Trabant: Różnice pomiędzy wersjami
M |
|||
(Nie pokazano 107 wersji utworzonych przez 77 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:IFA P 70 Limousine.jpg|thumb|200px|P-70]] |
|||
[[Grafika:Trabant w normalnej scenerii.jpg|thumb|Trabant von Wspaniały - w swojej codziennej drodze do pracy.]] |
|||
[[Plik:Trabant 600 (front).jpg|thumb|200px|P-600]] |
|||
[[Plik:Trabant 601 model 1 THWZ.jpg|thumb|200px|P-601]] |
|||
{{cytat|Mój wujek nie żyje… wpadł pod '''Trabanta'''… umarł ze śmiechu|[[Maciej Stuhr]] o '''Trabancie'''}} |
|||
{{cytat|Będę brał cię na felgi w '''Trabancie'''|[[Piotr Adamczyk]] o '''Trabancie'''}} |
|||
{{cytat|Jak podwoić wartość '''Trabanta'''?<br>Zatankować go do pełna|Dowcip o '''Trabancie''' rodem z [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|PRL-u]]}} |
|||
{{cytat|– Gdzie można nabyć blacharkę do Trabanta?<br>– W sklepie papierniczym|Stwierdzony naukowo fakt}} |
|||
'''Trabant''' (właśc. Trabi, Trampek, Trampolina, Zemsta Honeckera, Ford Karton, Opel Tektura, Mydelniczka, po czesku BMW – Bakelitove Motorove Vozidlo) – samochód produkowany w latach [[1957]]–[[1991]] w fabryce JEB Scheissenring Plastikenwerke w Cfikał, w części [[Niemcy|Niemiec]] słynącej z NRD-owskich pływaczek. |
|||
'''Trabant''' - coś wykonane w 95 % z plastiku i betonu, a na dodatek to jeszcze potrafi jechać. |
|||
== Tworzywo == |
|||
==Początki Wielkiego Wspaniałego Trabanta== |
|||
Niektórzy mówią, że z tektury, inni, że z bibułki, a jeszcze inni, że z plastiku. Fani i obrońcy Trabiego krzyczą, że to nieprawda, bo jest z duroplastu (wełna i żywica sprasowana pod temperaturą). Jest jednak pewna staroniemiecka legenda, która powiada nam, że pewien troll (nie mylić z [[Dzieci Neostrady|dzieckiem neo]]) pił se zaczarowany denaturat pod mostem, a potem rzucił niedopałek na butelkę. Było duże BUM! i wszystkie dorożki pozamieniały się w piękne limuzyny (NRD było cofnięte o 300 lat, dlatego ludzie myśleli, że to Belzebub jedzie – jak to dorożka może jechać bez konia?!) I tak oto – w NRD jeżdżą Trampki, podczas gdy za granicą już jeżdżą samochodziki do latania. |
|||
Użycie duroplastu do budowy samochodu, spowodowało, że [[Niemiecka Republika Demokratyczna|NRD]] jako jako pierwsza dysponowała pojazdami niewykrywalnymi dla radaru (zob. ''[[stealth]]''). |
|||
Korzeni tego wpaniałego wozu należy szukac już w prehistorii, gdzie to nasi przodkowie stworzyli koło. W miarę upływu kolejnych stuleci tworzono nowe wizje czegoś coś jeździ. |
|||
== Historia == |
|||
===Przeznaczenie - czyli po co ktoś to stworzył:=== |
|||
[[Plik:Trabibus.jpg|thumb|200px|Trabant Autobus]] |
|||
To tylko niektóre funkcje do jakich został przeznaczony ten cud techinki... |
|||
[[Plik:Limo.jpg|thumb|200px|Trabant Limuzyna]] |
|||
*za dawnych czasów woził burżuazję w Rosji: niejakiego [[Lenin]]a, [[Józef Stalin|Stalina]], a także [[George Bush|George'a Dablju Busha]]. |
|||
Trabant (z [[język niemiecki|niem.]] satelita) P-600 swoją nazwę zawdzięcza urządzeniu o nazwie [[Sputnik 1|Sputnik pierwyj]] – małej szybującej w kosmosie kulce z trzema antenkami wystrzelonej przez Sowietów w latach 50-tych, która swoim pikaniem słyszalnym w radioodbiornikach na ziemi zapoczątkowała erę podboju kosmosu oraz filmów o kosmitach. |
|||
*przewóz [[Pan Zdzisiu|pana Zdzisia]] do pracy oraz kilkanaście [[kot|kotów]] za jednym razem |
|||
*przemyt przez granicę piętnastu ludzi (jednym rzutem) [[grafika:Trabant-gniazdo.jpg|thumb|right|Zadowoleni właściciele trabanta]] |
|||
*dowożenie pięćdziesięciu skrzynek piwa i wódki do sklepu monopolowego |
|||
*miejsce stałego zameldowania |
|||
*autobus |
|||
*dowóz heroiny do [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|Ameryki]] z [[ZSRR]] |
|||
*doniczka |
|||
*wystrój ogródka |
|||
*niektórzy mówią, że jako samochód, ale to kłamcy |
|||
*początkowo miał służyć jak broń do polowania na zające |
|||
Trabant był ewaluacją jeszcze gorszego badziewia zwanego [[P-70 (samochód)|P-70]], którego już nikt nie pamięta. To właśnie w P-70 zastosowano po raz pierwszy karoserię z [[duroplast]]u – bardzo lekkiego i odpornego na deszcz oraz wiatr materiału na [[kajak]]i. Później z duroplastu robiono również karoserię Trabanta. W 1964 roku zaprezentowano nowy model o oznaczeniu P-601. Jedynka na końcu symbolizowała największą i jednocześnie najistotniejszą modyfikację w stosunku do poprzednika: zmianę oznaczenia z P-600 na P-601. |
|||
==Dane techniczne== |
|||
*wymiary - 2/3/0.5 (wszystkie dane w milimetrach) |
|||
*liczba drzwi - od 0 do 26 |
|||
*typ nadwozia - haczbaki,kombi,kombii,kabrio |
|||
*pojemność skokowa - 0 |
|||
*liczna cylindrów (wliczając kierowcę i pasażera) - 2 |
|||
*liczba tłuków (tłoków)(również wliczając kierowcę i pasażera) - 2 |
|||
*przyspieszenie do "setki" - w zależności od ilości wódki zabranej ze sobą |
|||
*droga hamowania - około 200... kilometrów... |
|||
*prędkość maksymalna - 263 metry na godzinę/po podrasowaniu 380 kilometrów na rok świetlny |
|||
*prędkość minimalna - nawet najstarsi górale nie pamiętają |
|||
*masa (wliczając kierowcę i fotele) - 65 kg. |
|||
*pojemnośc bagażnika - od 5 do 10 skrzynek piwa |
|||
*zużycie "paliwa" - w zależności od predyspozycji kierowcy |
|||
*ilość miejsc - jeszcze nikt nie policzył |
|||
*karoseria - z niebywale wytrzymałego plastiku |
|||
W 1990 roku w trabancie zaczęto montować silnik z [[Volkswagen Polo|Volkswagena Polo]]. Przy okazji poczyniono kilka modyfikacji, które miały zadbać o to, aby plastikowy Trabant wzbogacony o Volkswagenowski silnik nie odfrunął z powodu nadmiaru mocy. |
|||
==Tuning== |
|||
Wydaje się że trabant jest na tyle wspaniały, że nie potrzebuje tuningu. Jednak [[Wielcy Przedwieczni]] starają się udoskonalić doskonałość... |
|||
[[grafika:Trabant.jpg|thumb|left|Wariant numer jeden]] |
|||
W 1991 roku zaniechano produkcji Trabanta ze względów na niebezpieczne praktyki niektórych kierowców, polegające na montowaniu do niego silnika od sportowej wersji [[Volkswagen Golf|Volkswagena Golfa]], co kończyło się częstymi zawałami u kierowców [[Audi]] i [[BMW]] ścigających się z Trampkami spod świateł. |
|||
Trabant był bardzo chętnie kupowanym autem w [[Niemiecka Republika Demokratyczna|NRD]]. Jego jedynym konkurentem była komunikacja miejska, wartburg oraz państwowa kolej. Od złożenia zamówienia na samochód do jego otrzymania mijało zazwyczaj 10 lat. Miał on duży bagażnik i bez problemu mieścił kierowcę oraz trójkę masochistów. Sam Nostradamus przepowiedział, że koniec świata nastąpi, gdy trabanta korozja zje. |
|||
== Silniki == |
|||
*Wariant numer jeden został przedstawiony poraz pierwszy na targach samochodowych w Montrealu. Charakteryzuje się większą ilością "koni", większym przyspieszeniem, a także większą oszczędnością paliwa (do 10 litrów wódki na 100km). Ponadto nowoczesny prawie hydrauliczny system kierowniczy został stworzony przez niejakiego Masła... |
|||
[[Plik:Trabant 600 Kombi vr.jpg|thumb|200px|Kolejna mydelniczka]] |
|||
Do roku 1989 montowano w Trabancie półcylindrowy silnik o pojemności naparstka. Paliwo tłoczone było do silnika siłą grawitacji z umieszczonego pod maską zbiornika paliwa. Istotne było, aby przed każdym dłuższym postojem zakręcić specjalny kranik przy zbiorniku, gdyż inaczej benzyna mogła najzwyczajniej przelać się przez silnik i uciec rurą wydechową. |
|||
W roku 1991 zamontowano w Trabancie silnik Volkswagena o normalnej pojemności, osiągach i brzmieniu. Niestety auto nie nadążało za silnikiem.<ref>dlatego maska Trabanta jest podłużna</ref> |
|||
== Bezpieczeństwo == |
|||
Co zaskakujące przeprowadzone w latach 90-tych testy zderzeniowe wykazały, że trabant jest bezpieczniejszy od [[Fiat Cinquecento|Cinquecento]]. Zawdzięcza to swojej plastikowej karoserii o wyższej w stosunku do blachy wytrzymałości na zgniatanie. I rzeczywiście – duroplast nie gniótł się, a najzwyczajniej w świecie pękał na kawałki i rozpadał na szybujące w powietrzu ostre tafle tworzywa, siejące śmierć wśród przechodniów i pasażerów. |
|||
== Herpa == |
|||
[[Grafika:Trabant wariant numer 2.jpg|thumb|right|Wariant numer dwa]] |
|||
[[Plik:herpa.jpg|thumb|200px|Herpa – nowy Trabant w skali 1:10]] |
|||
W 2007 roku na targach motoryzacyjnych we [[Frankfurt|Frankfurcie]] firma Herpa zaprezentowała swój nowy samochód stylistyką nawiązujący do Trabanta. Niestety, nie można było do niego wsiąść ani się nim przejechać, gdyż został on wykonany w skali 1:10. |
|||
== Trabant – przedmiot kultu == |
|||
*Wariant numer dwa autorstwa [[Rysio z Klanu|Rysia]] powstał z mydelniczki, zapałek, koł oraz 25 kg. halogenów. Charakteryzuje się pięknym zarysem kadłuba. Prowadzono nawet próby, aby stał się flagowym okrętem [[Polska|polskiej]] marynarki. Jednak ze względu na rodzaj paliwa - denaturatu - po licznych protestach marynarzy, którzy często korzystają z denaturatu, decyzję odłożono do przyszłego roku. |
|||
Trabant był tak absurdalny, jak komunizm – po upadku żelaznej kurtyny stał się więc jego symbolem i przedmiotem kultu. Powstało wiele osobliwych wersji Trabanta wykonanych przez jego miłośników w przydomowych garażach, jak np. Trabant-Autobus, Trabant-Limuzyna czy Trabant-Monster Truck. |
|||
== Ciekawostki == |
|||
[[Grafika:Trabant-betoniarka.jpg|thumb|left|Wariant numer trzy]] |
|||
* Niebieski Trabant występujący w [[Trójmiasto|Trójmieście]] jest nazywany ''trójmiejskim upiorem''. Wokół niego znajduje się tarcza odpychająca inne samochody. Jego obserwacja jest trudna, gdyż znika zanim się pojawi. Na szczęście nie straszy. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Erich Honecker]] |
|||
* [[Fiat 125p]] |
|||
* [[Fiat 126p]] |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
* [[FSO Polonez]] |
|||
* [[Syrena (samochód)]] |
|||
* [[Wartburg]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
*Wariant numer trzy... Tak to nie złudzenie, to jest BETONIARKA... W końcu po co marnować materiały na potężne i nieporęczne betoniarki skoro każdy z nas może stworzyć swoją z mydelniczki i zapałek oraz akwarium.Dzięki tej maszynie można w zbiorniku pędzić bimber, bez żadnych zahamowań... Pojemność zbiornika 25l., udźwig-300...ton...czystego spirytu... |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[grafika:Trabant-straż.jpg|thumb|right|Wariant numer cztery]] |
|||
⚫ | |||
[[en:Trabant]] |
|||
[[cs:Trabant Aussicht]] |
|||
[[de:Trabant]] |
|||
[[eo:Trabanto]] |
|||
*Wariant numer cztery... A myślałem, że betoniarki to już nic nie przebije... |
|||
[[es:Trabant]] |
|||
[[ja:トラバント]] |
|||
[[pt:Trabant]] |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 15:20, 30 mar 2023
Mój wujek nie żyje… wpadł pod Trabanta… umarł ze śmiechu
- Maciej Stuhr o Trabancie
Będę brał cię na felgi w Trabancie
- Piotr Adamczyk o Trabancie
Jak podwoić wartość Trabanta?
Zatankować go do pełna
- Dowcip o Trabancie rodem z PRL-u
– Gdzie można nabyć blacharkę do Trabanta?
– W sklepie papierniczym
- Stwierdzony naukowo fakt
Trabant (właśc. Trabi, Trampek, Trampolina, Zemsta Honeckera, Ford Karton, Opel Tektura, Mydelniczka, po czesku BMW – Bakelitove Motorove Vozidlo) – samochód produkowany w latach 1957–1991 w fabryce JEB Scheissenring Plastikenwerke w Cfikał, w części Niemiec słynącej z NRD-owskich pływaczek.
Tworzywo[edytuj • edytuj kod]
Niektórzy mówią, że z tektury, inni, że z bibułki, a jeszcze inni, że z plastiku. Fani i obrońcy Trabiego krzyczą, że to nieprawda, bo jest z duroplastu (wełna i żywica sprasowana pod temperaturą). Jest jednak pewna staroniemiecka legenda, która powiada nam, że pewien troll (nie mylić z dzieckiem neo) pił se zaczarowany denaturat pod mostem, a potem rzucił niedopałek na butelkę. Było duże BUM! i wszystkie dorożki pozamieniały się w piękne limuzyny (NRD było cofnięte o 300 lat, dlatego ludzie myśleli, że to Belzebub jedzie – jak to dorożka może jechać bez konia?!) I tak oto – w NRD jeżdżą Trampki, podczas gdy za granicą już jeżdżą samochodziki do latania.
Użycie duroplastu do budowy samochodu, spowodowało, że NRD jako jako pierwsza dysponowała pojazdami niewykrywalnymi dla radaru (zob. stealth).
Historia[edytuj • edytuj kod]
Trabant (z niem. satelita) P-600 swoją nazwę zawdzięcza urządzeniu o nazwie Sputnik pierwyj – małej szybującej w kosmosie kulce z trzema antenkami wystrzelonej przez Sowietów w latach 50-tych, która swoim pikaniem słyszalnym w radioodbiornikach na ziemi zapoczątkowała erę podboju kosmosu oraz filmów o kosmitach.
Trabant był ewaluacją jeszcze gorszego badziewia zwanego P-70, którego już nikt nie pamięta. To właśnie w P-70 zastosowano po raz pierwszy karoserię z duroplastu – bardzo lekkiego i odpornego na deszcz oraz wiatr materiału na kajaki. Później z duroplastu robiono również karoserię Trabanta. W 1964 roku zaprezentowano nowy model o oznaczeniu P-601. Jedynka na końcu symbolizowała największą i jednocześnie najistotniejszą modyfikację w stosunku do poprzednika: zmianę oznaczenia z P-600 na P-601.
W 1990 roku w trabancie zaczęto montować silnik z Volkswagena Polo. Przy okazji poczyniono kilka modyfikacji, które miały zadbać o to, aby plastikowy Trabant wzbogacony o Volkswagenowski silnik nie odfrunął z powodu nadmiaru mocy.
W 1991 roku zaniechano produkcji Trabanta ze względów na niebezpieczne praktyki niektórych kierowców, polegające na montowaniu do niego silnika od sportowej wersji Volkswagena Golfa, co kończyło się częstymi zawałami u kierowców Audi i BMW ścigających się z Trampkami spod świateł.
Trabant był bardzo chętnie kupowanym autem w NRD. Jego jedynym konkurentem była komunikacja miejska, wartburg oraz państwowa kolej. Od złożenia zamówienia na samochód do jego otrzymania mijało zazwyczaj 10 lat. Miał on duży bagażnik i bez problemu mieścił kierowcę oraz trójkę masochistów. Sam Nostradamus przepowiedział, że koniec świata nastąpi, gdy trabanta korozja zje.
Silniki[edytuj • edytuj kod]
Do roku 1989 montowano w Trabancie półcylindrowy silnik o pojemności naparstka. Paliwo tłoczone było do silnika siłą grawitacji z umieszczonego pod maską zbiornika paliwa. Istotne było, aby przed każdym dłuższym postojem zakręcić specjalny kranik przy zbiorniku, gdyż inaczej benzyna mogła najzwyczajniej przelać się przez silnik i uciec rurą wydechową.
W roku 1991 zamontowano w Trabancie silnik Volkswagena o normalnej pojemności, osiągach i brzmieniu. Niestety auto nie nadążało za silnikiem.[1]
Bezpieczeństwo[edytuj • edytuj kod]
Co zaskakujące przeprowadzone w latach 90-tych testy zderzeniowe wykazały, że trabant jest bezpieczniejszy od Cinquecento. Zawdzięcza to swojej plastikowej karoserii o wyższej w stosunku do blachy wytrzymałości na zgniatanie. I rzeczywiście – duroplast nie gniótł się, a najzwyczajniej w świecie pękał na kawałki i rozpadał na szybujące w powietrzu ostre tafle tworzywa, siejące śmierć wśród przechodniów i pasażerów.
Herpa[edytuj • edytuj kod]
W 2007 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie firma Herpa zaprezentowała swój nowy samochód stylistyką nawiązujący do Trabanta. Niestety, nie można było do niego wsiąść ani się nim przejechać, gdyż został on wykonany w skali 1:10.
Trabant – przedmiot kultu[edytuj • edytuj kod]
Trabant był tak absurdalny, jak komunizm – po upadku żelaznej kurtyny stał się więc jego symbolem i przedmiotem kultu. Powstało wiele osobliwych wersji Trabanta wykonanych przez jego miłośników w przydomowych garażach, jak np. Trabant-Autobus, Trabant-Limuzyna czy Trabant-Monster Truck.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Niebieski Trabant występujący w Trójmieście jest nazywany trójmiejskim upiorem. Wokół niego znajduje się tarcza odpychająca inne samochody. Jego obserwacja jest trudna, gdyż znika zanim się pojawi. Na szczęście nie straszy.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ dlatego maska Trabanta jest podłużna