Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami
Kompressor (dyskusja • edycje) (→Zalety) |
(b) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 92 wersji utworzonych przez 59 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:Garbojama 2010 4.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]] |
||
[[Plik:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]] |
|||
'''Garbus''' powstał na zlecenie [[Adolf Hitler|Hitlera]] w [[1930]] roku. Projekt ten miał wykonać [[Ferdynand Porshe]], wówczas współpracujący dla [[Mercedes|Mercedesa]]. Miała to być wschrzestronna, bezpieczna i dynamiczna limuzyna. Niestety, gdy w [[1934]] roku Ferdynand Porshe wykonał projekt, okazało się, że ten samochód jest ciasny, wolny i niebezpieczny. Dlatego Garbus powstał na nowo w [[1936]] roku, a wszedł do seryjnej produkcji w [[1938]] roku. Tym razem przygotowała go wówczas nikomu znana firma [[VW]]. |
|||
[[Plik:1963 Volkswagen Beetle (33524947734).jpg|thumb|Każdy chciałby takie mieć!]] |
|||
'''Volkswagen Garbus''' (pot. ''Garbus'' lub ''Garbi Super Bryka'', przez kujonów nazywany '''Volkswagen Typ 1''') – symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]]. |
|||
== |
== Historia == |
||
[[Plik:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]] |
|||
* Silnik - wodny 10 l v2 zasilanie gazem |
|||
[[Plik:Botanical Gardens Greenhouse.JPG|thumb|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]] |
|||
* Moc maksymalna - 100 Koni (ale i tak nie wejdzie ani jeden) |
|||
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[Niemcy|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet [[Polskie drogi|polskich]]) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą ''New Beetle'', która płytę podłogową ukradła [[Volkswagen Golf|Golfowi]]. |
|||
* Moment obrotowy - 0,01 nM |
|||
* 0 - 100 km/h - 5 s |
|||
* V-max - 250 km/h (po usunięciu ogranicznika) |
|||
* Pojemność bagażnika 50 l wódki, 20 l soku z mandarynek i 10 l piwa |
|||
== |
== Inne nazwy == |
||
* '''[[język angielski|Angielski]]''' – ''Beetle'' (''Żuczek'') |
|||
* kierownica |
|||
* '''[[język francuski|Francuski]]''' – ''Coccinele'' (''Biedronka'') |
|||
* hamulce |
|||
* '''[[język hiszpański|Hiszpański]]''' – ''El Huevito'' (''Jajeczko'') |
|||
* 2 siedzenia |
|||
* '''[[język niemiecki|Niemiecki]]''' – ''KÄÄFER!'' (''...też żuczek.'') |
|||
* silnik |
|||
* '''[[Język słowacki|Słowacki]]''' – ''Chrobák'' (''Robak'') |
|||
* 2 tony blach |
|||
* '''[[język szwedzki|Szwedzki]]''' – ''Bubbla'' (Nie, nie [[Leszek Bubel|Bubel]], tylko znowu ''Robak'') |
|||
== Zobacz też == |
|||
W wyższych wersjach wyposażeniowych dodatkowo: |
|||
* [[Volkswagen]] |
|||
* dodaktowe 2 siedzenia z tyłu |
|||
* [[Volkswagen Golf]] |
|||
* klimatyzacja na gaz |
|||
* [[Volkswagen LT 28]] |
|||
* monofoniczne radio |
|||
* 10 litrów wódki |
|||
* dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemnośći 5 l |
|||
== Zalety i wady == |
|||
=== Zalety === |
|||
* niska cena (10 tys zł za wersję podstawową) |
|||
* pali 5 l/150 km w cyklu wiejskim |
|||
=== Wady === |
|||
* silnik zużywa się po 100 tys. km |
|||
* różnorodne wycieki wódki |
|||
* drzwi zawsze się zacinają |
|||
* śmierdzi we wnętrzu |
|||
* hamuje z prędkośći 100 km/h w 80 m |
|||
{{stub}} |
|||
{{przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
[[Kategoria:Samochody]] |
Aktualna wersja na dzień 20:53, 3 lis 2022
Volkswagen Garbus (pot. Garbus lub Garbi Super Bryka, przez kujonów nazywany Volkswagen Typ 1) – symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet polskich) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą New Beetle, która płytę podłogową ukradła Golfowi.
Inne nazwy[edytuj • edytuj kod]
- Angielski – Beetle (Żuczek)
- Francuski – Coccinele (Biedronka)
- Hiszpański – El Huevito (Jajeczko)
- Niemiecki – KÄÄFER! (...też żuczek.)
- Słowacki – Chrobák (Robak)
- Szwedzki – Bubbla (Nie, nie Bubel, tylko znowu Robak)