JDM: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 45 wersji utworzonych przez 35 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Corolla-Accident.jpg|200px|thumb|Po wyklepaniu będzie z tego idealny JDM]] |
|||
'''JDM''' ( |
'''JDM''' (''Japanese Domestic Market'', w wolnym tłumaczeniu ''japońska doza modeliny'') – w czasach, kiedy [[dinozaury]] jeździły [[mercedes]]ami, a młodzież słuchała [[Modern Talking]], oznaczało to auta sprzedawane na rynku japońskim. Obecnie znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest teraz używane jako nazwa pewnego typu przeróbek aut japońskich, bądź dowolnych innych. Jako, że przeciętny bywalec [[Forum internetowe|forów]] o JDM wie o autach tylko to, czego dowiedział się z [[Fakt (gazeta)|Faktu]]. |
||
==JDM w praktyce== |
== JDM w praktyce == |
||
W Polsce JDM kojarzony jest ze spojlerami używanymi przez sadowników do zbierania gruszek w sezonie, kryształowymi lampami o właściwościach oślepiających kierowców z tyłu, pomalowanych pomarańczową farba olejną kierunkowskazach i gąbką na podszybiu spełniającą rolę filtra przeciwpyłkowego. Dopuszczalne są też zastępowanie części karoserii ich plastikowymi bądź kartonowymi odpowiednikami w celu obniżenia masy, wycięty w masce wlot powietrza, który ma za zadanie chłodzić silnik i kable wysokiego napięcia świeżą deszczówką oraz poprzyklejane wszędzie, gdzie tylko się da naklejki z marką auta i producentami części rzekomo w nim użytych. Oczywiście nie może też zabraknąć nieosłoniętego filtra stożkowego w dolocie, koniecznie skierowanego na miejsce, gdzie temperatura pod maską jest najwyższa. Mile widziany jest także chip tuning +47 KM za [[5 zł|pięć złotych]] z [[Allegro.pl|Allegro]]. |
|||
pojęcie związane głównie z motoryzacją, oznaczające produkt przeznaczony do sprzedaży w Japonii. Pojęcie to jest powszechnie używane w USA. |
|||
== Fury JDM == |
|||
Znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest używane do nazwania pewnego typu przeróbek, jakim ulegają japońskie samochody. Większość przeróbek ma za zadanie zwiększyć przydatność samochodu do ulicznych wyścigów, bądź do driftingu. Przeróbki te polegają między innymi na znacznym obniżeniu zawieszenia, montażu lżejszych felg, gdy zmiany w karoserii samochodu są delikatne, zazwyczaj montowane są elementy z włókna węglowego, które sukcesywnie obniżają masę samochodu. Ciekawostką są kierunkowskazy o pomarańczowych kloszach. Reszta zmian dotyczy silnika niejednokrotnie dostosowywanego do wysokich obrotów, oraz czasem wyposażanego w turbosprężarkę. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
Wiele samochodów produkcji japońskiej przewidzianych do sprzedaży poza terenem kraju różniło się od swych odpowiedników dostępnych w Japonii. Jedną z najważniejszych różnic są zmiany w budowie silnika, które ograniczają jego moc, lecz pozwalają stosować benzynę o niższej liczbie oktanowej, niedostępnej w Japonii. Silniki o identycznej pojemności skokowej przewidziane do użycia na terenie Japonii mają większą moc, lecz wymagają stosowania droższej benzyny wysokooktanowej, gdyż inaczej ryzykuje się jego uszkodzenie poprzez spalanie stukowe. Inne różnice dotyczą wyposażenia samochodu - często pojazdy JDM posiadają wyposażenie, które w innych krajach było całkowicie niedostępne, bądź opcjonalne. Pojazdy przerabiane na styl JDM często są wyposażane w importowane z Japonii elementy, takie, jak sensory deszczu, elektryczne odświeżacze powietrza, fabryczne światła halogenowe czy automatyczna klimatyzacja. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Honda Prelude; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Mazda RX-7; |
|||
* Mitsubishi Eclipse; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Nissan Skyline; |
|||
* Nissan 200SX. |
|||
== |
== Akcesoria JDM == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
*[[Mitsubishi]] Eclipse, które produkowane są w USA |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
*[[Opel]] Calibra |
|||
*Opel Kadett |
|||
*[[Fiat]] 126p |
|||
* breloczku JDM; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
*Breloczku JDM |
|||
* koszulce JDM; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* |
* bieliźnie JDM; |
||
* plecaku JDM, ewentualnie [[ChWDP|HWDP]]; |
|||
⚫ | |||
* dziewczynie JDM, czyli durnej małolacie. |
|||
*Bieliźnie JDM |
|||
*Plecaku JDM (ew. HWDP) |
|||
*Dziewczynie JDM (jakaś durna małolata) |
|||
Warte odnotowania są także naklejki umieszczane w dowolnym miejscu na karoserii, na szybach. Mają one podobno wyrażać poglądy kierowcy, jego |
Warte odnotowania są także naklejki umieszczane w dowolnym miejscu na karoserii, na szybach. Mają one podobno wyrażać poglądy kierowcy, jego spojrzenie na świat. Prym wiodą takie „wlepki” jak: |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
*Wakaba (taki dziwny znaczek, co to w ogóle jest?) |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[kategoria:motoryzacja]] |
|||
⚫ | |||
[[kategoria:tuning]] |
|||
* Wakaba (odpowiednik listka klonu); |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Motoryzacja]] |
|||
[[Kategoria:Tuning]] |
Aktualna wersja na dzień 04:20, 28 lip 2018
JDM (Japanese Domestic Market, w wolnym tłumaczeniu japońska doza modeliny) – w czasach, kiedy dinozaury jeździły mercedesami, a młodzież słuchała Modern Talking, oznaczało to auta sprzedawane na rynku japońskim. Obecnie znaczenie tego pojęcia uległo rozszerzeniu i zazwyczaj jest teraz używane jako nazwa pewnego typu przeróbek aut japońskich, bądź dowolnych innych. Jako, że przeciętny bywalec forów o JDM wie o autach tylko to, czego dowiedział się z Faktu.
JDM w praktyce[edytuj • edytuj kod]
W Polsce JDM kojarzony jest ze spojlerami używanymi przez sadowników do zbierania gruszek w sezonie, kryształowymi lampami o właściwościach oślepiających kierowców z tyłu, pomalowanych pomarańczową farba olejną kierunkowskazach i gąbką na podszybiu spełniającą rolę filtra przeciwpyłkowego. Dopuszczalne są też zastępowanie części karoserii ich plastikowymi bądź kartonowymi odpowiednikami w celu obniżenia masy, wycięty w masce wlot powietrza, który ma za zadanie chłodzić silnik i kable wysokiego napięcia świeżą deszczówką oraz poprzyklejane wszędzie, gdzie tylko się da naklejki z marką auta i producentami części rzekomo w nim użytych. Oczywiście nie może też zabraknąć nieosłoniętego filtra stożkowego w dolocie, koniecznie skierowanego na miejsce, gdzie temperatura pod maską jest najwyższa. Mile widziany jest także chip tuning +47 KM za pięć złotych z Allegro.
Fury JDM[edytuj • edytuj kod]
Fura JDM może służyć do lansu bądź wyrywania lachonów. Najczęściej spotykane fury JDM w Polsce to:
- Honda Civic;
- Honda Concerto;
- Honda CRX;
- Honda Prelude;
- Mazda MX-3;
- Mazda MX-5;
- Mazda RX-7;
- Mitsubishi Eclipse;
- Toyota Supra;
- Toyota Corolla;
- Toyota Celica;
- Nissan Skyline;
- Nissan 200SX.
Akcesoria JDM[edytuj • edytuj kod]
Ponieważ JDM stał się dla wielu tunerów wyznacznikiem gustu doskonałego, to odrzucają oni wszelkie pozory własnego stylu, kupując na Allegro lub w lumpeksie wszystko, co ma pożądany znaczek. Stąd przeciętnego fana JDM poznamy po:
- breloczku JDM;
- portfelu Honda/Nismo/Mazda/Toyota/Mitsubishi;
- czapeczce z daszkiem do kompletu;
- koszulce JDM;
- butach Ferrari z odklejonym znaczkiem zastąpionym wykonanym markerem napisem JDM;
- bieliźnie JDM;
- plecaku JDM, ewentualnie HWDP;
- dziewczynie JDM, czyli durnej małolacie.
Warte odnotowania są także naklejki umieszczane w dowolnym miejscu na karoserii, na szybach. Mają one podobno wyrażać poglądy kierowcy, jego spojrzenie na świat. Prym wiodą takie „wlepki” jak:
- Grubym babom wstęp wzbroniony;
- TDI Engines are for senior citizens;
- Wakaba (odpowiednik listka klonu);
- I <3 my Honda;
- I <3 JDM;
- Advan (oczywiście podróbki z Allegro);
- Eat Sleep Honda (tudzież JDM).