Porsche: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: edytor źródłowy |
M Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Historia, modele i w ogóle == |
== Historia, modele i w ogóle == |
||
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. |
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, którą założył; to dopiero trzeba mieć szczęście... a nie... już nic. Enyłej, założył firmę w [[1931]]. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem rozwiązań konstrukcyjnych i samochodów. W tym Garbusa specjalnie dla [[Adolf Hitler|Hitlera]], tak samo jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w [[1939]] Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki [[Volkswagen|VW]]. W [[1947]] firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach. |
||
=== 356 === |
=== 356 === |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
=== 550 === |
=== 550 === |
||
[[Plik:Porsche 550 Spyder.jpg|thumb|right|200px|Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały]] |
[[Plik:Porsche 550 Spyder.jpg|thumb|right|200px|Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały]] |
||
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania [[Porsche 550|Porsche 550 Spyder]]. Była to maszyna, stworzona głównie do [[wyścig]]ów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. |
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania [[Porsche 550|Porsche 550 Spyder]]. Była to maszyna, stworzona głównie do [[wyścig]]ów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. |
||
Od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina [[James Dean]]. |
Od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina [[James Dean]]. |
||
Linia 46: | Linia 46: | ||
<gallery> |
<gallery> |
||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg |
|||
Plik:Porsche 911.jpg|Sam nie wiem czy to ten sam model, czy nie |
|||
Plik:Porsche911997.jpg|No ten na pewno nówka, widać po innym... eee... kolorze |
|||
</gallery> |
</gallery> |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
=== Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera, 918 === |
=== Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera, 918 === |
||
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób do życia powoływane są dziwne monstra, jak [[Porsche Cayenne]], które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak [[Cadillac Escalade]] albo [[Hummer H2]] i [[Hummer H3|H3]]. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to do czego wsiadają. Dodatkowo tym Porsche można straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą ''Tato, tato! Na dworze jest potwór!''. |
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób do życia powoływane są dziwne monstra, jak [[Porsche Cayenne]], które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak [[Cadillac Escalade]] albo [[Hummer H2]] i [[Hummer H3|H3]]. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to do czego wsiadają. Dodatkowo tym Porsche można straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą ''Tato, tato! Na dworze jest potwór!''. |
||
{{Galeria|Nazwa=Inne modele Porsche|pozycja=right| |
{{Galeria|Nazwa=Inne modele Porsche|pozycja=right|Plik:Porsche Cayenne Turbo front 20080527.jpg|Cayenne – Brzyyydal|Plik:800px-Porsche Boxster front 20080612.jpg|Boxster – Porsche dla ubogich|Plik:Porsche-Cayman.jpg|Cayman – Porsche dla mniej ubogich, ale nadal zbyt biednych na 911|Plik:PorscheCarreraGT.jpg|Carrera GT – No dobra, z tego się nie śmiejemy, bo fajny}} |
||
Innym wozem jest Boxster. Z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – [[Porsche Cayman|Caymanem]]. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911. Oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry i szybszy od 911. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911. |
Innym wozem jest Boxster. Z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – [[Porsche Cayman|Caymanem]]. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911. Oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry i szybszy od 911. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911. |
||
Wersja z 17:49, 26 kwi 2015
Szablon:T marka sportowych samochodów (no, powiedzmy... Ale o tym później) produkowanych przez Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Czy jakoś tak. Dobrze, że nie wypisują całej nazwy na znaczku. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen, gdzieś w Niemczech. Bardzo zabawny samochód lubiący sprawiać ludziom niespodzianki. Tam, gdzie normalne samochody mają silnik, ten ma bagażnik, a stacyjka jest po złej stronie kierownicy.
Historia, modele i w ogóle
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, którą założył; to dopiero trzeba mieć szczęście... a nie... już nic. Enyłej, założył firmę w 1931. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem rozwiązań konstrukcyjnych i samochodów. W tym Garbusa specjalnie dla Hitlera, tak samo jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w 1939 Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki VW. W 1947 firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach.
356
Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała seria 356. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z koniem, który ma pchać wóz zamiast go ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez 20 lat w samochodach tych zmieniła się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla właścicieli, którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Taktyka ta skutkuje do dzisiaj.
550
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania Porsche 550 Spyder. Była to maszyna, stworzona głównie do wyścigów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu.
Od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina James Dean.
911
Ale spokojnie, jeszcze będzie dużo śmierci za kierownicą Porsche, gdyż właśnie powstaje kultowe 911. W swojej formie niezmieniona prawie od samego początku. Taki większy, trochę rozciągnięty na wszystkie strony Garbus. Oczywiście, za każdym razem inżynierowie z Porsche chwalą się, ile to tysięcy nowych części zostało użytych w nowym modelu. No, w takim radiu na pewno jest ich dużo. Po latach 911 stała się sztandarowym modelem Porsche. Cechowała się... ciekawymi właściwościami jezdnymi. Silnik z tyłu oraz napęd na tylną oś sprawiały, że nawet na parkingu przy 10km/h zarzucało tyłem.
Samochód zachowywał się na zakrętach jak gigantyczne wahadło. Tak więc w normalnym samochodzie wypadając na wirażu uderzasz w drzewo przodem i giniesz, natomiast w Porsche wypadasz tyłem i giniesz nie widząc nawet w co uderzyłeś. Ale trzeba powiedzieć, że inżynierowie Porsche idą w zaparte. Normalni ludzie zrezygnowaliby z tak kłopotliwego napędu, ale nie! Oni spędzali 40 lat nad dostrajaniem zawieszenia i dodawaniem coraz to nowych spojlerów czy cięższych zderzaków z przodu. Zaowocowało to tym, że dzisiejsze modele Porsche dają się prowadzić! Chociaż i tak jest to ulubiony samochód Śmierci. Obecnie kupowany przez piłkarzy, bogatych stylistów oraz średnio znane gwiazdy estrady.
Można rozróżnić kilka wersji 911:
- Carrera;
- Carrera S;
- Carrera 4;
- Carrera 4S;
- Targa 4;
- Targa 4S;
- Carrera Cabrio;
- Carrera S Cabrio;
- Carrera 4 Cabrio;
- Carrera 4S Cabrio;
- Turbo;
- Turbo Cabrio;
- Turbo S;
- Turbo S Cabrio;
- GT2;
- GT2 RS;
- GT3;
- GT3 RS;
- GT3 RS 4.0;
- SportClassic.
Uff... I tak każde różni się jedynie innymi rurami wydechowymi bądź rodzajem dachu. Jednakowoż, każdy z nich może w najmniej spodziewanej chwili urwać ci głowę.
No dobra, różnią się jeszcze zawieszeniem oraz silnikami, ale kogo by to obchodziło. Ciekawostką jest co najwyżej GT3RS, gdyż jest to właściwie samochód torowy z homologacją na ulice. Wywalono z wnętrza absolutnie wszystko, co się dało zmniejszając wagę samochodu. Polakierowano go cieńszą warstwą lakieru, a zamiast znaczka na masce dali naklejkę. Jak powiedział Jeremy Clarkson: „Czuję się winny wsiadając do niego w ubraniu”. Samochód idealny na podryw lasek, które lecą na klatkę bezpieczeństwa w samochodzie.
914, 924, 928, 944, 968
Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie 914...), ale jednak VW.
Na początku lat 70. wypuszczono 914, które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo bryka do najszybszych nie należała. Brzydki, stosunkowo tani i szpanowałeś, że masz Porsche w garażu.
Kolejnymi były 924 i 928. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą był dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze dostępne używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem 944, w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na 968, o którym i tak nikt nie pamięta.
959
Wyglądający jak 911 na sterydach. Przy tym piekielnie szybki, bo śmigający w 3,6s do setki i ponad 300km/h maksymalnie. 20 lat temu. W oszalałych na punkcie mocy latach 80. razem z Ferrari F40 stało się pionierem ery supersamochodów. Trochę zdetronizowany przez Jaguara XJ220, ale w przeciwieństwie do Porsche, kotek nie jeździł w rajdzie Paryż-Dakar.
Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera, 918
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób do życia powoływane są dziwne monstra, jak Porsche Cayenne, które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak Cadillac Escalade albo Hummer H2 i H3. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to do czego wsiadają. Dodatkowo tym Porsche można straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą Tato, tato! Na dworze jest potwór!.
Innym wozem jest Boxster. Z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – Caymanem. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911. Oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry i szybszy od 911. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911.
Właściwie jest to trochę dziwna rzecz. Jeżeli nie stać cię na nowe 911, to zamiast kupować wyroby pośrednie (jak Cayman i Boxster), można po prostu kupić używaną dziewięćset jedenastkę z lat 90. Wtedy nikt nie mówi, że cię nie było stać, tylko po prostu lubisz klasyki. Dzięki temu nie wychodzisz w oczach innych na geja i giniesz rozwalając się tyłem o drzewo rosnące przy zakręcie.
Ale nie wszystkie nowe Porsche to gnioty, nie można zapomnieć o prawdziwym supercarze – Carrerze GT, który był nader udany. Aczkolwiek samo auto na papierze i z wyglądu wydawało się szybsze niż było w rzeczywistości. Bo jak to jest, że samochód o mocy ponad 600KM i jakby wyjęty z toru Le Mans, osiąga maksymalnie 330km/h, podczas gdy 10 lat wcześniej McLaren F1 przy tej samej mocy mógł pojechać 380 na godzinę.
W mej szklanej kuli natomiast widzę jeszcze Porsche Panamera – dziwne wydłużone 911, przerobione na luksusowego sedana/coupe/pokrakę, z tyłem przypominającym Renault Megane rocznik 2009. Ma być konkurencją dla Mercedesa S (może da radę uszczknąć mu trochę rynku piłkarzy), Maserati Quattroporte (z którym może konkurować swoją brzydotą) oraz będącymi dopiero w planach tworami pokroju Lamborghini Estoque.
W 2013 roku pojawi się Porsche 918. Choć nigdy nie dorówna 911, to i tak wiadomo, że rozjedzie niemiecką włoszczyznę jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Do silnika o 8 cylindrach dodano baterię do kalkulatora o mocy większej niż trzy Maluchy i Bułkowóz razem wzięte.
A i tak każdy wie, że wszystkie zostaną zjedzone przez Astona Rapide.
Porsche Design
Od jakiegoś czasu Porsche zarabia dodatkową kasiorę na projektowaniu telefonów komórkowych, zegarków, kranów, ciuchów, sprzętu kuchennego, rowerków dziecięcych, tosterów, kufrów podróżnych, nowych butelek Tigera, kosmetyków i w ogóle masy badziewia, na które daje znaczek Porsche, przez co wartość danej rzeczy mnoży się przez 1000.
Rzeczy takowe to najczęściej klocki ze szczotkowanego aluminium i szklanymi elementami. No przynajmniej elektronika, z ciuchami byłoby trudniej.