Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Krzys Pe. Autor wycofanej wersji to 57.66.197.36.)
(b)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 15 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Garbus.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]]
[[Plik:Garbojama 2010 4.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]]
[[Grafika:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]]
[[Plik:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]]
[[Plik:1963 Volkswagen Beetle (33524947734).jpg|thumb|Każdy chciałby takie mieć!]]
'''Volkswagen Garbus''' (potocznie: '''Garbus''' lub '''Garbi Super Bryka''') - symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]].
'''Volkswagen Garbus''' (pot. ''Garbus'' lub ''Garbi Super Bryka'', przez kujonów nazywany '''Volkswagen Typ 1''') symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]].


==Historia==
== Historia ==
[[Grafika:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|right|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]]
[[Plik:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]]
[[Plik:Greenbeetle.JPG|thumb|right|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]]
[[Plik:Botanical Gardens Greenhouse.JPG|thumb|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]]
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[III Rzesza|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę - Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech.
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[Niemcy|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet [[Polskie drogi|polskich]]) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą ''New Beetle'', która płytę podłogową ukradła [[Volkswagen Golf|Golfowi]].


== Inne nazwy ==
==Ile kosztuje i gdzie można go kupić?==
* '''[[język angielski|Angielski]]''' – ''Beetle'' (''Żuczek'')
Garbusy to bardzo tanie samochody. Aż tak tanie, że zwykły zbieracz puszek lub [[złomiarz]] mógłby sobie na nie pozwolić. Można je było kupić w różnych ciekawych punktach: targ, skup złomu, a nawet wygrzebać na wysypisku śmieci. Garbusa wyróżnia również to, że zwykła wiejska maszyna do cięcia siana chodzi lepiej niż jego silnik.
* '''[[język francuski|Francuski]]''' – ''Coccinele'' (''Biedronka'')
* '''[[język hiszpański|Hiszpański]]''' – ''El Huevito'' (''Jajeczko'')
* '''[[język niemiecki|Niemiecki]]''' – ''KÄÄFER!'' (''...też żuczek.'')
* '''[[Język słowacki|Słowacki]]''' – ''Chrobák'' (''Robak'')
* '''[[język szwedzki|Szwedzki]]''' – ''Bubbla'' (Nie, nie [[Leszek Bubel|Bubel]], tylko znowu ''Robak'')


==Dane techniczne==
== Zobacz też ==
* [[Volkswagen]]
*Silnik – wodny 10[[litr|l]] v2, zasilanie gazem
* [[Volkswagen Golf]]
*Moc maksymalna – 100 [[Koń|Koni]] i 2 źrebaki
* [[Volkswagen LT 28]]
*Moment obrotowy – 0,01 Mn
*Światła ksenonowe - tylko w tedy gdy się pomaluje szybkę farbami plakatowymi na niebiesko
*Wspomaganie kierownicy - gdy sobie nogą pomożesz
*Przyspieszenie 0 - 100 km/h – 15 lat
*Prędkość max. 65 km/h (ale przy 45 km/h już zaczyna lecieć dym z silnika)
*Droga hamowania z 100 km/h – 80 [[metr|m]]
*Pojemność bagażnika – 50l wódki, 20l soku z mandarynek i 10l piwa
*Średnie spalanie – 100l na 100km i wiadro
*Napęd na koło zapasowe
*W standardzie kierownica, hamulce, 2 siedzenia, [[silnik]], 2 tony blachy i komplet zdartych opon zimowych
*Dodatkowo za dopłatą dodatkowe 2 siedzenia z tyłu, klimatyzacja na gaz, monofoniczne radio, 10 litrów wódki, dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemności 5 l

==Inne nazwy==
*[[język angielski|angielski]]: ''Beetle'' (''Żuczek'')
*[[język francuski|francuski]]: ''Coccinele'' (''Biedronka'')
*[[język hiszpański|hiszpański]]: ''El Huevito'' (''Jajeczko'')
*[[język niemiecki|niemiecki]]: ''Volkswagen Typ 1'' - zdecydowanie najdziwniejsza nazwa
*[[język słowacki|słowacki]]: ''Chrobák'' (''Robak'')
*[[język szwedzki|szwedzki]]: ''Bubbla'' (Nie, nie bubel, tylko znowu ''Robak'')

==Zobacz też==
*[[Volkswagen]]
*[[Volkswagen Golf]]
*[[Volkswagen LT 28]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{Motoryzacja}}

[[Kategoria:Samochody]]
[[Kategoria:Samochody]]

Aktualna wersja na dzień 20:53, 3 lis 2022

Tak wygląda Garbus
Garbus po tuningu
Każdy chciałby takie mieć!

Volkswagen Garbus (pot. Garbus lub Garbi Super Bryka, przez kujonów nazywany Volkswagen Typ 1) – symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Hitler wprowadza ostatnie poprawki
Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach

Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet polskich) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą New Beetle, która płytę podłogową ukradła Golfowi.

Inne nazwy[edytuj • edytuj kod]

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Tak, ten sam, który założył Porsche!