Star

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Stary miały niezwykle solidną karoserię
Star 200 bez ukradzionej chłodnicy przydatnej do czego innego

Star (pol. Gwiazda) – kultowy samochodzik półciężarowy, ciężarowy i ultra ciężarowy polskiej myśli techniczno-motoryzacyjno-wiejsko-robotniczej napędzany paliwem z adresu WWW Wiejską Wódką Wyborową powstały już na starcie PRL-u. Samochód wynaleziony w PGR-ze (niestety nie istniejącym dziś). Po dwóch latach produkcji w tym ośrodku, wytwórnię wiejskich tirów przeniesiono do Starachowic, gdzie wyleciała w powietrze w 2010.

Historia projektu

W zamyśle konstruktorów Star miał być pojazdem przewożącym cukier z miejscowej cukrowni znajdującej się w PGR-ze, lecz w trakcie co miesięcznej kontroli milicji wynalazek miejscowej ludności został skonfiskowany przez państwo, a wytwórnie siłą przeniesiono do Starachowic, nie obyło się bez pacyfikacji miejscowej ludności, jednak nikt nie zginął ponieważ mieszkańcy byli porządnie zakonserwowani od picia samogonki. Wizja partyjna była nieco inna, STAR miał być rakietą umożliwiającą przedstawicielom kraju socjalistycznego osiągnięcie gwiazd (stąd nazwa Star) przed Amerykanami.

W tamtych czasach star dorównywał swoją mocą Amerykańskim samochodom ćwierć, pół i cało ciężarowym NASA (nazwa wzięła się od tego, że Amerykańcy uważali, że ciężarówki są ich, w wyrazie NASZA wyrzucili „Z” i powstała NASA. Gdy jednak o pomyśle Polaków dowiedział się Wujaszek Joe nakazał im porzucić projekt, gdyż to Sowieci a nie jacyś tam Polacy mieli pierwsi polecieć w gwiazdy. A Polacy ani myśleli zostawić projekt Stara. Co prawda usłuchali prikazania Saskiego ale po drobnych przeróbkach wypuścili na rynek swojego potomka. Nie latał, bo zrezygnowano z napędu rakietowego na korzyść bimbru wcześniej opatentowanego w Polskim Gospodarstwie Rolnym, lecz to wystarczyło aby nadać temu kolosowi mocy takiej jak na Polaka przystało!

Modele

Jeden z pierwszych bimbrowozów Stara
  • Star N50 – ten model jako jedyny był napędzany na paliwo rakietowe, miał lecieć w kosmos ale przez naszych rosyjskich przyjaciół lot się nie odbył;
  • Star 20 – pierwszy model wynaleziony w PGR-ze. Był najlepszy bo najpraktyczniejszy, łatwo go się rozbierało na części i złomowało (jak brakowało na bimber i papierosy), wykorzystywany był również jako rozrzutnik gnoju. Wyprodukowano 20 sztuk (legalnie);
  • Star 660 – wyrób tiropodobny o ładowności 5000 kg wykorzystywany w wojsku do przewozu głowic nuklearnych o wadze 7000 kg. Wyprodukowano tylko 66 tych okazów. Tak mało, ponieważ produkcje wstrzymano po wypadku tego samochodu w Czarnobylu przewożącego głowice nuklearną (na szczęście winę udało się zwalić na Ruskich). Miał napęd na wszystkie 6 kół, więc jechał tak daleko, aż się zepsuł;
  • Star 200 – wykorzystywany na polskiej wsi do przewozu miału, knurów, kapusty, gnoju i składników samogonki czyli cukru, chłodnic od Poloneza i ziemniaków. Wyprodukowano 200 tych wspaniałych kolosów;
  • Star 244 – następca „dwusetki” nastąpiła znaczna przebudowa kabiny, zainstalowano półki i schowki, które umożliwiały gromadzenie znacznie większych zapasów bimbru, wódki, denaturatu oraz piwa do przepitki. Z tyłu kabiny znajdowała się półeczka na korniszony. Wyprodukowano tylko 244 Stary tego typu ponieważ Polscy kierowcy za mocno by się rozpili. Najczęściej spotykany w Ochotniczych Strażach Pożarnych jako duma każdej małej jednostki. Posiada napęd kosmiczny 4x4;
  • Star 266 – model 660 o zwiększonej ładowności do 7000 kg (niestety głowice ważyły wtedy już 9000 kg). Wyprodukowano 266 tych wozów wojskowych. Jak 660 również posiadał napęd 6x6, miał załączany przedni napęd i blokady mostów. W kabinie obok kierowcy można zauważyć 4 dźwignie służące do załączania napędu rakietowego. Mógł wjechać w wodę do 1,80 metra i pracować w zapyleniu większym niż występujące przy trzepaniu Twojego dywanu!;
  • Star 266M – nowa wersja Stara 666 266 tylko z nazwy. Wytworzono 266 sztuk. Tego Stara wyprodukowano by ominąć europejskie limity na ten typ samochodów;
  • STAR 1142 – duży samochód rolniczy (i nie tylko) polno-drogowy, służył do przewozu towaru. Był większy od starszej generacji starów 200 w każdym aspekcie. Miał większe osiągi, większy załadunek, większą kabinę, większą awaryjność, więcej palił, więcej pił. Ale dawał więcej punktów do respektu dla jego posiadaczy. Był też niekiedy uciążliwy, ponieważ 85% nowych posiadaczy musiało przebudowywać garaże, na czym skorzystały Państwowe Zakłady Cegielniane. Najlepszy wyrób starachowickiej marki wyprodukowany w liczbie aż 1142 egzemplarzy!

Cechy charakterystyczne

  • Wszystkie modele Stara wyglądają w zasadzie tak samo, więc nie rozdrabniajmy modeli.
  • Jeżeli widzisz samochód z wywrotką, a na niej rower miejscowego buraka możesz być pewny, że to Star – tylko Starem wieśniacy wożą rowery swoich kumpli, którzy nie są już w stanie iść.
  • Jeżeli jedziesz za czymś czego nie widać z powodu dymu, jaki wydobywa się z rury wydechowej, to na pewno Star.
  • Jeżeli coś na drodze śmierdzi i nie jest to smród świń z chlewni lub inne biodegradowalne ustrojstwo – to na pewno Star wiezie gnój.
  • Jeżeli zza zakrętu dochodzi dźwięk zajeżdżanego na jedynce silnika – to na pewno Star wiozący dwie łyżeczki piachu i szczyptę żwiru.
  • Jeżeli jesteś świadkiem obławy na pijanych kierowców, to wiedz, że chodzi o kierowców Stara.

Ciekawostki

  • Star jest jedynym pojazdem na świecie, który bez względu na położenie zawsze jedzie pod górkę. Świadczy o tym odgłos pracy silnika.
  • Star był (i jest) znanym światowym tirkiem. Wykorzystywany jest do dziś w Afryce, Azji, Państwach bloku wschodniego i Antarktydzie.
  • Ta marka doczekała się własnego hymnu.
  • Dziś Stary produkowane są pod niemiecką licencją MAN.