FSO Polonez: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 188.146.238.70; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Typowekonto.) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 396 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Polonez.jpg|thumb|250px|Nowy model poloneza]] |
|||
Historia: |
|||
[[Plik:Sérült rendőrségi FSO Warszawa M20, Budapest 1959 - Fortepan 104116.jpg|thumb|250px|Stary model poloneza]] |
|||
{{nonnews|[[NonNews:Plaga kradzieży Polonezów|Plaga kradzieży Polonezów]]}} |
|||
{{cytat|To takie polskie [[Volvo]].|Miłośnicy '''Poldków'''}} |
|||
[[Plik:Red FSO Polonez MR'87 1.5 SLE with the front from FSO Polonez MR'83 in Kraków.jpg|thumb|Polonez, w którym można hodować ryby]] |
|||
'''Polonez''' (właśc. ''Pomylonez'', ewentualnie ''[[Borewicz]]''<ref>Tylko te pierwsze egzemplarze</ref>, z wł. ''Polacco Nuova'') – coś, co powstało w [[1977]] u Włochów<ref>sic!</ref> na zlecenie <del>[[Józef Stalin|Towarzysza Stalina]]</del> [[Edward Gierek|tow. Gierka]]. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę <del><small>niestety się nie udało</small></del>. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF<ref>Ożesz Super Fura</ref> przejęła pracę nad tym pojazdem. W [[1978]] roku Polonez trafił do seryjnej produkcji. Pojazdy te cieszyły się sporym poparciem [[Waldemar Pawlak|Waldiego]]. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju [[Koło Fortuny]]. W 2015 roku wznowiono produkcję pojazdu w nowej wersji, do dnia dzisiejszego udało się wyprodukować 1 egzemplarz w skali 1:20. |
|||
== Dane techniczne == |
|||
Polonez powstał w 1950 na zlecenie Stalina. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł Polska firma OSF przejeła pracę nad tym pojazdem. W 1958 roku Polonez trafił do seryjnej produkcji. |
|||
[[Plik:FSO Polonez Truck, Warsaw, Masovian Voivodeship, Poland, August 2018 (1).jpg|thumb|250px|Typowy samochód dostawczy]] |
|||
[[Plik:Tainui 03.jpg|thumb|250px|Będzie jeździł jeszcze 30 lat]] |
|||
* silnik na licencji KRAZ'a, |
|||
* liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową gdzieś tam w komorze silnika; |
|||
* prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści); |
|||
* przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h; |
|||
* maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów; |
|||
* pojemność silnika: 7 litrów i 2 po 0,5 litra; |
|||
* pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność; |
|||
* segment: Premium |
|||
* '''w standardzie:''' |
|||
** kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub spod drzewa, |
|||
** poduszka powietrzna dla kota, |
|||
** kołdra powietrzna dla psa, |
|||
** Komora powietrzna dla teściowej, coby się nie utopiła w zarąbistości silnika |
|||
** wiśniówka z pobliskiego monopolowego za 3,50 zł, |
|||
** piec kaflowy na węgiel do ogrzewania, |
|||
** wtrysk oleju pod podbrzusze teściowej, |
|||
** komplet opon dla jazdy po tundrze, |
|||
** samochód lub jego pozostałość, |
|||
** kluczyki w postaci śrubokręta, widelca lub patyka (ew. łom, tylko że dziura spora zostaje), |
|||
** kierownica (w częściach), |
|||
** przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej, |
|||
** książka, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód, |
|||
** nadwozie poddające się samoczynnej biodegradacji, |
|||
** zapasowy komplet drzwi na wypadek nagłego ubytku poprzednich, |
|||
* '''Po dopłacie można otrzymać:''' |
|||
** klimatyzację (5-strefowa) działająca wyłącznie w zimę, |
|||
** stalofelgi 22<nowiki>''</nowiki> od Malucha, |
|||
** sokowirówkę, |
|||
** cztery poduszki powietrzne w zestawie z pompką, |
|||
** przednią szybę niekoniecznie w całości, |
|||
** wycieraczki (ręczne), |
|||
** karnet do klubu Go-Go Old Womans (również nie zawsze w całości), |
|||
** elektryczną zapalniczkę, która podpala tapicerkę i teściową, |
|||
** kolejne pół litra, |
|||
** kierownicę obszytą skórą z królika, |
|||
** respirator pokładowy, |
|||
** dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej, |
|||
** szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu, |
|||
** farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia, |
|||
** pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia, |
|||
** silnik na licencji Volvo (o ile nie skołujesz jakiegoś). |
|||
== Zalety == |
|||
Dane techniczne: |
|||
[[Plik:Polonez Analog.jpg|thumb|250px|Zajebisty Polonez 4X4]] |
|||
* Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej). |
|||
* Masz go wtedy, kiedy chcesz, ale musisz wystać swoje. |
|||
* W końcu to polski [[samochód]]. |
|||
* Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, [[Parowóz|parowozów]] i [[furmanka|furmanek]] – twój kowal je polubi. |
|||
* Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20%. |
|||
* Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach. |
|||
* Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika. |
|||
* Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Ursusa C-330. |
|||
* Opancerzenie (dodatkowa strefa zgniotu w postaci teściowej). |
|||
* W nowszych modelach automatyczne otwieranie szyb przez tupnięcie w samochodzie (w starszych modelach otwiera to wlot powietrza w podłodze). |
|||
* Wysokie zawieszenie do orania i wywożenia gnoju. |
|||
* Można nim ciągnąć traktor. |
|||
* W starszych modelach można było wozić świnie i nikt by nie czuł różnicy w zapachu. |
|||
* Dobrze idzie na złomie to części tanie. |
|||
* Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!! |
|||
* Gdy nim jedziemy wszyscy wiedzą o tym. |
|||
* Szyba kamienio-odporna. |
|||
* Doskonały do pościgów [[Policja|policyjnych]]. |
|||
* Silnik od kosiarki (najpierw trzeba kupić kosiarkę). |
|||
* Wytrych (przydaje się do otwierania drzwi). |
|||
== Wady == |
|||
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową |
|||
* Spala 20 litrów podtlenku LPG i 2 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 1 litra etyliny na godzinę podczas postoju; |
|||
* Wypoczynkowe hamowanie; |
|||
* Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie); |
|||
* W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa utrata homologacji europejskiej E20 tegoż alarmu; |
|||
* Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów; |
|||
* W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami; |
|||
* Made in Poland (składane w Chinach, przy czym 9% śrub uznano za bezużyteczne); |
|||
* Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka; |
|||
* Nie powyrywa się na niego zbyt wiele lachonów; |
|||
* Rdzewiejące szyby; |
|||
* Po wrzuceniu piątego biegu pasażerowie mają wrażenie, że ich samochód zaraz się rozpadnie; |
|||
* Pękająca deska rozdzielcza. |
|||
== Ciekawostki == |
|||
- prędkość maksymalna: 350 km/h |
|||
[[Plik:FSO Polonez Karawan.jpg|thumb|250px|W latach 90. po polskich blokowiskach jeździł czarny Polonez-karawan i porywał dzieci]] |
|||
* Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył. |
|||
* Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI. |
|||
* Silnik Poloneza był zrobiony z zamarzniętej chińskiej zupki i schłodzonego kleju w sztyfcie, dlatego się nie przegrzewał. |
|||
* W Polsce, staje się coraz bardziej popularne, określenie Poloneza jako „Zemsta Socjalizmu”. |
|||
* Był najszybszym autem na świecie dopóki nie wymyślono [[Volkswagen|Wieśmagena]] |
|||
* Ponoć jeden kierowca srebrnego Poldka przejechał obok patrolu MO, przekraczając prędkość. Ci nawet bali się go zatrzymać. Bo Poldek był srebrny. |
|||
== Zaprzestanie produkcji == |
|||
- 0 - 100 km/h: w 2,0487 sec |
|||
[[Plik:Polonez Truck, WAW.jpg|thumb|250px|Poldka można było przerobić na kompaktowe auto miejskie na warunki amerykańskie]] |
|||
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu: |
|||
* Wybuchów silnika; |
|||
* Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców; |
|||
* Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu; |
|||
* Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien; |
|||
* Zwolnienia [[Sławomir Borewicz|por. Borewicza]]; |
|||
* Zakończenia emisji [[Koło Fortuny|Koła Fortuny]]; |
|||
* Częstych wypadków, ponieważ kierowca często był za trzeźwy by prowadzić; |
|||
* Wypadaniu kierowcy przez fotel, a następnie przez tylne okno; |
|||
* Zabrakło materiałów do produkcji tych samochodów, przeważnie zabrakło alarmów. |
|||
== Zobacz też == |
|||
- max. moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów |
|||
* [[Blok Ekipa]] |
|||
* [[Fiat 125p]] |
|||
* [[Fiat 126p]] |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
* [[Syrena (samochód)]] |
|||
* [[Trabant]] |
|||
* [[Wartburg]] |
|||
* [[Sławomir Borewicz]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
- pojemność silnika: 7 litrów |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
|||
- pojemność bagażnika: 150 litrów, po złożeniu tylnej kanapy: 180 litrów |
|||
- w standardzie: |
|||
a) poduszka powietrzna dla kota |
|||
b) pół litra |
|||
c) komplet opon dla jazdy po tundrze |
|||
d) silnik |
|||
- po dopłacie można otrzymać: |
|||
a) sokowirówkę |
|||
b) przednią szybę |
|||
c) drzwi |
|||
d) karnet do klubu [[go go]] |
|||
Zalety: |
|||
- niska cena (350 tyś w wersji podstawowej) |
|||
- w końcu to polski [[samochód]] |
|||
Wady: |
|||
- kupa na siedzeniu |
|||
- spala 40 litrów / 100 km w cyklu wiejskim |
|||
- brak możliwości otwierania drzwi |
|||
Zaprzestanie produkcji: |
|||
Z powodów licznych wybuchów silnika w 2005 roku zaprzestano produkcji tego pojazdu |
|||
[[Category: Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 16:55, 3 lip 2024
To takie polskie Volvo.
- Miłośnicy Poldków
Polonez (właśc. Pomylonez, ewentualnie Borewicz[1], z wł. Polacco Nuova) – coś, co powstało w 1977 u Włochów[2] na zlecenie Towarzysza Stalina tow. Gierka. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę niestety się nie udało. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF[3] przejęła pracę nad tym pojazdem. W 1978 roku Polonez trafił do seryjnej produkcji. Pojazdy te cieszyły się sporym poparciem Waldiego. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju Koło Fortuny. W 2015 roku wznowiono produkcję pojazdu w nowej wersji, do dnia dzisiejszego udało się wyprodukować 1 egzemplarz w skali 1:20.
Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]
- silnik na licencji KRAZ'a,
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową gdzieś tam w komorze silnika;
- prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h;
- maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów;
- pojemność silnika: 7 litrów i 2 po 0,5 litra;
- pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność;
- segment: Premium
- w standardzie:
- kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub spod drzewa,
- poduszka powietrzna dla kota,
- kołdra powietrzna dla psa,
- Komora powietrzna dla teściowej, coby się nie utopiła w zarąbistości silnika
- wiśniówka z pobliskiego monopolowego za 3,50 zł,
- piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
- wtrysk oleju pod podbrzusze teściowej,
- komplet opon dla jazdy po tundrze,
- samochód lub jego pozostałość,
- kluczyki w postaci śrubokręta, widelca lub patyka (ew. łom, tylko że dziura spora zostaje),
- kierownica (w częściach),
- przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej,
- książka, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód,
- nadwozie poddające się samoczynnej biodegradacji,
- zapasowy komplet drzwi na wypadek nagłego ubytku poprzednich,
- Po dopłacie można otrzymać:
- klimatyzację (5-strefowa) działająca wyłącznie w zimę,
- stalofelgi 22'' od Malucha,
- sokowirówkę,
- cztery poduszki powietrzne w zestawie z pompką,
- przednią szybę niekoniecznie w całości,
- wycieraczki (ręczne),
- karnet do klubu Go-Go Old Womans (również nie zawsze w całości),
- elektryczną zapalniczkę, która podpala tapicerkę i teściową,
- kolejne pół litra,
- kierownicę obszytą skórą z królika,
- respirator pokładowy,
- dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej,
- szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu,
- farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia,
- pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia,
- silnik na licencji Volvo (o ile nie skołujesz jakiegoś).
Zalety[edytuj • edytuj kod]
- Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
- Masz go wtedy, kiedy chcesz, ale musisz wystać swoje.
- W końcu to polski samochód.
- Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, parowozów i furmanek – twój kowal je polubi.
- Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20%.
- Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach.
- Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika.
- Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Ursusa C-330.
- Opancerzenie (dodatkowa strefa zgniotu w postaci teściowej).
- W nowszych modelach automatyczne otwieranie szyb przez tupnięcie w samochodzie (w starszych modelach otwiera to wlot powietrza w podłodze).
- Wysokie zawieszenie do orania i wywożenia gnoju.
- Można nim ciągnąć traktor.
- W starszych modelach można było wozić świnie i nikt by nie czuł różnicy w zapachu.
- Dobrze idzie na złomie to części tanie.
- Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!!
- Gdy nim jedziemy wszyscy wiedzą o tym.
- Szyba kamienio-odporna.
- Doskonały do pościgów policyjnych.
- Silnik od kosiarki (najpierw trzeba kupić kosiarkę).
- Wytrych (przydaje się do otwierania drzwi).
Wady[edytuj • edytuj kod]
- Spala 20 litrów podtlenku LPG i 2 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 1 litra etyliny na godzinę podczas postoju;
- Wypoczynkowe hamowanie;
- Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie);
- W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa utrata homologacji europejskiej E20 tegoż alarmu;
- Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów;
- W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami;
- Made in Poland (składane w Chinach, przy czym 9% śrub uznano za bezużyteczne);
- Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka;
- Nie powyrywa się na niego zbyt wiele lachonów;
- Rdzewiejące szyby;
- Po wrzuceniu piątego biegu pasażerowie mają wrażenie, że ich samochód zaraz się rozpadnie;
- Pękająca deska rozdzielcza.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył.
- Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
- Silnik Poloneza był zrobiony z zamarzniętej chińskiej zupki i schłodzonego kleju w sztyfcie, dlatego się nie przegrzewał.
- W Polsce, staje się coraz bardziej popularne, określenie Poloneza jako „Zemsta Socjalizmu”.
- Był najszybszym autem na świecie dopóki nie wymyślono Wieśmagena
- Ponoć jeden kierowca srebrnego Poldka przejechał obok patrolu MO, przekraczając prędkość. Ci nawet bali się go zatrzymać. Bo Poldek był srebrny.
Zaprzestanie produkcji[edytuj • edytuj kod]
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu:
- Wybuchów silnika;
- Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców;
- Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu;
- Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien;
- Zwolnienia por. Borewicza;
- Zakończenia emisji Koła Fortuny;
- Częstych wypadków, ponieważ kierowca często był za trzeźwy by prowadzić;
- Wypadaniu kierowcy przez fotel, a następnie przez tylne okno;
- Zabrakło materiałów do produkcji tych samochodów, przeważnie zabrakło alarmów.