Autobusy w Łodzi

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 12:31, 29 sie 2020 autorstwa Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (red., międzyzapis)
Niezapomniane wrażenia gwarantowane

Autobusy w Łodzi – najbardziej chaotyczny system linii autobusowych w Polsce. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach „mini akwaria” co znacząco wpływa na komfort podróży. Niestety, projekt by wpuścić do tych akwariów rybki upadł w stadium planowania.

Plusy

  • Dojedziesz zawsze i wszędzie – bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000.
  • W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi – jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie.
  • Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony o dwie godziny.
  • Niektóre mają fajnego zielonego jamnika na przodzie.

Minusy

  • Szybciej będzie z buta.
  • Łodzianie się nie myją.
  • Zamszowe siedzenie oznacza menelstwo.

Ważniejsze linie

Typowa retkińska pustka na linii 99A
  • Awaria przepraszamy – najczęściej kursująca linia w Łodzi.
  • ZAJ – jak sama nazwa wskazuje to taka zajCenzura2.svg linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady.
  • 6. – nie mylić z linią tramwajową numer 6, z którą nie ma nic wspólnego. Ta kropka jest bardzo ważna. Z powodu obsługi przez firmę Markab Zgierz jest to jedna z najlepszych linii autobusowych w mieście.
  • 50A – z pl. Niepodległości, ale zamiast do metropolii, zasuwa do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych).
  • 50B – z pl. Niepodległości do metropolii rzgowskiej. Linia głównie okupowana przez MKM-ów tęskniących za tramwajem.
  • 51A i 51B – jedne z przyjemniejszych linii autobusowych bo wiodące przez las Łagiewnicki. Nieraz uświadczysz patrząc przez okno sarnę, dzika, watahę wilków, zagubionego zgierzaka czy inne zwierzęta leśne.
  • 53ABCDE – jeździ z Fabrycznego do eee… yyy… No, jeździ. To jest pewne.
  • 57 – Marysin Stadion – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz.
  • 58A, 58B – niegdyś najmniej zawodne linie w Łodzi, z racji tego że nie były obsługiwane przez MPK, a przez prywatną firmę KORO. Jako jedna z nielicznych łódzkich linii nigdy się nie spóźnia, mało tego – czasami przyjeżdża przed czasem, a kierowca musi stać bez sensu na przystanku! Czasami jednak autobus spóźnia się o jakieś trzy minuty, bo na Pomorskiej ktoś akurat przeprowadzał stado krów lub kaczek na pastwisko.
  • 59 – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską.
  • 60A, 60B, 60C, 60D – Stryków/Nowy Imielnik/Michałówek/Tęczowa aż do Wydawniczej. Linia która posiada aż sześć wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie.
  • 65A i 65B – Radogoszcz Wschód – Lublinek (rzadziej Sortownia). Dość ciekawe linie bo pojawiają się często, a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien, co zastanie wewnątrz. 
  • 666 66 – diabelska linia ściągająca ludzi z modrzewi na Bałuty.
  • 73 – Radogoszcz Zachód – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości mądrzejszych uczniów, jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki – Plac Barlickiego. W międzyczasie 73 skierowano na Plac Wolności, 79 zaorano, a po zamknięciu ul. Legionów dla tramwajów puszczono 73 na Koziny.
  • 74A i 74B – linie zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź.
  • 75A i 75B – linie szpitalno – socjalne (Korczak, Jonscher, Jan Boży, Matka Polka), trasa najbardziej powyginana, średnia wieku pasażerów 75, około południa cudne zapachy za sprawą menelstwa zdążającego do jadłodajni Caritasu.
  • 75C – mały pokrak kursujący pomiędzy Dąbrową a dworcem na Widzewie.
  • 76 – Kusocińskiego – Cmentarz na Szczecińskiej. Specjalna linia dla żałobników (przejeżdża obok 3 cmentarzy), jednak nie jest przez nich wykorzystywana. Zamiast tego przewozi na Retkinię (lub Teofilów) różnych pasażerów z tramwajów jeżdżących po Zdrowiu. Też kursują Solarisy.
  • 77 – Dworzec Fabryczny – Stare Rokicie – w zależności od natężenia ruchu (bardzo) długa podróż przez Księży Młyn. Mogliby z niej korzystać studenci PŁ z Koluszek, gdyby nie fakt, że obok działają linie 3, 10 i 55.
  • 78 – pl. Wolności – Aleksandrów Łódzki (nikt nie wie gdzie jest druga krańcówka, bo co tydzień ją zmieniają). Główna trasa Kolegów z Teofilowa.
  • 80 i 80A – nikt nie wie czym się od siebie różnią. Obie jadą z Kusocińskiego na Janów. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A.
  • 81 – Jedzie ze Stokowskiej na „Szczecińska Cmentarz”. Jest to linia typowo hipermarketowa. Trasę zaczyna przy Realu (M1), dalej mija Leclerc, Tesco i Carrefour.
  • 82A i 82B – wozi głównie zmutowane gimbusy i babcie autobusowe. Na tych liniach MPK lubi dorzynać stare Volva. W normalny dzień aż roi się w nich od kanarów.
  • 83 – pl. Mikulskiego – Cmentarz na Szczecińskiej. Nie wyróżniająca się łódzka linia autobusowa. Awarie, rozpadające się podwozia autobusów, opóźnienia oraz zapachy wpływające na wyobraźnię. Jednak widowiskowa bitwa o wolne miejsca między babciami autobusowymi przy cmentarzu Mania rekompensuje wszystkie niedogodności.
  • 84A i 84B – ze względu na miejsca, w których staje, wozi specyficzne osoby.
  • 85A i 85B – jedzie z Fabrycznego na Arturówek lub Marysin. Kiedyś na Janów, ale z okazji uruchomienia tramwajów na Olechów skrócili tę linię ku uciesze pasażerów. Jeżdżą produkty polskiej, a sporadycznie szwedzkiej myśli technicznej. Kursuje podobnie jak 57, jednak w przeciwnie do niego, na większości odcinków trasa pokrywa się z innymi liniami. Dlatego też chyba najczęściej na tej linii występują problemy z zamknięciem drzwi ze względu na liczbę pasażerów.
  • 86A i 86B – Retkinia – Łódź Fabryczna. Jej pasażerowie to głównie ćpuny, menele itp. Od lutego 2018 posiekana na warianty A i B. Jedna jedzie przez "Nowe Polesie" a druga obok Carrefoura.
  • 87A i 87B – linia dla ponuraków, przeprawia się z Telefonicznej lub Smutnej na Żubardź.
  • 89 – jedyna linia, z której można przedostać się z Włókniarzy-Liściastej na Radogoszcz Wschód.
  • 90A – skrócona 90C, wozi powietrze z Widzewa na Feliksin.
  • 90B – jak wyżej, z tą różnicą że wozi powietrze na Andrzejów.
  • 90C – 6 razy dziennie wozi powietrze z Widzewa do Brzezin.
  • 91A, 91B i 91C – typ podobny jak 53-ki, tyle że odjeżdżają z Janowa.
  • 92 – Stróża – Dąbrowa. Tylko dla stróżów prawa.
  • 93 – Matka Polka – Łódź Kaliska. Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna.
  • 94 – przywrócili, ale dubluje 68, z tą różnicą, że jeździ do Kanzas.
  • 96 – rekordowe opóźnienia. Zwykle jak czekamy np. 60 min na autobus i żaden nie przyjedzie, po godzinie przyjedzie stado liczące ich 6. ZDiT uznał że najlepiej pokroić ją na trzy fragmenty, przy czym 96C to oryginalna trasa.
  • 97A i 97B – z Łodzi Kaliskiej za Złotno na obrzeża Kanzas, a nawet do Aleksandrowa. Ponieważ za mało autobusów wypuszczono do tej miejscowości.
  • 99 – dawna retkińska trasa zakupowa, obecnie przeprawia się z opóźnieniami przez Stare Polesie i nie podjeżdża pod Manufakturę. MPK planuje po zielonym EXPO w 2024 skierować ją na przystanek kolejowy Łódź Polesie.
  • 201 i 202 – typowo wsiowe linie, podjeżdżają z Bedonia i Janówki na Rondo Inwalidów.
  • B – popierdziela z Dąbrowy tam, gdzie 10B nie dojedzie, czyli na drugą stronę torów w Olechowie.
  • G1 – trasa retkińsko-specjalnoekonomiczna, wozi pracowników Gilette'a z 98% powierzchni Łodzi.
  • G2 – to samo co wyżej, ale podjeżdża na Janikę.
  • – króciak chojeński, średnio jedzie tylko przez 3,5 ulicy.
  • W – dawna linia kiboli Widzewa łącząca stadion z Zarzewem i Dąbrową. Miłośnicy ŁKS-u, ChKS-u oraz Budowlanych narażają się na otrzymanie prezentu od współpasażerów. Ostatecznie skrócona do Ronda Inwalidów z lekkim jęzorkiem w stronę dworca.
  • Z13 – linia za tramwaj, ale na Niższą z placu Dąbrowskiego. Ulubionym zajęciem kierowców i pasażerów jest tłuczenie się przez Skrzyżowanie Marszałków i rondo Broniewskiego.

Zajezdnie autobusowe

W mieście Łodzi znajdują się aż dwie zajezdnie autobusowe – do wyboru są Nowe Sady i Limanowskiego. Każdy autobus, który tylko pojawił się na trasie, pochodzi właśnie stamtąd; mało tego, w końcu tam wróci. Ludzie mieszkający w okolicy są w fajnej sytuacji, bo w zasadzie jak mają szczęście to dojadą wszędzie bez przesiadek. Żeby było przejrzyściej, autobusy wyjeżdżające z zajezdni mają już właściwe numery, czyli nie zdziw się, że stojąc przy kebabie na Bałutach nagle podjedzie 58. Będziesz mógł dojechać bez problemu na Dworzec Łódź Fabryczna, a potem, jeżeli na postoju kierowca cię nie wyrzuci, dojedziesz do CKD lub do szpitala na Stokach (co kto lubi). Możesz nawet jechać dalej na Skalną, a jeżeli masz szczęście i wsiadłeś do 58B, możesz dojechać do słynnej dzielnicy willowej, Mileszki, a może nawet dalej, na Janów. Jest to więc świetna konkurencja dla zwykłej i nudnej 96.

Korzystający z komunikacji autobusowej

  • Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK – Zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik…”
  • Kierowcy – Gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet – ten już patrzy na Ciebie, jakby zaraz miał Cię rozjechać tym Ikarusem.
  • Pokemony – Kursują na każdej linii, która mija jakiekolwiek Centrum Handlowe.
  • Babcie autobusowe Podróżują na tej samej zasadzie, co w innych miastach. Ich ulubione linie to te, które przejeżdżają obok cmentarzy.
  • Emo – Siedzą same (wszyscy boją się do takiego podejść), wpatrując się w okno swoimi czarnymi oczami. Obraz nędzy i rozpaczy po prostu. Spotykane głównie wieczorową porą.
  • Pan Zapowiadacz – występuje we wszystkich autobusach MPK Łódź oprócz 15 Volvo 7000 z rocznika 2003.
  • Pani Zapowiadacz – występuje we wszystkich autobusach MARKAB Zgierz

Przewoźnicy

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z (bardzo) ograniczoną odpowiedzialnością
  • MARKAB Zgierz
  • KORO
  • i inni.

Bilety

  • zwykłe – jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego Uśmiechniętego, miłego pracownika MPK nie musisz nabywać biletu bez kasowania, o którym poniżej.
  • Bez kasowania – Kiedy nie skasowałeś biletu zwykłego, po napotkaniu na grupę (jeden wystarczy) Pracowników MPK, musisz wręczyć mały upominek dla MPK w postaci 70-200zł.

Tabor

  • Jelcz M081MB – mini-mini. Kursuje na liniach takich jak 62, 62A, 63, 68, 84, 93, w weekendy na 90A. Tzw. Traktorek. Stan techniczny jak w Volvo, czyli rozlatuje się podczas jazdy.
  • Jelcz M121MB – wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz.
  • Mercedes O345G – po prostu Conecto. Nic dodać nic ująć. Średniopodłogowe więc niezbyt przyjazne dla babć autobusowych.
  • Mercedes O405N – stary porządny Mercedes. Obecnie do spotkania tylko na liniach 6 i 58A. Niektóre egzemplarze nie posiadają otwieranych okienek przez co jest w nich latem piekarnik.
  • Mercedes O405 – starsza wersja powyższego. Jest średniopodłogowy. Kursuje tylko na 58 i 58A.
  • MAN NL202 Jest to taki Mercedes O405N tylko, że z innym logiem producenta. Kursuje tylko na 58A.
  • Mercedes O530 – typ lubiący wybuchać. Występuje w nich zapowiadacz. Zgierskie Citaro mają klimę.
  • Mercedes O530G – Jak wyżej, ale przegubowy. Ten znowu lubi gubić koła.
  • Mercedes Conecto LFtureccy inżynierowie wymyślili niskopodłogowe Conecto. Ma drzwi zamykane automatycznie więc przycina babcie autobusowe, dlatego jak swój poprzednik jest dla nich nieprzyjazny. Niektóre posiadają klimatyzację i ekran LCD z przystankami. Podczas jazdy wszystko telepie się w środku jak w starym Volvo.
  • Mercedes Conecto G LF – jak wyżej, ale przegubowy.
  • Volvo 7000 – stary i dziurawy trup. Telepie się jakby miał padaczkę nawet jak stoi. Z zapowiadaczem (nie dotyczy tych z pomarańczowymi wyświetlaczami). Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką. MPK ma plany je zezłomować i kupić Solarisy.
  • Volvo 7700 – identyczne jak 7000, ale z takim czymś dużym na dachu. Taki odpicowany, z spoilerem
  • Volvo 7700A – przegubowe 7700.
  • Solaris Urbino 12 – wersja full wypas. Ma ekran LCD z przystankami, klimę i automat biletowy.
  • Solaris Urbino 18 – dobry, polski Solaris. W środku słodko śmierdzi zgniłym jajem. Jedyne co w nich wkurza, to pisk przy zamykaniu drzwi. Mają fajnego, zielonego jamnika na przodzie. Część z nich posiada klimę, ekran LCD i automat biletowy. Jedyny autobus, który nie rozpada się w połowie drogi.

Przypisy


Zobacz też