Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→‎Osiągi: Wartburg jako dwusuw może jeździć na wszystkim, ale nie na gazie. Na gazie za to jeździ 99% późniejszych Wartburgów 1.3 (silnik z VW Golfa).)
Znacznik: rewert ręczny
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 19 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:WARTBURG.JPG|thumb|Wspaniały krążownik szos]]
[[Plik:Wartburg 312.jpg|thumb|Wspaniały krążownik szos]]


'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan]]u.
'''Wartburg''' - Samochodo-książo-zamko-fazaka
Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.


== Historia modelu ==
== Wartburg 1000 ==
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan]]ie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie.
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały w 666 roku na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego - [[Abdul Nabahadżim|Abdula Nabahadżima]], chcącego posiadać samochód o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas I wojny z [[pingwin|pingwinami]] plany zaginęły i dopiero w roku [[1967]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie odnaleziono je. Pierwsze testy odbyły się w [[1980]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 353 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1985]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki.
== Osiągi ==
Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych.
Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.
* ''V max'' = 489+ km/h (pewnie dałoby się więcej ale tor by się stopił od takiej szybkości)
* ''Przyspieszenie 0-100 km/h'' = 1.1 s
* ''Masa'' = 900 kg
* ''Silnik'' = Wolnossący V16 z 4 turbosprężarkami
* ''Paliwo'' = Benzyna ekstrakcyjna zmieszana z olejem w stosunku 1:66,6 lub podtlenek LPG (w modelu 1.3)
* ''Cylindry'': 2+5-90-20%:(67-45)+6=... nie wiem, chyba 12
* ''Moc'' = 1200 KM
* ''Pojemnośc silnika'' = 992 cm<sup>3</sup>
* ''Pojemność bagażnika'' = 2 [[Krowa|krowy]] i 4 butelki 0,5 litra [[wino|wina]] owocowego rodzimej (polskiej) produkcji zawierającej bardzo dużo związków siarki potocznie zwane winem (np. ''Czar PGR-u'' lub ''Szato de Jabol'').
* ''Skrzynia biegów'' = Dwubiegowa, z trzema biegami wstecznymi
* ''Maksymalne obroty'' = 25.000 rpm


Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.
[[Grafika:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|right|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]]


Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.
== Sukcesy w sporcie ==


== Wartburg 353 ==
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich , nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre.
Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.


Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:
*Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku [[1986]] do [[1995]]
* otwierane drzwi (1300 zł)
*Pchnięcie kulą, skok w zwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w [[Seul|Seulu]] [[1988]]
* otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
*Wygrana Pucharu Księżyca
* otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
*Mistrzostwo świata w szydełkowaniu [[1990]]
* otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
*1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi. [[1992]]
* zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)
*Bieg po Twaróg [[1993]]
i wiele, wiele więcej.
*Pobicie rekodu w rzucie beretem [[2004]]

Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację [[Climatronic]] (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).

Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w [[Burkina Faso]].
Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł.
Model ten nie jest wyposażony w [[ABS]], poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?).
Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu [[Metallica]].
Nie znane są przypadki przekroczenia 200&nbsp;km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów [[Ragnarök]], po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach [[Tartar]]u.

== Modele i wersje silnikowe ==
{| class="wikitable" style="font-size:80%;width:75%"
|+
! Model
! Lata produkcji
! Układ silnika
! Zasilanie
! Pojemność silnika
! Moc (Km)
! Moment Obrotowy (Nm)
! Przyśpieszenie 0-100
! Prędkość maksymalna
|-
!colspan="9" align=center|'''Model 1000'''
|-
! '''Wartburg 1000 „Antique”'''
|666 p.n.e.–1954
|Jednocylindrowy widlasty boxer
|Paliwo cieknie przez specjalną rurkę
|puszka pepsi (330 ml)
|12 przy 14300 obr/min
|14,3 przy 9400 obr/min
|wtf?
|>90&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 1000 „Dynamic”'''
|1957–1958
|Jednocylindrowy widlasty boxer
|Mała elektryczna pompka
|mała butelka pepsi (500 ml)
|15 przy 16234 obr/min
|17 przy 11100 obr/min
|almost
|99&nbsp;km/h
|-
!colspan="9" align=center|'''Model 353'''
|-
! '''Wartburg 353 „Popular”'''
|1410–2014
|R3-6v UHC
|Ruski gaźnik „Benzinka”
|dwie półtoralitrowe butelki oranżady
|28 przy 8900 obr/min
|41 przy 7400 obr/min
|trzy dekady
|112,83&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 353 „Executive”'''
|Trzy sztuki w 1984
|R3-7v UHC
|Niemiecki gaźnik „Messerschmitt”
|dwie puszki coca-coli
|29 przy 8600 obr/min
|44 przy 5900 obr/min
|dwie dekady
|113,25&nbsp;km/h
|-
! '''Wartburg 353 "Sporting"'''
|od 2010 do dziś
|V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu)
|Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo
|3645cm3
|420 przy 6700 obr/min
|515 przy 3950 obr/min
|4,8s
|280&nbsp;km/h (ograniczona elektronicznie)
|-
|}

[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]]
[[Plik:Wartburg 353 Pohjanmaa ralli.jpg|thumb|Wartburg w biegu po Twaróg w 1993]]
[[Plik:Wartburg 1.3 Rally Trailer.jpg|thumb|Wartburg 1.3 w Monte Carlo]]

== Sukcesy w sporcie ==
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
* Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku [[1986]] do [[1995]];
* Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w [[Seul]]u [[1988]];
* Wygrana Pucharu Księżyca;
* Mistrzostwo świata w szydełkowaniu [[1990]];
* 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w [[1992]];
* Bieg po Twaróg [[1993]];
* Pobicie rekordu w rzucie beretem [[2004]].


== Inne określenia ==
== Inne określenia ==
Linia 47: Linia 132:
* '''''Zwarty burek'''''
* '''''Zwarty burek'''''
* '''''Warczyblacha'''''
* '''''Warczyblacha'''''
* '''''Warczywarga'''''
* '''''Wajper'''''

== Zobacz też ==
* [[Fiat 125p]]
* [[Fiat 126p]]
* [[Fiat 126p Bis]]
* [[FSO Polonez]]
* [[Marian Paździoch]]
* [[Niemiecka Republika Demokratyczna]]
* [[Syrena (samochód)]]
* [[Trabant]]

{{Motoryzacja}}
[[Kategoria:Marki samochodów]]
[[Kategoria:Marki samochodów]]

Aktualna wersja na dzień 19:30, 5 cze 2023

Wspaniały krążownik szos

Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.

Wartburg 1000[edytuj • edytuj kod]

Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.

Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.

Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.

Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.

Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.

Wartburg 353[edytuj • edytuj kod]

Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.

Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:

  • otwierane drzwi (1300 zł)
  • otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
  • otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
  • otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
  • zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)

i wiele, wiele więcej.

Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).

Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200 km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök, po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.

Modele i wersje silnikowe[edytuj • edytuj kod]

Model Lata produkcji Układ silnika Zasilanie Pojemność silnika Moc (Km) Moment Obrotowy (Nm) Przyśpieszenie 0-100 Prędkość maksymalna
Model 1000
Wartburg 1000 „Antique” 666 p.n.e.–1954 Jednocylindrowy widlasty boxer Paliwo cieknie przez specjalną rurkę puszka pepsi (330 ml) 12 przy 14300 obr/min 14,3 przy 9400 obr/min wtf? >90 km/h
Wartburg 1000 „Dynamic” 1957–1958 Jednocylindrowy widlasty boxer Mała elektryczna pompka mała butelka pepsi (500 ml) 15 przy 16234 obr/min 17 przy 11100 obr/min almost 99 km/h
Model 353
Wartburg 353 „Popular” 1410–2014 R3-6v UHC Ruski gaźnik „Benzinka” dwie półtoralitrowe butelki oranżady 28 przy 8900 obr/min 41 przy 7400 obr/min trzy dekady 112,83 km/h
Wartburg 353 „Executive” Trzy sztuki w 1984 R3-7v UHC Niemiecki gaźnik „Messerschmitt” dwie puszki coca-coli 29 przy 8600 obr/min 44 przy 5900 obr/min dwie dekady 113,25 km/h
Wartburg 353 "Sporting" od 2010 do dziś V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo 3645cm3 420 przy 6700 obr/min 515 przy 3950 obr/min 4,8s 280 km/h (ograniczona elektronicznie)
Centrum Wartburga w Nowej Hucie
Wartburg w biegu po Twaróg w 1993
Wartburg 1.3 w Monte Carlo

Sukcesy w sporcie[edytuj • edytuj kod]

Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:

  • Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995;
  • Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988;
  • Wygrana Pucharu Księżyca;
  • Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990;
  • 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w 1992;
  • Bieg po Twaróg 1993;
  • Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004.

Inne określenia[edytuj • edytuj kod]

  • Warcibur
  • Warczyburg
  • Wartborghini
  • Wartgolf
  • Warbardżetta
  • Warczybeger
  • Wanka
  • Warczystrach
  • Warczach
  • Zwarty burek
  • Warczyblacha
  • Warczywarga
  • Wajper

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]