Citroën: Różnice pomiędzy wersjami
(Dodano brakującë ëëë) Znacznik: zrewertowane |
|||
Linia 9: | Linia 9: | ||
=== Początki === |
=== Początki === |
||
Firmę założył André Gustavë Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia ëëë... „zazębiënië koła zębatëgo daszkowëgo”. Jakkolwiëk to wygląda. Ogólnië wybrał to sobië dlatëgo, że kiëdyś przyjëchał do Polski, dokładniëj to do [[Łódź|Łodzi]], |
Firmę założył André Gustavë Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia ëëë... „zazębiënië koła zębatëgo daszkowëgo”. Jakkolwiëk to wygląda. Ogólnië wybrał to sobië dlatëgo, że kiëdyś przyjëchał do Polski, dokładniëj to do [[Łódź|Łodzi]], gdzië napatrzył się na kółka zębatë w tamtëjszych [[fabryka]]ch. Zadziwiły go niëzmiërnië, wykupił [[patent|patënt]] za flaszkę i zbijał miliony na zachodzië. Bo tak naprawdę to nië od początku produkował samochody, najpiërw robił kółka zębatë. |
||
W okolicach [[1905]] roku André rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przëkładni itp. rzëczy, [[klient|kliënt]]ów też miał wiëlu gdyż jëgo produkty ciëszyły się opinią niëzawodnych. Nawet w |
W okolicach [[1905]] roku André rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przëkładni itp. rzëczy, [[klient|kliënt]]ów też miał wiëlu gdyż jëgo produkty ciëszyły się opinią niëzawodnych. Nawet w stërzë [[RMS Titanic|Titanica]] były części Citroëna, chociaż nië wiëm czy jëst to dobry przykład niëzawodności. |
||
W końcu od [[1908]] zajął się produkcją samochodów. Alë jëszczë nië swoich, pomagał w jakiëjś innëj firmië (Avions Vosin). Nawiązał znajomość z |
W końcu od [[1908]] zajął się produkcją samochodów. Alë jëszczë nië swoich, pomagał w jakiëjś innëj firmië (Avions Vosin). Nawiązał znajomość z Hënrym Fordëm gdzië zapatrzył się w jëgo linię produkcyjną i pomyślał, że on tëż tak chcë. |
||
Późniëj była [[I wojna światowa]] i pan André poszëdł zabijać. |
Późniëj była [[I wojna światowa]] i pan André poszëdł zabijać. |
||
=== W końcu |
=== W końcu swojë samochody === |
||
[[Plik:Citroen 2cv.jpg|thumb|2 CV i jego niëzwyklë trwałë nadwozië]] |
[[Plik:Citroen 2cv.jpg|thumb|2 CV i jego niëzwyklë trwałë nadwozië]] |
||
Na początku [[1917]] roku zaczął zbiërać ludzi do biznësu. |
Na początku [[1917]] roku zaczął zbiërać ludzi do biznësu. Posiëdziëli trochę i stworzyli piërwszy wóz. Kosztował on 8 tysięcy franków, niëstëty nië wiëm jak wtëdy stały franki więc nië jëstëm pëwiën czy za tylë można było kupić dom czy pudëłko krëdëk. Alë podobno to tanio było a w standardzië dostawało się to co w innych samochodach w opcji. I tak w [[1918]] roku Citroën Typ A zjëchał z linii produkcyjnëj. Sukcës osiągnęli niësamowity, w ciągu 2 piërwszych tygodni sprzëdano 16 tysięcy sztuk. |
||
Na to miała tëż wpływ kampania rëklamowa Citroëna, który dał sobië spokój z ulotkami i po prostu zawiësił na [[Wieża Eiffla|wieży Eiffla]] 250 tysięcy ciężarówëk układających się w napis Citroën. Miał facët rozmach. Po jakimś czasië otworzył tëż fabrykę zabawëk gdzië sprzëdawał Citroënowe rësoraki. |
Na to miała tëż wpływ kampania rëklamowa Citroëna, który dał sobië spokój z ulotkami i po prostu zawiësił na [[Wieża Eiffla|wieży Eiffla]] 250 tysięcy ciężarówëk układających się w napis Citroën. Miał facët rozmach. Po jakimś czasië otworzył tëż fabrykę zabawëk gdzië sprzëdawał Citroënowe rësoraki. |
||
Ogólnië firma słynęła z dość niëtypowych rozwiązań. Np. o ilë inni robiąc samochody w trudny tërën wsadzali najwyżëj większë koła, to Citroën zamontował po prostu |
Ogólnië firma słynęła z dość niëtypowych rozwiązań. Np. o ilë inni robiąc samochody w trudny tërën wsadzali najwyżëj większë koła, to Citroën zamontował po prostu gąsiënicë. Hit w wojsku po prostu to był. |
||
Następnië zaczęły się |
Następnië zaczęły się inwëstycjë poza granicami Francji. Jako, żë już raz naciągnął Polaków postanowił zrobić to jëszczë raz i pojëchał wynëgocjować tam linię montażową. Można się domyślić, że mu wyszło. |
||
Jëżëli kiëdykolwiëk narzëkałëś na podstërowność przëdniego napędu w swoim samochodzië, śmiało bluzgaj Citroëna bo to on wymyślił. Zrësztą jak kupę innych rzëczy.<br /> |
|||
Około lat 30 zaczął się lëkki kryzys, bo sprzëdaż spadała. W ogólë źlë się działo, ale uratował firmę [[Ludzik Michelin|Ludzik Michëlina]] wykupując właściwië wszystkië udziały. Aż w końcu zaczęła się [[II wojna światowa]]. Tutaj nië wiadomo wiëlë o firmië, jedynië szwaby zbombardowały fabrykę wë Francji. |
Około lat 30 zaczął się lëkki kryzys, bo sprzëdaż spadała. W ogólë źlë się działo, ale uratował firmę [[Ludzik Michelin|Ludzik Michëlina]] wykupując właściwië wszystkië udziały. Aż w końcu zaczęła się [[II wojna światowa]]. Tutaj nië wiadomo wiëlë o firmië, jedynië szwaby zbombardowały fabrykę wë Francji. |
||
=== Po II wojnië === |
=== Po II wojnië === |
||
[[Plik:Citroen lx.jpg|thumb|Czasami rozwiązania Citroëna były aż nazbyt |
[[Plik:Citroen lx.jpg|thumb|Czasami rozwiązania Citroëna były aż nazbyt ëkscëntrycznë.]] |
||
Citroën jednak żył i |
Citroën jednak żył i dalëj produkował swojë wozy. Firma postawiła sobië tëraz nowy cël, stworzyć po prostu hitowy samochód, żë to mała bania. Co z tëgo, żë każdy takië pomysły ma i chcë jë zrëalizować. Trochę wybili się z kasiorą bo po wojnië trzëba było wiëlu samochodów dostawczych do wywozu gruzów, trupów i takich tam; i tak wstrzëlili się w dobrym momëncie i natrzëpali kasiory. |
||
A tëraz wracamy do hitowëgo wozu. Miał to być kurduplasty samochód miëjski, taki tëż był. Zresztą miał małë wszystko co mogło być: [[silnik]], koła, nadwozië. A jak czëgoś nië można było zmniëjszyć to po prostu wywalano to co niëpotrzebnë i tak zamiast dwóch światëł było jëdno. Mowa tu o Citroënie 2 CV. Zaczęto go produkować w [[1945]] i robiono do... [[1988]]. No niëźlë. W tym modëlu znowu miëliśmy nowinkę tëchniczną w postaci zawiëszënia opartëgo na wahaczach. Znowu wiësz kogo bluzgać za to, żë musisz jë wymiëniać co X kilomëtrów. Został tëż ochrzczony piëszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jëst niëzwyklë politycznië niëpoprawna. |
A tëraz wracamy do hitowëgo wozu. Miał to być kurduplasty samochód miëjski, taki tëż był. Zresztą miał małë wszystko co mogło być: [[silnik]], koła, nadwozië. A jak czëgoś nië można było zmniëjszyć to po prostu wywalano to co niëpotrzebnë i tak zamiast dwóch światëł było jëdno. Mowa tu o Citroënie 2 CV. Zaczęto go produkować w [[1945]] i robiono do... [[1988]]. No niëźlë. W tym modëlu znowu miëliśmy nowinkę tëchniczną w postaci zawiëszënia opartëgo na wahaczach. Znowu wiësz kogo bluzgać za to, żë musisz jë wymiëniać co X kilomëtrów. Został tëż ochrzczony piëszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jëst niëzwyklë [[Jarosław Kaczyński|politycznië niëpoprawna]]. |
||
W [[1955]] roku zaprëzëntowano Citroëna DS. Tën to dopiëro namiëszał. Był tak napakowany nowościami tëchnicznymi i dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzëdzał |
W [[1955]] roku zaprëzëntowano Citroëna DS. Tën to dopiëro namiëszał. Był tak napakowany nowościami tëchnicznymi i dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzëdzał swojë czasy o 20 lat. Ludzië, wsiadając do tëgo samochodu, czuli się tak jakbyś dzisiaj miał odpalać samochód guzikiem znajdującym się pod siëdzeniëm, drążkiëm [[skrzynia biegów|skrzyni biegów]] miałbyś skręcać, a zamiast pëdałów miałbyś trzy [[śledź|ślëdzie]]. Taki to był szok. |
||
W następnych latach |
W następnych latach nië było już tak wiëlkich ëkstrawagancji. W [[1974]] znowu się zadłużyli, tym razem wëszli w spółę z Pëugeotëm. PSA to nazwali, jëst to skrót od jakiś tam francuskich słów, alë [[Nikogo to nie obchodzi|nikogo to nië obchodzi]]. |
||
Kolëjnym wyróżniającym się |
Kolëjnym wyróżniającym się modëlëm był Citroën XM z [[1989]]. Jak przystało na prawdziwëgo Citroëna miał zawiëszënië hydropnëumatycznë – co owocowało tym, że gdy samochód stał to tyłëk mu charaktërystycznië siadał, a po odpalëniu się (zazwyczaj) podnosił. Taki [[lowrider]] dla ëmërytów. To był raczëj ostatni naprawdę dziwny Citroën, potëm nastały normy [[Unia Europejska|ëuropëjskië]], którë znacznië graniczyły krëatywność francuskich inżyniërów. |
||
=== Po prostu samochody === |
=== Po prostu samochody === |
||
Citroën zërwał ze swoimi tradycjami, przëstał udziwniać samochody i të stały się dość miałkimi wozidëłkami. Na przykład taki C5 został mianowany najlëpszym samochodëm do popëłniania przëstępstw. Jëżëli [[policja]] spytałaby się jak wyglądał samochód, każdy |
Citroën zërwał ze swoimi tradycjami, przëstał udziwniać samochody i të stały się dość miałkimi wozidëłkami. Na przykład taki C5 został mianowany najlëpszym samochodëm do popëłniania przëstępstw. Jëżëli [[policja]] spytałaby się jak wyglądał samochód, każdy odpowiëdziałby po prostu, żë... ''no, tak samochodowo''. Jëgo sylwëtka była sylwëtką ''jakiëgoś'' samochodu, osiągi miał ''jakiëś'', z każdëj strony wyglądał jak ''jakiś'' samochód, po prostu był ''jakiś''. A raczëj samo ''był''. Nudniëjszëgo wozu trudno szukać. Odbili sobie na C4 – w WRC się trochę postarali i albo samochód był naprawdę dobry albo mieli zarąbistego kierowcę, bo wygrywali masowo. |
||
W [[1999]] roku kupili podpis [[Picasso|Picassa]] i sprëjowali go na ich minivanië. Niëstëty panowië z zarządu mocno się zdziwili, gdy ich samochód nie zamiënił się |
W [[1999]] roku kupili podpis [[Picasso|Picassa]] i sprëjowali go na ich minivanië. Niëstëty panowië z zarządu mocno się zdziwili, gdy ich samochód nie zamiënił się przëz to w dziëło sztuki. |
||
Ostatnimi czasy |
Ostatnimi czasy jëdnak trochę Citroën podciągnął się w sprawie dësignu i samochody znów zaczęły wyróżniać się z tłumu. Nie robią już tak kosmicznych rzëczy jak kiëdyś, ale jëdnak całkiëm fajnië wyglądają. |
||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[Citroën C5]] |
* [[Citroën C5]] |
||
* [[Citroën CX]] |
* [[Citroën CX]] |
||
* [[Renault]] |
* [[Renault|Rënault]] |
||
{{Motoryzacja}} |
{{Motoryzacja}} |
Wersja z 02:23, 27 gru 2022
Tën artykuł jëst pisany w stylu osoby (lub czëgo tam), której dotyczy i możë nië być zrozumiały dla wszystkich. |
Citroën – krëätïw tëcḧnölözï.
- Reklama
Citroën – francuska marka samochodów maści wszëlakiëj. Od osobowych każdëgo sëgmëntu, przëz dostawczaki, do... no dobra, właściwië to tylë. Od jakiëgoś czasu współpracujë z Pëugëotëm dzięki czëmu ich samochody są podwójnië francuskië.
Marka nalëży do grupy „samochodów na f”, których nië nalëży kupować. Czyli Fiat, Ford i francuski.
Historia firmy
Początki
Firmę założył André Gustavë Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia ëëë... „zazębiënië koła zębatëgo daszkowëgo”. Jakkolwiëk to wygląda. Ogólnië wybrał to sobië dlatëgo, że kiëdyś przyjëchał do Polski, dokładniëj to do Łodzi, gdzië napatrzył się na kółka zębatë w tamtëjszych fabrykach. Zadziwiły go niëzmiërnië, wykupił patënt za flaszkę i zbijał miliony na zachodzië. Bo tak naprawdę to nië od początku produkował samochody, najpiërw robił kółka zębatë.
W okolicach 1905 roku André rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przëkładni itp. rzëczy, kliëntów też miał wiëlu gdyż jëgo produkty ciëszyły się opinią niëzawodnych. Nawet w stërzë Titanica były części Citroëna, chociaż nië wiëm czy jëst to dobry przykład niëzawodności.
W końcu od 1908 zajął się produkcją samochodów. Alë jëszczë nië swoich, pomagał w jakiëjś innëj firmië (Avions Vosin). Nawiązał znajomość z Hënrym Fordëm gdzië zapatrzył się w jëgo linię produkcyjną i pomyślał, że on tëż tak chcë.
Późniëj była I wojna światowa i pan André poszëdł zabijać.
W końcu swojë samochody
Na początku 1917 roku zaczął zbiërać ludzi do biznësu. Posiëdziëli trochę i stworzyli piërwszy wóz. Kosztował on 8 tysięcy franków, niëstëty nië wiëm jak wtëdy stały franki więc nië jëstëm pëwiën czy za tylë można było kupić dom czy pudëłko krëdëk. Alë podobno to tanio było a w standardzië dostawało się to co w innych samochodach w opcji. I tak w 1918 roku Citroën Typ A zjëchał z linii produkcyjnëj. Sukcës osiągnęli niësamowity, w ciągu 2 piërwszych tygodni sprzëdano 16 tysięcy sztuk.
Na to miała tëż wpływ kampania rëklamowa Citroëna, który dał sobië spokój z ulotkami i po prostu zawiësił na wieży Eiffla 250 tysięcy ciężarówëk układających się w napis Citroën. Miał facët rozmach. Po jakimś czasië otworzył tëż fabrykę zabawëk gdzië sprzëdawał Citroënowe rësoraki.
Ogólnië firma słynęła z dość niëtypowych rozwiązań. Np. o ilë inni robiąc samochody w trudny tërën wsadzali najwyżëj większë koła, to Citroën zamontował po prostu gąsiënicë. Hit w wojsku po prostu to był.
Następnië zaczęły się inwëstycjë poza granicami Francji. Jako, żë już raz naciągnął Polaków postanowił zrobić to jëszczë raz i pojëchał wynëgocjować tam linię montażową. Można się domyślić, że mu wyszło.
Jëżëli kiëdykolwiëk narzëkałëś na podstërowność przëdniego napędu w swoim samochodzië, śmiało bluzgaj Citroëna bo to on wymyślił. Zrësztą jak kupę innych rzëczy.
Około lat 30 zaczął się lëkki kryzys, bo sprzëdaż spadała. W ogólë źlë się działo, ale uratował firmę Ludzik Michëlina wykupując właściwië wszystkië udziały. Aż w końcu zaczęła się II wojna światowa. Tutaj nië wiadomo wiëlë o firmië, jedynië szwaby zbombardowały fabrykę wë Francji.
Po II wojnië
Citroën jednak żył i dalëj produkował swojë wozy. Firma postawiła sobië tëraz nowy cël, stworzyć po prostu hitowy samochód, żë to mała bania. Co z tëgo, żë każdy takië pomysły ma i chcë jë zrëalizować. Trochę wybili się z kasiorą bo po wojnië trzëba było wiëlu samochodów dostawczych do wywozu gruzów, trupów i takich tam; i tak wstrzëlili się w dobrym momëncie i natrzëpali kasiory.
A tëraz wracamy do hitowëgo wozu. Miał to być kurduplasty samochód miëjski, taki tëż był. Zresztą miał małë wszystko co mogło być: silnik, koła, nadwozië. A jak czëgoś nië można było zmniëjszyć to po prostu wywalano to co niëpotrzebnë i tak zamiast dwóch światëł było jëdno. Mowa tu o Citroënie 2 CV. Zaczęto go produkować w 1945 i robiono do... 1988. No niëźlë. W tym modëlu znowu miëliśmy nowinkę tëchniczną w postaci zawiëszënia opartëgo na wahaczach. Znowu wiësz kogo bluzgać za to, żë musisz jë wymiëniać co X kilomëtrów. Został tëż ochrzczony piëszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jëst niëzwyklë politycznië niëpoprawna.
W 1955 roku zaprëzëntowano Citroëna DS. Tën to dopiëro namiëszał. Był tak napakowany nowościami tëchnicznymi i dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzëdzał swojë czasy o 20 lat. Ludzië, wsiadając do tëgo samochodu, czuli się tak jakbyś dzisiaj miał odpalać samochód guzikiem znajdującym się pod siëdzeniëm, drążkiëm skrzyni biegów miałbyś skręcać, a zamiast pëdałów miałbyś trzy ślëdzie. Taki to był szok.
W następnych latach nië było już tak wiëlkich ëkstrawagancji. W 1974 znowu się zadłużyli, tym razem wëszli w spółę z Pëugeotëm. PSA to nazwali, jëst to skrót od jakiś tam francuskich słów, alë nikogo to nië obchodzi.
Kolëjnym wyróżniającym się modëlëm był Citroën XM z 1989. Jak przystało na prawdziwëgo Citroëna miał zawiëszënië hydropnëumatycznë – co owocowało tym, że gdy samochód stał to tyłëk mu charaktërystycznië siadał, a po odpalëniu się (zazwyczaj) podnosił. Taki lowrider dla ëmërytów. To był raczëj ostatni naprawdę dziwny Citroën, potëm nastały normy ëuropëjskië, którë znacznië graniczyły krëatywność francuskich inżyniërów.
Po prostu samochody
Citroën zërwał ze swoimi tradycjami, przëstał udziwniać samochody i të stały się dość miałkimi wozidëłkami. Na przykład taki C5 został mianowany najlëpszym samochodëm do popëłniania przëstępstw. Jëżëli policja spytałaby się jak wyglądał samochód, każdy odpowiëdziałby po prostu, żë... no, tak samochodowo. Jëgo sylwëtka była sylwëtką jakiëgoś samochodu, osiągi miał jakiëś, z każdëj strony wyglądał jak jakiś samochód, po prostu był jakiś. A raczëj samo był. Nudniëjszëgo wozu trudno szukać. Odbili sobie na C4 – w WRC się trochę postarali i albo samochód był naprawdę dobry albo mieli zarąbistego kierowcę, bo wygrywali masowo.
W 1999 roku kupili podpis Picassa i sprëjowali go na ich minivanië. Niëstëty panowië z zarządu mocno się zdziwili, gdy ich samochód nie zamiënił się przëz to w dziëło sztuki.
Ostatnimi czasy jëdnak trochę Citroën podciągnął się w sprawie dësignu i samochody znów zaczęły wyróżniać się z tłumu. Nie robią już tak kosmicznych rzëczy jak kiëdyś, ale jëdnak całkiëm fajnië wyglądają.