Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Porost. Autor wycofanej wersji to 83.168.108.165.) |
(b) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 34 wersji utworzonych przez 18 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:Garbojama 2010 4.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]] |
||
[[Plik:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]] |
|||
'''Garbus''' – [[samochód]] powstały na zlecenie [[Adolf Hitler|Hitlera]] w [[1930]] roku. Miał być wykonany przez [[Ferdynand kiepski|Ferdynanda Kiepskiego]], wówczas współpracujący z [[Mercedes|Mercedesem]]. Miała to być wszechstronna, bezpieczna i dynamiczna limuzyna. Niestety, gdy w [[1934]] roku Ferdynand Kiepski wykonał projekt, okazało się, że ten samochód jest ciasny, wolny i niebezpieczny. Dlatego Garbus powstał na nowo w [[1936]] roku, a wszedł do seryjnej produkcji w [[1938]] roku. Tym razem przygotowała go wówczas nikomu nieznana firma [[Volkswagen|VW]]. |
|||
[[Plik:1963 Volkswagen Beetle (33524947734).jpg|thumb|Każdy chciałby takie mieć!]] |
|||
'''Volkswagen Garbus''' (pot. ''Garbus'' lub ''Garbi Super Bryka'', przez kujonów nazywany '''Volkswagen Typ 1''') – symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]]. |
|||
== Historia == |
|||
==Ile kosztuje i gdzie można go kupić ?== |
|||
[[Plik:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]] |
|||
Garbusy to bardzo tanie samochody. Aż tak tanie, że zwykły zbieracz puszek lub złomiarz mógł sobie pozwolić na Garbusa. |
|||
[[Plik:Botanical Gardens Greenhouse.JPG|thumb|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]] |
|||
Garbusa szło kupić w różnych ciekawych punktach. Był to targ, skup złomu. Nawet dało się go kupić na wysypisku śmieci, jeżeli leżał gdzieś na wierzchu a nie pod stertą śmieci. |
|||
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[Niemcy|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet [[Polskie drogi|polskich]]) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą ''New Beetle'', która płytę podłogową ukradła [[Volkswagen Golf|Golfowi]]. |
|||
== |
== Inne nazwy == |
||
* '''[[język angielski|Angielski]]''' – ''Beetle'' (''Żuczek'') |
|||
* Silnik – wodny 10 [[litr|l]] v2, zasilanie gazem |
|||
* '''[[język francuski|Francuski]]''' – ''Coccinele'' (''Biedronka'') |
|||
* Moc maksymalna – 100 i[[Koń|Koni]] i 2 źrebiaki (ale i tak nie wejdzie ani jeden) |
|||
* '''[[język hiszpański|Hiszpański]]''' – ''El Huevito'' (''Jajeczko'') |
|||
* Moment obrotowy – 0,01 Mn |
|||
* '''[[język niemiecki|Niemiecki]]''' – ''KÄÄFER!'' (''...też żuczek.'') |
|||
* Światła xenonowe (tylko w tedy gdy sie pomaluje szybke farbami plakatowymi na niebiesko) |
|||
* '''[[Język słowacki|Słowacki]]''' – ''Chrobák'' (''Robak'') |
|||
* Wspomaganie kierownicy (gdy se nogą pomożesz) |
|||
* '''[[język szwedzki|Szwedzki]]''' – ''Bubbla'' (Nie, nie [[Leszek Bubel|Bubel]], tylko znowu ''Robak'') |
|||
* 0 - 100 km/h – 15 lat |
|||
* V-max – 150 km/h (250 km/h ze stromej górki) |
|||
* droga hamowania z 100 km/h – 80 [[metr|m]] |
|||
* Pojemność bagażnika – 50 l wódki, 20 l soku z mandarynek i 10 l piwa |
|||
* Średnie spalanie – 100litrów na 100km i wiadro |
|||
* W standardzie kierownica, hamulce, 2 siedzenia, [[silnik]], 2 tony blach i komplet zdartych opon zimowych |
|||
* Dodatkowo za dopłatą dodatkowe 2 siedzenia z tyłu, klimatyzacja na gaz, monofoniczne radio, 10 litrów wódki, dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemności 5 l |
|||
* Napęd na koło zapasowe na gnojowice |
|||
{{stubmot}} |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Volkswagen]] |
|||
* [[Volkswagen Golf]] |
|||
* [[Volkswagen LT 28]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 19:53, 3 lis 2022
Volkswagen Garbus (pot. Garbus lub Garbi Super Bryka, przez kujonów nazywany Volkswagen Typ 1) – symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet polskich) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą New Beetle, która płytę podłogową ukradła Golfowi.
Inne nazwy[edytuj • edytuj kod]
- Angielski – Beetle (Żuczek)
- Francuski – Coccinele (Biedronka)
- Hiszpański – El Huevito (Jajeczko)
- Niemiecki – KÄÄFER! (...też żuczek.)
- Słowacki – Chrobák (Robak)
- Szwedzki – Bubbla (Nie, nie Bubel, tylko znowu Robak)