dziewczynek obrzuca inwektywami ciebie i twoją rodzinę do dziesięciu pokoleń wstecz;
  • Często jest również gramatycznym nazistą, a za przekręcenie nazwy imienia swojego ulubionego kucyka grozi śmiercią twojej matce.

Podgatunek: Otaku[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]
Typowi gracze tego gatunku
Typowy profil otaku na Steamie
  • Ma pochrzaniony nick złożony z japońskich robaczków i znaków niealfabetycznych, które tylko w teorii składają się na imię jego ulubionego bohatera anime lub, co gorsza, jego waifu[12];
  • W avatarze ma z reguły Hatsune Miku czy innego Lena;
  • Jako tło profilu wykorzystuje motyw z jakiegokolwiek anime;
  • Stosuje wszelkie memy z 4chana (nawet te, na które oczy same się przewracają, uszy odpadają, a zwykły człowiek chce odebrać sobie życie);
  • このユーザは日本語で言えれば、毎秒に使うを待ち設ける、[13];
  • Nawet jeśli nie potrafi mówić po japońsku, to i tak będzie powtarzać jedną i tę samą frazę ad mortem defecatam;
  • Wyrzuci cię ze znajomych, jeśli powiesz mu, że nie lubisz anime lub że anime to bajki;
  • Będzie cię namawiał na wieczorne sesje z anime i wciskał linki do mang dostępnych w sieci;
  • Po nazwaniu przez ciebie anime chińską bajką dostaje ataku wścieklizny;
  • Spamuje fora powiązane ze swoimi grami prośbami o stworzenie grywalnych modeli z postaciami z chińskich bajek;
  • Prawdopodobnie zwandalizuje ten artykuł za wyrażenie chińskie bajki z poprzednich podpunktów;
  • Niestety, poza tym wszystkim w miarę dobrze gra, więc nikt go nie wyrzuci z serwera tylko za bycie tępym chujem.

Pro[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]

  • Gra w jakimś klanie (CS/TF2) lub tylko z grupką znajomych na jednym serwerze (L4D/L4D2);
  • Liczba jego znajomych może przekraczać setkę, ale jest adekwatna do stażu na Steamie (3 lata to absolutne minimum);
  • Naprawdę umie grać, ale zazwyczaj nie jest tak dobry, żeby grożono mu bezpodstawnym banem za czity;
  • Źle mu się gra na niezmodowanej grze, ale jednocześnie ma poczucie dobrego smaku i nie wciska na siłę kucyków do Left 4 Dead i pistoletów na bańki mydlane do Counter-Strike'a (co najwyżej dla śmiechu podmienia AWP na gumkę-recepturkę[14]);
  • Jeśli jest typowym klanowiczem, to zawsze ma profil ustawiony na prywatny;
  • Wie co robi, ale nikomu się nie chwali swoją wiedzą, a już na pewno nie stadom noobów zasypujących jego skrzynkę lub profil.

Über-pr0-h4xor-eXtreMe[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]

  • Konto ma od 22 lat;
  • Gra 200 godzin tygodniowo;
  • Ma admina na serwerach Valve;
  • Ma Half-Life'a 3;
  • I Left 4 Dead 3;
  • I Portal 3;
  • I Team Fortress 3;
  • I GTA VI;
  • I S.T.A.L.K.E.R.A. 2;
  • Wytworzył odznaki ze wszystkich gier (lub czasem promocji) na 5 poziom;
  • W Team Fortress 2 zawsze gra dziesiątą klasą;
  • Swoją postacią w grze steruje za pomocą telepatii, a pozostałe zabija wzrokiem;
  • Jego RAM wynosi 20 TB[15];
  • Przed każdą aktualizacją Steama dostaje zaproszenie do jej zainstalowania, a dopiero gdy ją zaakceptuje, to zostaje ona puszczona do sieci – w przeciwnym wypadku dostaje list z przeprosinami za utracony czas, a Gabe bije swoich nieudolnych pachołków współpracowników skarpetą wypełnioną dolarami;
  • Z Newellem gra co niedzielę partyjkę golfa, pomagając mu wymyślać kolejne preteksty do opóźniania premiery HL3;
  • Jest ojcem chrzestnym jego dzieci;
  • Mieszka w Sosnowcu;
  • Pokonał głównego bossa Steama;
  • Lewą ręką owni noobów, a prawej sam się boi;
  • Jego Steam Level przekracza tysiąc;
  • Wejście na jego profil na Steamie crashuje nawet Linuksa;
  • Korzysta ze SteamOS, ale tylko dlatego, że ma z Gabem umowę, że w zamian za reklamę będzie za niego płacił rachunki za prąd.

Bot[edytuj • edytuj kod]

Sposób rozpoznania:[edytuj • edytuj kod]

  • Zazwyczaj ma jedną grę;
  • Jego Steam Level równa się zwykle jeden;
  • Po przyjęciu do znajomych spamuje wiadomościami, przez co masz 69 powiadomień;
  • Jest aktywny 24/7;
  • Próbuje cię oszukać linkiem typu steomcomonity.com;
  • Oszukał tylko nooba.

Środki ochrony przed Steamem[edytuj • edytuj kod]

Non-Steam[edytuj • edytuj kod]

Jeżeli chciałbyś sobie zagrać w Counter-Strike'a czy inne TF2, to możesz po prostu pobrać grę z jakiegoś The Pirate Bay czy wygrzebać wstawkę na pebie, bez użerania się z tym złodziejskim procederem wyłudzania pieniędzy i informacji o twoim komputerze. Co prawda, istnieje spora szansa na to, że autor w paczce z grą zawarł również ukryty prezent, ale przecież do odważnych świat należy! Ponadto sporo instalatorów jest w języku naszych wschodnich braci, co znacznie utrudnia korzystanie, zważywszy na fakt, że przeciętny Window$ nie potrafi poprawnie wyświetlić cyrylicy, ale przecież i tak zawsze ten przycisk po lewej to „Wstecz”, ten po prawej to „Anuluj”, a środkowy to „Dalej” i to właśnie ten przycisk należy cały czas klikać, aż pojawi się pasek postępu. Nic trudnego.

PacSteam[edytuj • edytuj kod]

PacSteam to programik służący do tworzenia fałszywych kont Steam z udostępnionymi wybranymi przez użytkownika grami. Zazwyczaj służy do piracenia gier Valve, gdyż inaczej nie ma za bardzo sensu pakować się w takie półśrodki i lepiej po prostu znaleźć grę na torrentach. Ponadto, jeżeli masz już konto Steama, to po zalogowaniu się przez PacSteama możesz dostać VACacje, jeżeli Valve to wykryje.

Pranie mózgu[edytuj • edytuj kod]

Mając wyprany mózg, zapomnimy o wszystkim, łącznie ze Steamem, Valve, Gabenem i innymi plugastwami istniejącymi na tym świecie. Aby skutecznie przejść proces prania mózgu, odsyłamy do tego artykułu, ewentualnie zalecamy zapisanie się do PiS-u.

Ucieczka na Marsa[edytuj • edytuj kod]

NASA swego czasu ogłosiła, że poszukuje kandydatów do pierwszego załogowego lotu na Czerwoną Planetę. Może warto byłoby się zgłosić? Co prawda mówi się, że ma być to lot w jedną stronę, ale skoro musisz uciec jak najdalej stąd, to chyba lepszego miejsca niż inna planeta nie znajdziesz. A poza tym to doskonała szansa na nawiązanie nowych znajomości. Kto wie, być może z czasem technika pójdzie na tyle do przodu, że będziesz mógł wysłać selfie zrobione z kosmitami na swojego facebooka nawet z Marsa.

Pozbycie się komputera[edytuj • edytuj kod]

No właśnie, na co ci to ogromne pudło. Nie masz miejsca pod nogami, a to kanciaste z kineskopem ekranem tylko zagraca ci biurko. Możesz albo zastosować się do jednego z naszych poradników, możesz też oddać komputer na biedne dzieci w Afryce. Eboli może nie wyleczy, ale przynajmniej będą miały czym się pobawić, o ile misjonarze już postawili w wiosce generator prądu. Możesz też dać komputer babci, na pewno idealnie będzie pasował na podnóżek albo jako ozdoba w pokoju, na której będzie można postawić fikusa.

Przypisy

  1. Przeciętny gracz komputerowy nie ma przyjaciół
  2. Zresztą i tak nikt normalny nie logowałby się na własne konto w kafejce internetowej czy u jakiegoś znajomego – chyba, że czuje się zbyt bogaty i chce stracić swoje konto
  3. Tak, jednocześnie. Nie, nie dostaniesz linka.
  4. Ewentualnie dobrze przesmarowanego
  5. Link do Steam Market
  6. Szkoda tylko, że przez łzy
  7. Nieoficjalny mod naprawiający to i dodający sporo nieużytych w grze dialogów pojawił się po paru miesiącach od wydania gry
  8. Czyli ponad 4 (słownie: cztery) lata
  9. Przykładem może być aktualizacja do Warhammer 40,000: Dawn of War 2, która poza kilka rzekomymi „poprawkami” dodaje dodatkową reklamę do przeklikania na początku gry
  10. skrót od angielskiego „thank you”
  11. Ale i tak nie dostanie bana, bo w supporcie Valve nikt nie pracuje
  12. Czyli postaci zazwyczaj płci żeńskiej, do której klepie miecza
  13. Jeśli ten użytkownik zna japoński, spodziewaj się, że będzie go używać co sekundę
  14. Tak, naprawdę takie coś istnieje i tak, nie dostaniesz linka – zabraniają tego zasady korzystania
  15. I to bez kradzieży