Polski rap: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (dr)
 
(Nie pokazano 80 wersji utworzonych przez 32 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{cytat|<poem>[[Fokus]] robi techno, [[DonGURALesko|Gural]] robi drewno,
{{Długiartykuł}}
[[Jajonasz|Jajo]] nic nie robi, [[Peja]] mówi, że jest ciemno,
{{Redakcja|Zbyt duża lista raperów. Do wyrzucenia kiepskie opisy i niewiele znaczący raperzy.}}
Ja kojarzę co drugi koncert w karierze,
[[Plik:POLSKA-LUXEMBURG|thumb|250px|Luksemburski Tede, polski patriota]]
Drugiej połowy nie pamięta nawet [[Pezet]],
'''Polski rap''' (ew. ''polski hip-hop'') – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez [[Polak]]ów mieszkających w [[Polska|Polsce]], polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających [[Język polski|polski język]]. Masowo uprawiany, '''lecz niedoceniany'''.
Bo polski rap zaczął mi konkretnie zwisać w czasach,
Kiedy jeszcze rozumiałem [[Fisz]]a,
Bo polski rap to dwie płyty rocznie, w tym jedna moja</poem>|[[Noon]] rapuje w „Zwykle nie rapują”}}
{{Youtube|DccDDcQ9pEg|width=300|Luksemburski Tede, polski patriota}}
'''Polski rap''' (ew. ''polski hip-hop'') – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez [[Polak]]ów mieszkających w [[Polska|Polsce]], polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających [[Język polski|polski język]]. Masowo uprawiany, lecz niedoceniany. Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części.


== Ej ty, kurwa, ty, kurwa, kurwa, kurwa mać, posłuchaj, chuju jeden, co mówi nasza brać…czyli początki. ==
== Rodzaje ==
Piękna przygoda [[Polak|Polaków]] z rapem nie rozpoczynała się w jednym, konkretnym momencie. Nasz naród dojrzewał powoli do przyjęcia na swe łono tę jakże wymagającą intelektualnie formę ekspresji, a muzykę hip-hopową zaszczepiano na rodzimym gruncie bardzo różnymi metodami: czasem z gitarą w ręce, czasem w rytm disco z lat siedemdziesiątych, a czasem wrzeszcząc coś, co nazywało się „psychorapem”.
Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części zwane (potocznie i w dalszej części) gatunkami.


''Reprezentanci:''
=== Podziemie ===
* [[Franek Kimono]] – pierwszy [[raper]], w czasach kiedy zaczynał, nie było jeszcze stringów.
[[Plik:najebawszy.jpg|thumb|Przykład zajebistej okładki podziemnej]]
* [[Kazik Staszewski]] – dla ciebie spalał się już w roku 1991, ale gdy na okładce albumu napisali mu „Najlepszy raper Wschodu”, tak się śmiertelnie obraził na wydawcę, że płyty nie chce wznowić po dziś dzień.
Stary jak świat motyw. ''Jestem z podziemia – żondze!'' – brzmi stare hasło. Kto wyjdzie poza nie – sprzedał się (choć też nie zawsze). Zazdrość przemawia przez miłych panów w spodniach z krokiem u kolan i obciachową [[bejsbol]]ówką z daszkiem z tyłu. Ale nie przez wszystkich, bo, pomijając już fakt, że większość chce się wybić (i tym samym sprzedać, jak sami mówią – choć to niezgodne z ich ideą), to niektórzy chcą w tym podziemiu trwać. Często uczestniczą w bitwach freestylowych i cieszą się tym, co robią. Powoli zmienia się ich zatwardziały, staroświecki stosunek do wykonawców, którym udało się sprzedać kilka płyt. Ich teksty opowiadają ogólnie o życiu, czasem o tym, że jest im źle, a czasem, że odwrotnie. Nie można jednoznacznie stwierdzić o czym są, ponieważ to zbitka raperów różnych rodzajów, którzy się nie wybili lub wrócili do podziemia.
* [[Liroy]] – ma dwie ręce, dwie nogi, więcej nie dał mu Bóg, oprócz tego ma także głowę, fiuta i brzuch. Chciał z Redem wykąpać swoją matkę, a jego drugie imię to Scyzoryk.
* [[Wzgórze Ya-Pa 3]] – w oryginalnym składzie niezdolny do wymówienia litery R [[Radoskór|Ładoskół]], mimo tego zdolny do wymówienia litery R [[Wojtas]] i [[Zajka]], jak sam twierdzi, tak głupi po amerykańsku nazywa się Stupid.
* [[KaRRamBa]] – jak jesteś jego byłą, to pocałuj go w dupę i jak gówno poczuj się. Wybił go Misiek z Nadarzyna. Prowadził program w [[Polsat|stacji od reklam]]
* [[Kaliber 44]] – jeżeli myślisz, że [[Piotr Łuszcz|Magik]], [[Abra dAb]] i [[Joka]] to ksywki, które mogliby sobie nadać tylko natchnieni marihuaną, tanią fantastyką i pornografią nastolatkowie to tak, masz rację. Swego czasu był z nimi jeszcze gość o ksywie [[Jajonasz]], ale to już było za wiele nawet dla Magika, Daba i Joki.
* [[Trials X]] – nie byli tak komercyjni jak Liroy, tak wpływowi jak Kaliber, tak [[kult]]owi jak Kazik, ani tak… Ehem, nie byli tak jak Wzgórze, przez co świat zapomniał, że to oni wydali pierwszą stricte hip-hopową płytę w Polsce. I to nawet taką, która nie jest Liroyem.
* [[Slums Attack]] – Peja.
* [[Peja]] – Slums Attack.
* Peja/Slums Attack – Slums Attack i Peja.
* [[3-X-Klan]] – polska odpowiedź na Kalibra 44 tak stara, że pamięta jeszcze czasy, gdy [[Rahim]] potrafił jeszcze rapować i odkrywał, że [[Bełkot pseudopoetycki|towarzyszem twego życia jest wędrownik przeznaczenia, on czeka na zły krok by zmienić życia tok, rzuci twą duszę w otchłań zapomnienia]]
* [[Warszafski Deszcz]] – pionierzy sceny warszawskiej. Z początku było sobie dwóch [[DJ|DJ-ów]], JanMario i 600V. W pewnym momencie zorientowali się, że robić hip-hop bez rapu to jak nosić sandały bez skarpetek i jako remedium przygarnęli sobie młodego rapera [[Tede|Tede –]] najpierw wywalił 600V, po czym przygarnął drugiego rapera Ceube, którego zaraz potem wywalił i przygarnął w jego miejsce Numera Raza. Chwilę pograli, po czym wywalił JanaMarię, a gdy już nie było kogo wyrzucać, to wywalił Numera Raza, który musiał dorabiać jako dziennikarz w [[Polskie Radio Program IV|radiowej Czwórce]]. Nie wiesz o co w tym wszystkim chodzi? [[Szkoła|To weź się, kurwa, dowiedz]].
* [[T-raperzy znad Wisły]] – pionierzy stylu ulicznego, którzy jako pierwszy wprowadzili do polskiej subkultury hip-hopowej etos braterstwa nawijając „Mieszko, Mieszko, mój koleżko”.
* [[Nagły Atak Spawacza]] – eksperyment społeczny mający na celu określenie możliwych skutków przekształcenia [[Metalowcy|metala]] w [[Hiphopowcy|hiphopowca]]. Efekt? „Spalimy ci chałupę, rozjebiemy twoją żonę, zabijemy ci dziecko i zgwałcimy siorę”.
* [[Molesta Ewenement]] – ani Peja, ani Slums Attack.
* [[ZIP Skład]] – polski Wu-Tang Clan. Kilka ekip w jednym. Hip-hop to dla nich chleb powszedni.
* [[Paktofonika]] – twór zakorzeniony w (nastoletniej) świadomości zbiorowej słuchaczy jako synonim hip-hopu spod znaku „ech, kiedyś to było”. Wybitnie dobra technika rymowania („Wyprzedza świat <u>realny</u>, nawiedza <u>wirtualny</u>, system <u>binarny</u>, materiał <u>łatwopalny</u>”), dojrzałe poczucie humoru („Tyle ćpunów w całym mieście, nie widziałeś tego jeszcze, popatrz, o popatrz”), aktualna po dziś dzień tematyka społeczna („Dwa tysiące loopy, dwa miesiące zupy, w taki upał każda głupia dupa da ci dupy”)… Do tego ''bardzo prawdziwa'' historia przedstawiona w filmowej biografii.


== Reprezentuję biedę… czyli rap uliczny. ==
Można wymienić kilku zatwardziałych przedstawicieli tego gatunku:
Jak każde dziecko wie (głównie za sprawą poniżej wymienionych panów), ulica uczy bardzo przydatnej umiejętności, a mianowicie życia na ulicy. Jeżeli szukasz etosu prawdziwego braterstwa, dreszczyku emocji wynikłego z życia na krawędzi, lub też mile wspominasz ''Kamienie na szaniec'' i też chciałbyś walczyć z okupantem, ale pod ręką masz tylko policjantów – oto jest muzyka właśnie dla ciebie, bracie, siostro.
* '''Beat Squad''' – podziemny zespół z Poznania. Inspirują się bitami imprezowymi z lat 70 i 80.
* '''[[Kula (raper)|Kula]]''' – urodzony w Pudliszkach jako pulpet. Uciekł do Krynicy i tam z MC Omenem założył RZK.
* '''[[Lech Roch Pawlak]]''' – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji [[dżem]]u i nie chce jej przerywać, mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach na słowa. Wielu uważa go za najlepszego hiphopowca w Polsce.
* '''Liryka Składu Ostródzkiego''' – od ponad dziesięciu lat nagrywają hip hop. Jedni z najlepszych, choć z dissem na PROSTO przesadzili. ''Pierdolę Polską Scenę a warszawską na czele'' wycinek z dissu na PROSTO.
* '''Planet ANM''' – ile razy miał jebnąć to brzemię, miał jebnąć na zawsze. Ujawnił, że takie pedały jak Mezo, Verba robią rap, a gusta się skurwiły.
* '''PRO8L3M''' – 1/3 Dobrego Towaru. Osk zamówił od Steeza nowoczesne beaty i pozytywnie zaskoczył ludzi.
* '''Sowa''' – chłopak z getta, czasem ostry, czasem romantyczny, przyjaźni się z Olczakiem i Roberto Uno.
* '''[[Waszka G]]''' – znany z tego, że „on to pierdoli i zdejmuje [[kominiarka|kominiarę]]”, „[[Penis|chuj]] śmiertelny wbija [[ty|ci]] w serce” i „uważa na zakrętach na których jest nierówno”.


''Reprezentanci:''
=== Hardkor, bieda, szare bloki, ulica, Gangsta rap i tym podobne ===
* [[Hemp Gru]] – twór powstały w wyniku schizmy w Moleście, która według inicjatora projektu, Wilka, nie była dostatecznie ortodoksyjna w epatowaniu patologią. [[Gej|Chłopcy woleli ocierać się o siebie z obnażonymi torsami w teledyskach zapowiadając penetrację analną jakże przystojnych policjantów]].
[[Plik:Peja z Baseballem.JPG|thumb|200px|Wiesz, co się liczy? Szacunek ludzi świetlicy. A jak nie, to kijem zaraz dostaniesz wpierdol!]]
* [[Chada]] – Magik wannabe. Ostatecznie się udało i też nakręcili o nim film. Pytanie, czy było warto?
Najbardziej lubiana przez fanów podziemia grupa raperów spoza podziemia. Jej uprawiacze w większości również się nie sprzedali. Jeżdżą furami droższymi niż Ojciec Dyrektor, ale nie zapominają o starych znajomych z lat słusznie minionych. W swoich tekstach opowiadają o szarzyźnie otaczającego ich świata, nieudolności polityków, biedzie, [[ChWDP|chuju w dupie policji]], a czasem nawet działają na psychikę wykorzystując swoje paranormalne zdolności.
* [[Firma]] – powiedz mi, ile znasz rodzimych zespołów które nagrały teledysk w więzieniu, w którym karę odbywał właśnie jeden z członków grupy, przy czym podobne epizody miała za sobą znaczna część składu?
* [[Bosski Roman]] – mózg Firmy. Mówi o jebaniu psów więcej, niż niejeden [[Zoofilia|zoofil]]. Rodzicu, sprawdzaj, czego słucha twoje dziecko.
* [[Płomień 81]] – legendy. W składzie [[Onar]] i [[Pezet]]. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami, ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli [[Tede]]go w beefie.
* [[WWO]] – Sokół i Jędker zawsze chętnie pokażą ci jak brutalna potrafi być rzeczywistość murzyńskich gett [[Warszawa|Warszawy]].


== Ja o świcie chcę budzić się z ułożonym życiem… czyli rap wrażliwo-emocjonalny. ==
Do tego gatunku należą niewątpliwie:
Środowisko wyrosłe w opozycji do rapu ulicznego, stawiający w swym przekazie na propagowanie właściwych wartości, koncentrację na wewnętrznych przeżyciach bohaterów i kontestowanie zastałej rzeczywistości. I to wcale nie jest tak, że to już wymyślono za romantyzmu, o nie. A już tym bardziej błędem byłoby myśleć, że za powstaniem rapu wrażliwo-emocjonalnego stoi bycie <del>frajerem</del> introwertykiem. Po prostu tego nie rozumiecie.
* '''AK-47''' – grzał puchę w celi 404 – jak twierdzi, za głupotę. Ma często nerwobóle, jeździ rowerem. Wydał album Autopsja, w której próbuje uchronić szczyla przed trafieniem do kicia.
* '''Bez Cenzury''' – zwolennicy wolności słowa. W ich rapgrze cenzura nie wchodzi w grę.
* '''Bonus RPK''' – reprezentant ekipy [[Razem Ponad Kilo]] jak i Ciemnej Strefy. Udaje naszprycowanego koksa, gdy sam jest naszprycowany tandetą. Niestety, padł ofiarą komercji. Odsiaduje on za leczenie ludzi [[marihuana|gandzią]].
* '''Bosski Roman''' – członek zespołu [[Firma]]. Mówi dużo o jebaniu psów, na co nasuwa się wniosek, że jest zoofilem.
* '''Chada''' – szef przestępczego procederu. Przesiedział rok w więzieniu za nienawiść do policji. Obecnie dystrybutor plastikowych długopisów dla neokidów i niekwestionowany król dissów, na które to miano zapracował po wygranym beefie z hip-hopolowcem Doniem, który na niego doniósł. Policjanci szukali go, aż znaleźli, po tym jak uciekł z pierdla, ale potem szybko uciekł, jak go złapali. Zabity przez personel w szpitalu psychiatrycznym w Rybniku.
* '''Dixon37''' – prawdziwe wariaty hip-hopowe. Rap jest ich satysfakcją. Grupa mieszka w dwóch dzielnicach i mają jedno życie.
* '''Firma''' – przywódcy ideologii JP. Nawijają głównie o zasadach ulicy, śmierci dla konfidentów, jebaniu policji i braku moralności wśród polityków.
* '''[[Hemp Gru]]''' – Wilku bez zębów z hołotą uliczną na teledyskach udaje biedaka. Cytat z dokonań zespołu: ''Zamykam wieko, kładę kamień na niego''. Wydali oświadczenie o zaprzestaniu działalności jako zespół.
* '''Jongmen''' – człowiek z DIIL Gangu. Zaczął od pierwszego uderzenia i na tym nie przestaje.
* '''JWP''' – wrogowie publiczni numer jeden. Chcą być tam, gdzie wolno jarać.
* '''[[Kaliber 44]]''' – psychole, ale zabawni, mieszali w głowach do 2003 roku, po czym znudziło im się być martwymi legendami i w 2013 postanowili zostać żywymi.
* '''Książę Kapota''' – wrzecioński książę. Jak jesteś jego wrogiem, to kasuj jego numer.
* '''[[Liroy]]''' – pierwszy polski raper, tak samo pierwszy zdobywca diamentowej płyty w polskim rapie. Chciał z Redem wykąpać swoją matkę. Jego drugie imię to Scyzoryk. Obecnie jest w sejmie.
* '''Małach i Rufuz''' – dwóch ziomali z Woli z jajami. Przesłanie nie tylko dla [[Gimbus|gimnazjalistów]].
* '''Miejski Sort''' – nowy skład założony przez Dudka i jego armię dresów z podwórka dla podwórek.
* '''Molesta Ewenement''' – legenda. Vienio, Włodi i Pelson prawie umarli po odejściu Wilka. Ostatnią płytę nagrali w 2008 roku. Od tej pory Vienio nagrał solówkę, a Włodi i Pelson z Eldoką próbują coś osiągnąć jako Parias.
* '''Nagły Atak Spawacza''' – psychole jeszcze więksi niż K44, lubili rapować o patologii, oraz o różnych rzeczach, przy których wymiękał sam arcymistrz [[Lech Roch Pawlak]].
* '''NON Konekcja''' – zespół założony przez dwóch braci i jednego kolegę. Ich rap eksploduje ulicą.
* '''Official Vandal''' – graficiarze, nie grafomani. Jeden był w RPK, a drugi zaszalał zwyrodniałą nawijką z Wrocławianami.
* '''Paluch''' – ziomal z Poznania. Nie lubi [[Fokus]]a, z którym wygrał beef.
* '''[[Peja]]''' – uznawany za najlepszego rapera w Polsce. Dorobił się na gadaniu o biedzie i ciągle o niej gada, całe życie reprezentuje i klepie biedę tańcząc na teledyskach w ubraniach za kilka tysięcy złotych… biedaczek. Wróg [[Tede]]go.
* '''Płomień 81''' – legendy. W składzie [[PeZet|Pezet]] i [[Onar]]. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami. Ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli [[Tede]]go w beefie.
* '''Polska Wersja''' – dowód na to, że można wrócić do przeszłości osiedlowego rapu. Nie wiedzą, czy ten świat zwariował.
* '''Śliwa''' – najmłodszy ziomal Peji. Gada często na pełen etat o swoim flow.
* '''Tewu''' – hip-hopowi metalowcy. Zaczęli już w 1992 roku. Są wyrwani ze snu i napierdalają to tempo.
* '''THS Klika''' – grupa z południowej Pragi. Wydali płytę w PROSTO, pojawili się na płycie HG, wystąpili na składance „co od dzisiaj jest istotne”.
* '''WNB''' – ich rap to dowód odpowiedzialności. Gdybyś był ich ziomem, to stawiaj na jutro.
* '''WWO''' – każdy ponad każdym. Myślą chyba, że są wybrańcami.
* '''Wzgórze Ya-Pa 3''' – zespół, który uważa, że hardcorem rapem się bronią.
* '''Yez Yez Yo''' – chce ich zatrzymać policja. Mają swoją boginię seksu, która lubi niegrzecznych chłopców.
* '''ZIP Skład''' – prekursor stylu ulicznego, ziomki i przyjaciele z (obecnie) kilku składów w jednym.


''Reprezentanci:''
=== Rap melodyjny ===
* [[Grammatik]] – najbardziej pechowi geniusze w dziejach. Oryginalnie duet [[Eldo]] i [[Jotuze]] odreagowujący lirycznie nadwrażliwość. Pewnego dnia dołączyli do składu producenta [[Noon]]a. Wyszło tak, że ich zwrotki były jedynie dodatkami do bitów. W końcu nagrali debiutancki album ''EP'', który epką co prawda nie był. Do jednego utworu zaprosili gościnnie chłopaka znikąd nazywającego siebie Ashem (nie, nie ten [[Ash Ketchum|Ash]]). Wyszło tak, że jedną zwrotką przyćmił wszystko, co koledzy w pocie czoła pisali na ów album. Nieco skonsternowani tym faktem dołączyli Asha do składu i wraz z nim nagrali legendarny album ''Światła miasta'', na którym nie dość, że zjedli ich Noon z Ashem, to jeszcze każdy kolejny występ gościnny. To się Eldo wykurzył i wywalił Asha z Noonem… I tak się skończyła świetlana kariera.
[[Plik:Mezo.jpg|200px|thumb|Mezieł, joł!]]Melodic-rap, melo-rap, dla „hardkorowej”, zakompleksionej młodzieży hiphopowej – hip-hop polowy. Osoby go tworzące to typowy [[Linkin Park]] wśród polskiego hip-hopu. Miła, wpadająca w ucho melodia i przyjemny, przepełniony metaforami rap. Widać, że jego wykonawcy byli dobrzy z polskiego i muzyki. Często łączy ze sobą wiele rodzajów raperskich. Niekiedy wychodzi z tego miła dla ucha ballada, a czasem kawał hardkoru podpadającego nawet pod [[psycho rap]]. Ludzie starający się go robić okazują znużenie wcześniej wykonywanym rodzajem rapu i szukają nowych, lepszych rozwiązań. Często dostawali [[wpierdol]] za zdradzenie polskiego rapu dla [[Disco-polo]] i [[pop]]u.
* [[Pezet]] – słabsza połowa Pomienia 81, którą Noon dobrał sobie duetu po wywaleniu z Grammatika. Formację nazwali, jakże oryginalnie, Pezet-Noon. Popełnili wspólnie klasyczną ''Muzykę klasyczną'', która co prawda muzyki klasycznej nie stanowiła, ale za to pełna była klasyków. Zgodnie z noonową tradycją każdy bit zjadał po stokroć zwrotki Pezeta. By podbudować nieco chłopaka, Noon zaprosił więc gości, przy których mógłby zabłysnąć. Pech chciał, że znał tylko [[Fokus]]a w życiowej formie, Asha i [[Ten Typ Mes|tego typa, sami wicie którego]]. Przy następnej płycie Noon obiecał, że już żadnych gości nie zaprosi, ale gdy po raz kolejny zjadł młodego swoimi bitami, ten stwierdził, że już wystarczy i wywalił producenta z projektu. Dalej nagrywał już radośnie na bitach inspirowanych disco polo (made by [[Sidney Polak]]) i jakoś tak sukcesywnie wywalczył sobie tytuł najlepszego polskiego rapera. Sam Noon profilaktycznie przez kilkanaście następnych lat stronił od hip-hopu, by w końcu, gdy już go naszła ochota porobić bity, zaprosił do współpracy malarza, który już nawet nie starał się rapować. Żyto się nazywa.
* [[Eldo]] – solowa inkarnacja pozostałej połowy Grammatika. Gada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe.
* [[Fenomen (zespół)|Fenomen]] – nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Ej, Noon, nie zrobiłbyś nam takiego bitu w stylu Grammatika?
* [[Małolat (raper)|Małolat]] – brat Pezeta, który to nagrał z producentem Ajronem przepełnioną emocjami płytę ''W pogoni za lepszej jakości życiem'', na której to snuł przepełnioną emocjami opowieść o smutnym świecie osiedlowego [[diler]]a [[Heroina|heroiny]]. Wprost wierzyć się nie chciało, że fikcja literacka może być równie realistyczna… Zwłaszcza śledczym, którzy zatrzymali chłopaka za handel heroiną. Swoją debiutancką trasę koncertową przesiedział w więzieniu, a Ajorn stwierdził, że to w sumie chyba nie jest najlepsze środowisko i czym prędzej przekwalifikował się na operatora filmowego.
* [[Fisz]] – raper, który przez dwie minuty potrafi ględzić o tym, o czym każdy inny powiedziałby w jednym zdaniu. Z czasem doszedł do wniosku, że hip-hop go ogranicza i wraz z bratem, Emade, zabrał się za progresywną alternatywę elektroniczną.


== „Evviva l'arte…!” Won, im bije dzwon, a mi dzwonki przy czapce… czyli rapujmy tak, by lubili nas studenci. ==
Do grona raperów tego stopnia można zaliczyć między innymi:
Mierzi cię wygrażanie sobie nożami/pięściami/pistoletami/improwizowaną bronią obuchową, a z drugiej strony nie masz ochoty skulić się w kącie i płakać nad swą wrażliwością? W takim razie sugerujemy zainteresowanie się rapem inteligenckim, a najlepiej nauczenie się na pamięć kilku szczególnie ironicznych wersów, którymi będziesz mógł błysnąć w rozmowie.
* '''DKA''' – znudził mu się psycho rap więc postawił w melodię, zainwestował w edukację amerykańską i tworzy nowy język polski, którego nikt nie słucha.
* '''Doniu/Liber''' – konfident i jego ochroniarz. [[Doniu]] wydał [[Monologimuzyka|Monologimuzykę]], a [[Liber]] album [[Bógmacher]]. Dodatkowo [[Doniu]] nakablował na [[Chada|Chadę]], by uniknąć przegranej w beefie, który go zniszczył jednym dissem, a [[Liber]]owi zachciało się pójść w ślady Jarzębin.
* '''Funky <del>Pedo</del>Filon''' – pseudoraper występujący z gwiazdami popu. Nagrał hit o małej Chince, która się na niego w{{Cenzura3}}wiła. Nagrał kawałek do gry dla dzieci.
* '''Ganja Mafia''' – pięcioosobowy skład, władcy gimnazjów. 99.9 % słuchaczy z całej ekipy zna tylko Kaliego.
* '''Gimpson''' – youtuber, który postanowił zostać raperem. W sumie jedno, jak i drugie mu nie wychodzi.
* '''[[Grupa Operacyjna]]''' – prześmiewcy. Naśmiewają się z Dody i z Ciebie. Postanowili się wypromować pseudorapem i nagrywką z Mezo. Wylansowali się na człowieku chorym psychicznie niejakim Kononowiczu, który aspirował na stanowisko prezydenta Białegostoku, nie krył również swoich ambicji prezydenckich RP, Później dalej chamsko się promowali przy użyciu sformułowania M. Borowskiego: ''mordo Ty moja'', byli ostro promowani przez stację VIVA.
* '''Jeden Osiem L''' – jak zapomnieć? Wszyscy jarali się ich wspaniałym utworem, a osiemnastki żyją jego sławą.
* '''KaeN''' – zamaskowany raper. Jego alterego namawia do złego. Mów mu Dave. Jego teksty spodobały się pseudo słuchaczom rapu, czyli głównie dziewczynom i nie tylko. Kiedyś zaśpiewał u Słonia, ale nikogo to nie obchodzi, ważne że jest [[KaeN]]. Nie umie pisać dissów.
* '''Malik Montana X Diho''' – ciapaty wraz ze swoim kompanem orangutanem. Od ruchania mają zakwasy oraz od liczenia odciski.
* '''[[Mezo|Mezo/Lajner]]''' – to jest nadzwyczajne. Znienawidzony przez nastolatków, którzy nie słuchali jego podziemnych płyt. Nagrał prześmiewcze ''Aniele'', w którym śmieje się ze stylu tam prezentowanego i wśród dwunasto-piętnastolatków przylgnęła do niego etykietka. Najgorszy raper wszechczasów.
* '''Miuosh''' – smakosz gówna. [[Gimbus|Jedni]] mają go za idola, a [[Patokalipsa|inni]] za [[Koza (zwierzę)|uosobienie <del>steoretypowego</del> seksualnego obiektu pożądania]] [[Muzułmanin|ciapackiego ludu]]. Lubi dzieci, czego dowodem jest wydanie specjalnie dla nich depresyjnej płyty z Onarem.
* '''Najlepszy Przekaz W Mieście''' – parodia ulicznego rapu. Wyciągali dzieci z bramy, aż w niej sami zostali.
* '''[[Norbi]]''' – jeden z prekursorów hip-hopolo. Wie, że kobiety są gorące.
* '''Nowator''' – zwykły szpaner, któremu nie chce się nagrywać rapu z prawdziwymi raperami. Zasłynął nagrywkami z Mezo.
* '''Owal/Emcedwa''' – nie spodobały mu się nawijki anty-popowe i dissy [[Shellerini|Shellera]], więc postanowił na niego kląć. Zrobił duży błąd sprzedając się i robiąc bity z popowymi elementami i ugrzecznionymi nawijkami.
* '''Pan Yapa''' – następny podstarzały debil dorabiający do emerytury. Podczas teledysku jednej jedynej piosenki lata bez gaci w pelerynie, udaje babcię albo lata z dzidą. Wygląda jak po upojnej nocy z 70-letnią kioskarką Ruchu.
* '''PiKej''' – zwykły debil, który nie chce robić dobrego rapu. Udaje rapera, a media wmawiają, że nim jest. Jego kawałki biją rekordy wśród najbardziej znienawidzonych przez internautów utworów.
* '''[[Popek]]''' – angielski dresiarz. Tatuażysta robił mu tatuaż na policzku, ale przez pomyłkę wyrył mu ranę. Król Albanii.
* '''Sentino''' – mów mu tatuarzyg. Znany z tego, że zapowiada [[wpierdol]] po ściągnięciu okularów.
* '''[[T-raperzy znad Wisły]]''' – trzech podstarzałych debili (teraz dwóch, bo jeden przewraca się w grobie) i baba – skaczący i śpiewający bez sensu – choć jako jedni z pierwszych zaczęli, bo w 1995 roku. Zamierzali edukować polską młodzież, a wyszło na odwrót. Jeden z psychicznych fanów o tym samym imieniu, co nazwa ich hitu – kupił refren i kontynuował błazenadę.
* '''Taco Hemingway '''– zawsze marzy o 6 zerach. Kiedyś robił alternatywny rap, ale rzucił to dla popu.
* '''TACONAFIDE''' – fuzja Taco Hemingwaya i Quebonafide. Fani Tamagothi.
* '''White 2115''' – to nie beksa. Lubi, gdy pokój {{Cenzura3}} mu fają. Gdy trzyma katalog, to nie wie, co palą.
* '''Young Multi''' – kolejna nieudolna rapowa gwiazda [[YouTube]]'a. Nagrał kawałek z Bedopiesem o diamentach. Jeździ autem, które samo zmienia biegi i wpada pod tira.
* '''Żabson''' – ziomal i Hood Rich. Kazał fanowi {{Cenzura1}} z koncertu. Miał problemy z barmanem i pomylił YouTubera od tematyki sportowej z patostreamerem.


''Reprezentanci:''
Do tego grona nie należy zaliczać [[Piła (miasto)|pilskiego]] zespołu [[Verba]], który przebrnął przez etap podziemia i melo rapu, jednak porzucił to wszystko na rzecz playbacku.
* [[52 Dębiec]] – tak się kończy, gdy z całych sił chcesz być Kazikiem Staszewskim, ale jesteś zbyt zdolny.
* [[Łona]] – ulubiony raper inteligenta krzywiącego się na widok Pei. Człowiek, który opowie ci przejmującą historię o starzeniu się przez pryzmat kaloryfera, zwróci uwagę na problemy tego świata wspominając, jak dodzwonił się do niego [[Bóg]], wyśmieje fanatyzm religijny proponując wspólną libację [[Iran|irańskim]] ajatollahom, czy przedstawi się jako instrukcja prac ręcznych. Interpretacja jednego z jego tekstów była kiedyś tematem na maturze (nie, to naprawdę nie jest żart).
* [[Afro Kolektyw]] – Łona na sterydach minus optymizm. Do tego pierwszy w Polsce zespół, który postanowił grać hip-hop na instrumentach, nie samplując. Naukowcy po dziś dzień nie mogą dojść do zgody, jakie procesy zaszły w mózgu autora „Ostatecznego rozwiązania naszej kwestii”. Ulubiony zespół krytyków muzycznych stanowiących minimum 75% jego słuchaczy.
* [[O.S.T.R.]] – artysta, który przejrzał Polskę na wylot, przynajmniej tak myśli, w czym wtórują mu słuchacze i krytycy.


== Twoja nagość sprawia mi radość… czyli hip-hopolo. ==
=== Komercha ===
Osoby tworzące to coś pełniły dla polskiego hip-hopu rolę podobną, co [[Linkin Park]] dla metalu. Rozpropagowali na wiejskich potańcówkach, wykastrowali, wdarli się na szczyty list przebojów i zarobili na tym kolosalne pieniądze.
[[Plik:Łona i Webber - Miej wątpliwość|thumb|250px|Miej wątpliwość]]Wybujała fantazja aka [[amerykański rap|amerykański]] i [[rosyjski rap]], szastanie forsą, gołe panienki i najlepsze fury. Robienie jaj z czego popadnie, palenie skrętów i ogólne panowanie – to wszystko dla pieniędzy. Przy odrobinie zdrowego rozsądku do komerchy można również zaliczyć rap melodyjny.


''Reprezentanci:''
Elo-rap-dzieciaki znane jako wyśmienici komercyjni kompozytorzy i raperzy:
* [[K.A.S.A.]] – choć wielu może się to wydawać nieprawdopodobne, pan Kasowski (swoją drogą, doceńmy wybór pseudonimu) założył pierwszy w kraju zespół hip-hopowy, z którym próbował wystąpić na festiwalu w Jarocinie, lecz zdyskwalifikowano go z powodu, kto by się spodziewał, wulgaryzmów w tekstach. Wobec tego skręcił w stronę rapu inspirowanego dokonaniami Top One i „[[Lubelski Full|Lubelskim Fullem]]”.
* '''Cypis''' – discopolowec. Wciągnięto go do zespołu Nagły Atak Spawacza, który potem rozbił.
* [[Ascetoholix]] – kapela, która rymy częstochowskie (och, jakie one są boskie) podniosła do rangi sztuki i takie są jej zasługi.
* '''Donatan''' – drugi zdobywca diamentowej płyty w polskim rapie. Ma słowiańską duszę. Nagrał płytę z Cleo i wziął udział w Eurowizji, a jej jurorzy byli [[pedał]]ami, więc zagłosowali na [[Conchita Wurst|tranzystora z brodą]].
* [[Jeden Osiem L]] – no i jak tu o nich zapomnieć?
* '''Filipek''' – chwali się, że ma masę skilli, a robił disco polo. Nie pogodził się z przegraną na WBW z Kazem.
* [[Norbi]] – badacz specjalizujący się w określaniu temperatury właściwej płci pięknej. Karierę kontynuował z powodzeniem jako konferansjer, podtrzymując sztukę opowiadania sucharów [[Karol Strasburger|Karola Strasburgera]] w [[Koło Fortuny|Kole Fortuny]].
* '''[[Franek Kimono]]''' – pierwszy raper w Polsce, nie boi się nikogo, wyciąga małolaty spod opieki taty, na bramce stoi, nikogo się nie boi. Jest [[DJ]]em, umie breakdance'a, trenował karate, ale po wódzie lepszy jest w dżudzie. Aż strach się bać… Wozi się od 1983 roku. Na starość lubi podrywać laski na swojego Fiata Mirafiori.
* [[Mezo]] – zawiódł nadzieje środowiska bardziej niż kolega [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki pewnej matki]]. Z jednej strony zaczynał od nagrywania z Peją, z drugiej… No właśnie.
* '''Gang Albanii''' – gang z królem Albanii na czele. Bawią się w kowboi, śpiewając o kokainie i piździe nad głową.
* '''Gorzki''' – klip jego zespołu z beatem Group Home dano na VIVIE. Mimo, że nagrał z zagranicznymi raperami, robi żałosną muzykę.
* '''Karramba''' – haj$, lan$ i baun$. Jako [[Pewex]] robi sezonową karierę w branży tej, co chociażby [[Jędker]] z Monopolu.
* '''Letni, Chamski Podryw''' – słynni z tego, że jeżdżą [[Fiat Cinquecento|Czikłaczento]].
* '''Sobota''' – zaczął od [[1996]]. Jego wytwórnia to [[Stopro Rap]]. Jego ostatnia płyta pokazuje, jak bardzo jest religijny.


== Stawiam sprawę jak kawę na ławę, że fenomenalnie miotam… czyli rap techniczny. ==
=== Inteligentny hip-hop, cyniczny ===
Jeżeli zawsze ceniłeś w tekstach piosenek przede wszystkim umiejętność wciśnięcia w wersy maksymalnej liczby rymów (broń Boże nie czasownikowych!) oraz zdolność do wyrzucenia tego z siebie tych zbitek wyrazowych w stachanowskim tempie, to znaczy, że podskórnie zawsze odczuwałeś/aś słabość do rapu technicznego. Z drugiej strony, jeżeli ideałem dla ciebie jest liryka pokroju „Ej seniorita, sprawdź nasz nakład na kompaktach, lecisz na VIP-a, jesteś mokra jak Bonaqua, w klipach błyszczy twoja pomadka, gdy w weekend witam publikę słyszysz aplauz” to może nie ma się specjalnie czym chwalić.
Inteligencja godna naszych czasów. Opowiadają o polityce, życiu, śmierci, otaczającym nas świecie, sporcie, wyrażają swoje poglądy… Inteligentnym słuchaczom dają sporo do myślenia, dla mniej inteligentnych pozostaje odczytywanie tekstów, co ich sensowi równa się zeru/zero (dopełniacz i celownik tu pasują, jak nie wiesz, co to i na jakie pytania odpowiadają, to nie jesteś inteligentny). Nie manifestują swojej wyższości, ale próbują zmienić świat. Cyniczni mordercy – zdolni wybitnie.

''Reprezentanci:''
* [[DonGURALesko]] – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby sto procent społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową drukującą na koszulkach życiowe mądrości pokroju „Synku, jestem w budynku na innym levelu”. Prowadzi również rozbiórki domów, bo ma flow, który burzy budynki.
* [[Duże Pe]] – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec. Gra(ł) w Masali, Cinq G, Bandzie Tre, Ciszy & Spokoju, TOA Składzie i Emmie Dax, przyjaźnił się z Afro Kolektywem, nagrywał z Mezem i 52 Dębiec, a w wolnym czasie (który jak znajdował, nie wiemy) dorabia jako dziennikarz radiowy i licencjonowany agent piłkarski oraz prowadzi wydawnictwo.
* [[Fokus]] – jego głos operuje na częstotliwościach tak niskich, że gdy gra koncert, odpowiadają mu płetwale błękitne. Potrafi wypowiedzieć zdanie podwójnie złożone szybciej, niż ty słowo „kot”. Pomimo nagrania równie miażdżących zwrotek, co „Zimnafuzja” u Pezeta i Noona, czy autorstwa bodajże najpowszechniej uznawanej za arcydzieło polskiej płyty ''Zawieszeni w czasie i przestrzeni'', trwale skalany nastoletnim uwielbieniem fanów (a zwłaszcza fanek) Paktofoniki, gościnnym występem u [[Dorota Rabczewska|Dody]] i swoimi ciągotami do [[techno]].
* [[Ten Typ Mes]] – jeśli chodzi o rap, osiągnął wszechmoc, jeśli zaś chodzi o życie, to żałuje pewnych wyborów, bo wolałby zostać [[dresiarz]]em.
* [[L.U.C.]] – jeśli nie wiesz, o czym ten facet nawija, to nie martw się. On też nie. Specjalista w posługiwaniu się słowami, które nawet w słowniku się nie zmieściły (ty, prostaku, pewnie nawet nie wiesz, co to „haelucenogenoklektyzm”).
* [[Tau]] – on nie idzie, on kroczy. Zdecydowanie bliżej, niż do blokowisk jest mu do Królestwa Niebieskiego. Przed przemianą duchową znany jako Medium.
* [[Trzeci Wymiar]] – skamieniali. Dla nich masz stajla. Zerwali z łatką hip-hopolo. Znani z nawijania o prędkości karabinu maszynowego.

== My, ukryty w mieście krzyk… czyli podziemie. ==
[[Plik:najebawszy.jpg|thumb|Przykład zajebistej okładki podziemnej]]


Stary jak świat motyw. „Jestem z podziemia – żondze!” – brzmi stare hasło. Kto wyjdzie poza nie – sprzedał się. Zazdrość przemawia przez miłych panów w spodniach z krokiem u kolan i obciachową [[Kij bejsbolowy|bejsbolówką]] z daszkiem z tyłu. Ale nie przez wszystkich, bo, pomijając już fakt, że większość chce się wybić (i tym samym sprzedać, jak sami mówią – choć to niezgodne z ich ideą), to niektórzy chcą w tym podziemiu trwać. Często uczestniczą w bitwach freestyle'owych i cieszą się tym, co robią. Powoli zmienia się ich zatwardziały, staroświecki stosunek do wykonawców, którym udało się sprzedać więcej, niż kilka płyt. Ich teksty opowiadają ogólnie o życiu, czasem o tym, że jest im źle, a czasem, że odwrotnie. Nie można jednoznacznie stwierdzić o czym są, ponieważ to zbitka raperów różnych rodzajów, którzy się nie wybili lub wrócili do podziemia.
Do inteligencji w polskim HH można zaliczyć takich twórców jak na przykład:
* '''Bezczel''' – ma styl, własny, własny. Ma go nie każdy. Członek Fabuły. Za mało zarobił na płycie z Kobrą.
* '''Bonson/Matek''' – o nich się nie martw. Znani z historyjek w utworach.
* '''Buka''' – nie myślcie, że to ten z Muminków. Został przyjęty do wytwórni Raha z PFK.
* '''Cira''' – członek podziemnego składu Fama Familia. Sztuka na niego czeka.
* '''Eldo''' – gada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe. Warszawa jest super, przyjezdni są źli. Sens życia to buty Lacoste. We swoim starym wcieleniu był [[Eldoka Na Wolno|Eldoką Na Wolno]].
* '''Endefis''' – zespół bardzo inteligenty i mądry. Zawsze znajdą powód do nienawiści.
* '''Fabuła''' – tworzą fajną grupę. Ich płyty to dzieła sztuki.
* '''Fenomen''' – bardzo mądre typki. Zawsze trzymają sztamę.
* '''Flexxip''' – oszuści, którzy szukają tego hajsu dziś.
* '''Grammatik''' – geniusze. W składzie wspomniany wcześniej [[Eldo]] i [[Jotuze]]. Obaj mówią, że kasa wielu się wyprze. Tj. wypierze.
* '''GrubSon''' – łączy wszystkie style jakie istnieją. Mówi prosto, ale bardzo mądrze. Teksty nie tylko dla nastolatek.
* '''Gruby Mielzky''' – silny jak nigdy, wkurwiony jak zwykle. Gdy dowiedział się, że DonGuralEsko szuka nowych raperów na swoją wytwórnię, to się zgłosił do niego.
* '''HIFi Banda''' – Hades, Diox, Kebs i Czarny tworzą całkiem ładną grupkę. Mieli być tu.
* '''HuczuHucz''' – I nie wp{{Cenzura3}}j nigdy spacji w te litery. Poeta. Trafia wprost w załamane gimbazjalne serduszka.
* '''Hukos''' – wróg prezydenta. Groził [[Lech Kaczyński|Kaczyńskiemu]], że go zabije (''pan prezydent, ja dzisiaj zabiję go, bo pan prezydent w tym kraju to całe zło'').
* '''Inespe''' – ziomal [[Fisz]]a, ale już nie nagrywa. Po zakończeniu kariery także trzymał kontakty z [[Fisz]]em i [[Emade]]m.
* '''K2''' – fan anatomii. Nagrał z Buką i kozaczy.
* '''Kaczor''' – raper kojarzony z nagrywek w Killaz Group. Po odejściu z PDG zyskał Przyjaźń, Szacunek i Godność.
* '''Kajman''' – kozak, który nie jest jak wszyscy jak polscy raperzy, ale tak jak oni ma prawdziwą zajawkę.
* '''Kali''' – buddysta, chudy skurwiel, reżyser, założyciel Ganja Mafii. Wydał książkę, pisze scenariusz do filmu o sobie i przy każdej okazji chwali się swoim Audi S8. Ma sklep z luksusowymi okularami. Przyjaciel Palucha.
* '''Kobra/Oldas''' – dwóch ziomali z Poznania. Postanowili siebie wspierać głównie na koncertach, na których mieli się zjawić fani rapu, nie szersza publika. Robią to klasycznie.
* '''Kris''' – członek Ascetów, ale kogo to obchodzi. Najmniej znany z zespołu, a lepszy od kolegów z zespołu.
* '''Małpa''' – wiedział, że podziemie przyniesie mu szacunek, więc jego płyta jest pierwszym nielegalem, który zdobył złotą płytę.
* '''Nagły Atak Spawacza''' – napisali pierwszy diss w historii [[Polska|Polski]]. Oduczą Cię ćpania i pomogą wyjść na prosto.
* '''Numer Raz''' – zawsze spoko. Jest księciem i tego żąda. Jeden z raperów, który nie zapomniał.
* '''Paktofonika''' – polska grupa muzyczna. Przedstawili się jako ''Jestem Bogiem''. Osiem dni po wydaniu Kinematografii [[Piotr Łuszcz|Magik]] wyskoczył z okna i zmarł śmiercią samobójczą.
* '''Parias''' – wspólny projekt [[Eldo]]ki, [[Pele|Pelsona]] i [[Włodi|Włodka]]. Zniszczył ich [[Peja]] dziesięciominutowym dissem, ale i tak u części fanów Peji zyskali szacunek za debiutancką płytę.
* '''[[PeZet|Pezet]]/Małolat''' – dwaj bracia. Nawijają o chlaniu, dziewczynach i jeszcze raz chlaniu.
* '''Pih''' – jego kawałki są dopracowane od deski do deski, a teksty z godnością reprezentują rap z najwyższej półki. Jego porównania spokojnie można podciągnąć do psycho rapu, a przesłanie nie jest tylko dla tępych nastolatków udających gangsterów. Raper godny podziwu!
* '''Pjus''' – raper, prawicowiec i kibic, tak więc Gazeta Wyborcza ma powód, żeby go nienawidzić.
* '''Pogz''' – kiedyś wróg Te-Trisa, ale teraz razem nagrali płytę.
* '''Raca''' – stał się inteligenty po tym jak jechał B.R.O.warowi.
* '''Rafi''' – członek dynastii PDG Kartel. Jako pierwszy z PDG nagrał hip-hopowy kawałek (1996). Potem przeszedł do Beat Squadu.
* '''Rahim''' – raper z Mikołowa. Na nic nie ma czasu, ale w wolnych chwilach lubi podróże. Wie o co w tym chodzi. Członek takich grup jak [[3xKlan]], [[Paktofonika]] i [[Pokahontaz]].
* '''Rasmentalism''' – za młodzi na Heroda. Tworzą dobrą muzykę dla łatwego życia.
* '''RH-''' – raper kojarzony z HiFi Bandą i raper kojarzony z Dwóch Zer. Hades zarobił na duecie z Ostrym, a Rak w Dwóch Zerach. Teraz chcą zarobić razem (myśleliście, że bez Ostrego).
* '''RY23''' – obrońca prawdziwego rapu. Zdissował całą hip-hopolową bandę i zyskał szacunek.
* '''Stare Miasto''' – jedna ze starych ekip. Postanowili pojawić się na hip-hopowym raporcie z osiedla potem zaczęli robić swoją pierwszą płytę.
* '''Stasiak''' – pół żartem, pół serio. Członek formacji 2cztery7.
* '''[[Tadek Firma Solo]]''' – rozumiał, że rap patriotyczny da dużo do myślenia, więc jego płyta opiera się na tym. Oficjalnie najlepszy raper z Firmy.
* '''Te-Tris''' – wolnostylowiec. Bez niego bitwa freestyle'owa by nie istniała.
* '''Trials X''' – pierwszy zespół hip-hopowy. Czują się lepiej jak jest ładna pogoda.
* '''Trzeci Wymiar''' – są inni niż wszyscy. Wydali Cztery Pory Rapu.
* '''Vixen''' – jedna z przyszłości polskiego rapu. Nagrał z Peją i kozaczy.
* '''Waldemar Kasta''' – wiedział, że rap i sporty walki łączą się w parę, więc postanowił rapować i zapowiadać w innym języku zawodników. Legenda z KASTA Squadu.
* '''W.E.N.A.''' – człowiek Aptaunu. Rapował w kostiumie [[Święty Mikołaj|Świętego Mikołaja]] dla beki.
* '''WSZ&CNE''' – dwaj pozytywni goście. Ponadto WSZ był prowadzącym programów hip-hopowych w Polsce. Pierwszego z nich sparodiowano we ''Włatcach móch'' jako Wujek Samo Dno.


''Reprezentanci:''
=== Multi-wieloraperski styl/rap alternatywny ===
* [[Smarki Smark]] – chcesz zabłysnąć przed hiphopowcami? Zacznij narzekać, że świat jest niesprawiedliwy, bo Smarkiego nie wydali. Zawsze działa. Zawsze.
[[Plik:Ostr.jpg|thumb|200px|Ostry Ostry]]
* [[Lech Roch Pawlak]] – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji [[dżem]]u i nie chce jej przerywać. Mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach freestyle'owych. Ci, którzy nie uważają Pei, Tedego, Pezeta lub pana powyżej za najlepszego rapera w Polsce to albo mają piętnaście lat i słuchają Paktofoniki, albo dobrze wiedzą, że królem jest LRP. Choć w sumie to to akurat wiedzą wszyscy, tylko mało kto chce się przyznać do swoich niezdrowych fascynacji.
Niezwykle rzadko spotykani wykonawcy. Występują i wykonują wiele projektów, niekoniecznie hiphopowych. Znają się na muzyce, wiedzą, jak dotrzeć do słuchaczy. Znani i nieznani, lecz zawsze lubiani. Wspaniały flow, technika i skojarzenia.
* [[Kula (raper)|Kula]] – dawał fulla.
* [[Gisu]] – jeśli wiesz o co chodzi i nie klikasz w ten link, by sprawdzić kim ów dżentelmen jest, to znaczy, że nie jesteś zbyt młody, muszę cię zmartwić.
* [[Gracjan Roztocki]] – raper, wokalista, prawdziwy artysta. Też malarz, ale z jakiegoś powodu Noon wolał robić hip-hop z Żytem. Prawdopodobnie odstraszył go pomysł z rozbieranymi teledyskami.
* [[NiKC]] – gangsterzy. Znani z utworu "Jedziemy po zioło".
* ''dowolny genialny raper z YouTube'a z pięćdziesięcioma wyświetleniami'' – nie wiesz jak tego szukać? Poczekaj, aż algorytm ci jakiegoś pokaże. Jak go klikniesz, to już połowę proponowanych będą stanowić panowie Śmigło i Młody π.


== Komercja, komercja, to mnie właśnie irytuje… czyli bauns i pokrewne formy disco polo. ==
Do tego nurtu zaliczyć można wykonawców pokroju takiego, jak:
Wybujała fantazja aka hybryda [[Amerykański rap|amerykańskiego]] i [[Rosyjski rap|rosyjskiego rapu]], szastanie forsą, gołe panienki i najlepsze fury. Robienie jaj z czego popadnie, palenie skrętów i ogólne panowanie – to wszystko dla pieniędzy. Jeżeli boisz się podejrzeń o łączenie twojej ksywki z, hatfu! hip-hopolo, zawsze możesz komuś pogrozić bronią w teledysku.
* '''2cztery7''' – reprezentanci G-Funku. Siedem albo osiem piw wypiją.
* '''52 Dębiec''' – Polacy i wieczne cwaniaki. Chcieli zamontować policjantom, politykom i księżom kasy fiskalne.
* '''Afro Kolektyw''' – smutny i nudny. Opowiada historyjki. Lansi się tym, że ma zespół, a nie sample.
* '''Afront''' – skład, który na wszystko nie ma czasu. Współpracowali z Ostrym.
* '''Bisz''' – wilk chodnikowy. Swoim debiutanckim legalem wywalczył sobie miejsce w 1 lidze. Jego ulubionym kolorem jest indygo.
* '''Bokun''' – pjes uliczny. Niby on umarł, ale dalej żyje.
* '''DonGuralEsko''' – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby 100% społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową, na której koszulkach nadrukowane są różne życiowe mądrości (synku, jestem w budynku na innym levelu). Prowadzi rozbiórki domów, bo ma ''flow, który burzy budynki''.
* '''Duże Pe''' – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec.
* '''Dwa Sławy''' – robią muzykę kozacką dla sławy. Nie wiedzą i nie orientują się w tym.
* '''Emade''' – producent [[O.S.T.R.|Ostrego]] i [[Fisz]]a. Samplował z MP3.
* '''Fisz''' – multiinstrumentalista-producent, nietypowy, oryginalny i polepiony.
* '''Fokus''' – legenda. Gada mądrze, czasem aż zbyt mądrze. Potrzebuje lat na jedną płytę, ale nadrabia poziomem. Był w takich grupach jak [[Paktofonika]], [[Pijani Powietrzem]] czy [[Pokahontaz]]. Ma jaja jak Super Sayian. Sprzedał się i stracił szacunek po nagraniu kawałka z [[Dorota Rabczewska|Dodą]].
* '''KęKę''' – lubiany raper po wypromowaniu się w Młodych Wilkach. On wie gdzie to hurwa poszło.
* '''Kroolik Underwood''' – raper i wokalista. W młodości tworzył wesołe melodyjki. Uważany za polskiego Nate Dogg'a.
* '''L.U.C''' – lubi machać odświeżaczem do powietrza na teledyskach. Wszechstronny lirycznie. W swoich tekstach opowiada o magazynach, klakierze, Matriksie i Jożinie z bagien. Wie jak założyć rodzinę z kaloryferem i ma działkę koło twojej sąsiadki.
* '''Lilu''' – planowała zostać meteorologiem, ale nie wyszło. Teraz planuje skończyć z rapem, by znowu zostać meteorologiem.
* '''Mam Na Imię Aleksander''' – raper chwalący się swoim imieniem i swoją techniką.
* '''MC Flint''' – czarny charakter. Założył Freestylowy Pałac, by tam rzucać wyzwanie kolegom.
* '''Onil''' – raper i twórca funku. Pobili go pseudo-koledzy w [[2011]] roku i zmarł.
* '''O.S.T.R.''' – skrzypek-freestylowiec, wydaje płyty z regularnością szwajcarskiego zegarka. Mistrz hip-hopu. Mąż i ojciec. Wydał 14 płyt solowych, 6 w kolaboracjach i jeszcze mu się nie znudziło. Zdobywca platyny i czterech złotych kółek.
* '''PTP''' – zespół hip-hopowy grający muzykę crunk. Polewają i wypijają czystą.
* '''Sokół''' – raper pełną gębą i mistrz dyscypliny olimpijskiej zwanej ''rzutem fanem na odległość''. Teksty zawsze świetne, opisują ludzkie błędy i pokazują, że nikt nie jest doskonały. Był członkiem grup [[ZIP Skład]] i [[WWO]]. Znany z tego, że kiedy liczy do trzech, zaczyna od trzech.
* '''Solar/[[Białas]]''' – na bitwach freestyle'owych rywale, a poza nią przyjaciele. Na lekcjach siedzieli na początku na ostatniej ławce, a później w oślej ławce.
* '''<del>Medium</del> Tau''' – jeden z Młodych Wilków. Kolega O.S.T.Ra. Po jego sukcesie wielu raperów chce wziąć z niego przykład. Zmienił ksywę, bo do słowa „Medium” brakło mu rymów. Bardzo religijny.
* '''[[Ten Typ Mes]]''' – zwolennik cygar i J&B. Nie nagrywa o biedzie i lubi żywe bębny. Na rozdanie matur przyszedł w dresach.
* '''Tusz Na Rękach''' – dawniej był znany jako Pryzmat, ale to już przeszłość. Teraz pobrudził swoje ręce tuszem i tak powstała jego ksywa.
* '''VNM''' – ledwo wyszedł z podziemia. Jest flaj. W wieku 4 lat miał raka twarzy, i teraz [[dzieci neostrady]] piszą miliard komentarzy ''ej co mu się stało z twarzom????''. Powstał nawet kultowy [[Suchar]] o VNM: ''Jak VNM wchodzi na bit? Na krzywy ryj''.
* '''Zeus''' – matka nie wychowała kłamcy, a ojciec tchórza. Chłopak z hipotermią.


''Reprezentanci:''
=== Emigracyjny rap ===
* [[Tede|Tede vel TDF vel Fiodor vel Jaca vel DJ Buhh]] – przeciwieństwo Pei, z którym zwalcza się nieprzerwanie od 2009 roku. Ich wojenka doczekała się [https://pl.wikipedia.org/wiki/Peja_vs_Tede nawet strony na] [[Wikipedia|Wikipedii]]. Poza tym wojował też z Eldo, Płomieniem 81, Nowatorem, Onarem, Liroyem, Borixonem, Obrońcami Tytułu, Numerem Razem, Wujkiem Samo Zło, itp., itd. czerpiąc przykład z [[Niemcy|pewnego kraju]], który też uważał, że [[II wojna światowa|da radę walczyć z całym światem]]. I o dziwo, Tedemu się jakoś udaje. Artystycznie{{fakt}} stawia na oryginalność rozumianą poprzez kopiowanie wzorców amerykańskich.
[[Plik:Hiszpan - już wiem. Polski Hip Hop prosto z Londynu.|thumb|250px|Polski Hiszpan prosto z Londynu]]Opowiada o tym, jak ciężko jest poza ojczyzną / opowiada o tym, jak fajnie jest za granicą. W zależności od rodzaju wspomina Polskę jako wspaniałe miejsce do życia lub jako wspaniałe miejsce do wyrwania się. Przemawia przez niego [[patriotyzm]] lub uczucie zadowolenia, że mogło się wyrwać z tego zacofanego kraju.
* [[Borixon vel Rekin vel Borygo vel Marna Twarz vel BRX vel Borys]] – kiedyś zastępował Radoskóra w Wzgórzu Ya-Pa 3, w pewnym momencie jednak <del>narzucił</del> zaproponował grupie porzucenie oryginalnego stylu celem skserowania dokonań sceny warszawskiej, co w krótkim czasie doprowadziło do rozpadu jednej z pionierskich formacji polskiego hip-hopu. Rozsmakował się w niszczeniu krajowego dziedzictwa muzycznego, że ramię w ramię z Tede rozpoczął stopniowy demontaż wartości artystycznej polskiego hip-hopu, kontynuowany później za pomocą projektów takich, jak Gang Albanii, czy Chillwagon.
* [[Popek]] – naprawdę myślałeś, że nie da się połączyć gangasta rapu z disco polo? Zoofil i koprofil.
* [[Gang Albanii]] – połączenie sił Popka i Borixona. Kicz zamiast się zsumować został podniesiony do potęgi. Kapela posiadała fanów młodszych, niż populacja [[Sudan Południowy|Sudanu Południowego]], co samo w sobie jest sporym osiągnięciem.
* [[Kizo]] – on może być królem disco, a ty zwykłą pizdą. Kiedyś robił uliczny rap, lecz wyczuł pieniądze i zaczął robić disco polo.


== Twory pokrewne ==
Ważniejszym wykonawcą emigracyjnego rapu jest Toony. Wyjechał do Niemiec w wieku dwóch lat i teraz uważa, że [[Niemcy]] są jego Polską.
=== Rap emigracyjny ===
{{Youtube|FaFaN6HTEPI|Polski Hiszpan prosto z Londynu|width=300}}Opowiada o tym, jak ciężko jest poza ojczyzną, ewentualnie jak fajnie jest za granicą. Wybór tematu zależy od pozycjonowania się rapera na kompasie politycznym.


Wykonawca w znacznym stopniu opiera swoją twórczość o wspominanie ojczyzny. Wybrać może jedną z dwóch ścieżek:
=== SWAG ===
* Poziom podszytej najczystszą miłością tęsknoty na poziomie, którego nie powstydziliby się przedstawiciele poezji emigracyjnej a'la [[Adam Mickiewicz|Mickiewicz]].
Inaczej „trap”. W przeciwieństwie do pozostałych gatunków rapu, SWAG to nawijanie o sobie i swoim <del>kieszonkowym od taty</del> hajsie. W rzeczywistości, skrót „SWAG” oznacza ''Secretly We Are [[Gej|Gay]]''. Każdy szanujący się SWAGowiec musi używać #hasztagów w tekstach. Oto przykładowe hasztagi:
* Polska była piekłem, z którego jakimś cudem udało mi się wyrwać. Teraz zarabiam krocie w norweskiej fabryce łososia.


Głównymi siedliskami raperów emigracyjnych są Niemcy, Skandynawia, Niderlandy i wyspy brytyjskie.
{{cytat2|Pieniądze rządzą wszystkim wokół mnie #Raiffeisen.|4=Małolat}}
{{cytat2|P{{Cenzura3}}lę jogurt truskulowy #smak kija.|4=TomB}}
{{cytat2|Zawsze gorące wersy, dziwko! #termos.|4=Koldi}}
Podobno hasztagów można używać także w <del>normalnych</del> pozostałych gatunków rapu.


=== Trap ===
Główni wykonawcy SWAGu w Polsce to:
Nie chcesz/nie umiesz rapować? Otwierając usta wydobywa się z nich skrzekot wrony? Nic prostszego! Zainwestuj w autotune'a i niech potęga technologii odwali za ciebie całą niewdzięczną robotę. Po prostu pojęcz coś o tym, jak wiele pieniędzy posiadasz. Dobór bitu może być absolutnie przypadkowy. I tak wszystkie brzmią identyczne.
* '''2sty''' – król blendów. Dograł się na płycie SWAGowej, aż w końcu wylądował w SWAGu.
* '''Bedoes''' – mówisz prawdę, na trackach, wiesz mi, rozumie. On powie Ci prawdę, że ma pieprzyk nad chujem, je cipkę i pieprzy go gluten. Nie lubi wędlin i kurew. Bedi. [[Pedofil|Uprawiał seks z 14-latką.]] Przegrał beef z Filipkiem. Nagrał płytę z producentem kradnącym beaty. Obraził całą scenę na SB Festivalu. Ma problemy z matematyką. Mistrz świata w zawodach darcia się. 
* '''Borixon''' – on tu zostaje. Jeśli chcieliście wydymać mu Freda, to jego Fred wydyma was. Zrezygnował z prowadzenia swojej wytwórni, gdyż nikt nie chciał do niej przyjść. Nawija o nałogach tytoniowych i że narkotyki to nie są tanie rzeczy ale musi je brać bo go ciśnienie męczy. Współtwórca ś.p Gangu Albanii. 
* '''Buczer''' – solista z PTP. Został uniewinniony, gdy nagrał płytę SWAGową.
* '''<del>Gejs</del> Deys''' – były członek SB Maffii, która zniszczyła go w beefie. Ma wśród fanów gimbów zajaranych gender. Znany z chodzenia w sukienkach.
* '''Eis''' – prekursor SWAGu. Dzięki gadaniu o haj$$ie był kochankiem [[Kasia Bujakiewicz|Kasi Bujakiewicz]]. Był redaktorem Pudelka po zakończeniu kariery.
* '''Gedz''' – dubstepowiec. Twierdzi, używając autotune'a, by mówić, że hip-hop zmienił jego życie.
* '''Kaz Bałagane''' – mordziaty. Nawija o dziewczynach, mefedronie i paleniu zioła. Koneser japońskiej kuchni.
* '''Małolat''' – brat [[PeZet|Pezeta]]. Zaczynał jako uliczny raper, później nagrał z bratem płytę o imprezach i piciu, aż wreszcie wylądował w SWAGu.
* '''Pezet''' – na zawsze będzie płonął. Lubi nagrywać kawałki o chlaniu, ruchaniu i jeszcze raz chlaniu. Żyje z reklam.
* '''Quebonafide''' – kiedyś uliczny raper, ale nagrał SWAGową płytę. Jedyny nieasłuchalny członek SB Maffiji.
* '''ReTo''' – satanista. Nie ma szacunku do starszych graczy, jak przystało na satanistę.
* '''Sitek''' – jego natura lubi ogień. Stwierdził, że dla raperów powyżej 30 lat nie ma miejsca na scenie, a nagrał z kilkoma z nich.
* '''Sulin''' – wróg [[Bonson]]a, antyfana SWAGU. Zaprzyjaźnił się z B.R.O.warem.
* '''[[Tede]]''' – joł! Madafaka! Amerykanin pełną gębą! Jeee! Wyrwał się z bastionu zwanego podziemiem i kozaczy forsą od czasu, gdy dostał od Kozaka Toyotę 4Runnera za album SPORT.


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[hip-hop]]
* [[hip-hop]]
* [[rap]]
* [[rap]]
* inne odmiany regionalne:
** [[Francuski rap|francuski]]
** [[Rosyjski rap|rosyjski]]
** [[Amerykański rap|amerykański]]
[[Kategoria:Hip-hop według narodowości]]
[[Kategoria:Hip-hop według narodowości]]
[[Kategoria:Muzyka polska]]

Aktualna wersja na dzień 13:34, 20 lis 2024

Fokus robi techno, Gural robi drewno,
Jajo nic nie robi, Peja mówi, że jest ciemno,
Ja kojarzę co drugi koncert w karierze,
Drugiej połowy nie pamięta nawet Pezet,
Bo polski rap zaczął mi konkretnie zwisać w czasach,
Kiedy jeszcze rozumiałem Fisza,
Bo polski rap to dwie płyty rocznie, w tym jedna moja

Noon rapuje w „Zwykle nie rapują”
Luksemburski Tede, polski patriota

Polski rap (ew. polski hip-hop) – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez Polaków mieszkających w Polsce, polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających polski język. Masowo uprawiany, lecz niedoceniany. Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części.

Ej ty, kurwa, ty, kurwa, kurwa, kurwa mać, posłuchaj, chuju jeden, co mówi nasza brać…czyli początki.[edytuj • edytuj kod]

Piękna przygoda Polaków z rapem nie rozpoczynała się w jednym, konkretnym momencie. Nasz naród dojrzewał powoli do przyjęcia na swe łono tę jakże wymagającą intelektualnie formę ekspresji, a muzykę hip-hopową zaszczepiano na rodzimym gruncie bardzo różnymi metodami: czasem z gitarą w ręce, czasem w rytm disco z lat siedemdziesiątych, a czasem wrzeszcząc coś, co nazywało się „psychorapem”.

Reprezentanci:

  • Franek Kimono – pierwszy raper, w czasach kiedy zaczynał, nie było jeszcze stringów.
  • Kazik Staszewski – dla ciebie spalał się już w roku 1991, ale gdy na okładce albumu napisali mu „Najlepszy raper Wschodu”, tak się śmiertelnie obraził na wydawcę, że płyty nie chce wznowić po dziś dzień.
  • Liroy – ma dwie ręce, dwie nogi, więcej nie dał mu Bóg, oprócz tego ma także głowę, fiuta i brzuch. Chciał z Redem wykąpać swoją matkę, a jego drugie imię to Scyzoryk.
  • Wzgórze Ya-Pa 3 – w oryginalnym składzie niezdolny do wymówienia litery R Ładoskół, mimo tego zdolny do wymówienia litery R Wojtas i Zajka, jak sam twierdzi, tak głupi po amerykańsku nazywa się Stupid.
  • KaRRamBa – jak jesteś jego byłą, to pocałuj go w dupę i jak gówno poczuj się. Wybił go Misiek z Nadarzyna. Prowadził program w stacji od reklam
  • Kaliber 44 – jeżeli myślisz, że Magik, Abra dAb i Joka to ksywki, które mogliby sobie nadać tylko natchnieni marihuaną, tanią fantastyką i pornografią nastolatkowie to tak, masz rację. Swego czasu był z nimi jeszcze gość o ksywie Jajonasz, ale to już było za wiele nawet dla Magika, Daba i Joki.
  • Trials X – nie byli tak komercyjni jak Liroy, tak wpływowi jak Kaliber, tak kultowi jak Kazik, ani tak… Ehem, nie byli tak jak Wzgórze, przez co świat zapomniał, że to oni wydali pierwszą stricte hip-hopową płytę w Polsce. I to nawet taką, która nie jest Liroyem.
  • Slums Attack – Peja.
  • Peja – Slums Attack.
  • Peja/Slums Attack – Slums Attack i Peja.
  • 3-X-Klan – polska odpowiedź na Kalibra 44 tak stara, że pamięta jeszcze czasy, gdy Rahim potrafił jeszcze rapować i odkrywał, że towarzyszem twego życia jest wędrownik przeznaczenia, on czeka na zły krok by zmienić życia tok, rzuci twą duszę w otchłań zapomnienia
  • Warszafski Deszcz – pionierzy sceny warszawskiej. Z początku było sobie dwóch DJ-ów, JanMario i 600V. W pewnym momencie zorientowali się, że robić hip-hop bez rapu to jak nosić sandały bez skarpetek i jako remedium przygarnęli sobie młodego rapera Tede – najpierw wywalił 600V, po czym przygarnął drugiego rapera Ceube, którego zaraz potem wywalił i przygarnął w jego miejsce Numera Raza. Chwilę pograli, po czym wywalił JanaMarię, a gdy już nie było kogo wyrzucać, to wywalił Numera Raza, który musiał dorabiać jako dziennikarz w radiowej Czwórce. Nie wiesz o co w tym wszystkim chodzi? To weź się, kurwa, dowiedz.
  • T-raperzy znad Wisły – pionierzy stylu ulicznego, którzy jako pierwszy wprowadzili do polskiej subkultury hip-hopowej etos braterstwa nawijając „Mieszko, Mieszko, mój koleżko”.
  • Nagły Atak Spawacza – eksperyment społeczny mający na celu określenie możliwych skutków przekształcenia metala w hiphopowca. Efekt? „Spalimy ci chałupę, rozjebiemy twoją żonę, zabijemy ci dziecko i zgwałcimy siorę”.
  • Molesta Ewenement – ani Peja, ani Slums Attack.
  • ZIP Skład – polski Wu-Tang Clan. Kilka ekip w jednym. Hip-hop to dla nich chleb powszedni.
  • Paktofonika – twór zakorzeniony w (nastoletniej) świadomości zbiorowej słuchaczy jako synonim hip-hopu spod znaku „ech, kiedyś to było”. Wybitnie dobra technika rymowania („Wyprzedza świat realny, nawiedza wirtualny, system binarny, materiał łatwopalny”), dojrzałe poczucie humoru („Tyle ćpunów w całym mieście, nie widziałeś tego jeszcze, popatrz, o popatrz”), aktualna po dziś dzień tematyka społeczna („Dwa tysiące loopy, dwa miesiące zupy, w taki upał każda głupia dupa da ci dupy”)… Do tego bardzo prawdziwa historia przedstawiona w filmowej biografii.

Reprezentuję biedę… czyli rap uliczny.[edytuj • edytuj kod]

Jak każde dziecko wie (głównie za sprawą poniżej wymienionych panów), ulica uczy bardzo przydatnej umiejętności, a mianowicie życia na ulicy. Jeżeli szukasz etosu prawdziwego braterstwa, dreszczyku emocji wynikłego z życia na krawędzi, lub też mile wspominasz Kamienie na szaniec i też chciałbyś walczyć z okupantem, ale pod ręką masz tylko policjantów – oto jest muzyka właśnie dla ciebie, bracie, siostro.

Reprezentanci:

  • Hemp Gru – twór powstały w wyniku schizmy w Moleście, która według inicjatora projektu, Wilka, nie była dostatecznie ortodoksyjna w epatowaniu patologią. Chłopcy woleli ocierać się o siebie z obnażonymi torsami w teledyskach zapowiadając penetrację analną jakże przystojnych policjantów.
  • Chada – Magik wannabe. Ostatecznie się udało i też nakręcili o nim film. Pytanie, czy było warto?
  • Firma – powiedz mi, ile znasz rodzimych zespołów które nagrały teledysk w więzieniu, w którym karę odbywał właśnie jeden z członków grupy, przy czym podobne epizody miała za sobą znaczna część składu?
  • Bosski Roman – mózg Firmy. Mówi o jebaniu psów więcej, niż niejeden zoofil. Rodzicu, sprawdzaj, czego słucha twoje dziecko.
  • Płomień 81 – legendy. W składzie Onar i Pezet. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami, ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli Tedego w beefie.
  • WWO – Sokół i Jędker zawsze chętnie pokażą ci jak brutalna potrafi być rzeczywistość murzyńskich gett Warszawy.

Ja o świcie chcę budzić się z ułożonym życiem… czyli rap wrażliwo-emocjonalny.[edytuj • edytuj kod]

Środowisko wyrosłe w opozycji do rapu ulicznego, stawiający w swym przekazie na propagowanie właściwych wartości, koncentrację na wewnętrznych przeżyciach bohaterów i kontestowanie zastałej rzeczywistości. I to wcale nie jest tak, że to już wymyślono za romantyzmu, o nie. A już tym bardziej błędem byłoby myśleć, że za powstaniem rapu wrażliwo-emocjonalnego stoi bycie frajerem introwertykiem. Po prostu tego nie rozumiecie.

Reprezentanci:

  • Grammatik – najbardziej pechowi geniusze w dziejach. Oryginalnie duet Eldo i Jotuze odreagowujący lirycznie nadwrażliwość. Pewnego dnia dołączyli do składu producenta Noona. Wyszło tak, że ich zwrotki były jedynie dodatkami do bitów. W końcu nagrali debiutancki album EP, który epką co prawda nie był. Do jednego utworu zaprosili gościnnie chłopaka znikąd nazywającego siebie Ashem (nie, nie ten Ash). Wyszło tak, że jedną zwrotką przyćmił wszystko, co koledzy w pocie czoła pisali na ów album. Nieco skonsternowani tym faktem dołączyli Asha do składu i wraz z nim nagrali legendarny album Światła miasta, na którym nie dość, że zjedli ich Noon z Ashem, to jeszcze każdy kolejny występ gościnny. To się Eldo wykurzył i wywalił Asha z Noonem… I tak się skończyła świetlana kariera.
  • Pezet – słabsza połowa Pomienia 81, którą Noon dobrał sobie duetu po wywaleniu z Grammatika. Formację nazwali, jakże oryginalnie, Pezet-Noon. Popełnili wspólnie klasyczną Muzykę klasyczną, która co prawda muzyki klasycznej nie stanowiła, ale za to pełna była klasyków. Zgodnie z noonową tradycją każdy bit zjadał po stokroć zwrotki Pezeta. By podbudować nieco chłopaka, Noon zaprosił więc gości, przy których mógłby zabłysnąć. Pech chciał, że znał tylko Fokusa w życiowej formie, Asha i tego typa, sami wicie którego. Przy następnej płycie Noon obiecał, że już żadnych gości nie zaprosi, ale gdy po raz kolejny zjadł młodego swoimi bitami, ten stwierdził, że już wystarczy i wywalił producenta z projektu. Dalej nagrywał już radośnie na bitach inspirowanych disco polo (made by Sidney Polak) i jakoś tak sukcesywnie wywalczył sobie tytuł najlepszego polskiego rapera. Sam Noon profilaktycznie przez kilkanaście następnych lat stronił od hip-hopu, by w końcu, gdy już go naszła ochota porobić bity, zaprosił do współpracy malarza, który już nawet nie starał się rapować. Żyto się nazywa.
  • Eldo – solowa inkarnacja pozostałej połowy Grammatika. Gada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe.
  • Fenomen – nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Ej, Noon, nie zrobiłbyś nam takiego bitu w stylu Grammatika?
  • Małolat – brat Pezeta, który to nagrał z producentem Ajronem przepełnioną emocjami płytę W pogoni za lepszej jakości życiem, na której to snuł przepełnioną emocjami opowieść o smutnym świecie osiedlowego dilera heroiny. Wprost wierzyć się nie chciało, że fikcja literacka może być równie realistyczna… Zwłaszcza śledczym, którzy zatrzymali chłopaka za handel heroiną. Swoją debiutancką trasę koncertową przesiedział w więzieniu, a Ajorn stwierdził, że to w sumie chyba nie jest najlepsze środowisko i czym prędzej przekwalifikował się na operatora filmowego.
  • Fisz – raper, który przez dwie minuty potrafi ględzić o tym, o czym każdy inny powiedziałby w jednym zdaniu. Z czasem doszedł do wniosku, że hip-hop go ogranicza i wraz z bratem, Emade, zabrał się za progresywną alternatywę elektroniczną.

„Evviva l'arte…!” Won, im bije dzwon, a mi dzwonki przy czapce… czyli rapujmy tak, by lubili nas studenci.[edytuj • edytuj kod]

Mierzi cię wygrażanie sobie nożami/pięściami/pistoletami/improwizowaną bronią obuchową, a z drugiej strony nie masz ochoty skulić się w kącie i płakać nad swą wrażliwością? W takim razie sugerujemy zainteresowanie się rapem inteligenckim, a najlepiej nauczenie się na pamięć kilku szczególnie ironicznych wersów, którymi będziesz mógł błysnąć w rozmowie.

Reprezentanci:

  • 52 Dębiec – tak się kończy, gdy z całych sił chcesz być Kazikiem Staszewskim, ale jesteś zbyt zdolny.
  • Łona – ulubiony raper inteligenta krzywiącego się na widok Pei. Człowiek, który opowie ci przejmującą historię o starzeniu się przez pryzmat kaloryfera, zwróci uwagę na problemy tego świata wspominając, jak dodzwonił się do niego Bóg, wyśmieje fanatyzm religijny proponując wspólną libację irańskim ajatollahom, czy przedstawi się jako instrukcja prac ręcznych. Interpretacja jednego z jego tekstów była kiedyś tematem na maturze (nie, to naprawdę nie jest żart).
  • Afro Kolektyw – Łona na sterydach minus optymizm. Do tego pierwszy w Polsce zespół, który postanowił grać hip-hop na instrumentach, nie samplując. Naukowcy po dziś dzień nie mogą dojść do zgody, jakie procesy zaszły w mózgu autora „Ostatecznego rozwiązania naszej kwestii”. Ulubiony zespół krytyków muzycznych stanowiących minimum 75% jego słuchaczy.
  • O.S.T.R. – artysta, który przejrzał Polskę na wylot, przynajmniej tak myśli, w czym wtórują mu słuchacze i krytycy.

Twoja nagość sprawia mi radość… czyli hip-hopolo.[edytuj • edytuj kod]

Osoby tworzące to coś pełniły dla polskiego hip-hopu rolę podobną, co Linkin Park dla metalu. Rozpropagowali na wiejskich potańcówkach, wykastrowali, wdarli się na szczyty list przebojów i zarobili na tym kolosalne pieniądze.

Reprezentanci:

  • K.A.S.A. – choć wielu może się to wydawać nieprawdopodobne, pan Kasowski (swoją drogą, doceńmy wybór pseudonimu) założył pierwszy w kraju zespół hip-hopowy, z którym próbował wystąpić na festiwalu w Jarocinie, lecz zdyskwalifikowano go z powodu, kto by się spodziewał, wulgaryzmów w tekstach. Wobec tego skręcił w stronę rapu inspirowanego dokonaniami Top One i „Lubelskim Fullem”.
  • Ascetoholix – kapela, która rymy częstochowskie (och, jakie one są boskie) podniosła do rangi sztuki i takie są jej zasługi.
  • Jeden Osiem L – no i jak tu o nich zapomnieć?
  • Norbi – badacz specjalizujący się w określaniu temperatury właściwej płci pięknej. Karierę kontynuował z powodzeniem jako konferansjer, podtrzymując sztukę opowiadania sucharów Karola Strasburgera w Kole Fortuny.
  • Mezo – zawiódł nadzieje środowiska bardziej niż kolega syna koleżanki pewnej matki. Z jednej strony zaczynał od nagrywania z Peją, z drugiej… No właśnie.

Stawiam sprawę jak kawę na ławę, że fenomenalnie miotam… czyli rap techniczny.[edytuj • edytuj kod]

Jeżeli zawsze ceniłeś w tekstach piosenek przede wszystkim umiejętność wciśnięcia w wersy maksymalnej liczby rymów (broń Boże nie czasownikowych!) oraz zdolność do wyrzucenia tego z siebie tych zbitek wyrazowych w stachanowskim tempie, to znaczy, że podskórnie zawsze odczuwałeś/aś słabość do rapu technicznego. Z drugiej strony, jeżeli ideałem dla ciebie jest liryka pokroju „Ej seniorita, sprawdź nasz nakład na kompaktach, lecisz na VIP-a, jesteś mokra jak Bonaqua, w klipach błyszczy twoja pomadka, gdy w weekend witam publikę słyszysz aplauz” to może nie ma się specjalnie czym chwalić.

Reprezentanci:

  • DonGURALesko – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby sto procent społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową drukującą na koszulkach życiowe mądrości pokroju „Synku, jestem w budynku na innym levelu”. Prowadzi również rozbiórki domów, bo ma flow, który burzy budynki.
  • Duże Pe – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec. Gra(ł) w Masali, Cinq G, Bandzie Tre, Ciszy & Spokoju, TOA Składzie i Emmie Dax, przyjaźnił się z Afro Kolektywem, nagrywał z Mezem i 52 Dębiec, a w wolnym czasie (który jak znajdował, nie wiemy) dorabia jako dziennikarz radiowy i licencjonowany agent piłkarski oraz prowadzi wydawnictwo.
  • Fokus – jego głos operuje na częstotliwościach tak niskich, że gdy gra koncert, odpowiadają mu płetwale błękitne. Potrafi wypowiedzieć zdanie podwójnie złożone szybciej, niż ty słowo „kot”. Pomimo nagrania równie miażdżących zwrotek, co „Zimnafuzja” u Pezeta i Noona, czy autorstwa bodajże najpowszechniej uznawanej za arcydzieło polskiej płyty Zawieszeni w czasie i przestrzeni, trwale skalany nastoletnim uwielbieniem fanów (a zwłaszcza fanek) Paktofoniki, gościnnym występem u Dody i swoimi ciągotami do techno.
  • Ten Typ Mes – jeśli chodzi o rap, osiągnął wszechmoc, jeśli zaś chodzi o życie, to żałuje pewnych wyborów, bo wolałby zostać dresiarzem.
  • L.U.C. – jeśli nie wiesz, o czym ten facet nawija, to nie martw się. On też nie. Specjalista w posługiwaniu się słowami, które nawet w słowniku się nie zmieściły (ty, prostaku, pewnie nawet nie wiesz, co to „haelucenogenoklektyzm”).
  • Tau – on nie idzie, on kroczy. Zdecydowanie bliżej, niż do blokowisk jest mu do Królestwa Niebieskiego. Przed przemianą duchową znany jako Medium.
  • Trzeci Wymiar – skamieniali. Dla nich masz stajla. Zerwali z łatką hip-hopolo. Znani z nawijania o prędkości karabinu maszynowego.

My, ukryty w mieście krzyk… czyli podziemie.[edytuj • edytuj kod]

Przykład zajebistej okładki podziemnej

Stary jak świat motyw. „Jestem z podziemia – żondze!” – brzmi stare hasło. Kto wyjdzie poza nie – sprzedał się. Zazdrość przemawia przez miłych panów w spodniach z krokiem u kolan i obciachową bejsbolówką z daszkiem z tyłu. Ale nie przez wszystkich, bo, pomijając już fakt, że większość chce się wybić (i tym samym sprzedać, jak sami mówią – choć to niezgodne z ich ideą), to niektórzy chcą w tym podziemiu trwać. Często uczestniczą w bitwach freestyle'owych i cieszą się tym, co robią. Powoli zmienia się ich zatwardziały, staroświecki stosunek do wykonawców, którym udało się sprzedać więcej, niż kilka płyt. Ich teksty opowiadają ogólnie o życiu, czasem o tym, że jest im źle, a czasem, że odwrotnie. Nie można jednoznacznie stwierdzić o czym są, ponieważ to zbitka raperów różnych rodzajów, którzy się nie wybili lub wrócili do podziemia.

Reprezentanci:

  • Smarki Smark – chcesz zabłysnąć przed hiphopowcami? Zacznij narzekać, że świat jest niesprawiedliwy, bo Smarkiego nie wydali. Zawsze działa. Zawsze.
  • Lech Roch Pawlak – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji dżemu i nie chce jej przerywać. Mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach freestyle'owych. Ci, którzy nie uważają Pei, Tedego, Pezeta lub pana powyżej za najlepszego rapera w Polsce to albo mają piętnaście lat i słuchają Paktofoniki, albo dobrze wiedzą, że królem jest LRP. Choć w sumie to to akurat wiedzą wszyscy, tylko mało kto chce się przyznać do swoich niezdrowych fascynacji.
  • Kula – dawał fulla.
  • Gisu – jeśli wiesz o co chodzi i nie klikasz w ten link, by sprawdzić kim ów dżentelmen jest, to znaczy, że nie jesteś zbyt młody, muszę cię zmartwić.
  • Gracjan Roztocki – raper, wokalista, prawdziwy artysta. Też malarz, ale z jakiegoś powodu Noon wolał robić hip-hop z Żytem. Prawdopodobnie odstraszył go pomysł z rozbieranymi teledyskami.
  • NiKC – gangsterzy. Znani z utworu "Jedziemy po zioło".
  • dowolny genialny raper z YouTube'a z pięćdziesięcioma wyświetleniami – nie wiesz jak tego szukać? Poczekaj, aż algorytm ci jakiegoś pokaże. Jak go klikniesz, to już połowę proponowanych będą stanowić panowie Śmigło i Młody π.

Komercja, komercja, to mnie właśnie irytuje… czyli bauns i pokrewne formy disco polo.[edytuj • edytuj kod]

Wybujała fantazja aka hybryda amerykańskiego i rosyjskiego rapu, szastanie forsą, gołe panienki i najlepsze fury. Robienie jaj z czego popadnie, palenie skrętów i ogólne panowanie – to wszystko dla pieniędzy. Jeżeli boisz się podejrzeń o łączenie twojej ksywki z, hatfu! hip-hopolo, zawsze możesz komuś pogrozić bronią w teledysku.

Reprezentanci:

  • Tede vel TDF vel Fiodor vel Jaca vel DJ Buhh – przeciwieństwo Pei, z którym zwalcza się nieprzerwanie od 2009 roku. Ich wojenka doczekała się nawet strony na Wikipedii. Poza tym wojował też z Eldo, Płomieniem 81, Nowatorem, Onarem, Liroyem, Borixonem, Obrońcami Tytułu, Numerem Razem, Wujkiem Samo Zło, itp., itd. czerpiąc przykład z pewnego kraju, który też uważał, że da radę walczyć z całym światem. I o dziwo, Tedemu się jakoś udaje. Artystycznie[potrzebne źródło] stawia na oryginalność rozumianą poprzez kopiowanie wzorców amerykańskich.
  • Borixon vel Rekin vel Borygo vel Marna Twarz vel BRX vel Borys – kiedyś zastępował Radoskóra w Wzgórzu Ya-Pa 3, w pewnym momencie jednak narzucił zaproponował grupie porzucenie oryginalnego stylu celem skserowania dokonań sceny warszawskiej, co w krótkim czasie doprowadziło do rozpadu jednej z pionierskich formacji polskiego hip-hopu. Rozsmakował się w niszczeniu krajowego dziedzictwa muzycznego, że ramię w ramię z Tede rozpoczął stopniowy demontaż wartości artystycznej polskiego hip-hopu, kontynuowany później za pomocą projektów takich, jak Gang Albanii, czy Chillwagon.
  • Popek – naprawdę myślałeś, że nie da się połączyć gangasta rapu z disco polo? Zoofil i koprofil.
  • Gang Albanii – połączenie sił Popka i Borixona. Kicz zamiast się zsumować został podniesiony do potęgi. Kapela posiadała fanów młodszych, niż populacja Sudanu Południowego, co samo w sobie jest sporym osiągnięciem.
  • Kizo – on może być królem disco, a ty zwykłą pizdą. Kiedyś robił uliczny rap, lecz wyczuł pieniądze i zaczął robić disco polo.

Twory pokrewne[edytuj • edytuj kod]

Rap emigracyjny[edytuj • edytuj kod]

Polski Hiszpan prosto z Londynu

Opowiada o tym, jak ciężko jest poza ojczyzną, ewentualnie jak fajnie jest za granicą. Wybór tematu zależy od pozycjonowania się rapera na kompasie politycznym.

Wykonawca w znacznym stopniu opiera swoją twórczość o wspominanie ojczyzny. Wybrać może jedną z dwóch ścieżek:

  • Poziom podszytej najczystszą miłością tęsknoty na poziomie, którego nie powstydziliby się przedstawiciele poezji emigracyjnej a'la Mickiewicz.
  • Polska była piekłem, z którego jakimś cudem udało mi się wyrwać. Teraz zarabiam krocie w norweskiej fabryce łososia.

Głównymi siedliskami raperów emigracyjnych są Niemcy, Skandynawia, Niderlandy i wyspy brytyjskie.

Trap[edytuj • edytuj kod]

Nie chcesz/nie umiesz rapować? Otwierając usta wydobywa się z nich skrzekot wrony? Nic prostszego! Zainwestuj w autotune'a i niech potęga technologii odwali za ciebie całą niewdzięczną robotę. Po prostu pojęcz coś o tym, jak wiele pieniędzy posiadasz. Dobór bitu może być absolutnie przypadkowy. I tak wszystkie brzmią identyczne.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]