Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (historia modelu i sukcesy w sporcie)
Znacznik: rewert ręczny
 
(Nie pokazano 77 wersji utworzonych przez 53 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:WARTBURG.JPG|thumb|Wspaniały krążownik szos]]
[[Plik:Wartburg 312.jpg|thumb|Wspaniały krążownik szos]]


'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan]]u.
'''Wartburg''' - Samochodo-książo-zamko-fazaka
Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.


== Historia modelu ==
== Wartburg 1000 ==
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan]]ie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie.
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant [[Jezus]], pierwsze szkice modelu powstały w 27 roku na potrzeby bogatego szejka naftowego - Abdula Nahabadżima, chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii jaki przedstawił Jezus, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki.
== Osiągi ==
Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych.
Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.
*V max = 489+ km/h (pewnie dałoby się więcej ale tor by się stopił od takiej szybkości)
*Przyspieszenie 0-100 km/h = 1.1 s
*Masa = 580 kg
*Silnik = Na gaz, wolnossący V16 z 4 turbosprężarkami
*Moc = 1200 KM
*Pojemnośc silnika = 8241 cm<sup>3</sup>
== Sukcesy w sporcie ==


Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:


Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.
*Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku [[1986]] do [[1995]]

*Pchnięcie kulą, skok w zwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w [[Seul|Seulu]] [[1988]]
== Wartburg 353 ==
*Wygrana Pucharu Księżyca
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre.
*Mistrzostwo świata w szydełkowaniu [[1990]]
Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.
*1. miejsce w wielkich zawodach obierania ogórków [[1992]]

Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:
* otwierane drzwi (1300 zł)
* otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
* otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
* otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
* zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)
i wiele, wiele więcej.

Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację [[Climatronic]] (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).

Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w [[Burkina Faso]].
Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł.
Model ten nie jest wyposażony w [[ABS]], poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?).
Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu [[Metallica]].
Nie znane są przypadki przekroczenia 200&nbsp;km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów [[Ragnarök]], po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach [[Tartar]]u.

== Modele i wersje silnikowe ==
{| class="wikitable" style="font-size:80%;width:75%"
|+
! Model
! Lata produkcji
! Układ silnika
! Zasilanie
! Pojemność silnika
! Moc (Km)
! Moment Obrotowy (Nm)
! Przyśpieszenie 0-100
! Prędkość maksymalna
|-
!colspan="9" align=center|'''Model 1000'''
|-
! '''Wartburg 1000 „Antique”'''
|666 p.n.e.–1954
|Jednocylindrowy widlasty boxer
|Paliwo cieknie przez specjalną rurkę
|puszka pepsi (330 ml)
|12 przy 14300 obr/min
|14,3 przy 9400 obr/min
|wtf?
|>90&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 1000 „Dynamic”'''
|1957–1958
|Jednocylindrowy widlasty boxer
|Mała elektryczna pompka
|mała butelka pepsi (500 ml)
|15 przy 16234 obr/min
|17 przy 11100 obr/min
|almost
|99&nbsp;km/h
|-
!colspan="9" align=center|'''Model 353'''
|-
! '''Wartburg 353 „Popular”'''
|1410–2014
|R3-6v UHC
|Ruski gaźnik „Benzinka”
|dwie półtoralitrowe butelki oranżady
|28 przy 8900 obr/min
|41 przy 7400 obr/min
|trzy dekady
|112,83&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 353 „Executive”'''
|Trzy sztuki w 1984
|R3-7v UHC
|Niemiecki gaźnik „Messerschmitt”
|dwie puszki coca-coli
|29 przy 8600 obr/min
|44 przy 5900 obr/min
|dwie dekady
|113,25&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 353 "Sporting"'''
|od 2010 do dziś
|V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu)
|Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo
|3645cm3
|420 przy 6700 obr/min
|515 przy 3950 obr/min
|4,8s
|280&nbsp;km/h (ograniczona elektronicznie)
|-
|}

[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]]
[[Plik:Wartburg 353 Pohjanmaa ralli.jpg|thumb|Wartburg w biegu po Twaróg w 1993]]
[[Plik:Wartburg 1.3 Rally Trailer.jpg|thumb|Wartburg 1.3 w Monte Carlo]]

== Sukcesy w sporcie ==
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
* Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku [[1986]] do [[1995]];
* Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w [[Seul]]u [[1988]];
* Wygrana Pucharu Księżyca;
* Mistrzostwo świata w szydełkowaniu [[1990]];
* 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w [[1992]];
* Bieg po Twaróg [[1993]];
* Pobicie rekordu w rzucie beretem [[2004]].


== Inne określenia ==
== Inne określenia ==
* '''''Warcibur'''''
*Warczyburg
* '''''Warczyburg'''''
*Wartborghini
* '''''Wartborghini'''''
* '''''Wartgolf'''''
* '''''Warbardżetta'''''
* '''''Warczybeger'''''
* '''''Wanka'''''
* '''''Warczystrach'''''
* '''''Warczach'''''
* '''''Zwarty burek'''''
* '''''Warczyblacha'''''
* '''''Warczywarga'''''
* '''''Wajper'''''


== Zobacz też ==
{{stub}}
* [[Fiat 125p]]
* [[Fiat 126p]]
* [[Fiat 126p Bis]]
* [[FSO Polonez]]
* [[Marian Paździoch]]
* [[Niemiecka Republika Demokratyczna]]
* [[Syrena (samochód)]]
* [[Trabant]]


{{Motoryzacja}}
[[kategoria:samochody]]
[[Kategoria:Marki samochodów]]

Aktualna wersja na dzień 20:30, 5 cze 2023

Wspaniały krążownik szos

Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.

Wartburg 1000[edytuj • edytuj kod]

Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.

Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.

Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.

Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.

Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.

Wartburg 353[edytuj • edytuj kod]

Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.

Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:

  • otwierane drzwi (1300 zł)
  • otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
  • otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
  • otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
  • zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)

i wiele, wiele więcej.

Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).

Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200 km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök, po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.

Modele i wersje silnikowe[edytuj • edytuj kod]

Model Lata produkcji Układ silnika Zasilanie Pojemność silnika Moc (Km) Moment Obrotowy (Nm) Przyśpieszenie 0-100 Prędkość maksymalna
Model 1000
Wartburg 1000 „Antique” 666 p.n.e.–1954 Jednocylindrowy widlasty boxer Paliwo cieknie przez specjalną rurkę puszka pepsi (330 ml) 12 przy 14300 obr/min 14,3 przy 9400 obr/min wtf? >90 km/h
Wartburg 1000 „Dynamic” 1957–1958 Jednocylindrowy widlasty boxer Mała elektryczna pompka mała butelka pepsi (500 ml) 15 przy 16234 obr/min 17 przy 11100 obr/min almost 99 km/h
Model 353
Wartburg 353 „Popular” 1410–2014 R3-6v UHC Ruski gaźnik „Benzinka” dwie półtoralitrowe butelki oranżady 28 przy 8900 obr/min 41 przy 7400 obr/min trzy dekady 112,83 km/h
Wartburg 353 „Executive” Trzy sztuki w 1984 R3-7v UHC Niemiecki gaźnik „Messerschmitt” dwie puszki coca-coli 29 przy 8600 obr/min 44 przy 5900 obr/min dwie dekady 113,25 km/h
Wartburg 353 "Sporting" od 2010 do dziś V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo 3645cm3 420 przy 6700 obr/min 515 przy 3950 obr/min 4,8s 280 km/h (ograniczona elektronicznie)
Centrum Wartburga w Nowej Hucie
Wartburg w biegu po Twaróg w 1993
Wartburg 1.3 w Monte Carlo

Sukcesy w sporcie[edytuj • edytuj kod]

Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:

  • Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995;
  • Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988;
  • Wygrana Pucharu Księżyca;
  • Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990;
  • 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w 1992;
  • Bieg po Twaróg 1993;
  • Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004.

Inne określenia[edytuj • edytuj kod]

  • Warcibur
  • Warczyburg
  • Wartborghini
  • Wartgolf
  • Warbardżetta
  • Warczybeger
  • Wanka
  • Warczystrach
  • Warczach
  • Zwarty burek
  • Warczyblacha
  • Warczywarga
  • Wajper

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]