Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: rewert ręczny |
|||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 15 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:Wartburg 312.jpg|thumb|Wspaniały krążownik szos]] |
||
'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan |
'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan]]u. |
||
Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek. |
Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek. |
||
== Wartburg 1000 == |
== Wartburg 1000 == |
||
⚫ | Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej. |
||
⚫ | Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan]]ie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie. |
||
⚫ | Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[ |
||
⚫ | Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan |
||
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. |
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. |
||
Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. |
Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. |
||
Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu |
Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało. |
||
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model |
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika. |
||
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub |
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu. |
||
== Wartburg 353 == |
== Wartburg 353 == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich. |
Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich. |
||
Pierwszą wersją wyposażenia był |
Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać: |
||
* otwierane drzwi (1300 zł) |
|||
* otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł) |
|||
* otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł) |
|||
* otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł) |
|||
* zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy) |
|||
i wiele wiele więcej. |
i wiele, wiele więcej. |
||
Najbogatszą edycją była limitowana wersja |
Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację [[Climatronic]] (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia). |
||
Od 2010 roku na rynku króluje wersja |
Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w [[Burkina Faso]]. |
||
Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. |
Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. |
||
Model ten nie jest wyposażony w [[ABS]], poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). |
Model ten nie jest wyposażony w [[ABS]], poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). |
||
Zaobserwowano również iż podczas prędkości |
Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu [[Metallica]]. |
||
Nie znane są przypadki przekroczenia |
Nie znane są przypadki przekroczenia 200 km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów [[Ragnarök]], po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach [[Tartar]]u. |
||
== Modele i wersje silnikowe == |
== Modele i wersje silnikowe == |
||
{| class=wikitable style="font-size:80%;width:75%" |
{| class="wikitable" style="font-size:80%;width:75%" |
||
|+ |
|+ |
||
! Model |
! Model |
||
Linia 54: | Linia 52: | ||
!colspan="9" align=center|'''Model 1000''' |
!colspan="9" align=center|'''Model 1000''' |
||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 1000 |
! '''Wartburg 1000 „Antique”''' |
||
|666 p.n.e.–1954 |
|||
|1956 - 1954 |
|||
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
||
|Paliwo cieknie przez specjalną rurkę |
|Paliwo cieknie przez specjalną rurkę |
||
| |
|puszka pepsi (330 ml) |
||
|12 przy 14300 obr/min |
|12 przy 14300 obr/min |
||
|14,3 przy 9400 obr/min |
|14,3 przy 9400 obr/min |
||
|wtf? |
|wtf? |
||
|> |
|>90 km/h |
||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 1000 |
! '''Wartburg 1000 „Dynamic”''' |
||
|1957–1958 |
|||
|1957 - 1958 |
|||
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
||
|Mała elektryczna pompka |
|Mała elektryczna pompka |
||
| |
|mała butelka pepsi (500 ml) |
||
|15 przy 16234 obr/min |
|15 przy 16234 obr/min |
||
|17 przy 11100 obr/min |
|17 przy 11100 obr/min |
||
|almost |
|almost |
||
| |
|99 km/h |
||
|- |
|- |
||
!colspan="9" align=center|'''Model 353''' |
!colspan="9" align=center|'''Model 353''' |
||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 353 |
! '''Wartburg 353 „Popular”''' |
||
|1410–2014 |
|||
|1410 - 2014 |
|||
|R3-6v UHC |
|R3-6v UHC |
||
|Ruski gaźnik |
|Ruski gaźnik „Benzinka” |
||
|dwie |
|dwie półtoralitrowe butelki oranżady |
||
|28 przy 8900 obr/min |
|28 przy 8900 obr/min |
||
|41 przy 7400 obr/min |
|41 przy 7400 obr/min |
||
|trzy dekady |
|trzy dekady |
||
|112,83 |
|112,83 km/h |
||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 353 |
! '''Wartburg 353 „Executive”''' |
||
|Trzy sztuki w 1984 |
|Trzy sztuki w 1984 |
||
|R3-7v UHC |
|R3-7v UHC |
||
|Niemiecki gaźnik |
|Niemiecki gaźnik „Messerschmitt” |
||
|dwie puszki coca-coli |
|dwie puszki coca-coli |
||
|29 przy 8600 obr/min |
|29 przy 8600 obr/min |
||
|44 przy 5900 obr/min |
|44 przy 5900 obr/min |
||
|dwie dekady |
|dwie dekady |
||
|113,25 |
|113,25 km/h |
||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 353 "Sporting"''' |
! '''Wartburg 353 "Sporting"''' |
||
|2010 |
|od 2010 do dziś |
||
|V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) |
|V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) |
||
|Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo |
|Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo |
||
|3645cm3 |
|3645cm3 |
||
Linia 104: | Linia 102: | ||
|515 przy 3950 obr/min |
|515 przy 3950 obr/min |
||
|4,8s |
|4,8s |
||
|280 |
|280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
||
|- |
|- |
||
|} |
|} |
||
{{clear}} |
|||
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg |
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]] |
||
[[Plik:Wartburg 353 Pohjanmaa ralli.jpg|thumb|Wartburg w biegu po Twaróg w 1993]] |
|||
[[Plik:Wartburg 1.3 Rally Trailer.jpg|thumb|Wartburg 1.3 w Monte Carlo]] |
|||
== Sukcesy w sporcie == |
== Sukcesy w sporcie == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Inne określenia == |
== Inne określenia == |
||
Linia 136: | Linia 133: | ||
* '''''Warczyblacha''''' |
* '''''Warczyblacha''''' |
||
* '''''Warczywarga''''' |
* '''''Warczywarga''''' |
||
* '''''Wajper''''' |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Fiat 125p]] |
|||
* [[Fiat 126p]] |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
* [[FSO Polonez]] |
|||
* [[Marian Paździoch]] |
|||
* [[Niemiecka Republika Demokratyczna]] |
|||
* [[Syrena (samochód)]] |
|||
* [[Trabant]] |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
Aktualna wersja na dzień 19:30, 5 cze 2023
Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.
Wartburg 1000[edytuj • edytuj kod]
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.
Wartburg 353[edytuj • edytuj kod]
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.
Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:
- otwierane drzwi (1300 zł)
- otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
- otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
- otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
- zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)
i wiele, wiele więcej.
Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).
Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200 km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök, po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.
Modele i wersje silnikowe[edytuj • edytuj kod]
Model | Lata produkcji | Układ silnika | Zasilanie | Pojemność silnika | Moc (Km) | Moment Obrotowy (Nm) | Przyśpieszenie 0-100 | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model 1000 | ||||||||
Wartburg 1000 „Antique” | 666 p.n.e.–1954 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Paliwo cieknie przez specjalną rurkę | puszka pepsi (330 ml) | 12 przy 14300 obr/min | 14,3 przy 9400 obr/min | wtf? | >90 km/h |
Wartburg 1000 „Dynamic” | 1957–1958 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Mała elektryczna pompka | mała butelka pepsi (500 ml) | 15 przy 16234 obr/min | 17 przy 11100 obr/min | almost | 99 km/h |
Model 353 | ||||||||
Wartburg 353 „Popular” | 1410–2014 | R3-6v UHC | Ruski gaźnik „Benzinka” | dwie półtoralitrowe butelki oranżady | 28 przy 8900 obr/min | 41 przy 7400 obr/min | trzy dekady | 112,83 km/h |
Wartburg 353 „Executive” | Trzy sztuki w 1984 | R3-7v UHC | Niemiecki gaźnik „Messerschmitt” | dwie puszki coca-coli | 29 przy 8600 obr/min | 44 przy 5900 obr/min | dwie dekady | 113,25 km/h |
Wartburg 353 "Sporting" | od 2010 do dziś | V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) | Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo | 3645cm3 | 420 przy 6700 obr/min | 515 przy 3950 obr/min | 4,8s | 280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Sukcesy w sporcie[edytuj • edytuj kod]
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
- Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995;
- Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988;
- Wygrana Pucharu Księżyca;
- Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990;
- 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w 1992;
- Bieg po Twaróg 1993;
- Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004.
Inne określenia[edytuj • edytuj kod]
- Warcibur
- Warczyburg
- Wartborghini
- Wartgolf
- Warbardżetta
- Warczybeger
- Wanka
- Warczystrach
- Warczach
- Zwarty burek
- Warczyblacha
- Warczywarga
- Wajper