Jelcz M121: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M |
(→Ciekawostki: mastero) Znacznik: edytor wizualny |
||
Linia 45: | Linia 45: | ||
* Obecnie fabryka Jelcza nie produkuje już autobusów. A gnioty wciąż jeżdżą. |
* Obecnie fabryka Jelcza nie produkuje już autobusów. A gnioty wciąż jeżdżą. |
||
* Gniot swoje przezwisko zawdzięcza beznadziejnemu wnętrzu. |
* Gniot swoje przezwisko zawdzięcza beznadziejnemu wnętrzu. |
||
* W późniejszych latach produkowano je pod nazwą Mastero. Chodziło o zachęcenie klientów, ale coś nie pykło... |
|||
== Zajrzyj też == |
== Zajrzyj też == |
Wersja z 22:28, 25 sty 2021
Jelcz M121 (gniot) – autobus niskowejściowopodłogowy produkowany od 1994 do 2009 przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu-Laskowicach.
Wersje gniotów
- Jelcz MN120M – prototyp gniota wyprodukowany w zawrotnej liczbie 1 egzemplarza w 1994 dla MPK Wrocław.
- Jelcz M121M – produkowany od 1995 do 2004. Poszczególne egzemplarze różniły się przodem, tyłem oraz drzwiami. Reszta pozostała taka sama. Nawet ta cholernie krzywa linia okien.
- Jelcz M121I1 – produkowany od 2004 do zakończenia produkcji. Posiadał nazwę handlową Mastero, tylko nie wiadomo po co.
- Jelcz M121MB – to samo co M121M tyle, że z silnikiem Mercedesa. Na taśmie montażowej od 1995 do 2007.
- Jelcz M121E – trolejbus wyprodukowany w liczbie czterech sztuk w Jelczu-Laskowicach, Gdyni i Lublinie, gdyż firma Jelcz sama nie potrafiła wyprodukować tego modelu.
- Jelcz M121 – wyposażona w polski silnik, który spala 40 l paliwa na 100 km. Prawie jak ursus pana Józka ze Swornych Gaci.
Cechy wspólne gniotów
Wszystkie wersje gniotów mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu czy daty produkcji. Każdy jest:
ZardzewiałyZrobiony ze stali nierdzewnej[1];- Wyprodukowany i zaprojektowany w Polsce;
- Eksploatowany w Polsce;
- Zanim skorzystasz z gniota najpierw skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy
gruchotgniot niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu; - Wszystkie spalają przez miesiąc więcej niż Ty swoim Polonezem przez 10 lat, a wiadomo – paliwo to nie są tanie rzeczy
panie Ferdku. - Niektóre modele posiadają specjalne przyrządy do ugniatania ludzi w środku, aby zmieściło się ich więcej.
Strój maskujący Jelcza
- Zależnie od daty produkcji Jelcz M121 ma inną ścianę przednią:
- Te z lat 1994-1996 są podobne do starych peerek;
- Te z lat 1996-2004 mają szybę panoramiczną (jak mówi reklama pewnego telewizora) i prostokątną;
- Te późniejsze mają jeszcze inny przód;
- Jego linia okien przypomina poskładany regał przez pana Mietka. Krzywa jak cholera;
- Zawsze posiada 3 drzwi, choć jest jeden wyjątek potwierdzający regułę. Polscy inżynierowie wykreowali dwudrzwiowego gniota w którym męczą (gniotą) się teraz mieszkańcy Puław.
Gnioty są bardzo powszechne wśród polskich przewoźników. Można powiedzieć, że są ich miłośnikami. Oto niekompletna lista miast z gniotami:
- Stolyca;
- Kraków;
- Wieś, której nie ma na żadnej mapie pogodowej oprócz TVN Meteo;
- Druga wieś, którą spotkał ten sam los;
- Gdzie są hanysy i są gorole;
- Wrocław;
- dawniej w Elblągu;
- i wielu innych miast, w których ludzie gniotą się w gniotach.
Ciekawostki
- Obecnie fabryka Jelcza nie produkuje już autobusów. A gnioty wciąż jeżdżą.
- Gniot swoje przezwisko zawdzięcza beznadziejnemu wnętrzu.
- W późniejszych latach produkowano je pod nazwą Mastero. Chodziło o zachęcenie klientów, ale coś nie pykło...
Zajrzyj też
- Do najbliższej zajezdni muzealnej (jeśli mieszkasz w cywilizowanej części kraju) lub wyjdź na ulicę (jeśli mieszkasz w dziczy).
Przypisy
- ↑ Taaak, akurat.