Łódź Fabryczna: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (to tak gwoli wyjaśnienia o co z tym Pazurą w ogóle chodzi) Znacznik: edytor źródłowy |
M (+zobaczteż) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
[[Plik:Fabryczny.jpg|thumb|200px|Reprezentacyjny dworzec przed remontem]] |
|||
⚫ | |||
[[Plik:Pazura wizytuje dworzec.png|thumb|200px|Kapitan Czarek podczas wizytacji]] |
|||
{{cytat|Łódź, kurrrrwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Fabrycznej'''}} |
{{cytat|Łódź, kurrrrwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Fabrycznej'''}} |
||
⚫ | |||
'''Łódź Fabryczna''' – do 2011 roku roku reprezentacyjny{{fakt}} dworzec miasta Łodzi, od niedawna niszczyciel gwiezdny [[Gwiezdne wojny|Imperium]] Łódzkiego. Dowództwo niszczyciela stanowią [[Hanna Zdanowska|pułkownik Hanka]] i [[Cezary Pazura|kapitan Czarek]]. |
|||
'''Łódź Fabryczna''' (ang. ''Factory Boat'') – do 2011 roku roku reprezentacyjny{{fakt}} dworzec miasta [[Łódź|Łodzi]], a od niedawna czołowy ośrodek naukowy w badaniach nad dynamiką wiatru w zamkniętych przestrzeniach. |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
[[Plik:Lodz fabryczna.jpg|thumb|250px|Jądro ciemności – Fabryczny przed remontem]] |
|||
Gdzieś w połowie XIX wieku |
Gdzieś w połowie XIX wieku żydowscy fabrykanci z Łodzi szukali frajerów, którym by mogli opchnąć swoje nieskazitelne wyroby włókiennicze. Jakimś cudem udało im się ugadać z [[Rosja|ruskimi]] i w celu usprawnienia transportu [[car]] Aleksander łaskawie zezwolił na budowę dworca i linii kolejowej, które połączyłyby Łódź ze [[Warszawa|Stolycą]]. Wtedy powstał secesyjny budynek dworcowy, do którego w [[1930]] dolepiono harmonijnie komponującą się halę, będącą wylęgarnią kebabów i wszelkiego menelstwa. Od tego czasu do [[2011]] roku dworzec „dojrzewał” poprzez gromadzenie kolejnych warstw resztek z kebabów i hot-dogów na wszelkich powierzchniach. W końcu łodzianie się wkurzyli i postanowili zakopać tę perełkę architektury 16 metrów pod ziemią, robiąc miejsce na budynek zaprojektowany po zażyciu zbyt dużej dawki obrazków niszczycieli z [[Gwiezdne Wojny|Gwiezdnych Wojen]]. Nowy, pasujący do okolicznych zrujnowanych kamienic jak pięść do nosa obiekt otwarto <del>28 lutego [[2015]]</del> 11 grudnia [[2016]] roku. Władze miasta plątały się w wyjaśnieniach co do przyczyny opóźnień, ostatecznie winny był Enkev, producent mat kokosowych, który za żadne pieniądze nie chciał się ze swoim kokosowym biznesem wynieść gdzie indziej. Dodatkowych emocji dostarczył też [[PKS]] Łódź, który również nie palił się do opuszczania placu budowy. Po tym jak dworzec autobusowy został ogrodzony przez miasto, sprytni PKSiarze po prostu zrobili dziurę w płocie i zaczęli jeździć po chodniku. |
||
== Wizje przyszłości == |
== Wizje przyszłości == |
||
⚫ | |||
[[PKP]] i miasto snują plany wykopania tunelu średnicowego, który połączyłby Dworzec Fabryczny z Kaliskim. W planach jest tunel dwutorowy<ref>…który na pewno nie będzie wiecznie zapchany jak średnicówka w Warszawie</ref> i dwie stacje pośrednie, w tym jedna ulokowana pod [[Manufaktura|Manufakturą]], specjalnie dla [[Galerianki|galerianek]] z Warszawy. Ktoś wymyślił nawet nikomu<ref>Poza [[Zgierz]]em, ale kto by się nimi przejmował</ref> niepotrzebny łącznik ze stacją Łódź Żabieniec. Tunel ma podobno usprawnić przejazd pociągów przez Łódź, prawda jest jednak taka, że bogaci warszawiacy jadący pociągiem do Wrocławia nie chcą oglądać tego zadupia i tunel im to umożliwi. |
|||
{{cytat|Jeśli Łódź dostanie EXPO 2022, to rząd połączy Dworzec Fabryczny z Warszawą hyperloopem.|Nietrzeźwy minister [[Piotr Gliński|Gliński]] na kilka godzin przed ogłoszeniem, [[Argentyna|kto dostanie EXPO 2022]]}} |
|||
[[PKP]] i miasto snują plany wydłubania pod centrum tunelu kolejowego, który połączyłby Dworzec Fabryczny z [[Łódź Kaliska|Kaliskim]]. W planach jest tunel dwutorowy<ref>…który na pewno nie będzie wiecznie zapchany jak średnicówka w Warszawie</ref> i dwie stacje pośrednie, a całość ma nieudolnie imitować prawdziwe [[metro]]. Ktoś wymyślił nawet łącznik z linią w stronę <del>wsi</del> '''miasta''' [[Zgierz]]. Według oficjeli tunel ma ''udrożnić łódzki węzeł kolejowy'' przez jego rozsupłanie. Nie wiadomo tylko za które sznurki ciągnąć i w którą stronę, póki co ustalono tylko tyle, że węzeł pogmatwali [[Rosja|ruscy]] i to oni powinni go rozsupłać. |
|||
== Co tam jest == |
== Co tam jest == |
||
Wschodnia hala kasowa jest klasycznym przykładem bezsensownego kompromisu – żeby uspokoić [[Moherowe berety|obywateli starszej daty]] w neofuturystyczne wnętrze wstawiono replikę oryginalnej fasady dworca. Pośrodku hali zachodniej stoi betonowy [[bunkier]] z kasami na parterze i siedzibą Leniwego Centrum Spacerowania (LCS) na piętrze. Przez szyby owego centrum można obserwować <del>rozleniwionych</del> zapracowanych dyspozytorów gapiących się w wielkie [[Monitor|ekrany]] z cyferkami. Obok części kolejowej znajduje się dworzec autobusowy, po którym też hula wiatr, bo PKSiarze nie zdążyli dogadać się z Urzędem Miasta przed otwarciem dworca. Jest też sporo pustego miejsca na sklepy, bo <del>szkoda sobie głowy zawracać tym wypizdowem</del> sklepikarze od roku nie potrafią dogadać się z PKP. Na dnie znajdują się cztery perony i osiem torów, w układzie zerżniętym z [[Warszawa Centralna|Centralnej]]. Cechą odróżniającą dworzec łódzki od warszawskiego jest możliwość zobaczenia zasnutego smogiem nieba z poziomu peronów przez szklany dach. |
|||
== Okolice == |
== Okolice == |
||
Przed dworcem znajduje się |
Przed dworcem znajduje się wielki niezadaszony przystanek tramwajowy, bo hajsu starczyło tylko na [[Piotrkowska Centrum|jeden popisowy dach tramwajowy]]. Na tramwaj trzeba się kawałek przejść, więc podróżni wychodzący z pociągu mogą zażyć ożywczego prysznica w czasie deszczu. Jest też sprzedany za rekordową cenę ugór, na którym ma stanąć [[Brama]] Miasta<ref>Tylko ciekawe dlaczego ta brama ma być w samym centrum…</ref> oraz kolejny przystanek tramwajowy nazwany dumnie „Przystanek mBank”<ref>[[MPK Łódź|MPK]] zarzeka się, że nikt im za to nie zapłacił, a jedynie ''zasugerował''</ref>. Można również ponapawać się widokiem pozostałych <del>budynków</del> ruin po firmie Enkev, które nadal reklamują wyśmienite wyroby z maty kokosowej. |
||
== |
== Ciekawostki == |
||
⚫ | |||
* Według przedwojennego rozkładu jazdy, Luxtorpeda pokonywała trasę z Fabrycznej do Warszawy w półtorej godziny. W [[2017]] roku supernowoczesny [[PESA Dart|Dart]] Intercity jest tylko o około 15 minut szybszy (o ile się nie zepsuje po drodze). |
|||
⚫ | * Po zakopaniu peronów pod ziemię wprowadzono zakaz wpuszczania pociągów z kibelkami otwartymi, a jak już takowy wjedzie, to trzeba zamknąć toalety na klucz. Do zarządu [[PolRegio|Przewozów Regionalnych]] to nie dotarło i już [http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociag-z-otwarta-toaleta-na-fabrycznej-bedzie-brudno-79502.html parę dni po otwarciu] na tory wyleciała [[kupa]]. |
||
* Wybierając weekendowy pociąg z Łodzi do Warszawy, warto pojechać [[ŁKA|ŁKĄ]]. Nie dość, że jest taniej (bo to przewoźnik regionalny) to jeszcze jest toto szybsze (o dziwo) od Intercity. |
|||
⚫ | * Menedżerem dworca jest [[Nosacz sundajski|Janusz]] Rau, [[Nepotyzm|brat wojewody]] łódzkiego. Niedługo po nominacji nowy szef przedstawił pomysł wprowadzenia opłat za zwiedzanie obiektu. Urzędnicy długo zastanawiali się jak przypilnować kilkunastu wejść do dworca jednocześnie, ale w końcu porzucili ten pomysł i starają się zniechęcać turystów brakiem jakichkolwiek sklepów. |
||
⚫ | |||
* Niedługo po otwarciu dworca zaczęły zdychać [[Winda|windy]]. Przez kilka miesięcy czynna była tylko jedna, ostatecznie udało się pokonać wszelkie przeciwności losu i doprowadzić resztę do porządku. Również kilka miesięcy zajęło wywieszenie [[Rozkład jazdy|rozkładu jazdy]] autobusów. Przy obecnym tempie zmian przewiduje się, że kasa biletowa dla autobusów powstanie w okolicach roku 2040. |
|||
* Ponieważ na dworcu nie ma zachodniej głowicy (ale jest miejsce na nią), wjeżdżające tam składy wagonowe muszą być wyciągane przez drugą lokomotywę. Specjalnie do tego celu na stacji Łódź Widzew TLK trzyma zawsze jakąś [[EU07]]. |
|||
⚫ | * Po zakopaniu peronów pod ziemię wprowadzono zakaz wpuszczania pociągów z kibelkami otwartymi, a jak już takowy wjedzie, to trzeba zamknąć toalety na klucz. Do Przewozów Regionalnych to nie dotarło i już [http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociag-z-otwarta-toaleta-na-fabrycznej-bedzie-brudno-79502.html parę dni po otwarciu] na tory wyleciała [[kupa]]. |
||
⚫ | |||
== Zobacz też == |
|||
⚫ | |||
* [[Śródmieście (Łódź)]] |
|||
* [[Łódź Kaliska]] |
|||
* [[Łódź Widzew]] |
|||
* [[Warszawa Centralna]] |
|||
⚫ | |||
{{Kolej}} |
|||
{{komunikacja Łódź}} |
{{komunikacja Łódź}} |
||
⚫ | |||
[[Kategoria:Łódź]] |
[[Kategoria:Łódź]] |
||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 08:07, 13 wrz 2020
Łódź, kurrrrwa!
- Cezary Pazura wychodzący z Fabrycznej
Łódź Fabryczna (ang. Factory Boat) – do 2011 roku roku reprezentacyjny[potrzebne źródło] dworzec miasta Łodzi, a od niedawna czołowy ośrodek naukowy w badaniach nad dynamiką wiatru w zamkniętych przestrzeniach.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Gdzieś w połowie XIX wieku żydowscy fabrykanci z Łodzi szukali frajerów, którym by mogli opchnąć swoje nieskazitelne wyroby włókiennicze. Jakimś cudem udało im się ugadać z ruskimi i w celu usprawnienia transportu car Aleksander łaskawie zezwolił na budowę dworca i linii kolejowej, które połączyłyby Łódź ze Stolycą. Wtedy powstał secesyjny budynek dworcowy, do którego w 1930 dolepiono harmonijnie komponującą się halę, będącą wylęgarnią kebabów i wszelkiego menelstwa. Od tego czasu do 2011 roku dworzec „dojrzewał” poprzez gromadzenie kolejnych warstw resztek z kebabów i hot-dogów na wszelkich powierzchniach. W końcu łodzianie się wkurzyli i postanowili zakopać tę perełkę architektury 16 metrów pod ziemią, robiąc miejsce na budynek zaprojektowany po zażyciu zbyt dużej dawki obrazków niszczycieli z Gwiezdnych Wojen. Nowy, pasujący do okolicznych zrujnowanych kamienic jak pięść do nosa obiekt otwarto 28 lutego 2015 11 grudnia 2016 roku. Władze miasta plątały się w wyjaśnieniach co do przyczyny opóźnień, ostatecznie winny był Enkev, producent mat kokosowych, który za żadne pieniądze nie chciał się ze swoim kokosowym biznesem wynieść gdzie indziej. Dodatkowych emocji dostarczył też PKS Łódź, który również nie palił się do opuszczania placu budowy. Po tym jak dworzec autobusowy został ogrodzony przez miasto, sprytni PKSiarze po prostu zrobili dziurę w płocie i zaczęli jeździć po chodniku.
Wizje przyszłości[edytuj • edytuj kod]
Jeśli Łódź dostanie EXPO 2022, to rząd połączy Dworzec Fabryczny z Warszawą hyperloopem.
- Nietrzeźwy minister Gliński na kilka godzin przed ogłoszeniem, kto dostanie EXPO 2022
PKP i miasto snują plany wydłubania pod centrum tunelu kolejowego, który połączyłby Dworzec Fabryczny z Kaliskim. W planach jest tunel dwutorowy[1] i dwie stacje pośrednie, a całość ma nieudolnie imitować prawdziwe metro. Ktoś wymyślił nawet łącznik z linią w stronę wsi miasta Zgierz. Według oficjeli tunel ma udrożnić łódzki węzeł kolejowy przez jego rozsupłanie. Nie wiadomo tylko za które sznurki ciągnąć i w którą stronę, póki co ustalono tylko tyle, że węzeł pogmatwali ruscy i to oni powinni go rozsupłać.
Co tam jest[edytuj • edytuj kod]
Wschodnia hala kasowa jest klasycznym przykładem bezsensownego kompromisu – żeby uspokoić obywateli starszej daty w neofuturystyczne wnętrze wstawiono replikę oryginalnej fasady dworca. Pośrodku hali zachodniej stoi betonowy bunkier z kasami na parterze i siedzibą Leniwego Centrum Spacerowania (LCS) na piętrze. Przez szyby owego centrum można obserwować rozleniwionych zapracowanych dyspozytorów gapiących się w wielkie ekrany z cyferkami. Obok części kolejowej znajduje się dworzec autobusowy, po którym też hula wiatr, bo PKSiarze nie zdążyli dogadać się z Urzędem Miasta przed otwarciem dworca. Jest też sporo pustego miejsca na sklepy, bo szkoda sobie głowy zawracać tym wypizdowem sklepikarze od roku nie potrafią dogadać się z PKP. Na dnie znajdują się cztery perony i osiem torów, w układzie zerżniętym z Centralnej. Cechą odróżniającą dworzec łódzki od warszawskiego jest możliwość zobaczenia zasnutego smogiem nieba z poziomu peronów przez szklany dach.
Okolice[edytuj • edytuj kod]
Przed dworcem znajduje się wielki niezadaszony przystanek tramwajowy, bo hajsu starczyło tylko na jeden popisowy dach tramwajowy. Na tramwaj trzeba się kawałek przejść, więc podróżni wychodzący z pociągu mogą zażyć ożywczego prysznica w czasie deszczu. Jest też sprzedany za rekordową cenę ugór, na którym ma stanąć Brama Miasta[2] oraz kolejny przystanek tramwajowy nazwany dumnie „Przystanek mBank”[3]. Można również ponapawać się widokiem pozostałych budynków ruin po firmie Enkev, które nadal reklamują wyśmienite wyroby z maty kokosowej.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Na dworcu znajduje się jedyny w Polsce odcinek i peron kolei dużych prędkości. Niestety, jest on za krótki żeby cokolwiek się tam rozpędziło.
- Po zakopaniu peronów pod ziemię wprowadzono zakaz wpuszczania pociągów z kibelkami otwartymi, a jak już takowy wjedzie, to trzeba zamknąć toalety na klucz. Do zarządu Przewozów Regionalnych to nie dotarło i już parę dni po otwarciu na tory wyleciała kupa.
- Menedżerem dworca jest Janusz Rau, brat wojewody łódzkiego. Niedługo po nominacji nowy szef przedstawił pomysł wprowadzenia opłat za zwiedzanie obiektu. Urzędnicy długo zastanawiali się jak przypilnować kilkunastu wejść do dworca jednocześnie, ale w końcu porzucili ten pomysł i starają się zniechęcać turystów brakiem jakichkolwiek sklepów.
- Niedługo po otwarciu dworca zaczęły zdychać windy. Przez kilka miesięcy czynna była tylko jedna, ostatecznie udało się pokonać wszelkie przeciwności losu i doprowadzić resztę do porządku. Również kilka miesięcy zajęło wywieszenie rozkładu jazdy autobusów. Przy obecnym tempie zmian przewiduje się, że kasa biletowa dla autobusów powstanie w okolicach roku 2040.