FSO Polonez: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 188.146.238.70; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Typowekonto.)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 396 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Polonez.jpg|thumb|250px|Nowy model poloneza]]
Historia:
[[Plik:Sérült rendőrségi FSO Warszawa M20, Budapest 1959 - Fortepan 104116.jpg|thumb|250px|Stary model poloneza]]
{{nonnews|[[NonNews:Plaga kradzieży Polonezów|Plaga kradzieży Polonezów]]}}
{{cytat|To takie polskie [[Volvo]].|Miłośnicy '''Poldków'''}}
[[Plik:Red FSO Polonez MR'87 1.5 SLE with the front from FSO Polonez MR'83 in Kraków.jpg|thumb|Polonez, w którym można hodować ryby]]
'''Polonez''' (właśc. ''Pomylonez'', ewentualnie ''[[Borewicz]]''<ref>Tylko te pierwsze egzemplarze</ref>, z wł. ''Polacco Nuova'') – coś, co powstało w [[1977]] u Włochów<ref>sic!</ref> na zlecenie <del>[[Józef Stalin|Towarzysza Stalina]]</del> [[Edward Gierek|tow. Gierka]]. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę <del><small>niestety się nie udało</small></del>. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF<ref>Ożesz Super Fura</ref> przejęła pracę nad tym pojazdem. W [[1978]] roku Polonez trafił do seryjnej produkcji. Pojazdy te cieszyły się sporym poparciem [[Waldemar Pawlak|Waldiego]]. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju [[Koło Fortuny]]. W 2015 roku wznowiono produkcję pojazdu w nowej wersji, do dnia dzisiejszego udało się wyprodukować 1 egzemplarz w skali 1:20.


== Dane techniczne ==
Polonez powstał w 1950 na zlecenie Stalina. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł Polska firma OSF przejeła pracę nad tym pojazdem. W 1958 roku Polonez trafił do seryjnej produkcji.
[[Plik:FSO Polonez Truck, Warsaw, Masovian Voivodeship, Poland, August 2018 (1).jpg|thumb|250px|Typowy samochód dostawczy]]
[[Plik:Tainui 03.jpg|thumb|250px|Będzie jeździł jeszcze 30 lat]]
* silnik na licencji KRAZ'a,
* liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową gdzieś tam w komorze silnika;
* prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
* przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h;
* maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów;
* pojemność silnika: 7 litrów i 2 po 0,5 litra;
* pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność;
* segment: Premium
* '''w standardzie:'''
** kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub spod drzewa,
** poduszka powietrzna dla kota,
** kołdra powietrzna dla psa,
** Komora powietrzna dla teściowej, coby się nie utopiła w zarąbistości silnika
** wiśniówka z pobliskiego monopolowego za 3,50 zł,
** piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
** wtrysk oleju pod podbrzusze teściowej,
** komplet opon dla jazdy po tundrze,
** samochód lub jego pozostałość,
** kluczyki w postaci śrubokręta, widelca lub patyka (ew. łom, tylko że dziura spora zostaje),
** kierownica (w częściach),
** przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej,
** książka, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód,
** nadwozie poddające się samoczynnej biodegradacji,
** zapasowy komplet drzwi na wypadek nagłego ubytku poprzednich,
* '''Po dopłacie można otrzymać:'''
** klimatyzację (5-strefowa) działająca wyłącznie w zimę,
** stalofelgi 22<nowiki>''</nowiki> od Malucha,
** sokowirówkę,
** cztery poduszki powietrzne w zestawie z pompką,
** przednią szybę niekoniecznie w całości,
** wycieraczki (ręczne),
** karnet do klubu Go-Go Old Womans (również nie zawsze w całości),
** elektryczną zapalniczkę, która podpala tapicerkę i teściową,
** kolejne pół litra,
** kierownicę obszytą skórą z królika,
** respirator pokładowy,
** dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej,
** szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu,
** farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia,
** pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia,
** silnik na licencji Volvo (o ile nie skołujesz jakiegoś).


== Zalety ==
Dane techniczne:
[[Plik:Polonez Analog.jpg|thumb|250px|Zajebisty Polonez 4X4]]
* Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
* Masz go wtedy, kiedy chcesz, ale musisz wystać swoje.
* W końcu to polski [[samochód]].
* Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, [[Parowóz|parowozów]] i [[furmanka|furmanek]] – twój kowal je polubi.
* Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20%.
* Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach.
* Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika.
* Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Ursusa C-330.
* Opancerzenie (dodatkowa strefa zgniotu w postaci teściowej).
* W nowszych modelach automatyczne otwieranie szyb przez tupnięcie w samochodzie (w starszych modelach otwiera to wlot powietrza w podłodze).
* Wysokie zawieszenie do orania i wywożenia gnoju.
* Można nim ciągnąć traktor.
* W starszych modelach można było wozić świnie i nikt by nie czuł różnicy w zapachu.
* Dobrze idzie na złomie to części tanie.
* Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!!
* Gdy nim jedziemy wszyscy wiedzą o tym.
* Szyba kamienio-odporna.
* Doskonały do pościgów [[Policja|policyjnych]].
* Silnik od kosiarki (najpierw trzeba kupić kosiarkę).
* Wytrych (przydaje się do otwierania drzwi).


== Wady ==
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową
* Spala 20 litrów podtlenku LPG i 2 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 1 litra etyliny na godzinę podczas postoju;
* Wypoczynkowe hamowanie;
* Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie);
* W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa utrata homologacji europejskiej E20 tegoż alarmu;
* Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów;
* W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami;
* Made in Poland (składane w Chinach, przy czym 9% śrub uznano za bezużyteczne);
* Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka;
* Nie powyrywa się na niego zbyt wiele lachonów;
* Rdzewiejące szyby;
* Po wrzuceniu piątego biegu pasażerowie mają wrażenie, że ich samochód zaraz się rozpadnie;
* Pękająca deska rozdzielcza.


== Ciekawostki ==
- prędkość maksymalna: 350 km/h
[[Plik:FSO Polonez Karawan.jpg|thumb|250px|W latach 90. po polskich blokowiskach jeździł czarny Polonez-karawan i porywał dzieci]]
* Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył.
* Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
* Silnik Poloneza był zrobiony z zamarzniętej chińskiej zupki i schłodzonego kleju w sztyfcie, dlatego się nie przegrzewał.
* W Polsce, staje się coraz bardziej popularne, określenie Poloneza jako „Zemsta Socjalizmu”.
* Był najszybszym autem na świecie dopóki nie wymyślono [[Volkswagen|Wieśmagena]]
* Ponoć jeden kierowca srebrnego Poldka przejechał obok patrolu MO, przekraczając prędkość. Ci nawet bali się go zatrzymać. Bo Poldek był srebrny.


== Zaprzestanie produkcji ==
- 0 - 100 km/h: w 2,0487 sec
[[Plik:Polonez Truck, WAW.jpg|thumb|250px|Poldka można było przerobić na kompaktowe auto miejskie na warunki amerykańskie]]
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu:
* Wybuchów silnika;
* Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców;
* Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu;
* Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien;
* Zwolnienia [[Sławomir Borewicz|por. Borewicza]];
* Zakończenia emisji [[Koło Fortuny|Koła Fortuny]];
* Częstych wypadków, ponieważ kierowca często był za trzeźwy by prowadzić;
* Wypadaniu kierowcy przez fotel, a następnie przez tylne okno;
* Zabrakło materiałów do produkcji tych samochodów, przeważnie zabrakło alarmów.


== Zobacz też ==
- max. moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów
* [[Blok Ekipa]]
* [[Fiat 125p]]
* [[Fiat 126p]]
* [[Fiat 126p Bis]]
* [[Syrena (samochód)]]
* [[Trabant]]
* [[Wartburg]]
* [[Sławomir Borewicz]]


{{Przypisy}}
- pojemność silnika: 7 litrów
{{Motoryzacja}}

[[Kategoria:Samochody]]
- pojemność bagażnika: 150 litrów, po złożeniu tylnej kanapy: 180 litrów

- w standardzie:

a) poduszka powietrzna dla kota

b) pół litra

c) komplet opon dla jazdy po tundrze

d) silnik

- po dopłacie można otrzymać:

a) sokowirówkę

b) przednią szybę

c) drzwi

d) karnet do klubu [[go go]]

Zalety:

- niska cena (350 tyś w wersji podstawowej)

- w końcu to polski [[samochód]]

Wady:

- kupa na siedzeniu

- spala 40 litrów / 100 km w cyklu wiejskim

- brak możliwości otwierania drzwi

Zaprzestanie produkcji:

Z powodów licznych wybuchów silnika w 2005 roku zaprzestano produkcji tego pojazdu

[[Category: Samochody]]

Aktualna wersja na dzień 16:55, 3 lip 2024

Nowy model poloneza
Stary model poloneza
NonNews
Zobacz w NonNews temat:

To takie polskie Volvo.

Miłośnicy Poldków
Polonez, w którym można hodować ryby

Polonez (właśc. Pomylonez, ewentualnie Borewicz[1], z wł. Polacco Nuova) – coś, co powstało w 1977 u Włochów[2] na zlecenie Towarzysza Stalina tow. Gierka. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę niestety się nie udało. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF[3] przejęła pracę nad tym pojazdem. W 1978 roku Polonez trafił do seryjnej produkcji. Pojazdy te cieszyły się sporym poparciem Waldiego. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju Koło Fortuny. W 2015 roku wznowiono produkcję pojazdu w nowej wersji, do dnia dzisiejszego udało się wyprodukować 1 egzemplarz w skali 1:20.

Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]

Typowy samochód dostawczy
Będzie jeździł jeszcze 30 lat
  • silnik na licencji KRAZ'a,
  • liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową gdzieś tam w komorze silnika;
  • prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h;
  • maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów;
  • pojemność silnika: 7 litrów i 2 po 0,5 litra;
  • pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność;
  • segment: Premium
  • w standardzie:
    • kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub spod drzewa,
    • poduszka powietrzna dla kota,
    • kołdra powietrzna dla psa,
    • Komora powietrzna dla teściowej, coby się nie utopiła w zarąbistości silnika
    • wiśniówka z pobliskiego monopolowego za 3,50 zł,
    • piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
    • wtrysk oleju pod podbrzusze teściowej,
    • komplet opon dla jazdy po tundrze,
    • samochód lub jego pozostałość,
    • kluczyki w postaci śrubokręta, widelca lub patyka (ew. łom, tylko że dziura spora zostaje),
    • kierownica (w częściach),
    • przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej,
    • książka, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód,
    • nadwozie poddające się samoczynnej biodegradacji,
    • zapasowy komplet drzwi na wypadek nagłego ubytku poprzednich,
  • Po dopłacie można otrzymać:
    • klimatyzację (5-strefowa) działająca wyłącznie w zimę,
    • stalofelgi 22'' od Malucha,
    • sokowirówkę,
    • cztery poduszki powietrzne w zestawie z pompką,
    • przednią szybę niekoniecznie w całości,
    • wycieraczki (ręczne),
    • karnet do klubu Go-Go Old Womans (również nie zawsze w całości),
    • elektryczną zapalniczkę, która podpala tapicerkę i teściową,
    • kolejne pół litra,
    • kierownicę obszytą skórą z królika,
    • respirator pokładowy,
    • dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej,
    • szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu,
    • farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia,
    • pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia,
    • silnik na licencji Volvo (o ile nie skołujesz jakiegoś).

Zalety[edytuj • edytuj kod]

Zajebisty Polonez 4X4
  • Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
  • Masz go wtedy, kiedy chcesz, ale musisz wystać swoje.
  • W końcu to polski samochód.
  • Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, parowozów i furmanek – twój kowal je polubi.
  • Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20%.
  • Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach.
  • Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika.
  • Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Ursusa C-330.
  • Opancerzenie (dodatkowa strefa zgniotu w postaci teściowej).
  • W nowszych modelach automatyczne otwieranie szyb przez tupnięcie w samochodzie (w starszych modelach otwiera to wlot powietrza w podłodze).
  • Wysokie zawieszenie do orania i wywożenia gnoju.
  • Można nim ciągnąć traktor.
  • W starszych modelach można było wozić świnie i nikt by nie czuł różnicy w zapachu.
  • Dobrze idzie na złomie to części tanie.
  • Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!!
  • Gdy nim jedziemy wszyscy wiedzą o tym.
  • Szyba kamienio-odporna.
  • Doskonały do pościgów policyjnych.
  • Silnik od kosiarki (najpierw trzeba kupić kosiarkę).
  • Wytrych (przydaje się do otwierania drzwi).

Wady[edytuj • edytuj kod]

  • Spala 20 litrów podtlenku LPG i 2 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 1 litra etyliny na godzinę podczas postoju;
  • Wypoczynkowe hamowanie;
  • Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie);
  • W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa utrata homologacji europejskiej E20 tegoż alarmu;
  • Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów;
  • W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami;
  • Made in Poland (składane w Chinach, przy czym 9% śrub uznano za bezużyteczne);
  • Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka;
  • Nie powyrywa się na niego zbyt wiele lachonów;
  • Rdzewiejące szyby;
  • Po wrzuceniu piątego biegu pasażerowie mają wrażenie, że ich samochód zaraz się rozpadnie;
  • Pękająca deska rozdzielcza.

Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]

W latach 90. po polskich blokowiskach jeździł czarny Polonez-karawan i porywał dzieci
  • Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył.
  • Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
  • Silnik Poloneza był zrobiony z zamarzniętej chińskiej zupki i schłodzonego kleju w sztyfcie, dlatego się nie przegrzewał.
  • W Polsce, staje się coraz bardziej popularne, określenie Poloneza jako „Zemsta Socjalizmu”.
  • Był najszybszym autem na świecie dopóki nie wymyślono Wieśmagena
  • Ponoć jeden kierowca srebrnego Poldka przejechał obok patrolu MO, przekraczając prędkość. Ci nawet bali się go zatrzymać. Bo Poldek był srebrny.

Zaprzestanie produkcji[edytuj • edytuj kod]

Poldka można było przerobić na kompaktowe auto miejskie na warunki amerykańskie

W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu:

  • Wybuchów silnika;
  • Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców;
  • Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu;
  • Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien;
  • Zwolnienia por. Borewicza;
  • Zakończenia emisji Koła Fortuny;
  • Częstych wypadków, ponieważ kierowca często był za trzeźwy by prowadzić;
  • Wypadaniu kierowcy przez fotel, a następnie przez tylne okno;
  • Zabrakło materiałów do produkcji tych samochodów, przeważnie zabrakło alarmów.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Tylko te pierwsze egzemplarze
  2. sic!
  3. Ożesz Super Fura