Polski rap: Różnice pomiędzy wersjami
Ja8czy coś (dyskusja • edycje) M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 37.225.90.198, powód: marne) Znacznik: rewert |
(Poprawione.) Znaczniki: edytor wizualny zrewertowane |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytat|[[Fokus]] robi techno, [[DonGURALesko|Gural]] robi drewno<br />[[Jajonasz|Jajo]] nic nie robi, [[Peja]] mówi, że jest ciemno<br />Ja kojarzę co drugi koncert w karierze<br />Drugiej połowy nie pamięta nawet [[Pezet]]<br />Bo polski rap zaczął mi konkretnie zwisać w czasach<br />Kiedy jeszcze rozumiałem [[Fisz]]a<br />Bo polski rap to dwie płyty rocznie, w tym jedna moja|[[Noon]] rapuje w „Zwykle nie rapują” [[2cztery7]]}}{{Youtube|DccDDcQ9pEg|width=300|Luksemburski Tede, polski patriota}} |
|||
{{Youtube|DccDDcQ9pEg|width=300|Luksemburski Tede, polski patriota}} |
|||
'''Polski rap''' (ew. ''polski hip-hop'') – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez [[Polak]]ów mieszkających w [[Polska|Polsce]], polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających [[Język polski|polski język]] |
'''Polski rap''' (ew. '''polski hip-hop''') – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez [[Polak]]ów mieszkających w [[Polska|Polsce]], polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających [[Język polski|polski język]], czyli jedną z powyżej wymienionych grup. |
||
== Rodzaje == |
|||
Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części zwane (potocznie i w dalszej części) gatunkami. |
Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części zwane (potocznie i w dalszej części) gatunkami. |
||
== Ej ty, kurwa, ty, kurwa, kurwa, kurwa mać, posłuchaj, chuju jeden, co mówi nasza brać!<ref name=":0">Liroy i Wzgórze Ya-Pa 3, „Scyzoryk”</ref> == |
|||
=== Podziemie === |
|||
'''…czyli początki.''' |
|||
[[Plik:najebawszy.jpg|thumb|Przykład zajebistej okładki podziemnej]] |
|||
Stary jak świat motyw. ''Jestem z podziemia – żondze!'' – brzmi stare hasło. Kto wyjdzie poza nie – sprzedał się (choć też nie zawsze). Zazdrość przemawia przez miłych panów w spodniach z krokiem u kolan i obciachową [[kij bejsbolowy|bejsbolówką]] z daszkiem z tyłu. Ale nie przez wszystkich, bo, pomijając już fakt, że większość chce się wybić (i tym samym sprzedać, jak sami mówią – choć to niezgodne z ich ideą), to niektórzy chcą w tym podziemiu trwać. Często uczestniczą w bitwach freestylowych i cieszą się tym, co robią. Powoli zmienia się ich zatwardziały, staroświecki stosunek do wykonawców, którym udało się sprzedać kilka płyt. Ich teksty opowiadają ogólnie o życiu, czasem o tym, że jest im źle, a czasem, że odwrotnie. Nie można jednoznacznie stwierdzić o czym są, ponieważ to zbitka raperów różnych rodzajów, którzy się nie wybili lub wrócili do podziemia. |
|||
* [[Franek Kimono]] – pierwszy [[raper]], nie było jeszcze stringów!<ref>Sokół, Pono, Fred, Franek Kimono, „W aucie”</ref> |
|||
Można wymienić kilku zatwardziałych przedstawicieli tego gatunku: |
|||
* [[Kazik Staszewski]] – dla ciebie spalał się (pam pam pa ra ra)<ref>Kazik, „Spalam się”</ref> już w roku 1991, ale gdy na okładce albumu napisali mu „Najlepszy raper Wschodu”, tak się śmiertelnie obraził na wydawcę, że płyty nie chce wznowić po dziś dzień (to stan na styczeń dwa tysiące dwadzieścia cztery i zakończona moja rola). |
|||
* '''[[Kula (raper)|Kula]]''' – urodzony w Pudliszkach jako pulpet. Uciekł do Krynicy i tam z MC Omenem założył RZK. |
|||
* [[Liroy|Liroy<s>, Liroy, motherfucking MC, za ten pozerski tekst rozpierdolę ci ryj!</s>]]<ref name=":1">Nagły Atak Spawacza i Peja, „Anty”</ref> – ma dwie ręce, dwie nogi, więcej nie dał mu Bóg, oprócz tego ma także głowę, fiuta i brzuch.<ref>Liroy, „Korrba”</ref> Bo to [[Scooby Doo|Scooby Dooby Doo]], a co to kurwa jest? To takie bydle, to zajebisty pies.<ref name=":0" /> [[Najczystszy z czystych nonsensów|Check it one, two, three, scoobie doo, uap bam beluba uap bem boo]].<ref>Liroy, „Scoobiedoo Ya”</ref> |
|||
* '''[[Lech Roch Pawlak]]''' – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji [[dżem]]u i nie chce jej przerywać. Mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach na słowa. Wielu uważa go za najlepszego hiphopowca w Polsce. |
|||
* [[Wzgórze Ya-Pa 3]] – w oryginalnym składzie niezdolny do wymówienia litery R [[Radoskór|Ładoskół]], zdolny do wymówienia litery R [[Wojtas]] i [[Zajka]], jak sam twierdzi, tak głupi po amerykańsku nazywa się Stupid.<ref>Wzgórze Ya-Pa 3, „Sexwizja”</ref> |
|||
* '''PRO8L3M''' – 1/3 Dobrego Towaru. Osk zamówił od Steeza nowoczesne beaty i pozytywnie zaskoczył ludzi. |
|||
* [[Kaliber 44]] – jeżeli myślisz, że [[Piotr Łuszcz|Mag Magik I]], [[Abra dAb|Lord MM Dab]] i [[Joka|Ś.P. Brat Joka]] to ksywki, które mogliby sobie nadać tylko natchnieni marihuaną, tanią fantastyką i pornografią nastolatkowie to tak, masz rację. Swego czasu był z nimi jeszcze gość o ksywie [[Jajonasz]], ale ta już było za wiele nawet dla Maga Magika I, Lorda MM Daba i Ś.P. Brata Joki. I o dziwo, [[Śmierć|Ś.P.]] stał się nie Joka, a Magik. |
|||
* '''Sowa''' – chłopak z getta, czasem ostry, czasem romantyczny, przyjaźni się z Olczakiem i Roberto Uno. |
|||
* [[Trials X]] – nie byli tak komercyjni jak Liroy, tak wpływowi jak Kaliber, tak [[Kult|kultowi]] jak Kazik, ani tak… Ehem, nie byli tak jak Wzgórze, przez co świat zapomniał, że to oni wydali pierwszą stricte hip-hopową płytę w Polsce. I to nawet taką, która nie jest Liroyem. |
|||
* '''[[Waszka G]]''' – znany z tego, że „on to pierdoli i zdejmuje [[kominiarka|kominiarę]]”, „[[Penis|chuj]] śmiertelny wbija [[ty|ci]] w serce” i „uważa na zakrętach na których jest nierówno”. |
|||
* [[3-X-Klan]] – polska odpowiedź na Kalibra 44 tak stara, że pamięta jeszcze czasy, gdy [[Rahim]] potrafił jeszcze rapować i odkrywał, że [[Bełkot pseudopoetycki|towarzyszem twego życia jest wędrownik przeznaczenia, on czeka na zły krok by zmienić życia tok, rzuci twą duszę w otchłań zapomnienia]]<ref>3-X-Klan, „Łza wyobraźni”</ref>. |
|||
* [[Warszafski Deszcz|<s>1kHz</s> <s>Trzyha</s> Warszafski Deszcz]] – pionierzy sceny warszawskiej. Z początku było sobie dwóch [[DJ|DJ-ów]], JanMario i 600V. W pewnym momencie zorientowali się, że robić hip-hop bez rapu to jak nosić sandały bez skarpetek i jako remedium przygarnęli sobie młodego rapera [[Tede|Tas De Fleia vel TDF]]. [[Józef Stalin|Tede najpierw wywalił 600V, po czym przygarnął drugiego rapera Ceube, którego zaraz potem wywalił i przygarnął w jego miejsce Numera Raza. Chwilę pograli, po czym wywalił JanaMarię, a gdy już nie było kogo wyrzucać, to wywalił Numera Raza]], który musiał dorabiać jako dziennikarz w [[Polskie Radio Program IV|radiowej Czwórce]]. Nie wiesz o co w tym wszystkim chodzi? [[Szkoła|To weź się, kurwa, dowiedz]].<ref>Warszafski Deszcz, „Aluminium”</ref> |
|||
* [[T-raperzy znad Wisły]] – pionierzy stylu ulicznego, którzy jako pierwszy wprowadzili do polskiej subkultury hip-hopowej etos braterstwa nawijając „Mieszko, Mieszko, mój koleżko”<ref>T-raperzy znad Wisły, „[[Mieszko I]]”</ref>. |
|||
* [[Nagły Atak Spawacza]] – eksperyment społeczny mający na celu określenie możliwych skutków przekształcenia [[Metalowcy|metala]] w [[Hiphopowcy|hiphopowca]]. Efekt? Spalimy ci chałupę, rozjebiemy twoją żonę, zabijemy ci dziecko i zgwałcimy siorę.<ref name=":1" /> |
|||
=== Hardkor, bieda, szare bloki, ulica, gangsta rap i tym podobne === |
|||
[[Plik:Peja z Baseballem.JPG|thumb|200px|Wiesz, co się liczy? Szacunek ludzi świetlicy. A jak nie, to kijem zaraz dostaniesz wpierdol!]] |
[[Plik:Peja z Baseballem.JPG|thumb|200px|Wiesz, co się liczy? Szacunek ludzi świetlicy. A jak nie, to kijem zaraz dostaniesz wpierdol!]] |
||
Najbardziej lubiana przez fanów podziemia grupa raperów spoza podziemia. Jej uprawiacze w większości również się nie sprzedali. Jeżdżą furami droższymi niż Ojciec Dyrektor, ale nie zapominają o starych znajomych z lat słusznie minionych. W swoich tekstach opowiadają o szarzyźnie otaczającego ich świata, nieudolności polityków, biedzie, [[ChWDP|chuju w dupie policji]], a czasem nawet działają na psychikę wykorzystując swoje paranormalne zdolności. |
|||
== Reprezentuję biedę!<ref>Slums Attack, „Reprezentuję biedę”</ref> == |
|||
Do tego gatunku należą niewątpliwie: |
|||
'''…czyli rap uliczny.''' |
|||
* '''Bonus RPK''' – reprezentant ekipy [[Razem Ponad Kilo]] jak i Ciemnej Strefy. Udaje naszprycowanego koksa, gdy sam jest naszprycowany tandetą. Niestety, padł ofiarą komercji. Odsiaduje on za leczenie ludzi [[marihuana|gandzią]]. |
|||
* '''Bosski Roman''' – członek zespołu [[Firma]]. Mówi dużo o jebaniu psów, na co nasuwa się wniosek, że jest zoofilem. |
|||
* '''Chada''' – szef przestępczego procederu. Przesiedział rok w więzieniu za nienawiść do policji. Obecnie dystrybutor plastikowych długopisów dla neokidów i niekwestionowany król dissów, na które to miano zapracował po wygranym beefie z hip-hopolowcem Doniem, który na niego doniósł. Policjanci szukali go, aż znaleźli, po tym jak uciekł z pierdla, ale potem szybko uciekł, jak go złapali. Zabity przez personel w szpitalu psychiatrycznym w Rybniku. |
|||
* '''Firma''' – przywódcy ideologii JP. Nawijają głównie o zasadach ulicy, śmierci dla konfidentów, jebaniu policji i braku moralności wśród polityków. |
|||
* '''[[Hemp Gru]]''' – Wilku bez zębów z hołotą uliczną na teledyskach udaje biedaka. Cytat z dokonań zespołu: ''Zamykam wieko, kładę kamień na niego''. Wydali oświadczenie o zaprzestaniu działalności jako zespół. |
|||
* '''[[Kaliber 44]]''' – psychole, ale zabawni, mieszali w głowach do 2003 roku, po czym znudziło im się być martwymi legendami i w 2013 postanowili zostać żywymi. |
|||
* '''[[Liroy]]''' – pierwszy polski raper, tak samo pierwszy zdobywca diamentowej płyty w polskim rapie. Chciał z Redem wykąpać swoją matkę. Jego drugie imię to Scyzoryk. Obecnie jest w Sejmie. |
|||
* '''Molesta Ewenement''' – legenda. Vienio, Włodi i Pelson prawie umarli po odejściu Wilka. Ostatnią płytę nagrali w 2008 roku. Od tej pory Vienio nagrał solówkę, a Włodi i Pelson z Eldoką próbują coś osiągnąć jako Parias. |
|||
* '''Nagły Atak Spawacza''' – psychole jeszcze więksi niż K44, lubili rapować o patologii oraz o różnych rzeczach, przy których wymiękał sam arcymistrz [[Lech Roch Pawlak]]. |
|||
* '''[[Peja]]''' – uznawany za najlepszego rapera w Polsce. Dorobił się na gadaniu o biedzie i ciągle o niej gada, całe życie reprezentuje i klepie biedę tańcząc na teledyskach w ubraniach za kilka tysięcy złotych… biedaczysko. Wróg [[Tede]]go. |
|||
* '''Płomień 81''' – legendy. W składzie [[PeZet|Pezet]] i [[Onar]]. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami. Ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli [[Tede]]go w beefie. |
|||
* '''WWO''' – każdy ponad każdym. Myślą chyba, że są wybrańcami. |
|||
* [[Slums Attack]] – Peja. |
|||
=== Rap melodyjny === |
|||
* [[Peja]] – Slums Attack. |
|||
[[Plik:46. KFPP - Mezo.jpg|200px|thumb|Mezieł, joł!]] |
|||
* Peja/Slums Attack – Slums Attack i Peja. |
|||
Melodic-rap, melo-rap, autotune, dla „hardkorowej”, zakompleksionej młodzieży hiphopowej – hip-hop polowy. Osoby go tworzące to typowy [[Linkin Park]] wśród polskiego hip-hopu. Miła, wpadająca w ucho melodia i przyjemny, przepełniony metaforami rap. Widać, że jego wykonawcy byli dobrzy z polskiego i muzyki. Często łączy ze sobą wiele rodzajów raperskich. Niekiedy wychodzi z tego miła dla ucha ballada, a czasem kawał hardkoru podpadającego nawet pod [[psycho rap]]. Ludzie starający się go robić okazują znużenie wcześniej wykonywanym rodzajem rapu i szukają nowych, lepszych rozwiązań. Często dostawali [[wpierdol]] za zdradzenie polskiego rapu dla [[disco-polo]] i [[pop]]u. |
|||
* [[Molesta Ewenement]] – ani Peja, ani Slums Attack. |
|||
* [[Hemp Gru]] – twór powstały w wyniku schizmy w Moleście, która według inicjatora projektu, Wilka, nie była dostatecznie ortodoksyjna w epatowaniu patologią. [[Gej|Chłopcy woleli ocierać się o siebie z obnażonymi torsami w teledyskach zapowiadając penetrację analną jakże przystojnych policjantów]]. |
|||
* [[Chada]] – Magik wannabe. Ostatecznie się udało i też nakręcili o nim film. Pytanie, czy było warto? |
|||
* [[Firma]] – powiedz mi, ile znasz rodzimych zespołów które nagrały teledysk w więzieniu, w którym karę odbywał właśnie jeden z członków grupy, przy czym podobne epizody miała za sobą znaczna część składu? |
|||
* [[Bosski Roman]] – mózg Firmy. Mówi o jebaniu psów więcej, niż niejeden [[Zoofilia|zoofil]]. Rodzicu, sprawdzaj, czego słucha twoje dziecko. |
|||
* [[Płomień 81]] – legendy. W składzie [[Onar]] i [[Pezet]]. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami, ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli [[Tede]]go w beefie. |
|||
== Ja o świcie chcę budzić się z ułożonym życiem!<ref>Pezet-Noon i Ash, „Te same dni, te same sny”</ref> == |
|||
Do grona raperów tego stopnia można zaliczyć między innymi: |
|||
'''…czyli hip-hop wrażliwo-emocjonalny.''' |
|||
* '''Bedoes''' – mówisz prawdę na trackach, wiesz mu, rozumie. Też ci powie prawdę, ma pieprzyk nad {{cenzura1}}. Miłośnik jazdy w bagażniku. Na jego Na jego pogrzebie obowiązuje [[dresscode]]. |
|||
* '''Doniu/Liber''' – konfident i jego ochroniarz. Doniu wydał ''Monologimuzykę'', a Liber album ''Bógmacher''. Dodatkowo Doniu nakablował na Chadę, by uniknąć przegranej w beefie, który go zniszczył jednym dissem, a Liberowi zachciało się pójść w ślady Jarzębin. |
|||
* '''Ganja Mafia''' – pięcioosobowy skład, władcy gimnazjów. 99.9% słuchaczy z całej ekipy zna tylko Kaliego. |
|||
* '''Gimpson''' – [[youtuber]], który postanowił zostać raperem. W sumie jedno, jak i drugie mu nie wychodzi. |
|||
* '''[[Grupa Operacyjna]]''' – prześmiewcy. Naśmiewają się z [[Doda|Dody]] i z [[Ty|Ciebie]]. Postanowili się wypromować pseudorapem i nagrywką z Mezo. Wylansowali się na człowieku chorym psychicznie ([[Krzysztof Kononowicz|Kononowiczu]]), który aspirował na stanowisko prezydenta Białegostoku, nie krył również swoich ambicji prezydenckich RP. Później dalej chamsko się promowali przy użyciu sformułowania [[Marek Borowski|M. Borowskiego]]: ''mordo Ty moja'', byli ostro promowani przez stację VIVA. |
|||
* '''Jeden Osiem L''' – jak zapomnieć o nich? |
|||
* '''KaeN''' – zamaskowany raper. Jego alter ego namawia do złego. Mów mu Dave. Jego teksty spodobały się pseudo słuchaczom rapu, czyli głównie dziewczynom i nie tylko. Kiedyś zaśpiewał u Słonia, ale nikogo to nie obchodzi, ważne że jest [[KaeN]]. Nie umie pisać dissów. |
|||
* '''[[Mezo|Mezo/Lajner]]''' – to jest nadzwyczajne. Znienawidzony przez nastolatków, którzy nie słuchali jego podziemnych płyt. Nagrał prześmiewcze ''Aniele'', w którym śmieje się ze stylu tam prezentowanego i wśród dwunasto-piętnastolatków przylgnęła do niego etykietka. Najgorszy raper wszechczasów. |
|||
* '''Miuosh''' – [[Gimbus|jedni]] mają go za idola, a [[Patokalipsa|inni]] za [[Koza (zwierzę)|gościa z kozim vibrato]]. |
|||
* '''Najlepszy Przekaz W Mieście''' – parodia ulicznego rapu. Wyciągali dzieci z bramy, aż w niej sami zostali. |
|||
* '''[[Norbi]]''' – jeden z prekursorów hip-hopolo. Wie, że kobiety są gorące. |
|||
* '''Pan Yapa''' – człowiek, który nie płacił składek emerytalnych i przez to musiał zarabiać na życie poprzez rapowanie. |
|||
* '''PiKej''' – udaje rapera, a media wmawiają, że nim jest. Jego kawałki biją rekordy wśród najbardziej znienawidzonych przez internautów utworów. |
|||
* '''[[Popek]]''' – angielski dresiarz. Tatuażysta robił mu tatuaż na policzku, ale przez pomyłkę wyrył mu ranę. Król [[Albania|Albanii]]. |
|||
* '''[[T-raperzy znad Wisły]]''' – dwóch satyryków śpiewający o tym, że są tak starzy, że pamiętają swojego koleżkę [[Mieszko I|Mieszka]]. Chodzą słuchy, że ktoś pamięta o tym, że zespół liczył nie dwie, a cztery osoby. |
|||
* '''Taco Hemingway '''– zawsze marzy o sześciu zerach. Kiedyś robił alternatywny rap, ale rzucił to dla popu. |
|||
* '''TACONAFIDE''' – fuzja Taco Hemingwaya i Quebonafide. Fani Tamagotchi. |
|||
* '''Young Multi''' – kolejna nieudolna rapowa gwiazda [[YouTube]]'a. Nagrał kawałek z Bedopiesem o diamentach. Jeździ autem, które samo zmienia biegi i wpada pod tira. |
|||
* '''Żabson''' – ziomal i Hood Rich. Kazał fanowi {{Cenzura1}} z koncertu. Miał problemy z barmanem i pomylił youtubera od tematyki sportowej z patostreamerem. |
|||
* [[Grammatik]] – najbardziej pechowi geniusze w dziejach. Oryginalnie duet [[Eldo]] i [[Jotuze]] odreagowujący lirycznie nadwrażliwość. Pewnego dnia dołączyli do składu producenta [[Noon|Noona]]. Wyszło tak, że ich zwrotki były jedynie dodatkami do bitów. W końcu nagrali debiutancki album ''EP'', który epką co prawda nie był. Do jednego utworu zaprosili gościnnie chłopaka znikąd nazywającego siebie Ashem (nie, nie ten [[Ash Ketchum|Ash]]). Wyszło tak, że jedną zwrotką przyćmił wszystko, co koledzy w pocie czoła pisali na ów album. Nieco skonsternowani tym faktem dołączyli Asha do składu i wraz z nim nagrali legendarny album ''Światła miasta'', na którym nie dość, że zjedli ich Noon z Ashem, to jeszcze każdy kolejny występ gościnny. To się Eldo wykurzył i wywalił Asha z Noonem… I tak się skończyła świetlana kariera. |
|||
Do tego grona nie należy zaliczać pilskiego zespołu Verba, który przebrnął przez etap podziemia i melo rapu, jednak porzucił to wszystko na rzecz playbacku. |
|||
* [[Pezet]] – słabsza połowa Pomienia 81, którą Noon dobrał sobie duetu po wywaleniu z Grammatika. Formację nazwali, jakże oryginalnie, Pezet-Noon. Popełnili wspólnie klasyczną ''Muzykę klasyczną'', która co prawda muzyki klasycznej nie stanowiła, ale za to pełna była klasyków. Zgodnie z noonową tradycją każdy bit zjadał po stokroć zwrotki Pezeta. By podbudować nieco chłopaka, Noon zaprosił więc gości, przy których mógłby zabłysnąć. Pech chciał, że znał tylko [[Fokus|Fokusa]] w życiowej formie, Asha i [[Ten Typ Mes|tego typa, sami wicie którego]]. Przy następnej płycie Noon obiecał, że już żadnych gości nie zaprosi, ale gdy po raz kolejny zjadł młodego swoimi bitami, ten stwierdził, że już wystarczy i wywalił producenta z projektu. Dalej nagrywał już radośnie na bitach inspirowanych disco polo (made by [[Sidney Polak]]) i jakoś tak sukcesywnie wywalczył sobie tytuł najlepszego polskiego rapera. Sam Noon profilaktycznie przez kilkanaście następnych lat stronił od hip-hopu, by w końcu, gdy już go naszła ochota porobić bity, zaprosił do współpracy malarza, który już nawet nie starał się rapować. Żyto się nazywa. |
|||
* [[Eldo]] – solowa inkarnacja pozostałej połowy Grammatika. Dada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe. |
|||
* [[Fenomen (zespół)|Fenomen]] – nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Ej, Noon, nie zrobiłbyś nam takiego bitu w stylu Grammatika? |
|||
* [[Małolat (raper)|Małolat]] – brat Pezeta, który to nagrał z producentem Ajronem przepełnioną emocjami płytę ''W pogoni za lepszej jakości życiem'', na której to snuł przepełnioną emocjami opowieść o smutnym świecie osiedlowego [[Diler|dilera]] [[Heroina|heroiny]]. Wprost wierzyć się nie chciało, że fikcja literacka może być równie realistyczna… Zwłaszcza śledczym, którzy zatrzymali chłopaka za handel heroiną. Swoją debiutancką trasę koncertową przesiedział w więzieniu, a Ajorn stwierdził, że to w sumie chyba nie jest najlepsze środowisko i czym prędzej przekwalifikował się na operatora filmowego. |
|||
== „Evviva l'arte…!” Won, im bije dzwon, a mi dzwonki przy czapce!<ref>Afro Kolektyw, „Gramy dalej”</ref> == |
|||
=== Komercha === |
|||
'''…czyli rapujmy tak, by lubili nas studenci.''' |
|||
{{Youtube|8s_LnU8mH-Q|width=300|Miej wątpliwość}} |
|||
Wybujała fantazja aka [[amerykański rap|amerykański]] i [[rosyjski rap]], szastanie forsą, gołe panienki i najlepsze fury. Robienie jaj z czego popadnie, palenie skrętów i ogólne panowanie – to wszystko dla pieniędzy. Przy odrobinie zdrowego rozsądku do komerchy można również zaliczyć rap melodyjny. |
|||
* [[52 Dębiec]] – tak się kończy, gdy z całych sił chcesz być Kazikiem Staszewskim, ale jesteś zbyt zdolny. |
|||
Elo-rap-dzieciaki znane jako wyśmienici komercyjni kompozytorzy i raperzy: |
|||
* [[Łona]] – ulubiony raper inteligenta krzywiącego się na widok Pei. Człowiek, który opowie ci przejmującą historię o starzeniu się przez pryzmat kaloryfera,<ref>Łona i Webber, „Kaloryfer”</ref> zwróci uwagę na problemy tego świata wspominając, jak dodzwonił się do niego [[Bóg]],<ref>Łona, „Rozmowa”</ref> wyśmieje fanatyzm religijny proponując wspólną libację [[Iran|irańskim]] ajatollahom,<ref>Łona i Webber, „Panie Mahmudzie”</ref> czy przedstawi się jako instrukcja prac ręcznych.<ref>Łona i Webber, „Ł.O.N.A.”</ref> Interpretacja jednego z jego tekstów była kiedyś tematem na maturze (nie, to naprawdę nie jest żart). |
|||
* '''Cypis''' – discopolowiec. Wciągnięto go do zespołu Nagły Atak Spawacza, który potem rozbił. |
|||
* [[Afro Kolektyw]] – Łona na sterydach minus optymizm. Do tego pierwszy w Polsce zespół, który postanowił grać hip-hop na instrumentach, nie samplując. Naukowcy po dziś dzień nie mogą dojść do zgody, jakie procesy zaszły w mózgu autora „Ostatecznego rozwiązania naszej kwestii”. Ulubiony zespół krytyków muzycznych stanowiących minimum 75% jego słuchaczy. |
|||
* '''Donatan''' – drugi zdobywca diamentowej płyty w polskim rapie. Ma słowiańską duszę. Nagrał płytę z Cleo i wziął udział w Eurowizji, a jej jurorzy byli [[pedał]]ami, więc zagłosowali na [[Conchita Wurst|tranzystora z brodą]]. |
|||
* '''[[Franek Kimono]]''' – pierwszy raper w Polsce, nie boi się nikogo, wyciąga małolaty spod opieki taty, na bramce stoi, nikogo się nie boi. Jest [[DJ]]em, umie breakdance'a, trenował karate, ale po wódzie lepszy jest w dżudzie. Aż strach się bać… Wozi się od 1983 roku. Na starość lubi podrywać laski na swojego Fiata Mirafiori. |
|||
* '''[[Gang Albanii]]''' – gang z królem Albanii na czele. Bawią się w kowboi, śpiewając o kokainie i piździe nad głową. |
|||
* '''Letni, Chamski Podryw''' – słynni z tego, że jeżdżą [[Fiat Cinquecento|Czinkłoczento]]. |
|||
* '''Sobota''' – zaczął od [[1996]]. Jego wytwórnia to [[Stopro Rap]]. Jego ostatnia płyta pokazuje, jak bardzo jest religijny. |
|||
== Twoja nagość sprawia mi radość!<ref>Ascetoholix, „Suczki”</ref> == |
|||
=== Inteligentny hip-hop, cyniczny === |
|||
'''…czyli hip-hopolo.''' |
|||
Inteligencja godna naszych czasów. Opowiadają o polityce, życiu, śmierci, otaczającym nas świecie, sporcie, wyrażają swoje poglądy… Inteligentnym słuchaczom dają sporo do myślenia, dla mniej inteligentnych pozostaje odczytywanie tekstów, co ich sensowi równa się zeru/zero (dopełniacz i celownik tu pasują, jak nie wiesz, co to i na jakie pytania odpowiadają, to nie jesteś inteligentny). Nie manifestują swojej wyższości, ale próbują zmienić świat. Cyniczni mordercy – zdolni wybitnie. |
|||
* [[K.A.S.A.]] – choć wielu może się to wydawać nieprawdopodobne, pan Kasowski (swoją drogą, doceńmy wybór pseudonimu) założył pierwszy w kraju zespół hip-hopowy, z którym próbował wystąpić na festiwalu w Jarocinie, lecz zdyskwalifikowano go z powodu, kto by się spodziewał, wulgaryzmów w tekstach. Wobec tego skręcił w stronę rapu inspirowanego dokonaniami Top One i „[[Lubelski Full|Lubelskim Fullem]]”. |
|||
Do inteligencji w polskim HH można zaliczyć takich twórców jak na przykład: |
|||
* [[Ascetoholix]] – kapela, która rymy częstochowskie (och, jakie one są boskie) podniosła do rangi sztuki i takie są jej zasługi. |
|||
* '''Eldo''' – gada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe. Warszawa jest super, przyjezdni są źli. Sens życia to buty Lacoste. W poprzednim wcieleniu był [[Eldoka Na Wolno|Eldoką Na Wolno]]. |
|||
* [[Jeden Osiem L]] – no i jak tu o nich zapomnieć? |
|||
* '''Grammatik''' – geniusze. W składzie wspomniany wcześniej [[Eldo]] i [[Jotuze]]. Obaj mówią, że kasa wielu się wyprze. Tj. wypierze. |
|||
* [[Norbi]] – badacz specjalizujący się w określaniu temperatury właściwej płci pięknej. Karierę kontynuował z powodzeniem jako konferansjer, podtrzymując sztukę opowiadania sucharów [[Karol Strasburger|Karola Strasburgera]] w ''Kole fortuny''. |
|||
* '''GrubSon''' – łączy wszystkie style jakie istnieją. Mówi prosto, ale bardzo mądrze. Teksty nie tylko dla nastolatek. |
|||
* [[Mezo]] – zawiódł nadzieje środowiska, niż kolega [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki pewnej matki]]. Z jednej strony, nagrywał z Peją, z drugiej… No właśnie. Panienko w Twe okienko uderzam jak ułan, to ja Luis Fernandez Mez Don Juan.<ref>Mezo, „Aniele”</ref> |
|||
* '''Hukos''' – wróg prezydenta. Groził [[Lech Kaczyński|Kaczyńskiemu]], że go zabije (''pan prezydent, ja dzisiaj zabiję go, bo pan prezydent w tym kraju to całe zło''). |
|||
* '''Inespe''' – ziomal [[Fisz]]a, ale już nie nagrywa. Po zakończeniu kariery także trzymał kontakty z [[Fisz]]em i [[Emade]]m. |
|||
* '''Kali''' – buddysta, chudy skurwiel, reżyser, założyciel Ganja Mafii. Wydał książkę, pisze scenariusz do filmu o sobie i przy każdej okazji chwali się swoim Audi S8. Ma sklep z luksusowymi okularami. Przyjaciel Palucha. |
|||
* '''Małpa''' – wiedział, że podziemie przyniesie mu szacunek, więc jego płyta jest pierwszym nielegalem, który zdobył złotą płytę. |
|||
* '''Nagły Atak Spawacza''' – napisali pierwszy diss w historii [[Polska|Polski]]. Oduczą Cię ćpania i pomogą wyjść na prosto. |
|||
* '''Numer Raz''' – zawsze spoko. Jest księciem i tego żąda. Jeden z raperów, który nie zapomniał. |
|||
* '''[[Paktofonika]]''' – polska grupa muzyczna. Przedstawili się jako ''Jestem Bogiem''. Osiem dni po wydaniu Kinematografii [[Piotr Łuszcz|Magik]] wyskoczył z okna i zmarł śmiercią samobójczą. |
|||
* '''Parias''' – wspólny projekt [[Eldo]]ki, [[Pele|Pelsona]] i [[Włodi|Włodka]]. Zniszczył ich [[Peja]] dziesięciominutowym dissem, ale i tak u części fanów Peji zyskali szacunek za debiutancką płytę. |
|||
* '''[[PeZet|Pezet]]/Małolat''' – dwaj bracia. Nawijają o chlaniu, dziewczynach i jeszcze raz chlaniu. |
|||
* '''Rahim''' – raper z Mikołowa. Na nic nie ma czasu, ale w wolnych chwilach lubi podróże. Wie o co w tym chodzi. Członek takich grup jak [[3xKlan]], [[Paktofonika]] i [[Pokahontaz]]. |
|||
* '''Rasmentalism''' – za młodzi na Heroda. Tworzą dobrą muzykę dla łatwego życia. |
|||
== Stawiam sprawę jak kawę na ławę, że fenomenalnie miotam!<ref>Fokus, „Śmietan(k)a”</ref> == |
|||
=== Multi-wieloraperski styl/rap alternatywny === |
|||
'''…czyli rap techniczny.''' |
|||
[[Plik:Ostr.jpg|thumb|200px|Ostry Ostry]] |
|||
Niezwykle rzadko spotykani wykonawcy. Występują i wykonują wiele projektów, niekoniecznie hiphopowych. Znają się na muzyce, wiedzą, jak dotrzeć do słuchaczy. Znani i nieznani, lecz zawsze lubiani. Wspaniały flow, technika i skojarzenia. |
|||
* [[DonGURALesko]] – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby 100% społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową drukującą na koszulkach życiowe mądrości pokroju „Synku, jestem w budynku na innym levelu”. Prowadzi również rozbiórki domów, bo ma flow, który burzy budynki<ref>DonGURALesko, „5 element”</ref>. |
|||
Do tego nurtu zaliczyć można wykonawców pokroju takiego, jak: |
|||
* [[Duże Pe]] – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec. Gra(ł) w Masali, Cinq G, Bandzie Tre, Ciszy & Spokoju, TOA Składzie i Emmie Dax, przyjaźnił się z Afro Kolektywem, nagrywał z Mezem i 52 Dębiec, a w wolnym czasie (który jak znajdował, nie wiemy) dorabia jako dziennikarz radiowy i licencjonowany agent piłkarski oraz prowadzi wydawnictwo. |
|||
* '''Solar -''' jeden z dwóch założycieli sb maffija obecnie woli przedstawiać się jako przedsiębiorca a nie raper. Znany z wybicia się na fejmie Białasa |
|||
* [[Fokus]] – jego głos operuje na częstotliwościach tak niskich, że gdy gra koncert, odpowiadają mu płetwale błękitne. Potrafi wypowiedzieć zdanie podwójnie złożone, niż ty słowo „kot”. Pomimo nagrania równie miażdżących zwrotek, co „Zimnafuzja” u Pezeta i Noona, czy autorstwa bodajże najpowszechniej uznawanej za arcydzieło polskiej płyty ''Zawieszeni w czasie i przestrzeni'', trwale skalany nastoletnim uwielbieniem fanów (a zwłaszcza fanek) Paktofoniki, gościnnym występem u [[Dorota Rabczewska|Dody]] i swoimi ciągotami do [[techno]]. |
|||
*'''Donguralesko''' – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby 100% społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową, na której koszulkach nadrukowane są różne życiowe mądrości (synku, jestem w budynku na innym levelu). Prowadzi rozbiórki domów, bo ma ''flow, który burzy budynki''. |
|||
* [[Ten Typ Mes]] – jeśli chodzi o rap, osiągnął wszechmoc, jeśli zaś chodzi o życie, to żałuje pewnych wyborów, bo wolałby zostać [[Dresiarz|dresiarzem]]. |
|||
* '''Duże Pe''' – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec. |
|||
* [[L.U.C.]] – jeśli nie wiesz, o czym ten facet nawija, to nie martw się. On też nie. Specjalista w posługiwaniu się słowami, które nawet w słowniku się nie zmieściły (ty, prostaku, pewnie nawet nie wiesz, co to „haelucenogenoklektyzm”). |
|||
* '''Emade''' – producent [[O.S.T.R.|Ostrego]] i [[Fisz]]a. Samplował z MP3. |
|||
* '''Fisz''' – multiinstrumentalista-producent, nietypowy, oryginalny i polepiony. |
|||
* '''Fokus''' – legenda. Gada mądrze, czasem aż zbyt mądrze. Potrzebuje lat na jedną płytę, ale nadrabia poziomem. Był w takich grupach jak [[Paktofonika]], [[Pijani Powietrzem]] czy [[Pokahontaz]]. Ma jaja jak Super Sayian. Sprzedał się i stracił szacunek po nagraniu kawałka z [[Dorota Rabczewska|Dodą]]. |
|||
* '''KęKę''' – lubiany raper po wypromowaniu się w Młodych Wilkach. On wie gdzie to hurwa poszło. |
|||
* '''L.U.C''' – lubi machać odświeżaczem do powietrza na teledyskach. Wszechstronny lirycznie. W swoich tekstach opowiada o magazynach, klakierze, Matriksie i Jożinie z bagien. Wie jak założyć rodzinę z kaloryferem i ma działkę koło twojej sąsiadki. |
|||
* '''O.S.T.R.''' – skrzypek-freestylowiec, wydaje płyty z regularnością szwajcarskiego zegarka. Mistrz hip-hopu. Mąż i ojciec. Wydał 14 płyt solowych, 6 w kolaboracjach i jeszcze mu się nie znudziło. Zdobywca platyny i czterech złotych kółek. |
|||
* '''Sokół''' – raper pełną gębą i mistrz dyscypliny olimpijskiej zwanej ''rzutem fanem na odległość''. Teksty zawsze świetne, opisują ludzkie błędy i pokazują, że nikt nie jest doskonały. Był członkiem grup [[ZIP Skład]] i [[WWO]]. Znany z tego, że kiedy liczy do trzech, zaczyna od trzech. |
|||
* '''[[Ten Typ Mes]]''' – zwolennik cygar i J&B. Nie nagrywa o biedzie i lubi żywe bębny. Na rozdanie matur przyszedł w dresach. |
|||
* '''Zeus''' – matka nie wychowała kłamcy, a ojciec tchórza. Chłopak z hipotermią. |
|||
[[Plik:najebawszy.jpg|thumb|Przykład zajebistej okładki podziemnej]] |
|||
=== Emigracyjny rap === |
|||
{{Youtube|FaFaN6HTEPI|width=300|Polski Hiszpan prosto z Londynu}} |
|||
Opowiada o tym, jak ciężko jest poza ojczyzną / opowiada o tym, jak fajnie jest za granicą. W zależności od rodzaju wspomina Polskę jako wspaniałe miejsce do życia lub jako wspaniałe miejsce do wyrwania się. Przemawia przez niego [[patriotyzm]] lub uczucie zadowolenia, że mogło się wyrwać z tego zacofanego kraju. |
|||
== My, ukryty w mieście krzyk!<ref>Pezet-Noon, „Ukryty w mieście krzyk”</ref> == |
|||
Ważniejszym wykonawcą emigracyjnego rapu jest Toony. Wyjechał do Niemiec w wieku dwóch lat i teraz uważa, że [[Niemcy]] są jego Polską. |
|||
'''…czyli podziemie.''' |
|||
* [[Smarki Smark]] – chcesz zabłysnąć przed hiphopowcami? Zacznij narzekać, że świat jest niesprawiedliwy, bo Smarkiego nie wydali. Zawsze działa. Zawsze. |
|||
=== SWAG === |
|||
* [[Lech Roch Pawlak]] – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji [[dżem]]u i nie chce jej przerywać. Mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach freestyle'owych. Ci, którzy nie uważają Pei, Tedego, Pezeta lub pana powyżej za najlepszego rapera w Polsce to albo mają piętnaście lat i słuchają Paktofoniki, albo dobrze wiedzą, że królem jest LRP. Choć w sumie to to akurat wiedzą wszyscy, tylko mało kto chce się przyznać do swoich niezdrowych fascynacji. |
|||
Inaczej „trap”. W przeciwieństwie do pozostałych gatunków rapu, SWAG to nawijanie o sobie i swoim <del>kieszonkowym od taty</del> hajsie. W rzeczywistości, skrót „SWAG” oznacza ''Secretly We Are [[Gej|Gay]]''. Każdy szanujący się SWAGowiec musi używać #hasztagów w tekstach. Oto przykładowe hasztagi: |
|||
* [[Kula (raper)|Kula]] – dawał fulla. |
|||
* [[Gisu]] – jeśli wiesz o co chodzi i nie klikasz w ten link, by sprawdzić kim ów dżentelmen jest, to znaczy, że nie jesteś zbyt młody, muszę cię zmartwić. |
|||
* [[Gracjan Roztocki]] – raper, wokalista i prawdziwy artysta. Też malarz, ale z jakiegoś powodu Noon wolał robić hip-hop z Żytem. Prawdopodobnie odstraszył go pomysł z rozbieranymi teledyskami. |
|||
* ''dowolny genialny raper z YouTube'a z pięćdziesięcioma wyświetleniami'' – nie wiesz jak tego szukać? Poczekaj, aż algorytm ci jakiegoś pokaże. Jak go klikniesz, to już połowę proponowanych będą stanowić panowie Śmigło i Młody π. |
|||
== Komercja, komercja, to mnie właśnie irytuje!<ref name=":1" /> == |
|||
{{cytat2|Pieniądze rządzą wszystkim wokół mnie #Raiffeisen.|4=Małolat}} |
|||
'''…czyli bauns i pokrewne formy disco polo.''' |
|||
{{cytat2|P{{Cenzura3}}lę jogurt truskulowy #smak kija.|4=TomB}} |
|||
{{cytat2|Zawsze gorące wersy, dziwko! #termos.|4=Koldi}} |
|||
Podobno hasztagów można używać także w <del>normalnych</del> pozostałych gatunków rapu. |
|||
* [[Tede|Tede vel TDF vel Fiodor vel Jaca vel DJ Buhh]] – przeciwieństwo Pei, z którym zwalcza się nieprzerwanie od 2009 roku. Ich wojenka doczekała się [https://pl.wikipedia.org/wiki/Peja_vs_Tede nawet strony na] [[Wikipedia|Wikipedii]]. Poza tym wojował też z Eldo, Płomieniem 81, Nowatorem, Onarem, Liroyem, Borixonem, Obrońcami Tytułu, Numerem Razem, Wujkiem Samo Zło, itp., itd. czerpiąc przykład z [[Niemcy|pewnego kraju]], który też uważał, że [[II wojna światowa|da radę walczyć z całym światem]]. I o dziwo, Tedemu się jakoś udaje. Artystycznie{{fakt}} stawia na oryginalność rozumianą poprzez kopiowanie wzorców amerykańskich. |
|||
Główni wykonawcy SWAGu w Polsce to: |
|||
* [[Borixon vel Rekin vel Borygo vel Marna Twarz vel BRX vel Borys]] – kiedyś zastępował Radoskóra w Wzgórzu Ya-Pa 3, w pewnym momencie jednak <s>narzucił</s> zaproponował grupie porzucenie oryginalnego stylu celem skserowania dokonań sceny warszawskiej, co w krótkim czasie doprowadziło do rozpadu jednej z pionierskich formacji polskiego hip-hopu. Rozsmakował się w niszczeniu krajowego dziedzictwa muzycznego, że ramię w ramię z Tede rozpoczął stopniowy demontaż wartości artystycznej |
|||
* <s>Pałas</s> '''Białas -''' raperzyna znany z założenia sb maffija label (czyt. Służba bezpieczeństwa) oraz duetu z solarem. Jego muzyka to rzucanie słów typu: fejm, hajp, maffija i [[foka]] |
|||
* [[Popek|Popek vel Popek vel Popek vel Popek vel Popek vel Popek]] – naprawdę myślałeś, że nie da się połączyć gangasta rapu z disco polo? |
|||
*'''Małolat''' – brat [[PeZet|Pezeta]]. Zaczynał jako uliczny raper, później nagrał z bratem płytę o imprezach i piciu, aż wreszcie wylądował w SWAGu. |
|||
* [[Gang Albanii]] – połączenie sił Popka i Borixona. Kicz zamiast się zsumować został podniesiony do potęgi. Kapela posiadała fanów młodszych, niż populacja [[Sudan Południowy|Sudanu Południowego]], co samo w sobie jest sporym osiągnięciem. |
|||
* '''Mata''' - patointeligent. Nie może się zdecydować, dlaczego zaczął robić ten rap. {{Cenzura1}} swoich rodziców. |
|||
* '''Pezet''' – na zawsze będzie płonął. Lubi nagrywać kawałki o chlaniu, ruchaniu i jeszcze raz chlaniu. Żyje z reklam. |
|||
* '''Quebonafide''' – kiedyś uliczny raper, ale nagrał SWAGową płytę. Jedyny nieasłuchalny członek SB Maffiji. |
|||
* '''[[Tede]]''' – joł! Madafaka! Amerykanin pełną gębą! Jeee! Wyrwał się z bastionu zwanego podziemiem i kozaczy forsą od czasu, gdy dostał od Kozaka Toyotę 4Runnera za album SPORT. |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[hip-hop]] |
* [[hip-hop]] |
||
* [[rap]] |
* [[rap]] |
||
{{przypisy}} |
|||
[[Kategoria:Hip-hop według narodowości]] |
[[Kategoria:Hip-hop według narodowości]] |
||
[[Kategoria:Muzyka polska]] |
[[Kategoria:Muzyka polska]] |
Wersja z 22:30, 19 sty 2024
Fokus robi techno, Gural robi drewno
Jajo nic nie robi, Peja mówi, że jest ciemno
Ja kojarzę co drugi koncert w karierze
Drugiej połowy nie pamięta nawet Pezet
Bo polski rap zaczął mi konkretnie zwisać w czasach
Kiedy jeszcze rozumiałem Fisza
Bo polski rap to dwie płyty rocznie, w tym jedna moja
- Noon rapuje w „Zwykle nie rapują” 2cztery7
Polski rap (ew. polski hip-hop) – zjawisko kultury masowej, typ rapu preferowany głównie przez Polaków mieszkających w Polsce, polskich emigrantów i imigrantów do Polski lub ludzi znających polski język, czyli jedną z powyżej wymienionych grup.
Polski rap jest zawiły w całej swej rozciągłości i trudno go opisać nie dzieląc na części zwane (potocznie i w dalszej części) gatunkami.
Ej ty, kurwa, ty, kurwa, kurwa, kurwa mać, posłuchaj, chuju jeden, co mówi nasza brać![1]
…czyli początki.
- Franek Kimono – pierwszy raper, nie było jeszcze stringów![2]
- Kazik Staszewski – dla ciebie spalał się (pam pam pa ra ra)[3] już w roku 1991, ale gdy na okładce albumu napisali mu „Najlepszy raper Wschodu”, tak się śmiertelnie obraził na wydawcę, że płyty nie chce wznowić po dziś dzień (to stan na styczeń dwa tysiące dwadzieścia cztery i zakończona moja rola).
- Liroy
, Liroy, motherfucking MC, za ten pozerski tekst rozpierdolę ci ryj![4] – ma dwie ręce, dwie nogi, więcej nie dał mu Bóg, oprócz tego ma także głowę, fiuta i brzuch.[5] Bo to Scooby Dooby Doo, a co to kurwa jest? To takie bydle, to zajebisty pies.[1] Check it one, two, three, scoobie doo, uap bam beluba uap bem boo.[6] - Wzgórze Ya-Pa 3 – w oryginalnym składzie niezdolny do wymówienia litery R Ładoskół, zdolny do wymówienia litery R Wojtas i Zajka, jak sam twierdzi, tak głupi po amerykańsku nazywa się Stupid.[7]
- Kaliber 44 – jeżeli myślisz, że Mag Magik I, Lord MM Dab i Ś.P. Brat Joka to ksywki, które mogliby sobie nadać tylko natchnieni marihuaną, tanią fantastyką i pornografią nastolatkowie to tak, masz rację. Swego czasu był z nimi jeszcze gość o ksywie Jajonasz, ale ta już było za wiele nawet dla Maga Magika I, Lorda MM Daba i Ś.P. Brata Joki. I o dziwo, Ś.P. stał się nie Joka, a Magik.
- Trials X – nie byli tak komercyjni jak Liroy, tak wpływowi jak Kaliber, tak kultowi jak Kazik, ani tak… Ehem, nie byli tak jak Wzgórze, przez co świat zapomniał, że to oni wydali pierwszą stricte hip-hopową płytę w Polsce. I to nawet taką, która nie jest Liroyem.
- 3-X-Klan – polska odpowiedź na Kalibra 44 tak stara, że pamięta jeszcze czasy, gdy Rahim potrafił jeszcze rapować i odkrywał, że towarzyszem twego życia jest wędrownik przeznaczenia, on czeka na zły krok by zmienić życia tok, rzuci twą duszę w otchłań zapomnienia[8].
1kHzTrzyhaWarszafski Deszcz – pionierzy sceny warszawskiej. Z początku było sobie dwóch DJ-ów, JanMario i 600V. W pewnym momencie zorientowali się, że robić hip-hop bez rapu to jak nosić sandały bez skarpetek i jako remedium przygarnęli sobie młodego rapera Tas De Fleia vel TDF. Tede najpierw wywalił 600V, po czym przygarnął drugiego rapera Ceube, którego zaraz potem wywalił i przygarnął w jego miejsce Numera Raza. Chwilę pograli, po czym wywalił JanaMarię, a gdy już nie było kogo wyrzucać, to wywalił Numera Raza, który musiał dorabiać jako dziennikarz w radiowej Czwórce. Nie wiesz o co w tym wszystkim chodzi? To weź się, kurwa, dowiedz.[9]- T-raperzy znad Wisły – pionierzy stylu ulicznego, którzy jako pierwszy wprowadzili do polskiej subkultury hip-hopowej etos braterstwa nawijając „Mieszko, Mieszko, mój koleżko”[10].
- Nagły Atak Spawacza – eksperyment społeczny mający na celu określenie możliwych skutków przekształcenia metala w hiphopowca. Efekt? Spalimy ci chałupę, rozjebiemy twoją żonę, zabijemy ci dziecko i zgwałcimy siorę.[4]
Reprezentuję biedę![11]
…czyli rap uliczny.
- Slums Attack – Peja.
- Peja – Slums Attack.
- Peja/Slums Attack – Slums Attack i Peja.
- Molesta Ewenement – ani Peja, ani Slums Attack.
- Hemp Gru – twór powstały w wyniku schizmy w Moleście, która według inicjatora projektu, Wilka, nie była dostatecznie ortodoksyjna w epatowaniu patologią. Chłopcy woleli ocierać się o siebie z obnażonymi torsami w teledyskach zapowiadając penetrację analną jakże przystojnych policjantów.
- Chada – Magik wannabe. Ostatecznie się udało i też nakręcili o nim film. Pytanie, czy było warto?
- Firma – powiedz mi, ile znasz rodzimych zespołów które nagrały teledysk w więzieniu, w którym karę odbywał właśnie jeden z członków grupy, przy czym podobne epizody miała za sobą znaczna część składu?
- Bosski Roman – mózg Firmy. Mówi o jebaniu psów więcej, niż niejeden zoofil. Rodzicu, sprawdzaj, czego słucha twoje dziecko.
- Płomień 81 – legendy. W składzie Onar i Pezet. Gdyby tego drugiego w składzie zabrakło, byliby jeszcze większymi legendami, ale stali się nawet z tym drugim, bo zjedli Tedego w beefie.
Ja o świcie chcę budzić się z ułożonym życiem![12]
…czyli hip-hop wrażliwo-emocjonalny.
- Grammatik – najbardziej pechowi geniusze w dziejach. Oryginalnie duet Eldo i Jotuze odreagowujący lirycznie nadwrażliwość. Pewnego dnia dołączyli do składu producenta Noona. Wyszło tak, że ich zwrotki były jedynie dodatkami do bitów. W końcu nagrali debiutancki album EP, który epką co prawda nie był. Do jednego utworu zaprosili gościnnie chłopaka znikąd nazywającego siebie Ashem (nie, nie ten Ash). Wyszło tak, że jedną zwrotką przyćmił wszystko, co koledzy w pocie czoła pisali na ów album. Nieco skonsternowani tym faktem dołączyli Asha do składu i wraz z nim nagrali legendarny album Światła miasta, na którym nie dość, że zjedli ich Noon z Ashem, to jeszcze każdy kolejny występ gościnny. To się Eldo wykurzył i wywalił Asha z Noonem… I tak się skończyła świetlana kariera.
- Pezet – słabsza połowa Pomienia 81, którą Noon dobrał sobie duetu po wywaleniu z Grammatika. Formację nazwali, jakże oryginalnie, Pezet-Noon. Popełnili wspólnie klasyczną Muzykę klasyczną, która co prawda muzyki klasycznej nie stanowiła, ale za to pełna była klasyków. Zgodnie z noonową tradycją każdy bit zjadał po stokroć zwrotki Pezeta. By podbudować nieco chłopaka, Noon zaprosił więc gości, przy których mógłby zabłysnąć. Pech chciał, że znał tylko Fokusa w życiowej formie, Asha i tego typa, sami wicie którego. Przy następnej płycie Noon obiecał, że już żadnych gości nie zaprosi, ale gdy po raz kolejny zjadł młodego swoimi bitami, ten stwierdził, że już wystarczy i wywalił producenta z projektu. Dalej nagrywał już radośnie na bitach inspirowanych disco polo (made by Sidney Polak) i jakoś tak sukcesywnie wywalczył sobie tytuł najlepszego polskiego rapera. Sam Noon profilaktycznie przez kilkanaście następnych lat stronił od hip-hopu, by w końcu, gdy już go naszła ochota porobić bity, zaprosił do współpracy malarza, który już nawet nie starał się rapować. Żyto się nazywa.
- Eldo – solowa inkarnacja pozostałej połowy Grammatika. Dada z sensem (choć często się powtarza), ale mało ludzi go słucha, bo bity ma smutnawe.
- Fenomen – nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Nie jesteśmy podróbką Grammatika. Ej, Noon, nie zrobiłbyś nam takiego bitu w stylu Grammatika?
- Małolat – brat Pezeta, który to nagrał z producentem Ajronem przepełnioną emocjami płytę W pogoni za lepszej jakości życiem, na której to snuł przepełnioną emocjami opowieść o smutnym świecie osiedlowego dilera heroiny. Wprost wierzyć się nie chciało, że fikcja literacka może być równie realistyczna… Zwłaszcza śledczym, którzy zatrzymali chłopaka za handel heroiną. Swoją debiutancką trasę koncertową przesiedział w więzieniu, a Ajorn stwierdził, że to w sumie chyba nie jest najlepsze środowisko i czym prędzej przekwalifikował się na operatora filmowego.
„Evviva l'arte…!” Won, im bije dzwon, a mi dzwonki przy czapce![13]
…czyli rapujmy tak, by lubili nas studenci.
- 52 Dębiec – tak się kończy, gdy z całych sił chcesz być Kazikiem Staszewskim, ale jesteś zbyt zdolny.
- Łona – ulubiony raper inteligenta krzywiącego się na widok Pei. Człowiek, który opowie ci przejmującą historię o starzeniu się przez pryzmat kaloryfera,[14] zwróci uwagę na problemy tego świata wspominając, jak dodzwonił się do niego Bóg,[15] wyśmieje fanatyzm religijny proponując wspólną libację irańskim ajatollahom,[16] czy przedstawi się jako instrukcja prac ręcznych.[17] Interpretacja jednego z jego tekstów była kiedyś tematem na maturze (nie, to naprawdę nie jest żart).
- Afro Kolektyw – Łona na sterydach minus optymizm. Do tego pierwszy w Polsce zespół, który postanowił grać hip-hop na instrumentach, nie samplując. Naukowcy po dziś dzień nie mogą dojść do zgody, jakie procesy zaszły w mózgu autora „Ostatecznego rozwiązania naszej kwestii”. Ulubiony zespół krytyków muzycznych stanowiących minimum 75% jego słuchaczy.
Twoja nagość sprawia mi radość![18]
…czyli hip-hopolo.
- K.A.S.A. – choć wielu może się to wydawać nieprawdopodobne, pan Kasowski (swoją drogą, doceńmy wybór pseudonimu) założył pierwszy w kraju zespół hip-hopowy, z którym próbował wystąpić na festiwalu w Jarocinie, lecz zdyskwalifikowano go z powodu, kto by się spodziewał, wulgaryzmów w tekstach. Wobec tego skręcił w stronę rapu inspirowanego dokonaniami Top One i „Lubelskim Fullem”.
- Ascetoholix – kapela, która rymy częstochowskie (och, jakie one są boskie) podniosła do rangi sztuki i takie są jej zasługi.
- Jeden Osiem L – no i jak tu o nich zapomnieć?
- Norbi – badacz specjalizujący się w określaniu temperatury właściwej płci pięknej. Karierę kontynuował z powodzeniem jako konferansjer, podtrzymując sztukę opowiadania sucharów Karola Strasburgera w Kole fortuny.
- Mezo – zawiódł nadzieje środowiska, niż kolega syna koleżanki pewnej matki. Z jednej strony, nagrywał z Peją, z drugiej… No właśnie. Panienko w Twe okienko uderzam jak ułan, to ja Luis Fernandez Mez Don Juan.[19]
Stawiam sprawę jak kawę na ławę, że fenomenalnie miotam![20]
…czyli rap techniczny.
- DonGURALesko – potrafi formułować porównania, których nie zrozumiałoby 100% społeczeństwa (w tym on sam). Posiada firmę odzieżową drukującą na koszulkach życiowe mądrości pokroju „Synku, jestem w budynku na innym levelu”. Prowadzi również rozbiórki domów, bo ma flow, który burzy budynki[21].
- Duże Pe – grande, grande! Regowiec, freestylowiec, hiphopowiec i reszta owiec. Gra(ł) w Masali, Cinq G, Bandzie Tre, Ciszy & Spokoju, TOA Składzie i Emmie Dax, przyjaźnił się z Afro Kolektywem, nagrywał z Mezem i 52 Dębiec, a w wolnym czasie (który jak znajdował, nie wiemy) dorabia jako dziennikarz radiowy i licencjonowany agent piłkarski oraz prowadzi wydawnictwo.
- Fokus – jego głos operuje na częstotliwościach tak niskich, że gdy gra koncert, odpowiadają mu płetwale błękitne. Potrafi wypowiedzieć zdanie podwójnie złożone, niż ty słowo „kot”. Pomimo nagrania równie miażdżących zwrotek, co „Zimnafuzja” u Pezeta i Noona, czy autorstwa bodajże najpowszechniej uznawanej za arcydzieło polskiej płyty Zawieszeni w czasie i przestrzeni, trwale skalany nastoletnim uwielbieniem fanów (a zwłaszcza fanek) Paktofoniki, gościnnym występem u Dody i swoimi ciągotami do techno.
- Ten Typ Mes – jeśli chodzi o rap, osiągnął wszechmoc, jeśli zaś chodzi o życie, to żałuje pewnych wyborów, bo wolałby zostać dresiarzem.
- L.U.C. – jeśli nie wiesz, o czym ten facet nawija, to nie martw się. On też nie. Specjalista w posługiwaniu się słowami, które nawet w słowniku się nie zmieściły (ty, prostaku, pewnie nawet nie wiesz, co to „haelucenogenoklektyzm”).
My, ukryty w mieście krzyk![22]
…czyli podziemie.
- Smarki Smark – chcesz zabłysnąć przed hiphopowcami? Zacznij narzekać, że świat jest niesprawiedliwy, bo Smarkiego nie wydali. Zawsze działa. Zawsze.
- Lech Roch Pawlak – freestylowiec-internetowiec, zaczął karierę podczas konsumpcji dżemu i nie chce jej przerywać. Mimo swojego niewątpliwego talentu nie uczestniczy w bitwach freestyle'owych. Ci, którzy nie uważają Pei, Tedego, Pezeta lub pana powyżej za najlepszego rapera w Polsce to albo mają piętnaście lat i słuchają Paktofoniki, albo dobrze wiedzą, że królem jest LRP. Choć w sumie to to akurat wiedzą wszyscy, tylko mało kto chce się przyznać do swoich niezdrowych fascynacji.
- Kula – dawał fulla.
- Gisu – jeśli wiesz o co chodzi i nie klikasz w ten link, by sprawdzić kim ów dżentelmen jest, to znaczy, że nie jesteś zbyt młody, muszę cię zmartwić.
- Gracjan Roztocki – raper, wokalista i prawdziwy artysta. Też malarz, ale z jakiegoś powodu Noon wolał robić hip-hop z Żytem. Prawdopodobnie odstraszył go pomysł z rozbieranymi teledyskami.
- dowolny genialny raper z YouTube'a z pięćdziesięcioma wyświetleniami – nie wiesz jak tego szukać? Poczekaj, aż algorytm ci jakiegoś pokaże. Jak go klikniesz, to już połowę proponowanych będą stanowić panowie Śmigło i Młody π.
Komercja, komercja, to mnie właśnie irytuje![4]
…czyli bauns i pokrewne formy disco polo.
- Tede vel TDF vel Fiodor vel Jaca vel DJ Buhh – przeciwieństwo Pei, z którym zwalcza się nieprzerwanie od 2009 roku. Ich wojenka doczekała się nawet strony na Wikipedii. Poza tym wojował też z Eldo, Płomieniem 81, Nowatorem, Onarem, Liroyem, Borixonem, Obrońcami Tytułu, Numerem Razem, Wujkiem Samo Zło, itp., itd. czerpiąc przykład z pewnego kraju, który też uważał, że da radę walczyć z całym światem. I o dziwo, Tedemu się jakoś udaje. Artystycznie[potrzebne źródło] stawia na oryginalność rozumianą poprzez kopiowanie wzorców amerykańskich.
- Borixon vel Rekin vel Borygo vel Marna Twarz vel BRX vel Borys – kiedyś zastępował Radoskóra w Wzgórzu Ya-Pa 3, w pewnym momencie jednak
narzuciłzaproponował grupie porzucenie oryginalnego stylu celem skserowania dokonań sceny warszawskiej, co w krótkim czasie doprowadziło do rozpadu jednej z pionierskich formacji polskiego hip-hopu. Rozsmakował się w niszczeniu krajowego dziedzictwa muzycznego, że ramię w ramię z Tede rozpoczął stopniowy demontaż wartości artystycznej - Popek vel Popek vel Popek vel Popek vel Popek vel Popek – naprawdę myślałeś, że nie da się połączyć gangasta rapu z disco polo?
- Gang Albanii – połączenie sił Popka i Borixona. Kicz zamiast się zsumować został podniesiony do potęgi. Kapela posiadała fanów młodszych, niż populacja Sudanu Południowego, co samo w sobie jest sporym osiągnięciem.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Liroy i Wzgórze Ya-Pa 3, „Scyzoryk”
- ↑ Sokół, Pono, Fred, Franek Kimono, „W aucie”
- ↑ Kazik, „Spalam się”
- ↑ 4,0 4,1 4,2 Nagły Atak Spawacza i Peja, „Anty”
- ↑ Liroy, „Korrba”
- ↑ Liroy, „Scoobiedoo Ya”
- ↑ Wzgórze Ya-Pa 3, „Sexwizja”
- ↑ 3-X-Klan, „Łza wyobraźni”
- ↑ Warszafski Deszcz, „Aluminium”
- ↑ T-raperzy znad Wisły, „Mieszko I”
- ↑ Slums Attack, „Reprezentuję biedę”
- ↑ Pezet-Noon i Ash, „Te same dni, te same sny”
- ↑ Afro Kolektyw, „Gramy dalej”
- ↑ Łona i Webber, „Kaloryfer”
- ↑ Łona, „Rozmowa”
- ↑ Łona i Webber, „Panie Mahmudzie”
- ↑ Łona i Webber, „Ł.O.N.A.”
- ↑ Ascetoholix, „Suczki”
- ↑ Mezo, „Aniele”
- ↑ Fokus, „Śmietan(k)a”
- ↑ DonGURALesko, „5 element”
- ↑ Pezet-Noon, „Ukryty w mieście krzyk”