Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami
Del Pacino (dyskusja • edycje) M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Del Pacino. Autor wycofanej wersji to 57.66.197.36.) |
(b) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 14 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:Garbojama 2010 4.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]] |
||
[[ |
[[Plik:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]] |
||
[[Plik:1963 Volkswagen Beetle (33524947734).jpg|thumb|Każdy chciałby takie mieć!]] |
|||
'''Volkswagen Garbus''' |
'''Volkswagen Garbus''' (pot. ''Garbus'' lub ''Garbi Super Bryka'', przez kujonów nazywany '''Volkswagen Typ 1''') – symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]]. |
||
==Historia== |
== Historia == |
||
[[ |
[[Plik:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]] |
||
[[Plik: |
[[Plik:Botanical Gardens Greenhouse.JPG|thumb|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]] |
||
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[ |
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[Niemcy|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet [[Polskie drogi|polskich]]) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą ''New Beetle'', która płytę podłogową ukradła [[Volkswagen Golf|Golfowi]]. |
||
⚫ | |||
==Ile kosztuje i gdzie można go kupić?== |
|||
⚫ | |||
Garbusy to bardzo tanie samochody. Aż tak tanie, że zwykły zbieracz puszek lub [[złomiarz]] mógłby sobie na nie pozwolić. Można je było kupić w różnych ciekawych punktach: targ, skup złomu, a nawet wygrzebać na wysypisku śmieci. Garbusa wyróżnia również to, że zwykła wiejska maszyna do cięcia siana chodzi lepiej niż jego silnik. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''[[język niemiecki|Niemiecki]]''' – ''KÄÄFER!'' (''...też żuczek.'') |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
== |
== Zobacz też == |
||
⚫ | |||
*Silnik – wodny 10[[litr|l]] v2, zasilanie gazem |
|||
⚫ | |||
*Moc maksymalna – 100 [[Koń|Koni]] i 2 źrebaki |
|||
⚫ | |||
*Moment obrotowy – 0,01 Mn |
|||
*Światła ksenonowe - tylko w tedy gdy się pomaluje szybkę farbami plakatowymi na niebiesko |
|||
*Wspomaganie kierownicy - gdy sobie nogą pomożesz |
|||
*Przyspieszenie 0 - 100 km/h – 15 lat |
|||
*Prędkość max. 65 km/h (ale przy 45 km/h już zaczyna lecieć dym z silnika) |
|||
*Droga hamowania z 100 km/h – 80 [[metr|m]] |
|||
*Pojemność bagażnika – 50l wódki, 20l soku z mandarynek i 10l piwa |
|||
*Średnie spalanie – 100l na 100km i wiadro |
|||
*Napęd na koło zapasowe |
|||
*W standardzie kierownica, hamulce, 2 siedzenia, [[silnik]], 2 tony blachy i komplet zdartych opon zimowych |
|||
*Dodatkowo za dopłatą dodatkowe 2 siedzenia z tyłu, klimatyzacja na gaz, monofoniczne radio, 10 litrów wódki, dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemności 5 l |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
*[[język niemiecki|niemiecki]]: ''Volkswagen Typ 1'' - zdecydowanie najdziwniejsza nazwa |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
==Zobacz też== |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 19:53, 3 lis 2022
Volkswagen Garbus (pot. Garbus lub Garbi Super Bryka, przez kujonów nazywany Volkswagen Typ 1) – symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet polskich) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą New Beetle, która płytę podłogową ukradła Golfowi.
Inne nazwy[edytuj • edytuj kod]
- Angielski – Beetle (Żuczek)
- Francuski – Coccinele (Biedronka)
- Hiszpański – El Huevito (Jajeczko)
- Niemiecki – KÄÄFER! (...też żuczek.)
- Słowacki – Chrobák (Robak)
- Szwedzki – Bubbla (Nie, nie Bubel, tylko znowu Robak)