Zestaw perkusyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 11 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Dance band drummer at Mark Foy's Empress Ballroom from The Powerhouse Museum.jpg|thumb|200px|Perkusista death metalowy za sterami współczesnego zestawu perkusyjnego]]
DOM1N BLOG NIGDY NIE ŚPI
[[Plik:Drumsticks.jpg|200px|thumb|To nie pałeczki do jedzenia [[sushi]], lecz pałki do <del>napieprzania w gary</del> gry na bębnach]]
[[Plik:Bębnolampy.JPG|thumb|200px|Alternatywne wykorzystanie nieużywanych bębnów]]
{{Cytat|Mam to zagrać za wolno... czy za szybko?|Z rozważań operatora zestawu perkusyjnego.}}
{{Cytat|Dum–Dum–Tssyy, Dum-Dum-Tssyy|Zestaw perkusyjny o sobie samym.}}


{{t||potocznie perkusja, perka, gary}}zbiór [[Instrumenty muzyczne|instrumentów muzycznych]] służących do [[Ćwiczenia fizyczne|ćwiczeń fizycznych]] oraz irytowania sąsiadów. Typowy zestaw perkusyjny składa się z dużego bębna zwanego [[Bęben basowy|basem]] lub centralką, małego zwanego [[Werbel|werblem]] oraz kilku [[Talerz (instrument)|talerzy]], podobnych do pokrywek od garnka kawałków blachy. Zazwyczaj dodatkowo bębniarz do dyspozycji ma kilka innych bębenków, w które uderza gdy przypadkowo w ich okolicy znajdzie się kończyna, z którą akurat nie ma co zrobić.
'''Zestaw perkusyjny''' (potocznie perkusja, perka, gary) – zbiór [[Instrumenty muzyczne|instrumentów muzycznych]] służących do [[Ćwiczenia fizyczne|ćwiczeń fizycznych]] oraz irytowania sąsiadów. Typowy zestaw perkusyjny składa się z dużego bębna zwanego [[Bęben basowy|basem]] lub centralką, małego zwanego [[Werbel|werblem]] oraz kilku [[Talerz (instrument)|talerzy]], podobnych do pokrywek od garnka kawałków blachy. Zazwyczaj dodatkowo bębniarz do dyspozycji ma kilka innych bębenków, w które uderza gdy przypadkowo w ich okolicy znajdzie się kończyna, z którą akurat nie ma co zrobić.


Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”.
Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”.
Linia 7: Linia 11:
== Zasady gry na zestawie perkusyjnym ==
== Zasady gry na zestawie perkusyjnym ==
# Niepotrzebny ci jest [[metronom]] – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu.
# Niepotrzebny ci jest [[metronom]] – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu.
# Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy - pamiętaj, prawdziwy drumer cały czas używa tzw. ''napieprzania zza ucha''.
# Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy pamiętaj, prawdziwy drumer cały czas używa tzw. ''napieprzania zza ucha''.
# Istnieje tylko [[metrum]] 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki [[jazz]]manów.
# Istnieje tylko [[metrum]] 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki [[jazz]]manów.
# Schemat
# Schemat
Linia 22: Linia 26:
== Budowa zestawu perkusyjnego ==
== Budowa zestawu perkusyjnego ==
=== Wersja podstawowa ===
=== Wersja podstawowa ===
[[Plik:Zestaw perkusyjny.png|250px|thumb|Zestaw perkusyjny dla biedoty]]
[[Plik:Kit batterie (légende).png|250px|thumb|Zestaw perkusyjny dla biedoty]]
[[Plik:Talerz perkusji.jpg|250px|thumb|Talerz z charakterem]]
Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego:
Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego:
# {{t|Bas}}zgodnie z nazwą służy do wydobywania bardzo niskich dźwięków, w większości przypadków całkowicie zagłuszanych przez inne bębny, gitarę, wokalistę czy skrzypienie podłogi. W związku z tym gra na nim jest zupełnie nieistotna i może być pominięta, aczkolwiek jest to duży bęben i fajnie wygląda.
# '''Bas''' – zgodnie z nazwą służy do wydobywania bardzo niskich dźwięków, w większości przypadków całkowicie zagłuszanych przez inne bębny, gitarę, wokalistę czy skrzypienie podłogi. W związku z tym gra na nim jest zupełnie nieistotna i może być pominięta, aczkolwiek jest to duży bęben i fajnie wygląda.
# {{t|Werbel}}podstawowy bęben. Możesz w niego uderzać „na raz”, „na dwa”, „trzy”, „cztery” i na każde „i”. Wydaje dość wysoki, ostry dźwięk, dodatkowo zaopatrzony jest w metalowe druty przypięte od jego spodniej części, dzięki którym dźwięk jest jeszcze wyższy i jeszcze bardziej szeleszczący.
# '''Werbel''' – podstawowy bęben. Możesz w niego uderzać „na raz”, „na dwa”, „trzy”, „cztery” i na każde „i”. Wydaje dość wysoki, ostry dźwięk, dodatkowo zaopatrzony jest w metalowe druty przypięte od jego spodniej części, dzięki którym dźwięk jest jeszcze wyższy i jeszcze bardziej szeleszczący.
# {{t|Kocioł|floor tom}}pełni rolę niemal taką samą jak bas, ale ma nieznacznie wyższy dźwięk, w związku z czym w czasie grania solo na perkusji jest szansa, że ktoś poza samym perkusistą usłyszy wykonane weń uderzenie.
# '''Kocioł''' (floor tom) – pełni rolę niemal taką samą jak bas, ale ma nieznacznie wyższy dźwięk, w związku z czym w czasie grania solo na perkusji jest szansa, że ktoś poza samym perkusistą usłyszy wykonane weń uderzenie.
# oraz
# oraz
# {{t|Tomy}}małe bębenki służące głównie ozdobie oraz robieniu tzw. przejść – uderzasz szybko i chaotycznie w werbel, a potem „przechodzisz” po tomach – nie martw się, nikt nie wiem co robisz, więc nikt nie zapyta po co to robisz, a tym bardziej nie skrytykuje.
# '''Tom-tomy''' – małe bębenki służące głównie ozdobie oraz robieniu tzw. przejść – uderzasz szybko i chaotycznie w werbel, a potem „przechodzisz” po tomach – nie martw się, nikt nie wiem co robisz, więc nikt nie zapyta po co to robisz, a tym bardziej nie skrytykuje.
# {{t|Hi-hat}}dwa talerze, zamontowane na sprytnym ustrojstwie pozwalającym na granie nimi nogą. Jeżeli dopiero zbierasz pieniądze na swój pierwszy zestaw perkusyjny, i zastanawiasz się jak brzmi hi-hat – idź do kuchni, weź dwie pokrywki od garnków i uderz nimi o siebie. Tak właśnie brzmi hi-hat.
# '''Hi-hat''' – dwa talerze, zamontowane na sprytnym ustrojstwie pozwalającym na granie nimi nogą. Jeżeli dopiero zbierasz pieniądze na swój pierwszy zestaw perkusyjny, i zastanawiasz się jak brzmi hi-hat – idź do kuchni, weź dwie pokrywki od garnków i uderz nimi o siebie. Tak właśnie brzmi hi-hat.
# {{t|Ride}}duży talerz wiszący nad tomami. Jak to kawałek blachy, po uderzeniu kawałkiem drewna wyda głośny, wysoki dźwięk. W związku z jego doniosłym brzmieniem używaj go jak najczęściej, najlepiej na „raz” oraz „i dwa”.
# '''Ride''' – duży talerz wiszący nad tomami. Jak to kawałek blachy, po uderzeniu kawałkiem drewna wyda głośny, wysoki dźwięk. W związku z jego doniosłym brzmieniem używaj go jak najczęściej, najlepiej na „raz” oraz „i dwa”.
# {{t|Crash}}trochę mniejsza wersja ride'a. W zasadzie brak między nimi różnic, prawdopodobnie dodany do „podstawowego zestawu” celem zwiększenia jego ceny i nabicia kabzy wrednym [[Kapitalizm|kapitalistom]].
# '''Crash''' – trochę mniejsza wersja ride'a. W zasadzie brak między nimi różnic, prawdopodobnie dodany do „podstawowego zestawu” celem zwiększenia jego ceny i nabicia kabzy wrednym [[Kapitalizm|kapitalistom]].


=== Zestawy zaawansowane ===
=== Zestawy zaawansowane ===
Linia 46: Linia 51:
''Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.''
''Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.''


== Zobacz też ==
<br clear="all">
* [[podwójna stopa]]
* [[talerz (instrument)]]
* [[tamburyn]]
* [[trójkąt (instrument)]]

{{Instrumenty}}
{{Instrumenty}}



Aktualna wersja na dzień 13:28, 22 lip 2021

Perkusista death metalowy za sterami współczesnego zestawu perkusyjnego
To nie pałeczki do jedzenia sushi, lecz pałki do napieprzania w gary gry na bębnach
Alternatywne wykorzystanie nieużywanych bębnów

Mam to zagrać za wolno... czy za szybko?

Z rozważań operatora zestawu perkusyjnego.

Dum–Dum–Tssyy, Dum-Dum-Tssyy

Zestaw perkusyjny o sobie samym.

Zestaw perkusyjny (potocznie perkusja, perka, gary) – zbiór instrumentów muzycznych służących do ćwiczeń fizycznych oraz irytowania sąsiadów. Typowy zestaw perkusyjny składa się z dużego bębna zwanego basem lub centralką, małego zwanego werblem oraz kilku talerzy, podobnych do pokrywek od garnka kawałków blachy. Zazwyczaj dodatkowo bębniarz do dyspozycji ma kilka innych bębenków, w które uderza gdy przypadkowo w ich okolicy znajdzie się kończyna, z którą akurat nie ma co zrobić.

Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”.

Zasady gry na zestawie perkusyjnym[edytuj • edytuj kod]

  1. Niepotrzebny ci jest metronom – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu.
  2. Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy – pamiętaj, prawdziwy drumer cały czas używa tzw. napieprzania zza ucha.
  3. Istnieje tylko metrum 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki jazzmanów.
  4. Schemat
    • stopa na raz,
    • werbel na dwa,
    • stopa na trzy,
    • talerz na cztery;
    opanowany w kilku szybkich tempach wystarczy do zagrania 99% wartych zagrania kawałków.
  5. Dodatkowo +10 do umiejętności bębniarza doda ci używanie podwójnej stopy w mocnej, słabej, półsłabej i ogólnie każdej części taktu.
  6. Dodatkowe 10 punktów szpanu dostaniesz za zamianę podwójnej stopy na dwie centralki – do zostania drugim Billem Wardem zostanie ci już tylko zapuszczenie brody po pas i popadnięcie w skrajny alkoholizm.
  7. Wolne tempa są dla leszczy, lamusów i innych jazzmanów – prawdziwy bębniarz napieprza mocno i szybko niczym pralka w czasie odwirowywania.
  8. Umiejętności gry na perkusji są wprost proporcjonalne do ilości połamanych w czasie gry pałeczek.

Budowa zestawu perkusyjnego[edytuj • edytuj kod]

Wersja podstawowa[edytuj • edytuj kod]

Zestaw perkusyjny dla biedoty
Talerz z charakterem

Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego:

  1. Bas – zgodnie z nazwą służy do wydobywania bardzo niskich dźwięków, w większości przypadków całkowicie zagłuszanych przez inne bębny, gitarę, wokalistę czy skrzypienie podłogi. W związku z tym gra na nim jest zupełnie nieistotna i może być pominięta, aczkolwiek jest to duży bęben i fajnie wygląda.
  2. Werbel – podstawowy bęben. Możesz w niego uderzać „na raz”, „na dwa”, „trzy”, „cztery” i na każde „i”. Wydaje dość wysoki, ostry dźwięk, dodatkowo zaopatrzony jest w metalowe druty przypięte od jego spodniej części, dzięki którym dźwięk jest jeszcze wyższy i jeszcze bardziej szeleszczący.
  3. Kocioł (floor tom) – pełni rolę niemal taką samą jak bas, ale ma nieznacznie wyższy dźwięk, w związku z czym w czasie grania solo na perkusji jest szansa, że ktoś poza samym perkusistą usłyszy wykonane weń uderzenie.
  4. oraz
  5. Tom-tomy – małe bębenki służące głównie ozdobie oraz robieniu tzw. przejść – uderzasz szybko i chaotycznie w werbel, a potem „przechodzisz” po tomach – nie martw się, nikt nie wiem co robisz, więc nikt nie zapyta po co to robisz, a tym bardziej nie skrytykuje.
  6. Hi-hat – dwa talerze, zamontowane na sprytnym ustrojstwie pozwalającym na granie nimi nogą. Jeżeli dopiero zbierasz pieniądze na swój pierwszy zestaw perkusyjny, i zastanawiasz się jak brzmi hi-hat – idź do kuchni, weź dwie pokrywki od garnków i uderz nimi o siebie. Tak właśnie brzmi hi-hat.
  7. Ride – duży talerz wiszący nad tomami. Jak to kawałek blachy, po uderzeniu kawałkiem drewna wyda głośny, wysoki dźwięk. W związku z jego doniosłym brzmieniem używaj go jak najczęściej, najlepiej na „raz” oraz „i dwa”.
  8. Crash – trochę mniejsza wersja ride'a. W zasadzie brak między nimi różnic, prawdopodobnie dodany do „podstawowego zestawu” celem zwiększenia jego ceny i nabicia kabzy wrednym kapitalistom.

Zestawy zaawansowane[edytuj • edytuj kod]

Zrób to sam![edytuj • edytuj kod]

Osoby, których nie stać na markowy zestaw perkusyjny, do nabycia na Allegro.pl za około 800 zł (pałki i krzesełko – gratis!), mogą zastosować patent Ślimaka – perkusisty znanego z m.in. Acid Drinkers:

Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]