Zaporożec: Różnice pomiędzy wersjami
M |
Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Burnt ZAZ-968M.jpg|thumb|250px|Jeden z bardziej zadbanych egzemplarzy]] |
[[Plik:Burnt ZAZ-968M.jpg|thumb|250px|Jeden z bardziej zadbanych egzemplarzy]] |
||
'''ZAZ Zaporożec''' (ur. [[1960]], zm. [[1969]]) – <del>ukraiński</del> radziecki <del>[[traktor]]</del> samochód zbudowany w [[ZSRR]] przez [[Ukrainiec|bandę Kozaków]] w fabryce ZAZ. Podróba [[FIAT|Fiata]] 600, a potem NSU Prinza. W czasach Breżniewa marzenie ludu pracującego, a w obecnych czasach zabytek chodzący za cenę dobrego śmigłowca. W niektórych kręgach Zaporożec rywalizuje z takimi rodzynkami jak [[Polonez]] czy Zastava o tytuł największego rupiecia, który zjechał z taśmy produkcyjnej. |
'''ZAZ Zaporożec''' (ur. [[1960]], zm. [[1969]]) – <del>ukraiński</del> radziecki <del>[[traktor]]</del> samochód zbudowany w [[ZSRR]] przez [[Ukrainiec|bandę Kozaków]] w fabryce ZAZ. Podróba [[FIAT|Fiata]] 600, a potem NSU Prinza. W czasach Breżniewa marzenie ludu pracującego, a w obecnych czasach zabytek chodzący za cenę dobrego śmigłowca. W niektórych kręgach Zaporożec rywalizuje z takimi rodzynkami jak [[FSO Polonez|Polonez]] czy Zastava o tytuł największego rupiecia, który zjechał z taśmy produkcyjnej. |
||
== Historia == |
== Historia == |
||
[[Plik:Zaporozhets on dirt road.jpg|thumb|Na grzyby!]] |
|||
Pod koniec lat 50. inżynierowie z fabryki ZAZ wpadli na pomysł zrobienia auta dla biedaków (ale i tak większości rusków nie było na niego stać). W 1960 po przetestowaniu go przez [[Leonid Breżniew|Breżniewa]] i [[Nikita Chruszczow|Chruszczowa]] uznali, że [[Józef Stalin|Józio]] byłby zadowolony. Po skończeniu testów auto było gotowe do produkcji. Obecnie jest to pojazd-symbol dla Ukraińców, tak jak [[Fiat 126|kaszlak]] dla Polaków. Podobnie jak maluszek symbolizuje biedę, nędzę i słabe wykonanie. |
Pod koniec lat 50. inżynierowie z fabryki ZAZ wpadli na pomysł zrobienia auta dla biedaków (ale i tak większości rusków nie było na niego stać). W 1960 po przetestowaniu go przez [[Leonid Breżniew|Breżniewa]] i [[Nikita Chruszczow|Chruszczowa]] uznali, że [[Józef Stalin|Józio]] byłby zadowolony. Po skończeniu testów auto było gotowe do produkcji. Obecnie jest to pojazd-symbol dla Ukraińców, tak jak [[Fiat 126|kaszlak]] dla Polaków. Podobnie jak maluszek symbolizuje biedę, nędzę i słabe wykonanie. |
||
Linia 42: | Linia 43: | ||
* Jest bardziej awaryjny niż Fiat Coupe, a ten psuje się nawet w warsztacie. |
* Jest bardziej awaryjny niż Fiat Coupe, a ten psuje się nawet w warsztacie. |
||
{{przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
{{Motoryzacja}} |
||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 19:55, 3 lis 2022
ZAZ Zaporożec (ur. 1960, zm. 1969) – ukraiński radziecki traktor samochód zbudowany w ZSRR przez bandę Kozaków w fabryce ZAZ. Podróba Fiata 600, a potem NSU Prinza. W czasach Breżniewa marzenie ludu pracującego, a w obecnych czasach zabytek chodzący za cenę dobrego śmigłowca. W niektórych kręgach Zaporożec rywalizuje z takimi rodzynkami jak Polonez czy Zastava o tytuł największego rupiecia, który zjechał z taśmy produkcyjnej.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Pod koniec lat 50. inżynierowie z fabryki ZAZ wpadli na pomysł zrobienia auta dla biedaków (ale i tak większości rusków nie było na niego stać). W 1960 po przetestowaniu go przez Breżniewa i Chruszczowa uznali, że Józio byłby zadowolony. Po skończeniu testów auto było gotowe do produkcji. Obecnie jest to pojazd-symbol dla Ukraińców, tak jak kaszlak dla Polaków. Podobnie jak maluszek symbolizuje biedę, nędzę i słabe wykonanie.
Zalety[edytuj • edytuj kod]
- Nie posiadasz go.
- Części nie droższe niż butelka spirytusu.
- Łatwy tuning, wystarczy zamontować mu pantograf i będzie robił za tramwaj.
- Ma dziurę w podłodze, dzięki czemu można nim zaparkować na zamarzniętym jeziorze i łowić w nim ryby.
- Ma mocniejszy silnik od malucha.
- Po odrąbaniu rury wydechowej jednocześnie ryczy jak traktor i Ferrari.
- Jest jak Porsche 911 – ma silnik z tyłu.
- Luksusowe wyposażenie, w wersji rozszerzonej dostajemy nawet szyby do własnego montażu.
- Koszty amortyzacji nie są duże, części można równie dobrze pospawać ze szwagrem w piwnicy.
- Kiedy przebije się opona nie trzeba kupować nowej, bo wystarczą te od taczki.
- W czasie nieużytku można wyjąć mu silnik i zamontować w wentylatorze.
- Niczym Ikarus jest odporny na dziurawe drogi.
- W przeciwieństwie do Trabanta nie jest wykonany z plastiku, więc nie gnije tak szybko.
- Bagażnik z przodu chroni przed zderzeniem w tył.
- Nie dostaniesz w nim mandatu za nadmierną prędkość.
- Ogrzewanie w czasie zimy potrafi zachwycić nawet największych zmarzluchów świata.
- Kiedy nawali klakson, można zamontować takowy od przeciętnego Kraza.
- Bez problemu można przewieźć w nim całą brygadę wojskową.
- Nie trzeba przejmować się płynem chłodzącym…
- …instalacją elektryczną zresztą też.
- Odstrasza blachary niczym legendarna Multipla.
Wady[edytuj • edytuj kod]
- Drzwi mają tendencję do wypadania z zawiasów.
- Nie ma kluczyka, silnik odpala się przy pomocy widelców i łyżek.
- Posiada hamulce, które najpewniej są wykonane z drewna.
- Nigdy nie wiesz, co w nim nawali.
- Silnik ma tendencję do samozapłonu.
- Chłodzenie powietrzem działa odwrotnie niż pierwotnie zamierzano.
- Nie dasz radę wjechać nim na jakąkolwiek górkę.
- Jazda Zaporożcem po autostradzie jest równoznaczne z otrzymaniem mandatu za za małą prędkość.
- W bagażniku nie zmieści się nawet jedna butelka wódki.
- Koroduje szybciej niż Omega.
- Jest bardziej awaryjny niż Fiat Coupe, a ten psuje się nawet w warsztacie.